Terveysaseman avovastaanotolla voit tavata hoitajaa, lääkäriä tai muita avoterveydenhuollon ammattilaisia. Kiireetön hoito on tarkoitettu oireisiin, jotka eivät tarvitse välitöntä apua.
Terveysaseman vastaanotolla hoidamme ja tutkimme esimerkiksi pitkäaikaissairauksia, annamme terveydentilaan liittyviä todistuksia ja lausuntoja sekä tuemme terveyden edistämisessä ja sairauksien ennaltaehkäisyssä.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta
Kaikki
Enontekiö
Inari
Kemi
Kemijärvi
Keminmaa
Kittilä
Kolari
Muonio
Pelkosenniemi
Pello
Posio
Ranua
Rovaniemi
Salla
Savukoski
Simo
Sodankylä
Tervola
Tornio
Utsjoki
Ylitornio
Valittuna: Kaikki
Toimi näin
Kiireettömissä asioissa ole yhteydessä omaan terveysasemaasi.
Ajan tarkistus ja varaus terveyspalveluihin (Rovaniemi)
Palvelusta voit varata ajan korona- ja influenssarokotteelle, alle 12-vuotiaan lapsen lastenneuvolan (2 vuotta, 3 vuotta, 5 vuotta ja 6 vuotta) ja kouluterveydenhuollon (1. luokka, kouluuntulotarkastus ja 5. luokka) terveystarkastuksiin, opiskeluterveydenhuoltoon, ehkäisyneuvolaan, kutsuntaikäisten ennakkoterveystarkastuksiin sekä diabetestarvikkeiden jakeluun.
Näet palvelussa sinulle kaikki perusterveydenhuollosta sekä suun terveydenhuollosta varatut ajat. Voit siirtää tai perua jo varatun ajan osaan palveluista. Kouluterveydenhoitaja tiedottaa erikseen Wilmassa, kun kyseisiä terveystarkastusaikoja on varattavissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit varata aikoja Muoniossa hammashoitoon, Hetassa hammashoitoon, terveydenhoitajien ja sairaanhoitajien vastaanotolle sekä koronarokotukseen. Voit myös siirtää ja perua jo varatun ajan.
Palvelusta voit varata aikoja sairaanhoitajan vastaanotolle, sairaanhoitajan puhelinajoille, rokotuksille, röntgeniin, spirometriaan, EKG:hen eli sydänfilmiin ja hammashuollon palveluihin. Voit myös siirtää ja perua jo varatun ajan.
Palvelussa on omahoito-ohjeita uniapneaan sekä ohjaus CPAP-laitteen käyttöön ja puhdistamiseen. Lisäksi on mahdollisuus viestiä hoitajille. Palvelu on avattu erikoissairaanhoidossa laitehoidon aloituksen yhteydessä. Digihoitopolun käyttö jatkuu perusterveydenhuollossa kontrollien siirtyessä perusterveydenhuoltoon. Vuosittaiset kontrollit toteutetaan digihoitopolulla.
Omapolku-palvelukanavalta löydät lähetteellä toimivat digihoitopolut, etävastaanotot, ja kaikille avoimet itsehoito-ohjelmat. Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista. Palvelun tiedot tallentuvat Omapolulle.
Hoitaja-chatissa saat edelleen hoitajalta ohjausta ja neuvontaa terveyteen liittyvissä kysymyksissä mm. äkillisissä hengityselinsairauksissa, vatsataudeissa ja allergiaoireissa. Hoidon tarpeen arvion myötä saat kohdennetut kotihoito-ohjeet tai ohjauksen juuri oikean asiantuntijan vastaanotolle.
Chatissa käsitellään tyypillisesti asiakas- ja potilastietoja, joten sen käyttö vaatii vahvan tunnistautumisen. Hoitaja-chat on helppokäyttöinen ja tietoturvallinen.
Täyttämällä lomakkeen voit jättää yhteydenottopyynnön terveysasemalle. Voit laittaa viestiä silloin kun sinulle parhaiten sopii. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä tai kiireetöntä hoitoa vaativissa asioissa. Voit myös pyytää reseptin uusintaa, kysyä tuloksista ja saada ohjeita.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Lähetetyt yhteydenottopyynnöt sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat DigiLaphaan. Voit käyttää palvelua verkkosivuilla tai ladata DigiLapha app:in mobiililaitteeseesi.
24h asiointi Klinik -palvelun avulla voit jättää yhteydenottopyynnön terveysasemalle tai neuvolapalveluihin. Yhteydenottoon vastataan mahdollisimman pian, yhden (1) arkipäivän kuluessa. Vaivasta riippuen tuloksena voi olla omahoito-ohje, lääkärin tai hoitajan vastaanotto tai muu kulloinkin sopivin hoidon aloitus.
Palvelun käyttöön tarvitaan henkilötunnus. Palveluun kirjoitettu teksti tallennetaan sellaisenaan potilastietojärjestelmään.
24h asiointi Klinik -palvelun avulla voit jättää yhteydenottopyynnön terveysasemalle, neuvolapalveluihin, opiskeluterveydenhuoltoon, suun terveydenhuoltoon, mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä useille eritystyöntekijöille. Yhteydenottoon vastataan mahdollisimman pian. Vaivasta riippuen tuloksena voi olla omahoito-ohje, lääkärin tai hoitajan vastaanotto tai muu kulloinkin sopivin hoidon aloitus.
Palvelun käyttöön tarvitaan henkilötunnus. Palveluun kirjoitettu teksti tallennetaan sellaisenaan potilastietojärjestelmään.
