Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi (Rovaniemi)
Ota asiakkaan suostumuksella tai yhdessä asiakkaan kanssa yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.
Ikäihmisten sosiaalityö auttaa, jos olet yli 65-vuotias ja sinulla on esimerkiksi vaikea perhetilanne, pulmia asumisessa tai taloudellisia ongelmia.
Sosiaalipalvelujen työntekijät neuvovat sinut oikeiden palveluiden ja tukien piiriin.
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta:
Ei valittuna paikkakuntaa
Ota asiakkaan suostumuksella tai yhdessä asiakkaan kanssa yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.
Iäkkäiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Iäkkäiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Ikääntyneiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Kysymyksiä voit laittaa kirjallisesti ja saat myös vastauksen kirjallisena. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista. Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Ikääntyneiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen, kun kyse on ikääntyneestä henkilöstä. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen ikääntyneestä henkilöstä. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen, kun kyse on ikääntyneestä henkilöstä. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan.
Voit täyttää ja lähettää huoli-ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Jos ilmoittaja on joku muu kuin huolen kohde itse, ilmoittajan pitää kertoa omat yhteystietonsa. Tarvittaessa kunnan työntekijä voi pyytää lisätietoja. Lisäksi ilmoituksen kohteella on oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen, kun kyse on ikääntyneestä henkilöstä. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Saat yhteyden vanhus- ja vammaispalveluiden sosiaaliohjaajaan ja sosiaalityöntekijään soittamalla.
Keminmaan ja Simon vanhus- ja vammaispalveluista vastaa 1.1.2023 alkaen Tornion vammaispalveluiden henkilöstö.
Jos tarvitset neuvontaa ikäihmisten sosiaalipalveluista, ota soittamalla yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen.
Ikäihmisten palveluista sekä niihin hakeutumisesta saat tietoa ja ohjausta ottamalla yhteyttä Nestoriin puhelimitse arkipäivisin.
Sosiaalipäivystys vastaa sosiaalipalvelujen päivystysluonteisiin yhteydenottoihin.
Soittamalla saat neuvontaa ikääntyneiden palveluista.
Palveluneuvonnan ja palvelutarpeen arvioinnin puhelinpalvelusta saat neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista. Palveluneuvonta auttaa myös kaikenikäisiä asiakkaita omaishoitoon liittyvissä asioissa.
Saat neuvontaa ja ohjausta ikäihmisten palveluista puhelimitse. Yhteyden saat arkipäivisin.
Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville.
Palvelu on tarkoitettu ikääntyneelle tai hänen läheiselleen, ikääntyneen kotona asumisen tukemiseksi ja turvaamiseksi. Neuvonta ja ohjaus sekä palvelutarpeen arviointi ovat maksutonta palvelua.
Neuvontaa ja ohjausta saat käymällä paikanpäällä Lapponiassa, puhelimitse tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.
Iäkkäiden palveluohjaus tukee ja mahdollistaa palveluja oikea-aikaisesti ja hallitusti. Soittamalla avopalveluohjaajalle saat tietoa ikääntyneiden palveluista. Asiakkaiden oikea-aikaisesta ja hallitusta kotiutumisesta huolehtii kotiutus- ja muistihoitaja.
Saat yhteyden vastaavaan sosiaalityöntekijään.
Saat yhteyden sosiaalitoimistoon soittamalla.
Saat yhteyden ikääntyneiden palveluihin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Neuvonnan numerosta saat tietoa ja ohjausta ikäihmisten palveluista. Jos sinulla herää huoli omasta tai ikääntyvän läheisen hyvinvoinnista ja itsenäisestä kotona selviytymisestä, ota yhteyttä iäkkäiden palveluneuvontaan. Iäkkäiden palveluiden piiriin pääset palvelutarpeen arvioinnin kautta.
Saat yhteyden kotihoidon työntekijöihin puhelimitse.
Kotihoidon sosiaaliohjaajalta saat ohjausta ikäihmisen kotona asumista tukevista sosiaalipalveluista. Näitä ovat tukipalvelut, kuten ateriapalvelu ja esimerkiksi turvapuhelin.
Sosiaaliohjauksella tarkoitetaan yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen neuvontaa, ohjausta ja tukea palvelujen käytössä sekä yhteistyötä eri tukimuotojen yhteensovittamisessa. Tavoitteena on yksilöiden ja perheiden hyvinvoinnin sekä osallisuuden edistäminen vahvistamalla heidän elämänhallintaansa ja toimintakykyä.
Avopalvelun ohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluasioissa, kuten kotipalveluihin, asumispalveluihin, tukipalveluihin, kuljetuspalveluihin, omaishoidontukeen, ikäihmisten perhehoitoon, kehitysvammaisten avo- ja laitospalveluihin sekä vammaishuoltoon liittyvissä asioissa.
Saat soittamalla yhteyden ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin. Toiminnan tavoitteena on tukea ja edistää ikääntyvien ylitorniolaisten hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan. Asumispalveluja järjestetään niille, jotka eivät selviydy kotihoidossa.
Soita Enontekiön vanhustenhuollon palvelupäällikölle, jos tarvitset lisätietoja tai neuvontaa iäkkäiden palveluista.
Saat yhteyden sosiaalipalveluiden työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Kun koet tarvitsevasi tukea kotona pärjäämiseen, ota yhteyttä Kolarin ikääntyneiden palvelujen palveluvastaavaan.
Avopalveluiden vastaava/muistikoordinaattori tarjoaa ikääntyville neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä; mitä palveluita ikääntyville on tarjolla kotiin ja mitä palveluita voi saada kodin ulkopuolella. Saat apua myös muistisairaan ihmisen kokonaisvaltaiseen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.
Yhteydessä voivat olla ikäihmiset itse, omaiset, naapurit, tuttavat, tai kuka tahansa sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista mahdollisesti hyötyvän ikäihmisen.
Palveluohjaajilta saat tietoa Sodankylässä tarjolla olevista ikäihmisten palveluista. Ohjaus ja neuvonta on tarkoitettu niille yli 65-vuotiaille, jotka eivät vielä ole ikäihmisten palveluiden piirissä.
Palveluohjaajat neuvovat myös erilaisten tukien hakemisessa. kuten Kelan eläkkeensaajan hoitotuki, asumistuki, omaishoidon tuki ja tukipalveluseteli. Palveluohjauksen tehtävänä on omaishoidon hakuprosessiin liittyvä ohjaus ja neuvonta sekä omaishoitajien lakisääteisten vapaiden koordinointi.
Tarvittaessa sovimme asiakkaan kanssa arviointikäynnistä, johon pyydämme mukaan omaisen tai läheisen. Arviointikäynti tehdään pääasiassa asiakkaan kotona. Käynnin tarkoituksena on kartoittaa avuntarve ja kertoa tarjolla olevista palveluista. Arviointikäynnin perusteella asiakas ohjataan oikeiden palveluiden piiriin. Palveluohjauksen arviointi- ja neuvontakäynti on asiakkaalle maksuton.
Palveluvastaava auttaa ikääntyneiden palveluasumiseen ja kotona asumista tukeviin palveluihin liittyvissä asioissa. Sosiaalityöntekijään voit olla yhteydessä ikääntyneiden perhe- ja omaishoitoon liittyvissä asioissa.
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.
Jungintie 3, 98900 SALLA
Hyvinvointikeskus Lapponia tarjoaa seuraavat palvelut:
* hoitotarvikejakelu, kuntoutuspalvelut, laboratoriopalvelut, neuvolapalvelut, perhe- ja mielenterveysklinikan palvelut, potilasasiamiehen palvelut, röntgenpalvelut, suun terveydenhuollon palvelut, työterveyshuollon palvelut, vuodeosastopalvelut, kotihoidon sekä kotisairaalapalvelut.
Lapponiassa käy säännöllisin väliajoin erikoislääkäreistä kardiologi, psykiatri ja psykologi.
Sairaalakatu 9, 98100 KEMIJÄRVI
Nestori palvelee ikäihmisiä, heidän omaisiaan ja läheisiään, kun on kysyttävää kotihoidosta, palveluasumisesta, omaishoidon tuesta, ateriapalveluista, kuljetuspalveluista, turvapuhelimista, siivous- ja kodinhoitopalveluista.
Sisäänkäynti Kauppatorin puoleisesta ovesta.
Pohjolankatu 2 A, 96100 ROVANIEMI
Savukosken sosiaalipalvelujen työntekijät huolehtivat kaikenikäisistä asiakkaista.
Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan: Karistamontie 4, Sodankylä, puh. 0400 694 024.
Savukosken kunnanvirasto.
Kauppakuja 2 A 1, 98800 SAVUKOSKI
Saat henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa vanhus- ja hoitopalveluista. Varaa aika puhelimitse asiointia varten.
Sairaalakatu 1, 95400 TORNIO
Sosiaalitoimistosta saat puhelinpalvelua puhelinaikoina sekä henkilökohtaista palvelua varaamalla ajan etukäteen.
Valtatie 15, 99100 KITTILÄ
Pelkosenniemen sosiaalitoimistosta saat perheiden, työikäisten ja ikääntyneiden sosiaalipalvelut. Varaa aika henkilökohtaiseen tapaamiseen soittamalla sosiaalityöntekijöille etukäteen.
Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan: Karistamontie 4, Sodankylä, puh. 0400 694 024.
Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu kirkonpuoleiselta sivulta.
Turjalantie 2, 98500 PELKOSENNIEMI
Palveluohjauksen ja neuvonnan palveluohjaaja paikalla ma - to klo 8 - 9 Hyvinvointikeskuksessa 2. krs.
Asiointi sosiaalitoimistossa arkisin klo 9 -15.
Palveluohjaus- ja neuvonta
Tukipalvelut
Kotihoito
Omaishoito
Asumispalvelut
Palvelusetelit
Vanhusneuvosto
Sairaalatie 4 A, 97700 RANUA
Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.
Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.
Hyvinvointikeskus Sopukka, 2. kerros
Karistamontie 4, 99600 SODANKYLÄ
Sosiaalitoimi pyrkii tervolalaisten tarvitsemien sosiaalipalveluiden järjestämiseen yleistä hyvinvointia, tasa-arvoisuutta ja turvallisuutta ylläpitävällä tavalla. Varaa aika asiointiin suoraan asiaa hoitavalta henkilöltä.
Keskustie 81, 95300 TERVOLA
Sosiaalitoimistosta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalityön palveluista, täydentävästä ja ehkäisevästä toimeentulotuesta sekä välitystilistä, kuntouttavasta työtoiminnasta, lastensuojelun palveluista, lastenvalvojan palveluista, koti-, tuki- ja vammaispalveluista.
Luossa 1 A, 99980 UTSJOKI
Enontekiön sosiaalipalveluiden toimisto on kunnanvirastolla Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.
Kunnanvirasto, 1. kerros
Ounastie 165, 99400 ENONTEKIÖ
Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.
Piiskuntie 2, 99800 IVALO
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Varaa aika etukäteen puhelimitse tai verkkoasioinnin kautta, jotta vältyt turhalta odottelulta.
Sairaalantie 4 B, 95900 KOLARI
Keskustan palvelutalo tarjoaa ympärivuorokautista palveluasumista.
Myös ikääntyneiden palvelutarpeen arvioinnin ja palveluneuvonnan tiimi toimii keskustan palvelukeskuksen tiloissa. Varaa aika henkilökohtaiseen tapaamiseen etukäteen soittamalla.
Sauvosaarenkatu 25, 94100 KEMI
Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluja. Sosiaalityön tehtävänä on tukea ja auttaa yksilöitä ja perheitä selviytymään ongelmistaan. Sosiaalityöntekijät tekevät sosiaalityötä antamalla asiakkailleen ohjausta ja neuvontaa, selvittämällä asiakkaiden kanssa heidän ongelmiaan sekä järjestämällä erilaisia tarvittavia tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilön ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista.
Opintie 7 B, 95700 PELLO
Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi
Sosiaalipalvelujen neuvonta, sosiaalityö ja sosiaaliohjaus ovat maksuttomia palveluja.
Saat yhteyden vanhus- ja vammaispalveluiden sosiaaliohjaajaan ja sosiaalityöntekijään soittamalla.
Keminmaan ja Simon vanhus- ja vammaispalveluista vastaa 1.1.2023 alkaen Tornion vammaispalveluiden henkilöstö.
Jos tarvitset neuvontaa ikäihmisten sosiaalipalveluista, ota soittamalla yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen.
Ikäihmisten palveluista sekä niihin hakeutumisesta saat tietoa ja ohjausta ottamalla yhteyttä Nestoriin puhelimitse arkipäivisin.
Sosiaalipäivystys vastaa sosiaalipalvelujen päivystysluonteisiin yhteydenottoihin.
Soittamalla saat neuvontaa ikääntyneiden palveluista.
Palveluneuvonnan ja palvelutarpeen arvioinnin puhelinpalvelusta saat neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista. Palveluneuvonta auttaa myös kaikenikäisiä asiakkaita omaishoitoon liittyvissä asioissa.
Saat neuvontaa ja ohjausta ikäihmisten palveluista puhelimitse. Yhteyden saat arkipäivisin.
Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville.
Palvelu on tarkoitettu ikääntyneelle tai hänen läheiselleen, ikääntyneen kotona asumisen tukemiseksi ja turvaamiseksi. Neuvonta ja ohjaus sekä palvelutarpeen arviointi ovat maksutonta palvelua.
Neuvontaa ja ohjausta saat käymällä paikanpäällä Lapponiassa, puhelimitse tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.
Iäkkäiden palveluohjaus tukee ja mahdollistaa palveluja oikea-aikaisesti ja hallitusti. Soittamalla avopalveluohjaajalle saat tietoa ikääntyneiden palveluista. Asiakkaiden oikea-aikaisesta ja hallitusta kotiutumisesta huolehtii kotiutus- ja muistihoitaja.
Saat yhteyden vastaavaan sosiaalityöntekijään.
Saat yhteyden sosiaalitoimistoon soittamalla.
Saat yhteyden ikääntyneiden palveluihin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Neuvonnan numerosta saat tietoa ja ohjausta ikäihmisten palveluista. Jos sinulla herää huoli omasta tai ikääntyvän läheisen hyvinvoinnista ja itsenäisestä kotona selviytymisestä, ota yhteyttä iäkkäiden palveluneuvontaan. Iäkkäiden palveluiden piiriin pääset palvelutarpeen arvioinnin kautta.
Saat yhteyden kotihoidon työntekijöihin puhelimitse.
Kotihoidon sosiaaliohjaajalta saat ohjausta ikäihmisen kotona asumista tukevista sosiaalipalveluista. Näitä ovat tukipalvelut, kuten ateriapalvelu ja esimerkiksi turvapuhelin.
Sosiaaliohjauksella tarkoitetaan yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen neuvontaa, ohjausta ja tukea palvelujen käytössä sekä yhteistyötä eri tukimuotojen yhteensovittamisessa. Tavoitteena on yksilöiden ja perheiden hyvinvoinnin sekä osallisuuden edistäminen vahvistamalla heidän elämänhallintaansa ja toimintakykyä.
Avopalvelun ohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluasioissa, kuten kotipalveluihin, asumispalveluihin, tukipalveluihin, kuljetuspalveluihin, omaishoidontukeen, ikäihmisten perhehoitoon, kehitysvammaisten avo- ja laitospalveluihin sekä vammaishuoltoon liittyvissä asioissa.
Saat soittamalla yhteyden ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin. Toiminnan tavoitteena on tukea ja edistää ikääntyvien ylitorniolaisten hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan. Asumispalveluja järjestetään niille, jotka eivät selviydy kotihoidossa.
Soita Enontekiön vanhustenhuollon palvelupäällikölle, jos tarvitset lisätietoja tai neuvontaa iäkkäiden palveluista.
Saat yhteyden sosiaalipalveluiden työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Kun koet tarvitsevasi tukea kotona pärjäämiseen, ota yhteyttä Kolarin ikääntyneiden palvelujen palveluvastaavaan.
Avopalveluiden vastaava/muistikoordinaattori tarjoaa ikääntyville neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä; mitä palveluita ikääntyville on tarjolla kotiin ja mitä palveluita voi saada kodin ulkopuolella. Saat apua myös muistisairaan ihmisen kokonaisvaltaiseen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.
Yhteydessä voivat olla ikäihmiset itse, omaiset, naapurit, tuttavat, tai kuka tahansa sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista mahdollisesti hyötyvän ikäihmisen.
Palveluohjaajilta saat tietoa Sodankylässä tarjolla olevista ikäihmisten palveluista. Ohjaus ja neuvonta on tarkoitettu niille yli 65-vuotiaille, jotka eivät vielä ole ikäihmisten palveluiden piirissä.
