Kiireellistä hoitoa vaativissa sairauksissa ota ensisijaisesti yhteyttä omalle terveysasemalle. Päivystysvastaanotto terveysasemilla toimii terveysaseman aukioloaikoina.
Kiireellistä terveysaseman hoitoa vaativia vaivoja ovat esimerkiksi:
pitkittynyt flunssa
kurkkukipu
poskiontelovaivat
silmäoireet
korvakipu
allergiaoireet
tuki- ja liikuntaelinvammat
virtsavaivat ja vatsavaivat
Henkeä uhkaavissa tilanteissa soita aina hätänumeroon 112.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta
Kaikki
Enontekiö
Inari
Kemi
Kemijärvi
Keminmaa
Kittilä
Kolari
Muonio
Pelkosenniemi
Pello
Posio
Ranua
Rovaniemi
Salla
Savukoski
Simo
Sodankylä
Tervola
Tornio
Utsjoki
Ylitornio
Valittuna: Kaikki
Toimi näin
Kiireisissä tapauksissa ota välittömästi puhelimitse yhteys omaan terveysasemaasi.
Ajanvaraus terveyspalveluihin (Pello)
Palvelusta voit varata aikoja sairaanhoitajan vastaanotolle, sairaanhoitajan puhelinajoille, rokotuksille, röntgeniin, spirometriaan, EKG:hen eli sydänfilmiin ja hammashuollon palveluihin. Voit myös siirtää ja perua jo varatun ajan.
Klinik-palvelun avulla voit jättää yhteydenottopyynnön terveysasemalle. Valitse oma tiimisi, johon haluat jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoon vastataan mahdollisimman pian, yhden arkipäivän kuluessa. Vaivasta riippuen tuloksena voi olla omahoito-ohje, lääkärin tai hoitajan vastaanotto tai muu kulloinkin sopivin hoidon aloitus.
Palvelun käyttöön tarvitaan henkilötunnus. Palveluun kirjoitettu teksti tallennetaan sellaisenaan potilastietojärjestelmään.
Voit asioida chatissa sairaanhoitajan kanssa, jos olet rovaniemeläinen ja sinulla on uusi tai pahentunut oire tai vaiva. Tunnistautumisen jälkeen täytät esitietokyselyn, jonka jälkeen pääset siirtymään chatiin. Hoitaja arvioi chatissa hoidon tarpeesi. Tarvittaessa hoitaja voi tehdä sinulle ajanvarauksen tai ohjata jatkohoitoon, mutta asiasi voi hoitua kokonaan chatissa.
Palvelun käyttö edellyttää vahvan tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Voit asioida chatissa myös alle 10-vuotiaan lapsen puolesta. Tunnistautuneen käyttäjän chat-keskustelut sekä täytetty oirearvio tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Yhteydenotto tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset). Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.
Kun täytät ja lähetät yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen, annat samalla luvan ammattilaisen tarvittaessa pyytää konsultaatiota muualta esim. Lapin keskussairaalasta. Lähettämäsi tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään. Olemme sinuun yhteydessä viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa yhteydenotostasi.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Yhteydenotto tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset). Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.
Kun täytät ja lähetät yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen, annat samalla luvan ammattilaisen tarvittaessa pyytää konsultaatiota muualta esim. Lapin keskussairaalasta. Lähettämäsi tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään. Pyrimme vastaamaan yhteydenottoosi virka-aikana tunnin parin kuluessa, jos olet lähettänyt viestin meille klo 13 mennessä.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Yhteydenotto tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset). Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.
Kun täytät ja lähetät yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen, annat samalla luvan ammattilaisen tarvittaessa pyytää konsultaatiota muualta esim. Lapin keskussairaalasta. Lähettämäsi tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään. Pyrimme vastaamaan yhteydenottoosi mahdollisimman pian: Kiireellistä reagointia vaativissa asioissa vastaamme saman päivän aikana, jos olet lähettänyt viestin meille arkena kello 13 mennessä. Muissa asioissa vastaamme viimeistään kahden arkipäivän kuluessa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Saat yhteyden terveysasemien ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin.