Palvelussa voit täyttää ja lähettää omahoitolomakkeen sähköisesti ennen kontrollikäyntiäsi. Siinä kysytään mm. ravinto- ja liikuntatottumuksista. Lisäksi voit täydentää verenpaineen ja verensokerin seurannan, PEF-seurannan ja lääkelistan. Vastaanotolla teemme yhdessä vastaustesi ja keskustelun pohjalta yksilöllisen hoitosuunnitelman, johon kirjataan omahoitosi tarpeet ja tavoitteet. Mieti valmiiksi mitä tavoitteita sinulla on perussairautesi hoidossa!
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelu on tietoturvallinen. Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Voit asioida chatissa sairaanhoitajan kanssa, jos olet rovaniemeläinen ja sinulla on uusi tai pahentunut oire tai vaiva. Tunnistautumisen jälkeen täytät esitietokyselyn, jonka jälkeen pääset siirtymään chatiin. Hoitaja arvioi chatissa hoidon tarpeesi. Tarvittaessa hoitaja voi tehdä sinulle ajanvarauksen tai ohjata jatkohoitoon, mutta asiasi voi hoitua kokonaan chatissa.
Palvelun käyttö edellyttää vahvan tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Tunnistautuneen käyttäjän chat-keskustelut sekä täytetty oirearvio tallentuvat DigiLaphaan. Voit käyttää palvelua verkkosivuilla tai ladata DigiLapha app:in mobiililaitteeseesi.
Palvelun avulla voi jättää yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen tietoturvallisesti. Voit laittaa viestiä silloin kun sinulle parhaiten sopii. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset) tai kysyä tuloksista ja saada ohjeita.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Yhteydenotto tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset). Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.
Kun täytät ja lähetät yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen, annat samalla luvan ammattilaisen tarvittaessa pyytää konsultaatiota muualta esim. Lapin keskussairaalasta. Lähettämäsi tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään. Olemme sinuun yhteydessä viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa yhteydenotostasi.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Yhteydenotto tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset). Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.
Kun täytät ja lähetät yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen, annat samalla luvan ammattilaisen tarvittaessa pyytää konsultaatiota muualta esim. Lapin keskussairaalasta. Lähettämäsi tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään. Olemme sinuun yhteydessä viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa yhteydenotostasi.
Yhteydenottopyyntö jätetään kirjallisesti. Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista. Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Yhteydenotto tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset). Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.
Kun täytät ja lähetät yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen, annat samalla luvan ammattilaisen tarvittaessa pyytää konsultaatiota muualta esim. Lapin keskussairaalasta. Lähettämäsi tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään. Pyrimme vastaamaan yhteydenottoosi virka-aikana tunnin parin kuluessa, jos olet lähettänyt viestin meille klo 13 mennessä.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelun avulla voi jättää yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen tietoturvallisesti. Voit laittaa viestiä silloin kun sinulle parhaiten sopii. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset) tai kysyä tuloksista ja saada ohjeita.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista. Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Yhteydenotto tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset). Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.
Kun täytät ja lähetät yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen, annat samalla luvan ammattilaisen tarvittaessa pyytää konsultaatiota muualta esim. Lapin keskussairaalasta. Lähettämäsi tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään. Vastaamme yhteydenottoosi mahdollisimman pian joko samana tai seuraavana arkipäivänä. Jos yhteydenotto tapahtuu ennen klo 11, saat vastauksen samana päivänä.
Yhteydenottopyyntö jätetään kirjallisesti. Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista. Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Yhteydenotto tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset). Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.
Kun täytät ja lähetät yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen, annat samalla luvan ammattilaisen tarvittaessa pyytää konsultaatiota muualta esim. Lapin keskussairaalasta. Lähettämäsi tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään. Pyrimme vastaamaan yhteydenottoosi mahdollisimman pian: Kiireellistä reagointia vaativissa asioissa vastaamme saman päivän aikana, jos olet lähettänyt viestin meille arkena kello 13 mennessä. Muissa asioissa vastaamme viimeistään kahden arkipäivän kuluessa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Yhteydenotto tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset). Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.
Kun täytät ja lähetät yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen, annat samalla luvan ammattilaisen tarvittaessa pyytää konsultaatiota muualta esim. Lapin keskussairaalasta. Lähettämäsi tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään. Vastaamme yhteydenottoosi mahdollisimman pian joko samana tai seuraavana arkipäivänä. Jos yhteydenotto tapahtuu ennen klo 11, saat vastauksen samana päivänä.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Yhteydenotto jätetään kirjallisesti ja lastenvalvoja ottaa sinun yhteyttä valintasi mukaan puhelimitse tai kirjallisesti Omavirtun kautta. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista. Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Yhteydenotto tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa. Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.
Kun täytät ja lähetät yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen, annat samalla luvan ammattilaisen tarvittaessa pyytää konsultaatiota muualta, kuten esimerkiksi Länsi-Pohjan keskussairaalasta. Lähettämäsi tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään. Olemme sinuun yhteydessä viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa yhteydenotostasi.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Yhteydenotto jätetään kirjallisesti ja lastenvalvoja ottaa sinun yhteyttä valintasi mukaan puhelimitse tai kirjallisesti Omavirtun kautta. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista. Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Yhteydenotto tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset). Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.
Kun täytät ja lähetät yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen, annat samalla luvan ammattilaisen tarvittaessa pyytää konsultaatiota muualta esim. Lapin keskussairaalasta. Lähettämäsi tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään. Olemme sinuun yhteydessä viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa yhteydenotostasi.
Yhteydenottopyyntö jätetään kirjallisesti. Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista. Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Saat yhteyden terveysasemien ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin.
Jokaiselle Enontekiön kunnan asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy asuinpaikkasi mukaan. Puhelusi ohjautuu takaisinsoittojärjestelmään, josta voit valita hoitotiimisi ja muut asiaasi koskevat vaihtoehdot.