Palveluohjaajat neuvovat myös erilaisten tukien hakemisessa. kuten Kelan eläkkeensaajan hoitotuki, asumistuki, omaishoidon tuki ja tukipalveluseteli. Palveluohjauksen tehtävänä on omaishoidon hakuprosessiin liittyvä ohjaus ja neuvonta sekä omaishoitajien lakisääteisten vapaiden koordinointi.
Tarvittaessa sovimme asiakkaan kanssa arviointikäynnistä, johon pyydämme mukaan omaisen tai läheisen. Arviointikäynti tehdään pääasiassa asiakkaan kotona. Käynnin tarkoituksena on kartoittaa avuntarve ja kertoa tarjolla olevista palveluista. Arviointikäynnin perusteella asiakas ohjataan oikeiden palveluiden piiriin. Palveluohjauksen arviointi- ja neuvontakäynti on asiakkaalle maksuton.
Palvelutarpeenarviointi.
Palveluvastaava auttaa ikääntyneiden palveluasumiseen ja kotona asumista tukeviin palveluihin liittyvissä asioissa. Sosiaalityöntekijään voit olla yhteydessä ikääntyneiden perhe- ja omaishoitoon liittyvissä asioissa.
1.6.2023
Kesän aikana Lapin hyvinvointialueen palveluissa voi olla muutoksia aukioloajoissa sekä toiminta voi olla supistettua tai väliaikaisesti kiinni. Alle on koostettu poikkeukset normaalista toiminnasta. Muuten palvelut toimivat normaalisti.
Päivätoimintakeskus Hyrylä on suljettu 5.7.–2.8.2023.
Enontekiön sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Inarin Toimintakeskus on suljettu 3.7.–6.8.2023.
Inarin sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Kemin muistipoliklinikka on suljettu 19.6.-10.7.2023
Kemin haavapoliklinikka on suljettu 10.7.-6.8.2023
Kemin päiväsairaala on suljettu 3.7.-30.7.2023
Kemin avokuntoutus on suljettu 3.-30.7.2023.
Kemin perheneuvola on suljettu 17.-30.7.2023.
Kemin toimintakeskus Leipätehdas on suljettu 26.6.–23.7.2023.
Vammaisten päivätoiminta Kiehispirtissä ja Toimintakeskuksessa on suljettu 26.6.-28.7.2023.
Ikääntyneiden intervalliyksikkö Luhtavillan toimintaa on supistettu 15.6.-6.8.2023.
Keminmaan muistipoliklinikka on suljettu 3.7.-30.7.2023
Keminmaan päiväkeskus Rantatupa on suljettu 26.6.-28.7.2023.
Keminmaan sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvarauksella 10.-23.7.2023, kunnanviraston on suljettu.
Keminmaan perheneuvolan psykologin palvelut on suljettu 3.-31.7.2023.
Kittilän sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Päivätoiminta Pääskynpesä on suljettu 23.6.–9.8.3023.
Kolarin terveyskeskuksen vuodeosasto on suljettu 2.6.–6.8.2023. Sulun aikana terveyskeskustasoista hoitoa tarvitsevat potilaat hoidetaan naapurikunnissa sijaitsevilla osastoilla.
Kolarin suun terveydenhuolto suljettu 13.–14.6. ja 26.6.–23.7. Sulun aikana voi ottaa yhteyttä lähimpään hammashoitolaan Muoniossa, Kittilässä tai Pellossa.
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Päivätoiminta Toimari on suljettu 23.6.–16.7.2023.
Muonion suun terveydenhuolto on suljettu 10.7.–7.8. Sulun aikana puhelut ohjautuvat Hetan terveysasemalle suun terveydenhuoltoon.
Muonion sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Päivätoiminta Naalo on suljettu 3.–31.7.2023
Pelkosenniemen terveyspalvelut (lääkäri, hoitaja, laboratorio, röntgen, hammashoitola, fysioterapia, neuvola ja vuodeosasto) on suljettu 17.7.–6.8.2023. Päivystävä sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja tavattavissa tiistaisin ja torstaisin sulun aikana.
Pelkosenniemi-Savukosken mielenterveyspalvelut on suljettu 3.7.–30.7.2023.
Kiireellisissä tapauksissa yhteydenotot Sodankylän mielenterveystoimiston ajanvaraukseen ma-to klo 8.00–11.00, p. 040 6789566 tai Lapin keskussairaalan mielenterveyspäivystykseen p. 040 715 8400 (24/7)
Pelkosenniemen vammaisten päivätoiminta Toimintapiste on suljettu 10.7.-11.8.2023.
Pellon tehostettu kotisairaanhoito toimii 5.6.–31.7.2023 aikana supistetusti. Tehostettu kotisairaanhoito on auki vain arkipäivisin kello 8–21. Viikonloppuisin voi tarvittaessa olla yhteydessä vuodeosastolle p. 040 7132 743.
Pellon sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Pellon Toimintakeskus on suljettu 3.–31.7.2023.
Niittyvillan päiväkeskus on suljettu 3.-16.7.2023.
Rovaniemen muistipoliklinikka ja diabetespoliklinikka on suljettu 3.7.-30.7.2023
Rovaniemen perhesuunnitteluneuvola ja opiskeluterveydenhuolto on suljettu 3.-23.7.2023
Rovaniemen kouluterveydenhuolto on suljettu 26.6.-8.8.2023
Rovaniemen Saarenputaan hammashoitola on suljettu 5.6.-13.8.2023
Rovaniemien seniorineuvolat on suljettu 1.6.-31.7.2023.
Erkkilänkujan päivätoimintakeskuksen aikuisten päivätoiminta on suljettu 3.-30.7.2023.
Kolpeneen tuki- ja osaamiskeskuksen tilapäishoitoyksikkö Vuoma on suljettu 1.–30.7.2023. Kolpeneen kuntoutuspoliklinikka jaan suunniteltu jaksotoiminta on suljettu 21.6.–6.8.2023. Myllärin paja on suljettu 3.–31.7.2023.
Savukosken terveyspalvelut (lääkäri, hoitaja, laboratorio, hammashoitola, fysioterapia ja neuvola) on suljettu 19.6.–16.7.2023.
Pelkosenniemi-Savukosken mielenterveyspalvelut on suljettu 3.7.–30.7.2023.
Kiireellisissä tapauksissa yhteydenotot Sodankylän mielenterveystoimiston ajanvaraukseen ma-to klo 8.00–11.00, p. 040 6789566 tai Lapin keskussairaalan mielenterveyspäivystykseen p. 040 715 8400 (24/7)
Simon muistipoliklinikka on suljettu 26.6.-23.7.2023
Simon suun terveydenhuolto on suljettu 3.7.-30.7.2023. Kiireellisissä tapauksissa soita Rovaniemen suun terveydenhuollon ajanvaraukseen p. 016 860 2010
Simon päivätoiminta on suljettu 3.–31.7.2023. Toimintakeskus on suljettu 30.6.–23.7.2023. Työpaja on suljettu 3.7.–4.8.2023.
Simon perheneuvolan psykologin palvelut on suljettu 3.7.-6.8.2023.
Sodankylän röntgenissä on poikkeusaukiolo 12.6.-13.8.2023, ma-to 8–15, pe 8–14, to 22.6. suljetaan klo 14, suljettu juhannusaattona.
Sodankylän vammaisten päivätoiminta Päivänpaiste on suljettu 10.7.-11.8.2023.
Sodankylän Sopukan vastaanottotoiminta supistuu ajalla 19.6–13.8.
Sodankylän Hannuksenkartanon Veiki-siiven lyhytaikaispaikat suljettu 29.5.–20.8.2023. Suljettuja paikkoja on 7. Korvaavia paikkoja on muualla käytössä 3.
Tervolan ikääntyneiden päivätoiminta on avoinna tiistaisin ja keskiviikkoisin ajalla 31.5.-5.9.2023.
Tervolan Toimintakeskus on suljettu 3.–31.7.2023.
Tornion sosiaalitoimiston neuvonta on suljettu 8.–23.7.2023. Kiireisissä asioissa voit olla yhteydessä puhelimitse 050 5971160 klo 8.00–11.30.
Tornion A-klinikka on suljettu 3.7.–30.7.2023
Tornion A-klinikan ollessa suljettuna kiireelliset avohoitopalvelut järjestetään Länsi-Pohjan keskussairaalan keskitetyn poliklinikan toimesta.