Jokaiselle Enontekiön kunnan asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy asuinpaikkasi mukaan. Puhelusi ohjautuu takaisinsoittojärjestelmään, josta voit valita hoitotiimisi ja muut asiaasi koskevat vaihtoehdot.
Enontekiöllä on kaksi hoitotiimiä:
Hetan alueen hoitotiimiin kuuluvat: Sonkamuotka, Palojoensuu, Muotkajärvi, Ketomella, Yli-Kyrö Enontekiön kunnan rajalle saakka, Leppäjärvi, Palojärvi, Galdotieva, Kivilompolo, Nunnanen, Näkkälä, Nartteli, Peltovuoma ja Vuontisjärvi.
Kiireellisissä tilanteissa, kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, soita 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Päivystysvastaanotto on tarkoitettu äkillisesti sairastuneille ja kiireellistä hoitoa vaativille. Ota yhteyttä päivystykseen puhelimitse. Henkeä uhkaavassa tilanteessa soita yleiseen hätänumeroon 112.
Kun terveyskeskus on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Saat yhteyden terveyskeskukseen soittamalla oman tiimisi asiointi- ja ajanvarausnumeroon. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy asuinpaikkasi mukaan. Asiointi- ja ajanvarausnumero on avoinna arkipäivisin. Voit myös jättää soittopyynnön, jolloin soitamme sinulle takaisin.
Puhelin
Jänkä-tiimi (Inari ja Inarin pohjoispuoli, Saariselkä ja lähialueet)
Hoitaja tekee puhelimessa arvion hoidon tarpeesta ja sen kiireellisyydestä, minkä perusteella sinut ohjataan puhelimitse itsehoitoon, kiireettömään ajanvaraukseen tai lääkäripäivystykseen.
Kun Lapponian päivystys on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Keminmaan terveysaseman puhelinpalvelun kautta hoituvat sekä kiireelliset että kiireettömät hoidontarpeen arvioinnit ja ajanvaraukset. Puhelinpalvelussa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä.
Iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä tilanteissa yhteys Länsi-Pohjan keskussairaalan akuuttiklinikalle.
Kemin terveysaseman ajanvaraus ja hoidontarpeen arviointi
Terveysaseman ajanvarauksen kautta voit hoitaa kiireettömät ja kiireelliset asiat, kuten ajanvarauksen hoitajalle tai lääkärille, ajanvaraus röntgentutkimuksiin, ajan peruutukset ja laboratoriovastausten tiedustelut. Ajanvaraus palvelee arkipäivisin. Numerossa on käytössä takaisinsoittopalvelu.
Ohjeet takaisinsoittopalveluun:
1. Soita ajanvarausnumeroon.
2. Kuuntele ja valitse nauhoitetun ohjeen mukaan (vaihtoehdot 1-4).
3. Odota, kunnes saat ohjeen lopettaa puhelun.
4. Soitamme asiakkaalle takaisin saman päivän aikana kiireellisyysjärjestyksessä.
Arki-iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä tilanteissa yhteys Länsi-Pohjan keskussairaalan akuuttiklinikalle.
Saat yhteyden puhelimitse sekä kiireettömän että kiireellisen hoidon ajanvaraukseen. Ohjaudut omaan tiimiisi sen numeron mukaan, josta soitat. Sairaanhoitaja tekee hoidon tarpeen arvioinnin, jonka perusteella jatkohoitosi määräytyy. Kiireettömissä tilanteissa käytä ensisijaisesti sähköisiä ajanvarauspalveluja.
Arkisin numerossa on käytössä takaisinsoittopalvelu. Soitamme sinulle takaisin mahdollisimman pian.
Kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Ota yhteys terveyskeskuksen vastaanoton hoitajaan sekä kiireellisissä että kiireettömissä asioissa. Tavoitat hoitajan puhelimitse arkipäivisin. Numerossa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Hoitaja neuvoo terveyteen liittyvissä asioissa ja arvioi hoidon tarpeesi.
