Esi- ja perusopetuksessa ja toisen asteen oppilaitoksissa opiskelija saa opiskelun ja koulunkäynnin tukea ja ohjausta saa opiskeluhuollon kuraattorilta. Hän tarjoaa tukea esimerkiksi perhetilanteeseen, vuorovaikutukseen ja ihmissuhteisiin liittyvissä asioissa. Kuraattorin palveluja on tarjolla jokaisessa koulussa ja oppilaitoksessa.
Opiskelijalle on järjestettävä mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti opiskeluhuollon kuraattorin kanssa viimeistään seitsemäntenä oppilaitoksen työpäivänä sen jälkeen, kun opiskelija tai huoltaja on tapaamista pyytänyt. Kiireellisissä tilanteissa mahdollisuus on järjestettävä jo samana tai seuraavana työpäivänä. Opiskeluhuollon Kuraattori osallistuu myös koko oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin kehittämiseen. Hän ohjaa opiskelijan tarvittaessa myös muiden opiskeluhuollon palveluiden piiriin.
Esi- ja perusopetuksessa ja toisen asteen oppilaitoksissa opiskelija saa tukea ja ohjausta opiskeluhuollon kuraattorilta.
Kenelle ja millä ehdoin
Palvelu on tarkoitettu kaikille esi- ja perusopetuksen sekä toisen asteen oppilaitosten opiskelijoille.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta:
Ei valittuna paikkakuntaa
Valittuna: Kaikki
Valittuna
Toimi näin
Ota yhteyttä oman koulusi koulukuraattoriin ja sovi tapaaminen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja Utsjoen kunnissa.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pellon lastensuojelun sosiaaliohjaaja ja koulukuraattori
Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan ja koulukuraattoriin puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja palvelee lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa ja toimii myös Pellon koulukuraattorina.
Saat yhteyden koulukuraattoriin puhelimitse arkipäivisin.
Voit saada kuraattori- ja psykologipalveluita koulultasi. Oppilashuoltoon voi ottaa yhteyttä oppilas itse, huoltaja, opettaja tai muu henkilö, joka on huomannut huolenaiheen. Tarvittaessa oppilashuolto toimii yhteistyössä muiden sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden toimijoiden kanssa
Saat yhteyden kuraattoriin puhelimitse. Kuraattori on tavattavissa yläasteella maanantaisin klo 8.20-15.30 ja torstaisin klo 11.30-15.30 tai sovittuna aikana ja puhelimitse. Terveydenhoitajaan ja kuraattoriin voi olla yhteydessä myös Wilman kautta.
Pellon oppilashuollon toimitilat sijaitsevat Meän opinahjossa. Oppilashuollossa työskentelevät kouluterveydenhoitaja, koulupsykologi, koulukuraattori ja opinto-ohjaaja.
Osoite
Meän opinahjo
Ahjotie
8,
95700
PELLO
Enontekiön sosiaalitoimisto
Enontekiön sosiaalipalvelujen toimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.
Osoite
Kunnanvirasto, 1. kerros
Ounastie
165,
99400
ENONTEKIÖ
Normaalit aukioloajat
Maanantai
-
Perjantai
08:00 - 15:00
Savukosken oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattoripalvelut
Oppilas- ja opiskelijahuollon kuraattoripalvelut sijaitsevat Savukosken lukion tiloissa.
Osoite
Oppilashuollon huone 8A
Sauherrantie
23 B,
98800
SAVUKOSKI
Pelkosenniemen kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitajan ja koulukuraattorin vastaanotot sijaitsevat Pelkosenniemen koulun tiloissa.
Osoite
Koulutie
9,
98500
PELKOSENNIEMI
Esi- ja perusopetuksessa ja toisen asteen oppilaitoksissa opiskelija saa tukea ja ohjausta opiskeluhuollon kuraattorilta. Hän tarjoaa tukea esimerkiksi perhetilanteeseen, vuorovaikutukseen ja ihmissuhteisiin liittyvissä asioissa. Kuraattorin palveluja on tarjolla jokaisessa koulussa ja oppilaitoksessa.
Opiskelijalle on järjestettävä mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti kuraattorin kanssa viimeistään seitsemäntenä oppilaitoksen työpäivänä sen jälkeen, kun opiskelija tai huoltaja on tapaamista pyytänyt. Kiireellisissä tilanteissa mahdollisuus on järjestettävä jo samana tai seuraavana työpäivänä. Kuraattori osallistuu myös koko oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin kehittämiseen. Hän ohjaa opiskelijan tarvittaessa myös muiden opiskeluhuollon palveluiden piiriin.