Tornion päiväkeskus Väylän Valo on suljettu 10.-23.7.2023.
Tornion perheneuvola on suljettu 10.-23.7.2023. Ajalla 24.7.–31.7. avoinna ajanvarauksella, puhelinpäivystys tiistaisin ja torstaisin klo 10–12 p. 040 481 3392.
Utsjoen suun terveydenhuolto on suljettu 3.7.-30.7.2023. Kiireellisissä asioissa soita Inarin suun terveydenhuollon ajanvaraukseen p. 040 830 8936.
Utsjoen sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Ylitornion mielenterveystoimisto on suljettu 10.7.–21.7.2023.
Ylitornion mielenterveystoimiston ollessa suljettuna kiireelliset avohoitopalvelut järjestetään Länsi-Pohjan keskussairaalan keskitetyllä poliklinikalla.
Ylitornion ikääntyneiden päivätoiminta on suljettu 26.6.-30.7.2023. Toimintakeskus Jokipaju on suljettu 3.–30.7.2023
Ylitornion perheneuvolan aukioloaikoja on supistettu 10.–23.7.2023. Sosiaalityöntekijän tapaamiset varattava numerosta 040 825 0375.
Perheoikeudellisten palvelujen neuvonta ja ohjaus on keskitetty koko Lapin hyvinvointialueella ajalla 26.6.–14.7.2023 numeroihin 040 139 7215 ja 040 137 3950 soittoaika ma–to 9-11. Perheoikeudelliset palvelut on suljettu 17.–21.7.2023.
Huomaathan, että keskussairaaloiden palveluissa voi olla toiminnan supistuksia kesän aikana. Erityisesti heinäkuussa useita poliklinikkoja on suljettu.
Kesän aikana Lapin hyvinvointialueen palveluissa voi olla muutoksia aukioloajoissa sekä toiminta voi olla supistettua tai väliaikaisesti kiinni. Alle on koostettu poikkeukset normaalista toiminnasta. Muuten palvelut toimivat normaalisti.
26.5.2023
Omais- ja perhehoitajille järjestetään koulutusta uuden järjestelmän käyttöön touko-kesäkuussa 2023.
Sámegillii vuolábealde
Sämikielân vyelni
Sääʹmǩiõʹlle vueʹlnn
Omais- ja perhehoitajien, tukiperheiden ja tukihenkilöiden palkkioiden maksu Lapin hyvinvointialueella siirtyy Oima-järjestelmään toukokuusta 2023 alkaen.
Ensimmäinen maksupäivä uuden järjestelmän kautta on ollut 15.5.2023. Jatkossa vakituisten kuukausipalkkaisten perhehoitajien maksupäivä aikaistuu niin, että palkkiot maksetaan aina kuluvan kuun viimeisenä pankkipäivinä. Muiden ryhmien palkkiot maksetaan jatkossakin seuraavan kuun 15. päivänä.
Oima on selainpohjainen verkkopalvelu, jonka kautta hyvinvointialue maksaa palkkiot ja kulukorvaukset. Pääset Oimassa myös itse kirjaamaan hoitojakson tietoja, seuraamaan vapaapäiviäsi sekä tarkastelemaan palkkiolaskelmia, työaikakirjauksia ja toimeksiantosopimustasi.
Tietosi siirtyvät automaattisesti vanhasta järjestelmästä Oimaan, eikä tämä vaadi sinulta toimenpiteitä. Palkkioiden maksu jatkuu katkeamattomana siirtymän yli. Verokorttisi tiedot siirtyvät automaattisesti Oima-järjestelmään verottajalta, jos sinulla on voimassa oleva omais- tai perhehoidon verokortti.
Jotta pääset itse tekemään kirjauksia ja tarkastelemaan tietojasi Oimassa, sinun tulee kirjautua järjestelmään. Kirjautumista varten sinulla tulee olla toimiva sähköpostiosite. Järjestelmä edellyttää lisäksi vahvaa tunnistautumista pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Ohjeet kirjautumiseen saat osoitteesta ophtuki.oima.fi tai osallistumalla Oiman käyttökoulutuksiin.
Toistaiseksi myös vanhat järjestelmät, kuten Virtu, toimivat Oiman rinnalla. Voit tarvittaessa lähettää palkkioihin liittyvät ilmoitukset kuten aiemminkin, mikäli et ole vielä luonut Oima-järjestelmään tunnuksia.
Lapin hyvinvointialue ja Oima järjestävät kevään ja kesän aikana palvelun käyttökoulutuksia kaikille uusille Oiman käyttäjille. Koulutukset järjestetään verkossa.
Koulutuksen sisältö:
Perhehoidon sijaiset ja tukiperheet
Aika: Tiistai 30.5. klo 16.30-18.00
Osallistumislinkki: meet.google.com/piw-cbyw-hqe
Omaishoitajien sijaisille
Aika: Keskiviikko 31.5. klo 16.30-18.00
Osallistumislinkki: meet.google.com/awz-veeu-ccu
Vakituiselle omaishoitajalle
Aika: Torstai 1.6. klo 16.30-18.00
Osallistumislinkki: meet.google.com/xdy-jyjb-cwu
Vakituiselle perhehoitajalle
Aika: Keskiviikko 7.6. klo 16.30-18.00
Osallistumislinkki: meet.google.com/zzs-obsq-tew
Päästäksesi sisään koulutukseen, avaa kyseinen linkki verkkoselaimessa hieman ennen koulutuksen alkamisaikaa ja paina kuvaketta " Pyydä saada liittyä ". Tämän jälkeen kouluttaja päästää sinut sisälle virtuaaliseen koulutustilaan.
Palkkionmaksuun liittyvissä kysymyksissä ole yhteydessä oima@lapha.fi, puh. 040 721 5269 (arkisin klo 9–11 ja 12-15). Toimeksianto- ja palkkiosopimuksiin liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä oman alueesi palveluohjaukseen.
****
Oapmahaš- ja bearašdivššáriidda lágiduvvo skuvlejupmi ođđa vuogádaga geavaheapmái miesse-geassemánus 2023.
Oapmahaš- ja bearašdivššáriid, doarjjabearrašiid ja doarjjaolbmuid bálkkáid máksin Lappi buresveadjinguovllus sirdása Oima-vuogádahkii miessemánu 2023 rájes.
Vuosttaš máksinbeaivi ođđa vuogádaga bokte lea leamaš 15.5.2023. Dás duohko fásta mánnobálkkáin bargi bearašdivššáriid máksinbeaivi áraduvvá nu, ahte bálkkát máksojuvvojit álo seamma mánus go bargá, maŋimus báŋkobeaivve. Eará joavkkuid bálkkát máksojuvvojit boahttevuođasge čuovvovaš mánu 15. beaivve.
Oima lea neahttabálvalus, mii doaibmá neahttaloganis ja man bokte buresveadjinguovlu máksá bálkkáid ja gollobuhtadusaid. Beasat Oimas maiddái ieš merket dikšunáigodaga dieđuid, čuovvut iežat friddjabeivviid sihke geahčadit bálkádieđuid, bargoáigemerkemiid ja iežat bargogohčussoahpamuša.
Du dieđut sirdásit automáhtalaččat boares vuogádagas Oimai, itge dárbbat dan ovdii dahkat maidege. Bálkkáid máksin joatkašuvvá boatkankeahttá sirdašuvvama áigge. Du vearrogoartta dieđut mannet automáhtalaččat vearuheaddjis Oima-vuogádahkii, jos dus lea oapmahaš- dahje bearašdivššu vearrogoarta fámus.
Vai ieš beasat merket ja geahčadit dieđuid Oimas, don fertet čálihit sisa vuogádahkii. Sisačáliheami várás dus galgá leat e-boastačujuhus, mii doaibmá. Vuogádat maiddái gáibida ahte dovdát iežat neahttabáŋkodovddaldagain dahje mobiilasihkkarastimiin. Sisačáliheami rávvagiid oaččut čujuhusas ophtuki.oima.fi dahje go oassálasttát Oima geavahanskuvlejumiide.
Doaisttážii maiddái boares vuogádagat, dego Virtu, doibmet Oimain oktanaga. Dárbbu mielde sáhtát sáddet bálkkáid birra almmuhusaid nugo ovdalge, jos it leat vuos dahkan Oima-vuogádahkii dovddaldagaid.
Lappi buresveadjinguovlu ja Oima lágidit giđa ja geasi áigge bálvalusa geavahanskuvlejumiid buot ođđa Oima geavaheaddjiide. Skuvlejumit lágiduvvojit neahtas.