Kun terveysasema on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Saat yhteyden terveyskeskuksen ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin. Jokaiselle Muonion kunnan asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy asuinpaikkasi mukaan. Muoniossa on kaksi hoitotiimiä:
Savu-tiimi palvelee Muonion taajama-alueen asukkaita. Alueeseen kuuluvat: Huomisenpolku, Ratsutie, Autiontie, Lompolovuoman länsipuoli, Miljoonatie, Hillatie, Suukoskentie, Oostatie, Pentinpolku, Tuorevaarantie, Puhdistamontie ja taajama-alue.
Outa-tiimiin kuuluu Muonion taajama-alueen ympärillä oleva asutus.
Ajanvarausnumerossa on käytössä takaisinsoittopalvelu. Kuuntele takaisinsoittopalvelun viesti loppuun saakka ennen kuin suljet puhelun. Voit jättää soittopyynnön ympäri vuorokauden. Soitamme sinulle takaisin terveysaseman aukioloaikoina.
Kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, soita kiireellisissä tilanteissa 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Saat yhteyden terveyskeskukseen puhelimitse arkipäivisin. Terveyskeskuksessa on käytössä automaattinen puhelinpalvelujärjestelmä. Palvelunumero ei ole koskaan varattuna ja yksi puhelu riittää. Voit valita, jäätkö odottamaan vuoroasi linjoille vai valitsetko itsellesi takaisinsoiton. Jos valitset takaisinsoiton, terveyskeskuksesta soitetaan sinulle takaisin.
Iltaisin ja viikonloppuisin ota kiireellisissä tilanteissa yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukan akuuttivastaanoton ajanvaraukseen.
Yöaikaan ota yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Toimintaohje puhelinpalveluun:
Puheluusi vastaa aina ensimmäisenä nauhoite. Kuuntele annetut ohjeet loppuun asti ja toimi niiden mukaan. Terveyskeskuksesta otetaan sinuun yhteyttä saman päivän aikana.
Sodankylän akuuttivastaanoton ajanvaraus (iltaisin ja viikonloppuisin)
Maanantai - Torstai14:45 - 21:00
Perjantai13:30 - 21:00
Lauantai - Sunnuntai08:00 - 21:00
Pellon terveyskeskuksen ajanvaraus
Saat yhteyden terveyskeskuksen ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin. Ajanvarausnumerosta tavoitat oman tiimisi sairaanhoitajan, joka arvioi hoidon tarpeesi ja hoidon kiireellisyyden sekä ohjaa sinut oikeaan hoitopaikkaan. Kuntalaiset on jaettu kahteen tiimiin sukunimen alkukirjaimen perusteella:
Vaappu-tiimi (A-L-alkuiset sukunimet)
Väylä-tiimi (M-Ö-alkuiset sukunimet)
Jos kotikuntasi on muu kuin Pello, mutta olet valinnut Pellon terveyskeskuksen asiointipaikaksi, kuulut Väylä-tiimiin.
Kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Toimintaohje puhelinpalveluun
Terveyskeskuksen ajanvarausnumerossa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä, jossa valitset seuraavista:
Saat yhteyden terveyskeskuksen lääkäripäivystyksen ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin.
Terveyskeskuksen aukioloaikojen ulkopuolella ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi..
Rovaniemen terveysasemien keskitetty puhelinpalvelu
Saat yhteyden omalle terveysasemallesi soittamalla keskitettyyn puhelinpalveluun arkipäivisin. Ohjaudut omaan tiimiisi sen numeron mukaan, josta soitat.
Puhelinpalvelun kautta voit varata ajan hoitajan tai lääkärin vastaanotolle sekä saada ohjausta ja neuvontaa. Voit varata ajan myös jalkojenhoitajalle ja röntgeniin. Laboratoriopalveluilla on erillinen ajanvaraus.
Jos puhelinpalvelussa on ruuhkaa, voit jäädä jonoon odottamaan puhelun yhdistymistä hoitajalle tai valita takaisinsoittopalvelun. Sinulle soitetaan takaisin saman päivän aikana.
Terveysasemien aukioloaikojen ulkopuolella ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi..