Enontekiöllä on kaksi hoitotiimiä:
Hetan alueen hoitotiimiin kuuluvat: Sonkamuotka, Palojoensuu, Muotkajärvi, Ketomella, Yli-Kyrö Enontekiön kunnan rajalle saakka, Leppäjärvi, Palojärvi, Galdotieva, Kivilompolo, Nunnanen, Näkkälä, Nartteli, Peltovuoma ja Vuontisjärvi.
Kiireellisissä tilanteissa, kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, soita 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Saat yhteyden terveyskeskukseen soittamalla oman tiimisi asiointi- ja ajanvarausnumeroon. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy asuinpaikkasi mukaan. Asiointi- ja ajanvarausnumero on avoinna arkipäivisin. Voit myös jättää soittopyynnön, jolloin soitamme sinulle takaisin.
Puhelin
Jänkä-tiimi (Inari ja Inarin pohjoispuoli, Saariselkä ja lähialueet)
Saat yhteyden oman tiimisi hoitajaan puhelimitse arkipäivisin. Ajanvaraus on tarkoitettu ei-kiireellistä hoitoa tarvitseville oman kunnan asukkaille sekä ulkopaikkakuntalaisille, jotka ovat valinneet Lapponian hoitopaikakseen.
Hoitaja tekee puhelimessa arvion hoidon tarpeesta ja sen kiireellisyydestä, jonka perusteella sinut ohjataan itsehoitoon, kiireettömään ajanvaraukseen tai lääkäripäivystykseen. Puhelu ohjautuu takaisinsoittojärjestelmään soittoaikoina, jos numero on varattu tai puheluun ei ehditä vastaamaan. Hoitaja soittaa sinulle takaisin.
Keminmaan terveysaseman puhelinpalvelun kautta hoituvat sekä kiireelliset että kiireettömät hoidontarpeen arvioinnit ja ajanvaraukset. Puhelinpalvelussa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä.
Iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun.
Kemin terveysaseman ajanvaraus ja hoidontarpeen arviointi
Terveysaseman ajanvarauksen kautta voit hoitaa kiireettömät ja kiireelliset asiat, kuten ajanvarauksen hoitajalle tai lääkärille, ajanvaraus röntgentutkimuksiin, ajan peruutukset ja laboratoriovastausten tiedustelut. Ajanvaraus palvelee arkipäivisin. Numerossa on käytössä takaisinsoittopalvelu.
Ohjeet takaisinsoittopalveluun:
1. Soita ajanvarausnumeroon.
2. Kuuntele ja valitse nauhoitetun ohjeen mukaan (vaihtoehdot 1-4).
3. Odota, kunnes saat ohjeen lopettaa puhelun.
4. Soitamme asiakkaalle takaisin saman päivän aikana kiireellisyysjärjestyksessä.
Arki-iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun.
Saat yhteyden puhelimitse sekä kiireettömän että kiireellisen hoidon ajanvaraukseen. Ohjaudut omaan tiimiisi sen numeron mukaan, josta soitat. Sairaanhoitaja tekee hoidon tarpeen arvioinnin, jonka perusteella jatkohoitosi määräytyy. Kiireettömissä tilanteissa käytä ensisijaisesti sähköisiä ajanvarauspalveluja.
Arkisin numerossa on käytössä takaisinsoittopalvelu. Kuuntelethan ohjeet tarkasti ja toimit niiden mukaisesti, jotta voimme palvella sinua tarpeesi mukaisesti. Palvelussa toimii suomen ja englannin kielinen valikko, jossa voit valita seuraavista vaihtoehdoista:
Jos olet sairastunut äkillisesti ja tarvitset hoitoa tänään, paina 1.
Kiireettömissä asioissa, joissa tarvitaan hoidon tarpeen arvio, paina 2.
Muissa asioissa, kuten ajanvaraus, todistukset, reseptiasiat ja tutkimustulosten kysyminen, paina 3.
Kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Ota yhteys terveyskeskuksen vastaanoton hoitajaan sekä kiireellisissä että kiireettömissä asioissa. Tavoitat hoitajan puhelimitse arkipäivisin. Numerossa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Hoitaja neuvoo terveyteen liittyvissä asioissa ja arvioi hoidon tarpeesi.
Kun terveysasema on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Saat yhteyden terveyskeskuksen ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin. Jokaiselle Muonion kunnan asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy asuinpaikkasi mukaan. Muoniossa on kaksi hoitotiimiä:
Savu-tiimi palvelee Muonion taajama-alueen asukkaita. Alueeseen kuuluvat: Huomisenpolku, Ratsutie, Autiontie, Lompolovuoman länsipuoli, Miljoonatie, Hillatie, Suukoskentie, Oostatie, Pentinpolku, Tuorevaarantie, Puhdistamontie ja taajama-alue.
Outa-tiimiin kuuluu Muonion taajama-alueen ympärillä oleva asutus.
Ajanvarausnumerossa on käytössä takaisinsoittopalvelu. Kuuntele takaisinsoittopalvelun viesti loppuun saakka ennen kuin suljet puhelun. Voit jättää soittopyynnön ympäri vuorokauden. Soitamme sinulle takaisin terveysaseman aukioloaikoina.
Kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, soita kiireellisissä tilanteissa 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Pelkosenniemen terveyspalvelut ovat suljettu ajalla 7.7.-1.8.2025. Savukosken avovastaanotto on avoinna normaalisti (p. 040 563 7757).
Saat yhteyden terveyskeskukseen puhelimitse arkipäivisin. Terveyskeskuksessa on käytössä automaattinen puhelinpalvelujärjestelmä. Palvelunumero ei ole koskaan varattuna ja yksi puhelu riittää. Voit valita, jäätkö odottamaan vuoroasi linjoille vai valitsetko itsellesi takaisinsoiton. Jos valitset takaisinsoiton, terveyskeskuksesta soitetaan sinulle takaisin.