Skuvlejumi sisdoallu:
Bearašdivššu sadjásaččat ja doarjjabearrašat
Áigi: Disdat 30.5. dmu 16.30-18.00
Oassálastinliŋka: meet.google.com/piw-cbyw-hqe
Oapmahašdivššáriid sadjásaččaide
Áigi: Gaskavahku 31.5. dmu 16.30-18.00
Oassálastinliŋka: meet.google.com/awz-veeu-ccu
Fásta oapmahašdivššárii
Áigi: Duorastat 1.6. dmu 16.30-18.00
Oassálastinliŋka: meet.google.com/xdy-jyjb-cwu
Fásta bearašdivššárii
Áigi: Gaskavahku 7.6. dmu 16.30-18.00
Oassálastinliŋka: meet.google.com/zzs-obsq-tew
Vai beasat skuvlejupmái sisa, raba skuvlejumi liŋkka neahttaloganis vehá ovdal skuvlejumi álgináiggi ja coahkkal boalu " Bivdde beassat searvat " (" Pyydä saada liittyä "). Dán maŋŋel skuvlejeaddji luoitá du sisa virtuála skuvlenlatnjii.
Gažaldagat mat gusket bálkámávssu, váldde oktavuođa oima@lapha.fi, tel. 040 721 5269 (árgabeivviid dmu 9–11 ja 12-15). Áššit mat gusket bargogohčus- ja bálkásoahpamušaid, sáhtát váldit oktavuođa iežat guovllu bálvalusrávvemii.
****
Omâhâš- já perâtipšoid uárnejuvvoo škovliittâs uđđâ vuáháduv kevttimân vyesi-kesimáánust 2023.
Omâhâš- já perâtipšoi, toorjâperrui já toorjâulmui paalhij mäksim Laapi pyereestvaijeemkuávlust sirdoo Oima-vuáhádâhân vyesimáánu 2023 rääjist.
Vuossâmuš mäksimpeivi uđđâ vuáháduv peht lii lamaš 15.5.2023. Puátteevuođâst fastâ mánuppajepálkkásij perâtipšoi mäksimpeivi sirdoo tolebiššáá nuuvt, ete päälhih máksojeh ain kollee máánu majemuu paŋkkipeeivij. Eres juávhui päälhih máksojeh puátteevuođâst-uv čuávuváá máánu 15. peeivi.
Oima lii laađđâmvuáđusâš viermipalvâlus, mon peht pyereestvaijeemkuávlu máksá paalhijd já kolosajanmáávsuid. Oimast peesah meiddei kirjettiđ jieš tipšompaje tiäđuid, čuávvuđ rijjâpeivijdâd sehe tarkkuustâllâđ pälkkirekinistmijd, jieijâd pargoäigikirjeetmijd já toimânadelemsopâmuš.
Tuu tiäđuh sirdojeh automaatlávt puáris vuáháduvâst Oiman, ijge taat vaađâ tust tooimâid. Paalhij mäksim juátkoo potkânhánnáá sirdum paijeel. Tuu viärukoortâ tiäđuh sirdojeh automaatlávt Oima-vuáhádâhân viärutteijest, jis tust lii vyeimist orroo omâhâš- tâi perâtipšom viärukorttâ.
Tun koolgah čáládâttâđ vuáhádâhân vâi peesah toohâđ jieš kirjeetmijd já tarkkuustâllâđ tiäđuidâd Oimast. Čáládâttâm várás tust kalga leđe tuáimee šleđgâpostâčujottâs. Vuáhádâh váátá lasseen noonâ tubdâttâttâm paŋkkitubdâlduvâiguin tâi moobiilnanodâssáin. Čáládâttâmravvuid uážžu čujottâsâst ophtuki.oima.fi tâi uásálistmáin Oima kevttimškovliittâssáid.
Tuáistáážân meiddei puáris vuáháduvah, tegu Virtu, tuáimih Oima paaldâst. Puávtáh táárbu mield vuolgâttiđ palhijd lahtojeijee almottâsâid tegu ovdil-uv, jis jieh lah vala ráhtám tubdâlduvâid Oima-vuáhádâhân.
Laapi pyereestvaijeemkuávlu já Oima orniv kiiđâ já keesi ääigi palvâlus kevttimškovliittâsâid puohháid Oima uđđâ kevtteid. Škovliittâsah uárnejuvvojeh viermist.
Škovliittâs siskáldâs:
Perâtipšom sajasiih já toorjâperruuh
Äigi: Majebargâ 30.5. tme 16.30-18.00
Uásálistemliŋkkâ: meet.google.com/piw-cbyw-hqe
Omâhâštipšoi sajasáid
Äigi: Koskokko 31.5. tme 16.30-18.00
Uásálistemliŋkkâ: meet.google.com/awz-veeu-ccu
Fastâ omâhâštipšoi
Äigi: Tuorâstâh 1.6. tme 16.30-18.00
Uásálistemliŋkkâ: meet.google.com/xdy-jyjb-cwu
Fastâ perâtipšoi
Äigi: Koskokko 7.6. tme 16.30-18.00
Uásálistemliŋkkâ: meet.google.com/zzs-obsq-tew
Vâi peesah siisâ škovliittâsân, leehâ olmâ liiŋkâ viermilaađđâmist váhá ovdil škovliittâs älgimääigi já teddil kove “Pyydä saada liittyä” (“Táátu siisâpeessâm”). Taan maŋa škuávlejeijee luáštá tuu siisâ virtuaallâš škovlimviistán.
Pälkkimäksimân lahtojeijee koččâmušâin vääldi ohtâvuođâ oima@lapha.fi, puh. 040 721 5269 (argâpeeivij tme 9–11 já 12-15). Toimânadelem- já pälkkisopâmuššáid lahtojeijee aašijn puávtáh väldiđ ohtâvuođâ jieijâd kuávlu palvâlemstivriimân.
****
Ruåđi- da piârhoiʹddjeejid riâžžât škooultummuž ođđ riâžldõõǥǥ âânmõʹšše vueʹss-ǩieʹssmannust 2023.
Ruåđi- da piârhoiʹddjeeji, tuäʹrjjpiârrji da tuäʹrjjoummui paaʹlǩi mähssmõš Lappi pueʹrrvââjjamvuuʹdest serdd Oima-riâžldõʹǩǩe vueʹssmannust 2023 ääʹljeeʹl.
Vuõssmõs mäʹhssempeiʹvv ođđ riâžldõõǥǥ mieʹldd 15.5.2023. Pueʹttivuõđâst põõšši määnpââʹjpääʹlǩ vuäǯǯai piârhoiʹddjeeji mäʹhssempeiʹvv lij ääiʹjldum nuʹtt, što paaʹlǩid määuʹset pâi seämma määnpââʹj mââimõs baŋkkpeeiʹv. Jeeʹres joouki paaʹlǩid määuʹset še pueʹttiääiʹjest pâi puõʹtti määnpââʹj 15. peeiʹv.
Oima lij neʹttlookkivuâđđsaž neʹttkääzzkõs, koon mieʹldd pueʹrrvââjjamvuʹvdd mähss paaʹlǩid da koollkoʹrvvõõzzid. Piâzzak Oimast še jiõčč mieʹrǩǩeed hoiʹddjempoodd teâđaid, seuʹrrjed lååʹpp-peeiʹvääd di täʹrǩstõõllâd päʹlǩǩlaaskâlmid, tuâjjäiʹǧǧmeärkkõõzzid da tuâjjanouddmõš-suåppmõõžžad.
Teâđad seʹrdde automaattsânji vuäʹmm riâžldõõǥǥâst Oimaaʹje, ij-ǥa tät õõlǥât tuʹst tååimid. Paaʹlǩi mähssmõš juätkkai rââst seerd puåtkâlmtää. Piiđkoortad teâđ seʹrdde automaattsânji Oima-riâžldõʹǩǩe piiđvaʹlddjest, jõs tuʹst lij viõǥǥâst åårrai ruåđi- leʹbe piârhååid piiđkortt.
Ton õõlǥak ǩeeʹrjtõõvvâd riâžldõʹǩǩe, što piâzzak jiõčč tuejjeed meärkkõõzzid da täʹrǩstõõllâd teâđääd. Ǩeeʹrjtõõvvâm vääras tuʹst âlgg leeʹd tåimmai neʹttpååʹštaddrõs. Riâžldõk õõlǥat lââʹssen viõusâs tobddeem baŋkktiõttivuiʹm leʹbe mobiiltuõđtummšin. Vuäʹppõõzzid ǩeeʹrjtõõvvâm vääras vuäǯǯak addrõõzzâst ophtuki.oima.fi leʹbe ko vuässõõdak Oima ââʹnnemškooultõõzzid.