Saat yhteyden terveyskeskuksen ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin. Hoitaja tekee puhelimessa arvion hoidon tarpeesta ja sen kiireellisyydestä. Tarvittaessa voit saada ajan samalle päivälle joko hoitajalle tai lääkärille.
Kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Saat yhteyden terveysaseman ajanvarauksen hoitajaan puhelimitse arkipäivisin. Käytössä on automaattinen puhelinpalvelujärjestelmä. Palvelunumero ei ole koskaan varattuna, eli yksi puhelu riittää. Voit valita, jäätkö odottamaan vuoroasi linjoille vai valitsetko itsellesi takaisinsoiton.
Laboratorion näytteenottoon on aina varattava aika. Varaa aika hyvissä ajoin erityisesti sokerirasituksiin.
Iltaisin ja viikonloppuisin ota kiireellisissä tilanteissa yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukan akuuttivastaanoton ajanvaraukseen.
Yöaikaan ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Toimintaohje puhelinpalveluun:
Puheluusi vastaa aina ensimmäisenä nauhoite. Kuuntele annetut ohjeet loppuun asti ja toimi niiden mukaan. Terveyskeskuksesta otetaan sinuun yhteyttä saman päivän aikana.
Sodankylän akuuttivastaanoton ajanvaraus (iltaisin ja viikonloppuisin)
Maanantai - Torstai14:45 - 21:00
Perjantai - Sunnuntai08:00 - 21:00
Simon terveysaseman vastaanoton ajanvaraus
Voit varata ajan lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotolle puhelimitse arkipäivisin. Kiireettömissä asioissa sekä laboratorion näytteenoton ajanvaraukseen ja tulosten kyselyyn liittyvissä asioissa ota yhteyttä kello 10 jälkeen.
Iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä tilanteissa yhteys Länsi-Pohjan keskussairaalan akuuttiklinikalle.
Kiireellisissä tilanteissa ota puhelimitse yhteys terveyskeskuksen akuuttivastaanoton ajanvaraukseen. Hoitaja tekee puhelimessa hoidon tarpeen arvion ja ohjaa tarvittaessa päivystävän lääkärin vastaanotolle.
Yöaikaan ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi..
Tervolan terveysaseman päivystykseen voit varata ajan puhelimitse arkipäivisin. Sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja arvioi hoidon tarpeesi ja varaa tarvittaessa ajan hoitajan tai lääkärin vastaanotolle.
Iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä tilanteissa yhteys Länsi-Pohjan keskussairaalan akuuttiklinikalle.
Terveysaseman puhelinpalvelun kautta hoituvat sekä kiireelliset että kiireettömät hoidontarpeen arvioinnit ja ajanvaraukset. Puhelinpalveluun saat yhteyden arkipäivisin. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä.
Iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä tilanteissa yhteys Länsi-Pohjan keskussairaalan akuuttiklinikalle.
Saat yhteyden terveyskeskuksen vastaanoton sairaanhoitajaan puhelimitse arkipäivisin. Vastaanoton numerossa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Kuuntele nauhoite loppuun asti, jonka jälkeen hoitaja soittaa sinulle takaisin saman päivän aikana.
Hoitaja tekee yhteydenoton aikana hoidontarpeenarvion, jonka perusteella sinut ohjataan joko lääkärin tai hoitajan vastaanotolle.
Kun Utsjoen terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys Ivalon terveyskeskuksen päivystävään sairaanhoitajaan.
Saat yhteyden terveyskeskuksen puhelinpalveluun arkipäivisin. Saat neuvontaa ja arvion vastaanotolle hakeutumisen tarpeesta.
Jos asiasi koskee reseptejä, laboratorion tai röntgenin ajanvarausta, potilasasiakirjoja tai taksikeskusta, ota yhteys terveyskeskuksen vastaanoton puhelinnumeroon.
Iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä asioissa yhteys Länsi-Pohjan keskussairaalan akuuttiklinikalle.
Terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut. Ivalon terveyskeskuksessa toimivat lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotto, neuvola, fysioterapia, puheterapeutti, laboratorio, röntgen, hammashoitola, vuodeosasto sekä ympärivuorokautinen päivystys. Palvelut toimivat ajanvarauksella. Terveyskeskuksessa toimii myös seri-tukipiste seksuaaliväkivallan uhreille.