Iltaisin ja viikonloppuisin ota kiireellisissä tilanteissa yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukan akuuttivastaanoton ajanvaraukseen.
Yöaikaan ota yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Toimintaohje puhelinpalveluun:
Puheluusi vastaa aina ensimmäisenä nauhoite. Kuuntele annetut ohjeet loppuun asti ja toimi niiden mukaan. Terveyskeskuksesta otetaan sinuun yhteyttä saman päivän aikana.
Sodankylän akuuttivastaanoton ajanvaraus (iltaisin ja viikonloppuisin)
Maanantai - Torstai14:45 - 21:00
Perjantai13:30 - 21:00
Lauantai - Sunnuntai08:00 - 21:00
Poikkeusaukioloajat
07.07.2025 - 01.08.2025
Suljettu
Pellon terveyskeskuksen ajanvaraus
Saat yhteyden terveyskeskuksen ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin. Ajanvarausnumerosta tavoitat oman tiimisi sairaanhoitajan, joka arvioi hoidon tarpeesi ja hoidon kiireellisyyden sekä ohjaa sinut oikeaan hoitopaikkaan. Kuntalaiset on jaettu kahteen tiimiin sukunimen alkukirjaimen perusteella:
Vaappu-tiimi (A-L-alkuiset sukunimet)
Väylä-tiimi (M-Ö-alkuiset sukunimet)
Jos kotikuntasi on muu kuin Pello, mutta olet valinnut Pellon terveyskeskuksen asiointipaikaksi, kuulut Väylä-tiimiin.
Kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Toimintaohje puhelinpalveluun
Terveyskeskuksen ajanvarausnumerossa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä, jossa valitset seuraavista:
Ranuan terveyskeskuksen ajanvaraus lääkärien ja hoitajien vastaanotolle
Voit varata ajan lääkärille tai hoitajalle puhelimitse arkipäivisin.
Kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, ota kiireellisissä asioissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Saat yhteyden Rovaniemen avovastaanoton uniapneahoitajaan puhelimitse arkipäivisin. Numerossa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Sinulle soitetaan takaisin 1-3 arkipäivän kuluessa (ma-to klo 9-11 ja 15-16, pe klo 9-11).
Voit ottaa yhteyttä avovastaanoton uniapneahoitajaan, jos CPAP-laitehoidon seuranta ja hoito on siirretty Lapin keskussairaalasta terveysasemalle. Jos epäilet uniapneaa, soitathan terveysaseman keskitettyyn ajanvarausnumeroon.
Rovaniemen terveysasemien keskitetty puhelinpalvelu
Saat yhteyden omalle terveysasemallesi soittamalla keskitettyyn puhelinpalveluun arkipäivisin. Ohjaudut omaan tiimiisi sen numeron mukaan, josta soitat.
Puhelinpalvelun kautta voit varata ajan hoitajan tai lääkärin vastaanotolle sekä saada ohjausta ja neuvontaa. Voit varata ajan myös jalkojenhoitajalle ja röntgeniin. Laboratoriopalveluilla on erillinen ajanvaraus.
Jos puhelinpalvelussa on ruuhkaa, voit jäädä jonoon odottamaan puhelun yhdistymistä hoitajalle tai valita takaisinsoittopalvelun. Sinulle soitetaan takaisin saman päivän aikana.
Terveysasemien aukioloaikojen ulkopuolella ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Saat yhteyden terveyskeskuksen ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin. Hoitaja tekee puhelimessa arvion hoidon tarpeesta ja sen kiireellisyydestä. Tarvittaessa voit saada ajan samalle päivälle joko hoitajalle tai lääkärille.
Kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Saat yhteyden terveysaseman ajanvarauksen hoitajaan puhelimitse arkipäivisin. Käytössä on automaattinen puhelinpalvelujärjestelmä. Palvelunumero ei ole koskaan varattuna, eli yksi puhelu riittää. Voit valita, jäätkö odottamaan vuoroasi linjoille vai valitsetko itsellesi takaisinsoiton.
Laboratorion näytteenottoon on aina varattava aika. Varaa aika hyvissä ajoin erityisesti sokerirasituksiin.
Iltaisin ja viikonloppuisin ota kiireellisissä tilanteissa yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukan akuuttivastaanoton ajanvaraukseen.
Yöaikaan ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Toimintaohje puhelinpalveluun:
Puheluusi vastaa aina ensimmäisenä nauhoite. Kuuntele annetut ohjeet loppuun asti ja toimi niiden mukaan. Terveyskeskuksesta otetaan sinuun yhteyttä saman päivän aikana.
Sodankylän akuuttivastaanoton ajanvaraus (iltaisin ja viikonloppuisin)
Maanantai - Torstai14:45 - 21:00
Perjantai - Sunnuntai08:00 - 21:00
Simon terveysaseman vastaanoton ajanvaraus
Voit varata ajan lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotolle puhelimitse arkipäivisin. Kiireettömissä asioissa sekä laboratorion näytteenoton ajanvaraukseen ja tulosten kyselyyn liittyvissä asioissa ota yhteyttä kello 10 jälkeen.
Iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun.
Voit varata ajan lääkärin ja hoitajan vastaanotolle soittamalla oman tiimisi asiointi- ja ajanvarausnumeroon. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy sukunimesi ensimmäisen kirjaimen mukaan.
Jos sukunimesi alkaa kirjaimella A-L, ota yhteys Kiela-tiimiin. Jos sukunimesi alkaa kirjaimella M-Ö, ota yhteys Siula-tiimiin.
Hoitaja tekee yhteydenoton aikana hoidon tarpeen arvion, jonka perusteella sinut ohjataan joko lääkärin tai hoitajan vastaanotolle.