Vuäʹmm riâžldõõǥǥ mâʹte Virtu še tåimma võl Oima lââʹssen. Vuäitak taarb mieʹldd vuõltteed paaʹlǩid kuõskki iʹlmmtõõzzid mâʹte ouddâl, jõs jiõk leäkku võl raajjam tiõttid Oima-riâžldõʹǩǩe.
Lappi pueʹrrvââjjamvuʹvdd da Oima reäʹšše ǩeâđđa da ǩeässa kääzzkõõzz ââʹnnemškooultõõzzid pukid ođđ Oima õõʹnnjid. Škooultõõzzid riâžžât interneeʹttest.
Škooultõõzz siiʹsǩâž:
Piârhååid sâjjsa da tuäʹrjjpiârri
Äiʹǧǧ: Mââibargg 30.5. č. 16.30-18.00
Vuässõõttâmliŋkk: meet.google.com/piw-cbyw-hqe
Ruåđihoiʹddjeeji sâjjsaid
Äiʹǧǧ: Seärad 31.5. č. 16.30-18.00
Vuässõõttâmliŋkk: meet.google.com/awz-veeu-ccu
Põõšši ruåđihoiʹddjeeʹje
Äiʹǧǧ: Neljdpeiʹvv 1.6. č. 16.30-18.00
Vuässõõttâmliŋkk: meet.google.com/xdy-jyjb-cwu
Põõšši piârhoiʹddjeeʹje
Äiʹǧǧ: Seärad 7.6. č. 16.30-18.00
Vuässõõttâmliŋkk: meet.google.com/zzs-obsq-tew
Škooultõʹsse sizz piâssâm vääras ääʹvad kõõččmõõžžâst åårrai liiŋk neʹttlooǥǥâst siõmmna ouddâl škooultõõzz äʹlǧǧempoodd da teäʹddal ikoon “Pyydä saada liittyä” (“Raauk što piâzzak sizz”). Tän mâŋŋa škooulteei piâzzat tuu sizz virtuaalʼlaž škooultemsâjja.
Pääʹlǩ mähssmõõžž kuõskki kõõččmõõžžin vääʹld õhttvuõđ oima@lapha.fi, teʹl. 040 721 5269 (arggpeeiʹvi č. 9–11 da 12-15). Tuâjjanouddmõš- da päʹlǩǩsuåppmõõžžid kuõskki aaʹššin vuäitak leeʹd õhttvuõđâst še jiijjad vuuʹd kääzzkõsvuäʹpstõʹsse.
Omais- ja perhehoitajille järjestetään koulutusta uuden järjestelmän käyttöön touko-kesäkuussa 2023.
Kuva: STM
19.5.2023
Palvelusetelillä saat säännölliset lääkkeesi annospusseihin lajiteltuna valitsemastasi apteekista.
Sámegillii vuolábealde.
Sämikielân vyelni.
Sääʹmǩiõʹlle vueʹlnn.
Lapin hyvinvointialue on ottanut käyttöön palvelusetelin lääkkeiden annosjakeluun. Lääkkeiden annosjakelu tarkoittaa, että saat säännöllisesti käyttämäsi lääkkeet valmiiksi annospusseihin pakattuna. Apteekki toimittaa lääkkeet kahden viikon erissä.
Palveluseteli lääkeannosjakeluun voidaan myöntää, jos
Jos olet jo hyvinvointialueen järjestämän lääkkeiden annosjakelun piirissä, sinulle myönnetään palveluseteli. Saat palvelusetelistä erillisen päätöksen. Muutos ei edellytä sinulta toimenpiteitä.
Jos et ole vielä annosjakelun piirissä, hoitoyksikkösi selvittää lääkkeidesi soveltuvuuden annosjakeluun ja voitko saada palvelusetelin.
Tämän jälkeen hoitoyksikkösi auttaa sinua valitsemaan sopivan apteekin, joka toimittaa lääkkeet. Oma hoitoyksikkösi ja apteekki auttavat sinua tekemään tarvittavat sopimukset ja asiakirjat. Palveluseteliä voit käyttää vain niissä apteekeissa, jotka hyvinvointialue on hyväksynyt palveluntuottajiksi.
Kun sinulla on palveluseteli, apteekki ei laskuta sinulta annosjakelun kustannuksia. Maksat itse apteekille käyttämiesi lääkkeiden hinnan. Lääkityksen muutokset saadaan annosjakeluun yleensä kahden viikon kuluessa. Sillä aikaa oma hoitoyksikkösi jakaa muuttuneet lääkkeet.
Jos et halua palveluseteliä, hyvinvointialue järjestää palvelun muulla tavoin.
Lisätietoa saat omasta hoitoyksiköstäsi tai oman paikkakuntasi ikääntyneiden palveluneuvonnasta.
****
Bálvalanseđeliin oaččut iežat jeavddalaš dálkasiid, mat leat sorterejuvvon attusseahkaide du válljen apteaikkas.
Lappi buresveadjinguovlu lea váldán adnui bálvalanseđela dálkasiid attusjuohkimii. Dálkasiid attusjuohkin máksá dan, ahte oaččut iežat dálkasiid, maid geavahat jeavddalaččat, gárvvisin páhkkejuvvon attusseahkaide. Apteaika doaimmaha guovtti vahku dálkasiid hávális.
Bálvalanseđela lea vejolaš mieđihit dálkkasattusjuohkimii, jos
Jos don leat juo buresveadjinguovllu ordnen dálkasiid attusjuohkima olis, dutnje mieđihuvvo bálvalanseđel. Oaččut bálvalanseđela birra sierra mearrádusa. Don it dárbbat dahkat maidege nuppástusa ovdii.
Jos it leat vuos attusjuohkima olis, iežat dikšobáiki čielggada heivejitgo du dálkasat attusjuohkimii ja sáhtátgo oažžut bálvalanseđela.
Dan maŋŋel iežat dikšobáiki veahkeha du válljet heivvolaš apteaikka, mii doaimmaha dálkasiid. Iežat dikšobáiki ja apteaika veahkehit du dahkat dárbbašlaš soahpamušaid ja áššebáhpiriid. Bálvalanseđela sáhtát geavahit dušše dain apteaikkain, maid buresveadjinguovlu lea dohkkehan bálvalusbuvttadeaddjin.
Go dus lea bálvalanseđel, apteaika ii daga rehkega goluin, mat bohtet attusjuohkimis. Mávssát apteikii ieš daid dálkasiid ovddas, maid geavahat. Jos dálkkodeapmi nuppástuvvá, dalle nuppástusat bohtet attusjuohkimii dábálaččat guovtti vahku siste. Dan botta iežat dikšobáiki juohká nuppástuvvan dálkasiid.
Jos it háliit bálvalanseđela, dalle buresveadjinguovlu ordne bálvalusa eará ládje.
Lassedieđuid oaččut iežat dikšobáikkis dahje iežat báikegotti ahkeolbmuid bálvalanrávvemis.
****
Palvâlussedâláin uážuh merikoskâsijd talkkâsijdâd adossehháid šlajâttâllummin jieijâd valjim apteekist.
Laapi pyereestvaijeemkuávlu lii váldám kiävtun palvâlusseeddâl talkkâsij adosjyehimân. Talkkâsij adosjyehim meerhâš tom, ete uážuh merikoskâsávt tuu kevttim talkkâsijd valmâšin adossehháid pakkaattummin. Apteek tooimât talkkâsijd kyehti oho eerijn.
Palvâlusseeddâl puáhtá mieđettiđ talhâsadosjyehimân, jis
Jis tust lii jo pyereestvaijeemkuávlu ornim talkkâsij adosjyehim, tunjin mieđettuvvoo palvâlusseeddâl. Tun uážuh palvâlussedâlist sierâ miärádâs. Nubástus ij vaađâ tust tooimâid.
Jis tun jieh vala uážu adosjyehim, tuu tipšomohtâdâh čielgâd tuu talkkâsij hiäivulâšvuođâ adosjyehimân já puávtáh-uv uážžuđ palvâlusseeddâl.