Terveyskeskuksen neuvonnassa sijaitsevat myös kassapalvelut sekä asiakkaille jätettävien kirjeiden ja pakettien noutopiste.
Karesuvannon terveysasemalla on terveydenhoitajan vastaanotto ja kotisairaanhoitaja. Lääkäri käy terveysasemalla viikoittain pitämässä vastaanottopäivän.
Karigasniemen terveysasemalta saat terveydenhoitajan, sairaanhoitajan, lääkärin ja fysioterapeutin palvelut ajanvarauksella.
Osoite
Ylätenontie
123
99950
KARIGASNIEMI
Kemijärven hyvinvointikeskus Lapponia
Hyvinvointikeskus Lapponia tarjoaa seuraavat palvelut:
hoitotarvikejakelu, kuntoutus, laboratorio, neuvola, perhe- ja mielenterveysklinikka, potilasasiavastaava, röntgen, suun terveydenhuolto, työterveyshuolto, vuodeosasto, kotihoito sekä kotisairaala
Lapponiassa käy säännöllisin väliajoin erikoislääkäreistä kardiologi, psykiatri ja psykologi.
Osoite
Sairaalakatu
9
98100
KEMIJÄRVI
Normaalit aukioloajat
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Perjantai08:00 - 16:00
Keminmaan terveysasema
Mehiläinen Terveyspalvelut Oy hoitaa Keminmaan kunnan terveyspalvelut. Vastaanotolta saat pitkäaikaissairauksien määräaikaiskontrollit, lakisääteiset lausunnot ja todistukset sekä avun kiireellisiin terveysongelmiin.
Osoite
Väylätie
2
94400
KEMINMAA
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Perjantai08:00 - 16:00
Muut yhteystiedot
Puhelin
Kuuntele ja valitse nauhoitetun ohjeen mukaan vaihtoehdoista 1-4
Kittilän terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palveluja. Terveyskeskuksessa toimii poliklinikka, lääkärin kiireetön vastaanotto, laboratorio, röntgen, mielenterveystoimisto, fysioterapia, neuvolat sekä akuutti- ja kuntoutusosasto (entiseltä nimeltään vuodeosasto).
Terveyskeskuksen yhteydessä toimii myös hammashoitola. Hammashoitola sijaitsee eteläsiivessä, terveyskeskuksen pääoven oikealla puolella.
Kolarin terveyskeskuksesta saat terveyspalveluja. Sairaanhoitajan ja lääkärin vastaanotto, hammashoitola, mielenterveystoimisto ja neuvola ovat kaikki saman katon alla. Terveyskeskuksesta saat myös röntgen- ja laboratoriopalveluita. Lisäksi terveyskeskuksessa on ympärivuorokautinen vuodeosasto.
Muonion terveyskeskuksessa on lääkäreiden ja hoitajien vastaanotot, neuvolat, kuntoutus, hammashoitola, laboratorio, röntgen ja 24-paikkainen vuodeosasto.
Ensiapu ja ajanvarausvastaanoton lisäksi tiloissa toimii laboratorio, röntgen, neuvola ja suun terveydenhuolto.
Osoite
Sodankyläntie
202 A
98500
PELKOSENNIEMI
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Torstai08:00 - 14:45
Perjantai08:00 - 13:30
Pellon terveyskeskus
Pellon terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut. Lääkärin ja sairaanhoitajan kiireetön vastaanotto toimii ajanvarauksella. Asiakkaan yhteydenoton perusteella tehdään hoidontarpeen arviointi, jossa määritellään muun muassa hoidon kiireellisyys ja suunnitellaan tarkoituksenmukainen jatkohoito.
Kiirevastaanotolla annetaan äkillisen sairastumisen, vamman tai kroonisen sairauden vaikeutumisen edellyttämää välitöntä arviota ja hoitoa. Hoidontarpeen arvio tehdään joko puhelimessa tai sen tekee päivystävä hoitaja vastaanotolla. Päivystysluonteisissa asioissa hoidon tarpeen arvio voidaan tehdä myös sähköisen yhteydenottokanavan kautta.