Pellon lastensuojelun sosiaaliohjaaja ja koulukuraattori
Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan ja koulukuraattoriin puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja palvelee lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa ja toimii myös Pellon koulukuraattorina.
Saat yhteyden koulukuraattoriin puhelimitse arkipäivisin.
Voit saada kuraattori- ja psykologipalveluita koulultasi. Oppilashuoltoon voi ottaa yhteyttä oppilas itse, huoltaja, opettaja tai muu henkilö, joka on huomannut huolenaiheen. Tarvittaessa oppilashuolto toimii yhteistyössä muiden sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden toimijoiden kanssa
Saat yhteyden kuraattoriin puhelimitse. Kuraattori on tavattavissa yläasteella maanantaisin klo 8.20-15.30 ja torstaisin klo 11.30-15.30 tai sovittuna aikana ja puhelimitse. Terveydenhoitajaan ja kuraattoriin voi olla yhteydessä myös Wilman kautta.
Palvelujen poikkeusaukioloajat keväällä ja kesällä 2024
29.4.2024
Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluissa sekä erikoissairaanhoidon palveluissa on poikkeuksia aukioloajoissa kesälomakaudella 2024.
Loppukevään arkipyhät ja kesälomakausi tuovat tulleessaan poikkeusaukioloaikoja Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluihin sekä erikoissairaanhoitoon.
Täydennämme listaa huhti−toukokuun aikana. Lista on päivitetty 29.4.2024.
Koko Lappi
Oima-tiimi on rajoitetusti paikalla 7.−8.5.2024 koulutuspäivien vuoksi. Pahoittelemme mahdollisia viiveitä yhteydenottojen käsittelyyn kyseisenä aikana.
Henkilökohtainen apu, p. 040 649 5032, puhelinaika ma–pe klo 9–11 ja 12–15.
Omais- ja perhehoito, p. 040 721 5269, puhelinaika ma–pe klo 9–11 ja 12–15.
Perheoikeudellisissa palveluissa on rajoitetut aukioloajat 22.6–9.8.2024. Työntekijä- ja aluekohtaiset tiedot saat soittamalla oman alueen lastenvalvojan puhelinnumeroon.
Enontekiö
Enontekiön fysioterapia suljettu 3.−8.6. ja 12.−31.8.2024. Akuuteissa kuntoutus- ja apuvälineasioissa yhteys Muonion toimipisteeseen p. 040 684 5647 tai 040 753 7564.
Toimintakeskus Hyrylä suljettu 10.5.2024 ja 3.−31.7.2024.
Mettis palvelee kesäajan 1.6.−31.8.2024 poikkeusaukioloajoilla:
maanantai suljettu
tiistai-perjantai avoinna klo 10–14
terveysneuvonta avoinna tiistaisin klo 14.30–15
ryhmätoiminta kesätauolla.
Luhtavilla suljettu 27.5.–23.6.2024. Vahvistamme sulun ajaksi kotisairaalaa ja kotihoitoa. Akuutissa tarpeessa asiakkaat siirretään Lapponian vuodeosastolle.
Keminmaa
Keminmaan perheneuvola suljettu 1.7.–14.7.2024.
Päiväkeskus Rantatupa suljettu 8.7.–4.8.2024.
Kittilä
Pääskynpesä suljettu 20.−21.6 sekä 8.7−11.8.2024.
Muonio
Toimintakeskus Naalo suljettu 1.−31.7.2024.
Pelkosenniemi
Savukosken ja Pelkosenniemen suun terveydenhuollon palvelut ovat supistettuja ajalla 15.7.−18.8.2024. Kiireellisissä tapauksissa voit olla yhteydessä oman hoitolasi ajanvarausnumeroon. Sinut voidaan ohjata hoitoon myös Sodankylän tai Kemijärven hammashoitoloihin.
Pelkosenniemen fysioterapia suljettu 10.6.−7.7.2024 Akuuteissa kuntoutus- ja apuvälineasioissa yhteys Savukosken toimipisteeseen p. 040 867 2544.