Tervolan terveysasemalle voit varata kiireettömän ajan puhelimitse arkipäivisin. Ajanvarausnumerosta voit tiedustella myös laboratorio- ja röntgentutkimusten tuloksia. Tutkimustuloksia koskevat tiedustelut pyydämme soittamaan iltapäivisin.
Tervolan terveyspalvelujen tuottamisesta vastaa Terveystalo.
Laboratorio- ja röntgentutkimuksia koskevat tiedustelut
Maanantai - Perjantai13:00 - 15:00
Tornion terveyskeskuksen ajanvaraus
Terveysaseman puhelinpalvelun kautta hoituvat sekä kiireelliset että kiireettömät hoidontarpeen arvioinnit ja ajanvaraukset. Puhelinpalveluun saat yhteyden arkipäivisin. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä.
Iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun.
Saat yhteyden terveyskeskuksen vastaanoton sairaanhoitajaan puhelimitse arkipäivisin. Vastaanoton numerossa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Kuuntele nauhoite loppuun asti, jonka jälkeen hoitaja soittaa sinulle takaisin saman päivän aikana.
Hoitaja tekee yhteydenoton aikana hoidontarpeenarvion, jonka perusteella sinut ohjataan joko lääkärin tai hoitajan vastaanotolle.
Kun Utsjoen terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Jos soitat Norjan rajaseudulta, puhelu voi yhdistyä Norjan palveluun. Näissä tilanteissa vaihtoehtoinen numero on 040 480 5026.
Saat yhteyden terveyskeskuksen puhelinpalveluun arkipäivisin. Saat neuvontaa ja arvion vastaanotolle hakeutumisen tarpeesta.
Jos asiasi koskee reseptejä, laboratorion tai röntgenin ajanvarausta, potilasasiakirjoja tai taksikeskusta, ota yhteys terveyskeskuksen vastaanoton puhelinnumeroon.
Iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä asioissa yhteys 116117-päivystysapuun.
Inarin terveysasemalta saat perusterveydenhuollon palveluja. Terveysasema sijaitsee Siela-koulun yhteydessä.
Lastenneuvolan terveydenhoitaja on paikalla keskiviikkoisin ja torstaisin. Terveydenhoitaja (muun muassa kotisairaanhoito) on paikalla maanantaisin, tiistaisin ja perjantaisin.
Terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut. Ivalon terveyskeskuksessa toimivat lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotto, neuvola, fysioterapia, puheterapeutti, laboratorio, röntgen, hammashoitola, vuodeosasto sekä ympärivuorokautinen päivystys. Palvelut toimivat ajanvarauksella. Terveyskeskuksessa toimii myös seri-tukipiste seksuaaliväkivallan uhreille.
Terveyskeskuksen infopisteessä sijaitsevat myös kassapalvelut sekä asiakkaille jätettävien kirjeiden ja pakettien noutopiste.
Karesuvannon terveysasemalla on terveydenhoitajan vastaanotto ja kotisairaanhoitaja. Lääkäri käy terveysasemalla viikoittain pitämässä vastaanottopäivän.
Osoite
Syväjärventie
3
99470
KARESUVANTO
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Torstai08:00 - 15:45
Perjantai08:00 - 13:45
Poikkeusaukioloajat
01.07.2025 - 31.07.2025
Suljettu
Kemijärven hyvinvointikeskus Lapponia
Hyvinvointikeskus Lapponia tarjoaa seuraavat palvelut:
hoitotarvikejakelu, kuntoutus, laboratorio, neuvola, perhe- ja mielenterveysklinikka, potilasasiavastaava, röntgen, suun terveydenhuolto, työterveyshuolto, vuodeosasto, kotihoito sekä kotisairaala
Lapponiassa käy säännöllisin väliajoin erikoislääkäreistä kardiologi, psykiatri ja psykologi.
Osoite
Sairaalakatu
9
98100
KEMIJÄRVI
Normaalit aukioloajat
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Perjantai08:00 - 16:00
20.06.2025 - 11.07.2025Röntgenin aukioloajat
Maanantai - Keskiviikko08:00 - 14:45
Torstai - Perjantai08:00 - 13:45
Keminmaan terveysasema
Vastaanotolta saat pitkäaikaissairauksien määräaikaiskontrollit, lakisääteiset lausunnot ja todistukset sekä avun kiireellisiin terveysongelmiin.
Mehiläinen Terveyspalvelut Oy tuottaa Keminmaan terveyspalvelut.
Kittilän terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palveluja. Terveyskeskuksessa toimii poliklinikka, lääkärin kiireetön vastaanotto, laboratorio, röntgen, mielenterveystoimisto, fysioterapia, neuvolat sekä akuutti- ja kuntoutusosasto (entiseltä nimeltään vuodeosasto).
Terveyskeskuksen yhteydessä toimii myös hammashoitola. Hammashoitola sijaitsee eteläsiivessä, terveyskeskuksen pääoven oikealla puolella.
Kolarin terveyskeskuksesta saat terveyspalveluja. Sairaanhoitajan ja lääkärin vastaanotto, hammashoitola, mielenterveystoimisto ja neuvola ovat kaikki saman katon alla. Terveyskeskuksesta saat myös röntgen- ja laboratoriopalveluita. Lisäksi terveyskeskuksessa on ympärivuorokautinen vuodeosasto.
Muonion terveyskeskuksessa on lääkäreiden ja hoitajien vastaanotot, neuvolat, kuntoutus, hammashoitola, laboratorio, röntgen ja 24-paikkainen vuodeosasto.
Ensiapu ja ajanvarausvastaanoton lisäksi tiloissa toimii laboratorio, röntgen, neuvola ja suun terveydenhuolto.