Poliklinikan lisäksi terveyskeskuksessa sijaitsevat myös neuvola, röntgen, vuodeosasto, fysioterapia, kotisairaanhoidon ja kotipalvelun toimistot sekä Nordlabin laboratoriopalvelut.
Rakennus on esteetön ja yksikerroksinen. Ulko-ovista oikean puoleisin on automaattisesti avautuva.
Osoite
Ahjotie
4-6
95700
PELLO
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Perjantai08:00 - 16:00
Lauantai09:00 - 14:00
Posion terveyskeskus
Saat posiolaisena terveydenhuollon palvelut omasta terveyskeskuksestasi.
Rinteenkulman terveysasema sijaitsee Rinteenkulman ostoskeskuksen tiloissa. Terveysasemalle pääset hissillä katutasosta ja Rinteenkulman parkkihallin eri kerroksista.
Terveysasemalla on lääkärin ja hoitajan vastaanotto, laboratorio, kiirepoli sekä fysioterapia- ja toimintaterapiapalvelut.
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.
Osoite
Jungintie
3
98900
SALLA
Lisätiedot
Sallassa ei ole vastaanottoa iltaisin. Ilta-aikaan, viikonloppuisin ja arkipyhinä päivystys on Kemijärvellä Hyvinvointikeskus Lapponiassa ja Lapin keskussairaalassa Rovaniemellä:
Lapin keskussairaala, Ounasrinteentie 22, 96400 Rovaniemi
Savukosken terveysasema
Ensiapu- ja ajanvarausvastaanoton lisäksi terveysasemalla toimivat laboratorio, suun terveydenhuolto, apuvälinepalvelut, fysioterapia ja diabeteshoitotarvikejakelu.
Osoite
Uittotie
2
98800
SAVUKOSKI
Normaalit aukioloajat
Terveysaseman aukioloajat
Maanantai - Torstai07:30 - 15:30
Perjantai07:30 - 14:30
Simon terveysasema
Simon terveysasemalta saat seuraavia perusterveydenhuollon palveluja:
Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka palvelee alueen asukkaita sekä kiireettömissä että kiireellisissä sairaustapauksissa.
Kiireettömät lääkäri- ja hoitajavastaanotot voit varata oman hoitotiimisi kautta. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy sukunimesi ensimmäisen kirjaimen mukaan. Äkillisissä sairastapauksissa akuuttivastaanoton hoitaja tekee hoidon tarpeen arvion ja ohjaa tarvittaessa päivystävän lääkärin vastaanotolle.
Tervolan terveysasemalta saat perusterveydenhuollon palveluja. Terveysasemalla toimivat äitiys- ja lastenneuvola, hammashoitola, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, työterveyshuolto, fysioterapia, mielenterveyspalvelut sekä aikuisten terveysneuvonta.
Tervolan terveyspalvelujen tuottamisesta vastaa Terveystalo.
Tornion terveyskeskuksessa on vastaanottopalvelut, laboratorionpalvelut sekä röntgen, suun terveydenhuolto, kuntoutus, vuodeosasto, psykiatrinen poliklinikka, ikäihmisten palvelut ja vammaispalvelut.
Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n vastuulla ovat kiire- ja ajanvarausvastaanotto, kuntoutuspalvelut, röntgen sekä suun terveydenhuolto.
Terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palveluja. Ylitornion terveyskeskuksessa toimii poliklinikka, lääkärin kiireetön vastaanotto, laboratorio, röntgen, mielenterveystoimisto, kuntoutus, neuvola ja vuodeosasto.
Perusterveydenhuollon lääkäripalvelujen käyntimaksu on 28,20 euroa.
Maksu peritään enintään kolme kertaa vuodessa. Palvelu on maksuton alle 18-vuotiaille ja rintamaveteraaneille.
Terveysaseman päivystysmaksu on 38,70 euroa. Päivystysmaksu veloitetaan arkisin kello 20–8, lauantaisin, sunnuntaisin ja pyhäpäivinä. Päivystysmaksu peritään vaikka olisit jo maksanut kolme 28,20 euron perusterveydenhuollon lääkäripalvelujen käyntimaksua.