Taan maŋa tuu tipšomohtâdâh iššeed tuu valjiđ hiäivulii apteek, mii tooimât talkkâsijd. Jieijâd tipšomohtâdâh já apteek išedává tuu tarbâšum sopâmušâi já äššikiirjij tohâmist. Palvâlusseeddâl puáhtá kevttiđ tuše tain apteekijn, maid pyereestvaijeemkuávlu lii tuhhiittâm palvâluspyevtitteijen.
Apteek ij piejâ tunjin reekkig adosjyehim koloin ko tust lii palvâlusseeddâl. Tun máávsáh jieš apteekân tuu kevttim talkkâsij hade. Tálhudem nubástusah jyevdih adosjyehimân táválávt kyehti oho siste. Ton ääigi jieijâs tipšomohtâdâh juáhá muttum talkkâsijd.
Jis jieh haalijd palvâlusseeddâl, pyereestvaijeemkuávlu uárnee palvâlus eres vuovvijn.
Uážuh lasetiäđuid jieijâd tipšomohtâduvâst tâi jieijâd päikkikode vuorâsij palvâlemravviimist.
****
Kääzzkõs-seteeʹlin vuäǯǯak talkksääd, koid vääldak mieʹrrkõõski, tuu vaʹlljeem apteekkast. Apteekkast šlajjeet taalkâsmieʹrid valmmšen siâkki sizz.
Lappi pueʹrrvââjjamvuʹvdd lij välddam ââʹnnma kääzzkõs-seteeʹl taalkâsmieʹri juâkkmõʹšše. Taalkâsmieʹri juâkkmõš miârkkšââvv tõn, što vuäǯǯak talkksid, koid vääldak mieʹrrkõõski, valmmšen paʹǩǩuum siâkkin. Siâkki seʹst lie taalkâsmeäʹr, koid vääldak õhttân vuâra. Apteekk tååimat kueiʹt neäʹttel talkksid vuârstes.
Kääzzkõs-seteeʹl taalkâsmieʹri juâkkmõʹšše vueiʹtet miõttâd, jõs
Jõs vuäǯǯak juʹn pueʹrrvââjjamvuuʹd jäʹrjstem taalkâsmieʹri juâkkmõõžž, tuʹnne miõđât kääzzkõs-seteeʹl. Vuäǯǯak kääzzkõs-seteeʹlest pååđtuʹmmstõõǥǥ. Muuttâs ij ooudâld tuʹst tååimaid.
Jõs jiõk vuäǯǯ veâl taalkâsmieʹri juâkkmõõžž, tuu håiddamjuâǥǥas seʹlvvat talkksääd ââʹntummuž taalkâsmieʹri juâkkmõʹšše da vuäitak-a vuäǯǯad kääzzkõs-seteeʹl.
Tän mâŋŋa tuu håiddamjuâǥǥas vieʹǩǩat tuu vaʹlljeed suåppi apteekk, kååʹtt tååimat talkksid. Jiijjad håiddjuâǥǥas da apteekk vieʹǩǩte tuu tuejjeed tarbbsallaš suåppmõõžžid da äʹššǩiiʹrjid. Kääzzkõs-seteeʹl vuäitak ââʹnned tåʹlǩ tõin apteekkain, koid pueʹrrvââjjamvuʹvdd lij priimmâm kääzzkõspuuʹtʼteeʹjen.
Ko tuʹst lij kääzzkõs-setel, apteekk ij laaskât tuʹst taalkâsmieʹri juâkkmõõžž koolaid. Määusak jiõčč apteekka tuu ââʹnnem talkksi hââʹdd. Talkksi muttsid vuäǯǯat taalkâsmieʹri juâkkmõʹšše takainalla kueiʹt neäʹttel seʹst. Tõn poodd jiijjad håiddjuâǥǥas juâkk mottjam talkksid.
Jõs jiõk haaʹled kääzzkõs-seteeʹl, pueʹrrvââjjamvuʹvdd jääʹrjast kääzzkõõzz jeeʹresnalla.
Lââʹssteâđaid vuäǯǯak håiddjuâkksastad leʹbe päiʹǩǩ-kååddad âkkõõvvâm oummi kääzzkõsvuäʹpstummšest.
Palvelusetelillä saat säännölliset lääkkeesi annospusseihin lajiteltuna valitsemastasi apteekista.
17.5.2023
Osa Lapin hyvinvointialueen puhelinnumeroista on muuttunut vuodenvaihteessa. Uusia numeroita on Kemissä, Ranualla, Rovaniemellä, Tervolassa, Torniossa ja Ylitorniolla. Vanhoista numeroista puhelut kääntyvät uusiin toukokuun 2023 loppuun asti. Kesäkuussa vanhat numerot eivät enää toimi.
Ota tästä talteen tarvitsemasi uudet numerot
Kemin terveysaseman ajanvaraus 016 860 4100
Kemin hammashoitola 016 860 4115
Keskitetty ikäihmisten palvelutarpeen
arviointi ja neuvonta 016 860 4105
Korona- ja influenssarokotukset 016 860 4123
Koronatestit 016 860 4102
Diabeteshoitaja 016 860 4104
Suolistosyöpien seuranta 016 860 4103
Hoitotarvikejakelu 016 860 4124
Kemin neuvolan terveydenhoitajien uudet puhelinnumerot:
Pirttikangas Jaana, Karihaaran alue 016 860 4141
Saukkonen Pia, Karihaaran alue 016 860 4142
Seppänen Laura, Sauvosaaren alue 016 860 4143
Taipale Emma 016 860 4146
Turunen Tanja, Syväkankaan alue 016 860 4144
Ylikärppä Hanna, Syväkankaan alue 016 860 4147
Ylinikka Maarit, Syväkankaan alue 016 860 4145
Ranuan terveyskeskuksen ajanvaraus 016 860 3520
Terveysasemien ajanvaraus 016 860 2020
Hammashoitola 016 860 2010
Matkapalvelukeskus (24/7) 016 860 2060
Koronarokotus 016 860 2011
Sosiaalipalvelujen neuvonta 016 860 2043
Soittoaika arkisin kello 9–15
Ikääntyneiden palveluohjaus Nestori 016 860 2044
Soittoaika arkisin kello 9–14
Lasten, nuorten ja perheiden palvelut
Opiskelijaterveydenhuolto ja
perhesuunnitteluneuvola 016 860 2042
Äitiys- ja lastenneuvola 016 860 2045
Lasten ja nuorten keskittymistiimi 016 860 2065
Ikääntyneiden palvelut
Ikääntyneiden palveluohjaus Nestori 016 860 2044
Iäkkäiden omais- ja perhehoito 016 860 2051
Ikäkeskuksen asiakasmaksuyksikkö 016 860 2055
Tervolan terveyskeskuksen ajanvaraus 016 860 4210
Tervolan hammashoitolan ajanvaraus 016 860 4215
Alkku Mia-Maria, johdon assistentti 040 651 9577
Hurtig Maria, vuodeosaston osastonhoitaja 040 651 9586
Kaihu Tarja, sosiaaliohjaaja 040 651 9582
Mäkipeura Teija, palvelussuhdeasiantuntija 040 651 9579
Mäntyranta Kaisa, vs. kotikuntoutuksen ohjaaja 040 651 9592
Nikurautio Minna, vanhuspalveluiden ohjaaja 040 651 9590
Parkkila Iina, sihteeri 040 651 9578
Viik Raisa, vs. vanhustenhuollon johtaja / kehitysjohtaja 040 651 9589
Tehostettu palveluasuminen, hoitajat
Jokikullero 040 651 9597
Kotikullero 040 651 9594
Pihakullero 040 651 9598
Tornion terveyskeskuksen ajanvaraus 016 860 4220
Tornion hammashoitola 016 860 4221
Ylitornion terveyskeskuksen ajanvarausnumerot
1. alue 016 860 4231
Kirkonkylä (virastotalo – Sofiankatu), Tolpinmäki, Koivistonpää, Ojalanpää, Kantomaanpää, Ratasvuoma, Nivanpää, Lohijärvi, Pakisjärvi, Pessalompolo, Meltosjärvi, Raanujärvi
2. alue 016 860 4232
Parkkitie – Nuotioranta, Kirkonkylän pohjoisosa (Sahaherrantiestä pohjoiseen) , Niuro, Lutunkuja, Suutarinmäki, Hyllykylä, Kopanmäki, Taroniemi, Purasenvaara, Aavasaksa, Kuivakangas, Kaulinranta
3. alue 016 860 4233
Armassaari, Kainuunkylä, Väystäjä, Pekanpää, Rajantie 24 – 410, Tengeliö, Portimo, Etelä-Portimo, Törmäsjärvi, Mellakoski
Ylitornion reseptitoimisto 016 860 4230
Ylitornion hammashoitola 016 860 4235
Kaikki Sote-palvelujen yhteystiedot ja ajankohtaiset tiedotteet löytyvät osoitteesta lapha.fi.