Pelkosenniemen terveyspalvelut ovat suljettu ajalla 7.7.-1.8.2025. Savukosken avovastaanotto on avoinna normaalisti.
Osoite
Sodankyläntie
202 A
98500
PELKOSENNIEMI
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Torstai08:00 - 16:00
Perjantai08:00 - 15:00
Poikkeusaukioloajat
07.07.2025 - 01.08.2025
Suljettu
Pellon terveyskeskus
Pellon terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut. Lääkärin ja sairaanhoitajan kiireetön vastaanotto toimii ajanvarauksella. Asiakkaan yhteydenoton perusteella tehdään hoidontarpeen arviointi, jossa määritellään muun muassa hoidon kiireellisyys ja suunnitellaan tarkoituksenmukainen jatkohoito.
Kiirevastaanotolla annetaan äkillisen sairastumisen, vamman tai kroonisen sairauden vaikeutumisen edellyttämää välitöntä arviota ja hoitoa. Hoidontarpeen arvio tehdään joko puhelimessa tai sen tekee päivystävä hoitaja vastaanotolla. Päivystysluonteisissa asioissa hoidon tarpeen arvio voidaan tehdä myös sähköisen yhteydenottokanavan kautta.
Poliklinikan lisäksi terveyskeskuksessa sijaitsevat myös mielenterveystoimisto, neuvola, röntgen, vuodeosasto, fysioterapia, kotisairaanhoidon ja kotipalvelun toimistot sekä Nordlabin laboratoriopalvelut.
Rakennus on esteetön ja yksikerroksinen. Ulko-ovista oikean puoleisin on automaattisesti avautuva.
Osoite
Ahjotie
4-6
95700
PELLO
Normaalit aukioloajat
Terveyskeskuksen aukioloajat
Maanantai - Perjantai08:00 - 16:00
Lauantai09:00 - 14:00
Mielenterveystoimiston aukioloajat
Maanantai - Torstai08:00 - 16:00
Perjantai08:00 - 14:00
Posion terveyskeskus
Saat posiolaisena terveydenhuollon palvelut omasta terveyskeskuksestasi.
Rinteenkulman terveysasema sijaitsee Rinteenkulman ostoskeskuksen tiloissa. Terveysasemalle pääset hissillä katutasosta ja Rinteenkulman parkkihallin eri kerroksista.
Terveysasemalla on lääkärin ja hoitajan vastaanotto, laboratorio, kiirepoli sekä fysioterapia- ja toimintaterapiapalvelut.
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.
Osoite
Jungintie
3
98900
SALLA
Savukosken terveysasema
Ensiapu- ja ajanvarausvastaanoton lisäksi terveysasemalla toimivat laboratorio, suun terveydenhuolto, apuvälinepalvelut, fysioterapia ja diabeteshoitotarvikejakelu.
Osoite
Uittotie
2
98800
SAVUKOSKI
Normaalit aukioloajat
Terveysaseman aukioloajat
Maanantai - Torstai08:00 - 16:00
Perjantai08:00 - 15:00
Simon terveysasema
Simon terveysasemalta saat seuraavia perusterveydenhuollon palveluja:
Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka palvelee alueen asukkaita sekä kiireettömissä että kiireellisissä sairaustapauksissa.
Kiireettömät lääkäri- ja hoitajavastaanotot voit varata oman hoitotiimisi kautta. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy sukunimesi ensimmäisen kirjaimen mukaan. Äkillisissä sairastapauksissa akuuttivastaanoton hoitaja tekee hoidon tarpeen arvion ja ohjaa tarvittaessa päivystävän lääkärin vastaanotolle.
Tervolan terveysasemalta saat perusterveydenhuollon palveluja. Terveysasemalla toimivat äitiys- ja lastenneuvola, hammashoitola, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, työterveyshuolto, fysioterapia, mielenterveyspalvelut sekä aikuisten terveysneuvonta.
Terveysaseman 23-paikkainen vuodeosasto tarjoaa ympärivuorokautista perus- ja sairaanhoitoa.
Tervolan terveyspalvelujen tuottamisesta vastaa Terveystalo.
Tornion terveyskeskuksessa on vastaanottopalvelut, laboratorionpalvelut sekä röntgen, suun terveydenhuolto, kuntoutus, vuodeosasto, psykiatrinen poliklinikka, ikäihmisten palvelut ja vammaispalvelut.
Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n vastuulla ovat kiire- ja ajanvarausvastaanotto, kuntoutuspalvelut, röntgen sekä suun terveydenhuolto.
Terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palveluja. Ylitornion terveyskeskuksessa toimii poliklinikka, lääkärin kiireetön vastaanotto, laboratorio, röntgen, mielenterveystoimisto, kuntoutus, neuvola ja vuodeosasto.
Osoite
Mellantie
5
95600
YLITORNIO
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Perjantai08:00 - 16:00
Ilmoitus terveysaseman valinnasta
Voit tulostaa ja täyttää ilmoituksen terveysaseman valinnastasi. Palauta tämä lomake uuteen asiointipaikkaasi.
Perusterveydenhuollon asiointipaikan voi valita haluamastaan kunnasta Suomessa. Valinta tehdään aina vuodeksi kerrallaan eikä sitä voi muuttaa kesken vuotta. Valinnasta tulee tehdä kirjallinen ilmoitus sekä nykyiselle terveysasemalle että uudelle valitulle terveysasemalle. Valinta ei koske koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa, työterveyshuoltoa eikä pitkäaikaista laitoshoitoa, kotisairaanhoitoa tai kotihoitoa.
Kelan matkakorvaukset korvataan enintään niiden kustannusten mukaan, jotka aiheutuisivat matkasta lähimmälle terveysasemalle, josta kyseessä olevan palvelun voisi saada.