Sevettijärven alueen sosiaali- ja terveyspalvelut pysyvät ennallaan
19.12.2024
Lapin hyvinvointialue tiedotti 3.12.2024 Sevettijärven alueen sosiaali- ja terveyspalveluiden muutoksista. Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelujen toimialat ovat arvioineet Sevettijärven alueen palvelujen tilannetta uudestaan. Uudelleen arvioinnissa on käynyt ilmi, että kyseessä on laajasti alueen väestön palveluihin vaikuttava muutos.
Toimialat ovat antaneet pohjoisen alueen vastuuyksikköjohdolle tehtäväksi valmistella Sevettijärven palvelujen muutokset uudestaan. Valmistelussa tullaan kuulemaan Saamelaiskäräjiä, kolttien kyläkokousta, alueen asukkaita ja hyvinvointialueen saamen kielen lautakuntaa. Hyvinvointialue kiittää alueen asukkaita ja muita toimijoita saadusta palautteesta ja pahoittelee asiasta aiheutunutta huolta.
Sevettijärven alueen palvelut jatkuvat alkuvuodesta olennaisin osin ennallaan, kuten niitä on järjestetty vuonna 2024.
Terveydenhoitaja käy Sevettijärvellä viikoittain, p. 040 162 8763, soittoaika arkisin klo 10–11
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto: Sevettijärven terveysaseman asiakkaat soittavat Ivalon terveyskeskukseen Jänkä-tiimiin, p. 040 353 4952. Soittopyynnön voi jättää arkipäivisin klo 8–14 välillä, hoitajat soittavat takaisin pääasiassa klo 8–9.45 sekä klo 13–14 välillä.
Laboratorionäytteidenotto jatkuu ennallaan
Kouluterveydenhuollon palvelut jatkuvat Sevetin koululla, p. 040 162 8763, soittoaika arkisin klo 10–11
Saamenkielisissä lastenneuvola- ja kouluterveydenhuollon palveluissa pyydetään olemaan yhteydessä Elle Aikioon p. 040 682 2348, soittoaika arkisin klo 10–11
***
Čeʹvetjääuʹr vuuʹd sosiaal- da tiõrvâsvuõttkääzzkõõzz juätkkje mâʹte ouddâl
Sevettijärven alueen sosiaali- ja terveyspalvelut pysyvät ennallaan
Lapin hyvinvointialue tiedotti 3.12.2024 Sevettijärven alueen sosiaali- ja terveyspalveluiden muutoksista. Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelujen toimialat ovat arvioineet Sevettijärven alueen palvelujen tilannetta uudestaan. Uudelleen arvioinnissa on käynyt ilmi, että kyseessä on laajasti alueen väestön palveluihin vaikuttava muutos.
Toimialat ovat antaneet pohjoisen alueen vastuuyksikköjohdolle tehtäväksi valmistella Sevettijärven palvelujen muutokset uudestaan....
Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on reaaliaikainen palvelu, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hoidon tarpeen arviointia varten. Chatiin pääset hyvinvointialueen verkkosivujen kautta osoitteessa lapha.fi.
Chatissa saat terveysaseman puhelinpalvelun tapaan arvion hoidon tarpeestasi. Ennen chat-keskustelua tunnistaudut vahvasti ja täytät esitietokyselyn Omavirtussa. Hoitaja arvioi esitietokyselyn sekä kanssasi käydyn chat-keskustelun perusteella millaista hoitoa tarvitset.
Asiasi voi hoitua kokonaan chatissa, mutta tarvittaessa sinulle voidaan varata vastaanottoaika oman tiimin lääkärille, hoitajalle tai fysioterapeutille tai sinut voidaan ohjata jatkohoitoon. Hoidon jatkuvuus toteutuu hoidon jatkuvuusmallin mukaisesti myös chatissa niissä tilanteissa, joissa se on tärkeää hoitosi kannalta.