Osa Lapin hyvinvointialueen puhelinnumeroista on muuttunut vuodenvaihteessa. Uusia numeroita on Kemissä, Ranualla, Rovaniemellä, Tervolassa, Torniossa ja Ylitorniolla. Vanhoista numeroista puhelut kääntyvät uusiin toukokuun 2023 loppuun asti. Kesäkuussa vanhat numerot eivät enää toimi.
11.5.2023
Toukokuusta 2023 alkaen vakituisten perhehoitajien palkkiot maksetaan kuluvan kuukauden viimeisenä päivänä. Palkkiot on maksettu alkuvuoden aikana seuraavan kuun 15. päivänä.
Sámegillii vuolábealde.
Sääʹmǩiõʹlle vueʹlnn.
Huhtikuun 2023 palkkiot maksetaan vanhan maksuaikataulun mukaan 15.5.2023. Toukokuun 2023 palkkiot maksetaan 31.5.2023. Tämän jälkeen palkkiot maksetaan aina kuluvan kuukauden viimeisenä pankkipäivänä.
Muutos koskee ainoastaan vakituisia kuukausipalkkiollisia lastensuojelun, vammaisten ja ikääntyneiden perhehoitajia. Muutos ei koske perhehoidon sijaisia, päivystäjiä, tukiperheitä tai tukihenkilöitä. Näille ryhmille palkkiot maksetaan jatkossakin aina hoitojaksoa seuraavan kuun 15. päivä.
Perhehoidon palkkioiden määrät yhtenäistyvät vuoden 2023 aikana kaikkialla Lapissa. Useimmissa kunnissa palkkiot pysyvät ennallaan tai nousevat hieman. Hyvinvointialueen aiemmin päättämiin palkkioihin lisätään myös indeksikorotus takautuvasti vuoden 2023 alusta.
Palkkion suuruus riippuu asiakkaan palveluntarpeesta. Siksi jokaiselle asiakkaalle tehdään uusi palveluntarpeen arvio vuoden 2023 aikana. Mikäli palkkio nousee aiemmasta, erotus maksetaan takautuvasti palveluntarpeen arvioinnin jälkeen.
Jos hyvinvointialueen määrittelemä hoitopalkkion ja erityislisien yhteissumma on pienempi kuin aiemmin saamasi palkkio, palkkiotasi ei alenneta.
Palkkioon liittyvissä kysymyksissä ole yhteydessä oima@lapha.fi, puh. 040 721 5269 (arkisin klo 9–11 ja 12-15) tai oman paikkakuntasi palveluohjaukseen, katso yhteystiedot:
****
Miessemánu 2023 rájes fásta bearašdivššáriid bálkkát máksojuvvojit dan mánus go bargá, mánu maŋimus beaivve. Bálkkát leat máksojuvvon álgojagi áigge čuovvovaš mánu 15. beaivve.
Cuoŋománu 2023 bálkkát máksojuvvojit boares máksináigetávvala mielde 15.5.2023. Miessemánu 2023 bálkkát máksojuvvojit 31.5.2023. Das duohko bálkkát máksojuvvojit álo dan mánus go bargá, maŋimus báŋkobeaivve.
Rievdadus guoská dušše fásta mánnobálkkáin bargi mánáidsuodjalusa, doaibmahehttejuvvon olbmuid ja ahkeolbmuid bearašdivššáriid. Rievdadus ii guoskka bearašdivššu sadjásaš bargiid, gohcci bargiid, doarjjabearrašiid iige doarjjaolbmuid. Dáidda joavkkuide bálkkát máksojuvvojit boahttevuođasge álo dikšunáigodaga maŋŋel čuovvovaš mánu 15. beaivve.
Bearašdivššu bálkkáid ruhtamearit šaddet ovttalažžan jagi 2023 áigge miehtá Lappi. Eanas gielddain bálkkát bissot seammán dahje vehá loktanit. Buresveadjinguovllu árabut mearriduvvon bálkkáide lasihuvvo maiddái indeaksalasáhus maŋálgihtii jagi 2023 álggu rájes.
Bálkká mearri vuolgá das, makkár bálvalusdárbu áššehasas lea. Danin juohke áššehassii dahkko bálvalusdárbbu ođđa guorahallan jagi 2023 áigge. Jos bálká loktana ovddibu ektui, erohus máksojuvvo maŋálgihtii bálvalusdárbbu guorahallama maŋŋel.
Jos buresveadjinguovllu meroštallan dikšunbálkká ja sierralasáhusaid oktasašsubmi lea unnit go dat bálká maid ovdal leat ožžon, du bálká ii vuoliduvvo.
Jos leat gažaldagat bálkká birra, váldde oktavuođa oima@lapha.fi, tel. 040 721 5269 (árgabeivviid dmu 9–11 ja 12-15) dahje iežat báikegotti bálvalanrávvemii, geahča oktavuođadieđuid:
*****
Vueʹssmannust 2023 ääʹljeeʹl põõšši piârhoiʹddjeeji paaʹlǩid määuʹset seämma määnpââʹj mââimõs peeiʹv. Paaʹlǩid leäʹt mähssam ǩeeʹjjmieʹldd alggeeʹjj puõʹtti määnpââʹj 15. peeiʹv.
Njuhččmannu 2023 paaʹlǩid määuʹset vuäʹmm mäʹhssemäiʹǧǧtaaul mieʹldd 15.5.2023. Vueʹssmannu 2023 paaʹlǩid määuʹset 31.5.2023. Tän mâŋŋa paaʹlǩid määuʹset pâi seämma määnpââʹj mââimõs baŋkkpeeiʹv.
Muuttâs kuâskk tåʹlǩ põõšši määnpââʹjpääʹlǩ vuäǯǯai päärnaisuõjjlummuž, lämmsi da âkksas oummui piârhoiʹddjeejid. Muuttâs ij kuõsk piârhååid sâjjsaid, kooʹccjid, tuäʹrjjpiârrjid leʹbe tuärjjõsneeʹǩǩid. Täid jooukid paaʹlǩid määuʹset še pueʹttiääiʹjest pâi hoiʹddjempoodd puõʹtti määnpââʹj 15. peeiʹv.
Piârhååid paaʹlǩi meäʹr õhttnâʹvve eeʹjj 2023 pââʹjest. Jäänbõs kååʹddin pääʹlǩ päʹcce seämmanallšeʹmmen leʹbe pâjjne siõmmna. Pueʹrrvââjjamvuuʹd ouddâl tuʹmmjam paaʹlǩid lââʹzztet še indeʹksspââʹjummuš eeʹjj 2023 aalǥâst da tõid määuʹset mâŋŋlest.
Pääʹlǩ šorradvuõtt šâdd äʹššneeʹǩǩ kääzzkõstaarb mieʹldd. Tõnt juõʹǩǩ äʹššnekka tuejjeet ođđ kääzzkõstaarb arvvõõzz eeʹjj 2023 pââʹjest. Jõs päʹlǩǩ pâjjan tõʹst, mii tõt leäi ouddâl, määuʹset kõʹsǩǩe paaʹcci suum mâŋŋlest kääzzkõstaarb arvvõõzz mâŋŋa.
Jõs pueʹrrvââjjamvuuʹd meärtõõllâm hoiʹddjempääʹlǩ da spesiaal-lââʹzz õhttsažsumm lij uuʹccab ko päʹlǩǩ, mõõn leäk ouddâl vuäǯǯam, pääʹlǩad jeäʹt vueʹled.
Pääʹlǩ kuõskki kõõččmõõžžin vääʹld õhttvuõđ oima@lapha.fi, teʹl. 040 721 5269, (arggpeeiʹvi č. 9–11 da 12-15) leʹbe jiijjad päiʹǩǩ-kååʹdd kääzzkõsvuäʹpstõʹsse, ǩiõčč õhttvuõtt-teâđ:
Toukokuusta 2023 alkaen vakituisten perhehoitajien palkkiot maksetaan kuluvan kuukauden viimeisenä päivänä. Palkkiot on maksettu alkuvuoden aikana seuraavan kuun 15. päivänä.