Hoitajan vastaanotolla saa esimerkiksi terveysneuvontaa, haavanhoitoa, ompeleiden poistoja ja rokotuksia. Tarvittaessa hoitaja ohjaa potilaan lääkärin vastaanotolle.
Kiireetön hoito on annettava määräajassa. Potilaan on virka-aikana saatava yhteys sosiaali- ja terveyskeskukseen välittömästi joko puhelimitse tai tulemalla itse paikalle. Soittopyyntöihin vastataan viipymättä, usein käytännössä saman päivän kuluessa.
Hoidon tarve saatetaan alustavasti arvioida jo puhelimessa. Tarpeellinen hoito on järjestettävä kohtuullisessa ajassa, mikä tarkoittaa enintään kolmea kuukautta. Alle 23-vuotiaiden on kuitenkin päästävä hoitoon viimeistään 14 vuorokaudessa.
Perusterveydenhuollon lääkäripalvelujen käyntimaksu on 28,20 euroa.
Maksu peritään enintään kolme kertaa vuodessa. Palvelu on maksuton alle 18-vuotiaille ja rintamaveteraaneille.
Sairaanhoitajan, terveydenhoitajan ja kätilön vastaanotot ovat maksuttomia.
Jos et pääsekään tulemaan sinulle varatulle vastaanotolle, muista perua ajanvaraus. Perumatta tai käyttämättä jätetystä palvelusta perimme 56,70 euron maksun.
Lapin terveysasemat siirtyvät yhtenäisiin aukioloaikoihin
11.6.2025
Lapin terveysasemilla on ollut eroavaisuuksia virka-aikaisissa aukioloajoissa. Aukioloajat yhtenäistetään kesäkuun 2025 aikana Lapin hyvinvointialueen itse tuottamissa palveluissa.
Terveysasemien aukioloajat yhtenäistyvät kesäkuun aikana niin, että yhteyden terveysasemalle saa jatkossa
maanantaista torstaihin klo 8–16,
perjantaisin ja arkipyhiä edeltävänä päivänä klo 8–15.
Muutos ei koske ulkoisten palveluntuottajien terveysasemia eli Kemiä, Keminmaata, Torniota, Posiota ja Tervolaa.
Terveysasemien kiirevastaanotot ovat toiminnassa entiseen tapaan.
Löydät terveysasemien yhteystiedot ja aukioloajat sivulta Hoitajan ja lääkärin kiireetön vastaanotto
Samalle sivulle päivitämme myös kuntakohtaisia uutisia muutoksen etenemisestä.
Lapin terveysasemat siirtyvät yhtenäisiin aukioloaikoihin
Lapin terveysasemilla on ollut eroavaisuuksia virka-aikaisissa aukioloajoissa. Aukioloajat yhtenäistetään kesäkuun 2025 aikana Lapin hyvinvointialueen itse tuottamissa palveluissa.
Terveysasemien aukioloajat yhtenäistyvät kesäkuun aikana niin, että yhteyden terveysasemalle saa jatkossa
maanantaista torstaihin klo 8–16,
perjantaisin ja arkipyhiä edeltävänä päivänä klo 8–15.
Muutos ei koske ulkoisten palveluntuottajien terveysasemia eli Kemiä, Keminmaata, Torniota, Posiota ja...
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
11.6.2025
DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.
Palvelu toimii sekä mobiilisovelluksena että verkkosivuna tietokoneella.
DigiLapha-sovellus on julkaistu sovelluskaupoissa keskiviikkona 11.6.2025 ja sovelluksen toimittaa Terveystalo.
Digipalvelut helpottavat arkea
Lapin hyvinvointialueella on tarjolla runsaasti paikkakuntakohtaisia digitaalisia palveluja esimerkiksi OmaVirtussa, mutta nyt ne viedään vaiheittain keskitettyyn DigiLapha-palveluun.
DigiLapha tulee jatkossa olemaan digitaalisen asioinnin ensisijainen kanava.
- Visiomme on tarjota asukkaille yksi, helposti löydettävä polku digitaalisiin palveluihin. Palvelujen kokoaminen yhteen sovellukseen helpottaa asiointia, kertoo Lapin hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Mikko Päkkilä.
DigiLapha tarjoaa täydentävän tavan asioida digitaalisesti. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat aiempaa helpommin saavutettavissa, missä ja milloin vain.
Uudistus alkaa kesäkuussa Rovaniemeltä – DigiLapha laajenee koko hyvinvointialueelle
DigiLapha on koko Lapin hyvinvointialueen yhteinen uudistus ja palvelu otetaan käyttöön vaiheittain koko hyvinvointialueella vuodesta 2025 alkaen.
Ensimmäisenä palvelua pääsevät käyttämään rovaniemeläiset kesäkuusta lähtien.
Avausvaiheessa DigiLaphassa on rovaniemeläisille tarjolla kaksi yhteydenottotapaa omalle terveysasemalle: tuttu Sairaanhoitaja-chat, jonka asiointi siirtyy verkkosivuilta DigiLaphaan sekä uusi yhteydenottolomake, joka korvaa aiemmin käytössä olleen Klinik-lomakkeen.
Ensimmäisellä asiointikerralla Sairaanhoitaja-chatissa kannattaa varata hieman lisäaikaa palveluun tunnistautumiseen ja sovelluksen lataamiseen.
Samaan aikaan potilas- ja sosiaaliasiavastaavan asiointi siirtyy OmaVirtusta DigiLaphaan, jossa kaikki Lapin asukkaat voivat jatkossakin asioida tietoturvallisesti viestein tai etätapaamisin.
Uusia palveluja avautuu kuukausittain
Nyt julkaistava versio DigiLaphasta ei ole vielä valmis vaan se kehittyy ja laajenee säännöllisesti. DigiLaphaan avautuu uusia palveluja ja toimintoja kuukausittain.