Chat on uusi, vaihtoehtoinen palvelukanava olemassa olevien asiointikanavien rinnalle. Jos haluat asioida puhelimitse tai sähköisellä Klinik-yhteydenottolomakkeella niin se on jatkossakin mahdollista.
- Uuden palvelumuodon toimintamallin kokeilu on osa laajempaa hyvinvointialueen digitaalista kehitystyötä, kertoo kehittämispäällikkö Piia Hirvonen Lapin hyvinvointialueen Digitaaliset palvelut -yksiköstä.
Näin chat toimii
Voit käyttää chattiä tietokoneella tai mobiililaitteella. Kirjaudut palveluun vahvalla tunnistautumisella Suomi.fi -palvelun kautta, mikä varmistaa, että tietosi pysyvät turvassa ja palvelua on tietoturvallista käyttää.
Voit asioida chatissa myös alle 10-vuotiaan lapsesi puolesta.
Uuden palvelun aloitusvaiheessa on hyvä huomioida muutama asia. Jos olet jo jättänyt terveysasemalle takaisinsoittopyynnön tai lähettänyt sähköisen Klinik-yhteydenoton, ethän asioi samasta asiasta chatissa. Näin ehkäistään sitä, että palvelukanavat eivät ruuhkautuisi.
- Kokonaan uutta palvelua käynnistettäessä on haasteellista arvioida, kuinka nopeasti asiakkaamme löytävät palvelun pariin ja riittävätkö sähköisessä palvelussa työskentelevien hoitotyön ammattilaisten resurssi. Alussa on hyvä varautua pieniin palveluviiveisiin, kertoo Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen projektipäällikkö Linda Jaako.
Viikonloppuisin ja arkipyhinä chat on suljettu. Chatin ollessa suljettu, voit tehdä yhteydenoton terveysasemalle Klinik –palvelun kautta tai soittaa keskitettyyn puhelinpalveluun terveysasemien aukioloaikoina.
Tarkemmat tiedot chatista löydät osoitteesta: lapha.fi
Anna palautetta ja vaikuta
Palvelu otetaan käyttöön ensin Rovaniemellä ja palvelua tarjotaan alkuvaiheessa Rovaniemen avoterveydenhuollon asiakkaille.
Antamalla palautetta chat-keskustelusi päätteeksi vaikutat pilottivaiheessa olevan chat-palvelun jatkokehittämiseen.
Palvelu ei sovellu hätätilanteisiin tai jos avun tarve on välitön. Hätätilanteissa ota aina yhteys 112.
Palvelun pilotointi on osa Euroopan Unionin rahoittamaa VASA2-hanketta, jonka päätavoite on hoitoon pääsyn parantaminen.
Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on reaaliaikainen palvelu, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hoidon tarpeen arviointia varten. Chatiin pääset hyvinvointialueen verkkosivujen kautta osoitteessa lapha.fi.
Chatissa saat terveysaseman puhelinpalvelun tapaan arvion hoidon tarpeestasi. Ennen chat-keskustelua tunnistaudut vahvasti ja täytät esitietokyselyn Omavirtussa. Hoitaja arvioi esitietokyselyn sekä kanssasi käydyn...
Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen
Kuva: STM
20.11.2024
Seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi 1.1.2025 alkaen ja toimivat jatkossa ajanvarauksella.
Sodankylän Vuojärven ja Vuotson kylissä on järjestetty yli 65-vuotiaille tarkoitettuja seniorivastaanottoja ikääntyneiden palvelujen toimesta. Seniorivastaanotolla on muun muassa annettu kausi-influenssarokotuksia. 1.1.2025 alkaen seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi ja toimivat jatkossa ajanvarauksella. Myös rokottaminen on osa terveyspalveluja.
Ajanvaraus tapahtuu 1.1.2025 alkaen soittamalla omaan tiimiin
Jos sukunimesi alkaa kirjaimella A–L, ota yhteys Kiela-tiimiin. Jos sukunimesi alkaa kirjaimella M–Ö, ota yhteys Siula-tiimiin.
Hoitaja tekee yhteydenoton aikana hoidon tarpeen arvion, jonka perusteella sinut ohjataan joko lääkärin tai hoitajan vastaanotolle.