Savukosken ja Pelkosenniemen suun terveydenhuollon palvelut ovat supistettuja ajalla 15.7.−18.8.2024. Kiireellisissä tapauksissa voit olla yhteydessä oman hoitolasi ajanvarausnumeroon. Sinut voidaan ohjata hoitoon myös Sodankylän tai Kemijärven hammashoitoloihin.
Savukosken fysioterapia suljettu 1.7.−18.7.2024. Akuuteissa kuntoutus- ja apuvälineasioissa yhteys Pelkosenniemen tai Kemijärven toimipisteeseen p. 040 867 2940.
Veiki suljettu 3.6.−18.8.2024. Lyhytaikaishoitoa vaativat asiakkaat hoidetaan sulun aikana Hannuksenkartanossa, akuutti- ja kuntoutusosastolla Sopukassa ja Metsätähdessä.
Psykiatripäivystys ja siitä riippuvainen tahdosta riippumaton hoito keskitetään Rovaniemelle Lapin keskussairaalaan 1.7.−28.7.2024. Psykiatrinen sairaanhoitaja päivystää Länsi-Pohjan alueella normaalisti koko kesän.
Lapin keskussairaala
Ihotautien poliklinikka suljettu 1.7.-28.7.2024
Korvatautien poliklinikka suljettu 1.7.-14.7.2024
Lastenpsykiatrian osasto suljettu 10.5. sekä 3.6−4.8.2024.
Kouluikäisen vanhempi − osallistu valtakunnalliseen virtuaaliseen vanhempainiltaan 18.4.2024 klo 17–18
Kuva: Marko Junttila, Lapin materiaalipankki.
15.4.2024
Vanhempainillan aiheena on traumasta toipuminen, ikätoverien välinen väkivalta ja nuorten hyvinvointi.
THL ja Opetushallitus järjestävät valtakunnallisen virtuaalisen vanhempainillan, jonka aiheena on traumasta toipuminen, ikätoverien välinen väkivalta ja nuorten hyvinvointi.
Vanhempainillassa esiintyy laaja joukko nuorisopalveluiden, opetustoimen sekä väkivalta- ja traumatutkimuksen asiantuntijoita.
Virtuaalinen vanhempainilta järjestetään verkossa torstaina 18.4.2024 klo 17–18.
Tilaisuus on tarkoitettu erityisesti kouluikäisten vanhemmille sekä kouluikäisille vanhempiensa kanssa. Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua etukäteen eikä vanhempainiltaa tallenneta.
Asiantuntijoilta on mahdollista kysyä kysymyksiä ennakkoon Webropol-kyselyn kautta.
Moniammatillinen Ankkurityö laajentaa toimintaansa Lapissa
12.4.2024
Toiminnan tavoitteena ovat nuoren rikoskierteen katkaisu ja vanhemmuuden tukeminen
Ankkuritoiminta on moniammatillista yhteistyötä lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä tukemiseksi. Ankkuritoiminta perustuu kansalliseen malliin, joka on käytössä laajasti eri puolilla Suomea. Lapissa toimii kolme Ankkuritiimiä; Rovaniemen, lounaisen ja itäisen alueen tiimit. Tiimien jäseninä on asiantuntijoita poliisista sekä sosiaali-, terveys- ja nuorisopalveluista.
Ankkuritoiminnan uutena alueena on Itäinen Lappi, jossa toiminta käynnistyy huhtikuun aikana. Kiinnostusta toimintaan löytyy myös Utsjoen ja Inarin alueelta. Tavoitteena on saada Ankkuritoiminta laajentumaan koko Lapin hyvinvointialueelle. Toiminnan käynnistämisessä on tukena Lapin hyvinvointialueen hallinnoima EU-rahoitteinen VASA 2 -hanke. Hanke toimii tiiviissä yhteistyössä Lapin poliisilaitoksen kanssa, joka on toimintamallin pääorganisaattori.
Lapissa Ankkuritoiminnan painopisteenä ovat syrjäytymisvaarassa olevat nuoret, jotka esimerkiksi oireilevat rikoksilla ja päihteillä tai joiden radikalisoitumisesta on syntynyt huoli. Tiimit tapaavat erilaisin kokoonpanoin nuorta ja hänen huoltajaansa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jotta nuorta voidaan tukea tarkoituksenmukaisesti ja tarvittaessa ohjata oikean avun tai tuen piiriin.
Ankkuritoiminnan kansallisena kohderyhmänä ovat alle 18-vuotiaat, ja Lapin painopiste on tällä hetkellä alle 15-vuotiaiden tukemisessa.