Lähitulevaisuudessa kaikki hyvinvointialueen asukkaat voivat esimerkiksi: osallistua etätapaamiseen, täyttää hakemuksia ja esitietolomakkeita, saada palveluohjausta tai asioida Suomi.fi-valtuutuksella toisen puolesta.
Ota hyvinvointialueen digipalvelut käyttöösi – näin aloitat DigiLaphassa
Tällä hetkellä hyvinvointialueen digipalvelut, jotka eivät vaadi tunnistautumista, löytyvät tuttuun tapaan osoitteesta www.lapha.fi/digipalvelut
Vahvaa tunnistautumista edellyttävät sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointiasi tukevat hallintopalvelut siirtyvät puolestaan vaiheittain DigiLaphaan.
DigiLapha on maksuton ja ladattavissa sovelluskaupoista hakusanalla DigiLapha. Mikäli et halua ladata sovellusta, voit käyttää DigiLaphaa tietokoneella osoitteessa www.digilapha.fi
Kirjautuminen tapahtuu vahvasti tunnistautuen esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tunnistautuminen takaa turvallisen asioinnin.
Jos digiasiointi mietityttää, löydät digitukea ohjeiden ja yleisten vinkkien muodossa hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta: Tukea digiasiointiin - Lapin hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.
Puolesta asioinnin valtuutus kattaa kesäkuussa koko Lapin hyvinvointialueen
6.6.2025
Palvelu otetaan käyttöön 9.6. alkaen Rovaniemellä, Tervolassa ja Torniossa, 18.6 alkaen Ranualla sekä 23.6. alkaen Utsjoella. Muilla paikkakunnilla puolesta asioinnin valtuutus avustetusti on jo otettu käyttöön
Jos sinulla ei ole käytössäsi vahvaa sähköistä tunnistautumista, kuten verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit valtuuttaa läheisesi puolesta asiointiin. Valtuutus mahdollistaa asioinnin esimerkiksi OmaKannassa, OmaKelassa, apteekeissa ja pian julkaistavassa Lapin hyvinvointialueen DigiLapha-asiointipalvelussa aikuisen sosiaali- ja terveydenhuollon puolesta asioinnissa.
Miten valtuuttaminen tapahtuu?
Valtuuttaminen tehdään paikan päällä Lapin hyvinvointialueen rekisteröintipisteessä, joka sijaitsee omalla terveysasemallasi. Rekisteröintikäynnillä valtuutus tehdään avustettuna, ja voit itse päättää, mitä asioita läheisesi saa puolestasi hoitaa. Valtuutuksen avulla läheisesi voi asioida puolestasi myös toiselta paikkakunnalta, helposti ja tietoturvallisesti.
Valtuudet, joita Lapin hyvinvointialueen rekisteröintipisteillä myönnetään:
Sosiaalihuollon asioiden hoito
Sosiaaliturvan etuusasioiden hoitaminen
Terveydenhuollon asioiden hoito
Apteekkiasiointi
Suomi.fi-viestien lukeminen ja hallinta
Lapin hyvinvointialue on kuudes alue Suomessa, joka tarjoaa Suomi.fi-valtuuksien rekisteröintiä avustetusti. Palvelu on tarkoitettu erityisesti niille, joilla ei ole mahdollisuutta tehdä valtuutusta sähköisesti itse.
Tavoitteena on turvata yhdenvertaiset mahdollisuudet hoitaa omia asioita digitaalisessa ympäristössä – myös silloin, kun tarvitset siihen apua.
Lue lisää avustetun valtuutuksen palvelusta ja katso tarkemmat tiedot valtuutuksen rekisteröintipisteistä tästä linkistä.
Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid
Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus doaibmá dál olles Lappi buresveadjinguovllus. Geassemánus bálvalus váldo atnui Ranuas, Roavvenjárggas, Tervolas, Durdnosis ja Ohcejogas. Eará báikegottiin nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus bargi veahkil lea juo váldon atnui.
Jos dus ii leat anus nana elektrovnnalaš dovdán, nugo neahttabáŋkodovddaldagat dahje mobiilanannehus, sáhtát fápmudit iežat lagaš olbmo dikšut du beales áššiid. Fápmudus dahká vejolažžan dikšut áššiid ovdamearkka dihte MuKantas, MuKelas, apteaikkain ja dál maiddái Lappi buresveadjinguovllu DigiLapha-áššiiddikšunbálvalusas rávesolbmo sosiála- ja dearvvašvuođafuolahusa nuppi beales áššiiddikšumis.
Mo fápmudeapmi dáhpáhuvvá?
Fápmudeapmi dahkko báikki alde Lappi buresveadjinguovllu fápmudusbálvalanbáikkis, mii lea iežat dearvvašvuođaguovddážis. Go finat fápmudusbálvalanbáikkis, fápmudus dahkko bargi veahkil, ja don sáhtát ieš mearridit, guđe áššiid iežat lagaš olmmoš oažžu du beales dikšut. Fápmudusa veahkil iežat lagaš olmmoš sáhttá du beales dikšut áššiid maiddái nuppi báikegottis, álkit ja diehtodorvvolaččat.
Fápmudusat, mat Lappi buresveadjinguovllu fápmudusbálvalanbáikkiin mieđihuvvojit:
Puolesta asioinnin valtuutus kattaa kesäkuussa koko Lapin hyvinvointialueen
Palvelu otetaan käyttöön 9.6. alkaen Rovaniemellä, Tervolassa ja Torniossa, 18.6 alkaen Ranualla sekä 23.6. alkaen Utsjoella. Muilla paikkakunnilla puolesta asioinnin valtuutus avustetusti on jo otettu käyttöön