Kotipalvelu on konkreettista apua perheenne arkeen. Kotipalvelun työntekijä voi auttaa esimeriksi lastenhoidossa, ruuan valmistuksessa, vaatehuollossa, siivouksessa ja muissa kotiaskareissa.
Voit hakea kotipalvelua, jos perheenne aikuisten toimintakyky on alentunut synnytyksen, sairauden, vamman tai muun vastaavan syyn takia, tai erityisen perhe- tai elämäntilanteen perusteella. Perheellänne on oikeus kotipalveluun, jos lapsen hyvinvoinnin turvaaminen ei ole muuten mahdollista.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja Utsjoen kunnissa.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Koetko yksinäisyyttä tai onko kavereiden kanssa ollut riitaa? Vai painaako jokin asia mieltäsi? Onks tää normaalia? -verkkopalvelussa on videoita, jotka voivat auttaa sinua. Videoissa käsitellään mm. jännittämistä, yksinäisyyttä, riitoja ja valeuutisia. Videot voivat auttaa tilanteesi läpikäymistä ja voit huomata, että myös muillakin on samoja haasteita.
Siirry verkkopalveluun ja aloita kartoittamalla huolesi. Kartoittaminen rajaa ja näyttää sinun tilanteeseesi sopivia videoita. Palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista.
Palvelu sisältää linkkejä Lapin hyvinvointialueen digipalveluihin, joiden kautta voit olla yhteydessä ammattilaisiin.
Onko sinulla murheita tai vaivaako jokin sinun mieltäsi? Enjaksa- verkkopalvelussa on videoita, jotka voivat auttaa sinua. Näissä käsitellään mm. parisuhdekriisejä, perhe-elämän haasteita ja riippuvuuksia. Videot voivat auttaa huomaamaan uudenlaisia ratkaisuja tilanteesta selviämiseen.
Siirry verkkopalveluun ja aloita kartoittamalla huolesi. Kartoittaminen rajaa ja näyttää sinun tilanteeseesi sopivia videoita. Palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista.
Palvelu sisältää linkkejä Lapin hyvinvointialueen digipalveluihin, joiden kautta voit olla yhteydessä ammattilaisiin.
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Lapsiperheiden kotipalvelun neuvonta ja -asiointi (Kemi)
Lapsiperheiden kotipalvelu tukee vanhempien jaksamista. Tukea on mahdollista saada esimerkiksi sairauden, synnytyksen, vamman sekä erityisen perhe- tai elämäntilanteen vuoksi.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Savukosken sosiaaliohjaaja sekä oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattori
Saat soittamalla yhteyden sosiaaliohjaaja-koulukuraattoriin. Sosiaaliohjaaja toimii sosiaalisen tuen, neuvonnan ja ohjauksen tehtävissä. Sosiaaliohjaajan toimii myös oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattorina. Asiakkaina voivat olla vammaiset, lapset, päihdeongelmaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat, pakolaiset ja maahanmuuttajat. Kuraattoripalvelut saat esiopetuksessa, peruskoulussa ja lukiossa opiskeleville lapsille ja nuorille. Voit ottaa yhteyden puhelimitse tai Wilma-viesteillä.
Saat yhteyden perhetyöntekijöihin soittamalla. Perhetyöntekijöiltä saat lapsiperheiden ja lastensuojelun palvelut. Saat yhteyden lapsiperheiden kotipalvelutyöntekijään.
Avopalveluiden vastaava/muistikoordinaattori tarjoaa ikääntyville neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä; mitä palveluita ikääntyville on tarjolla kotiin ja mitä palveluita voi saada kodin ulkopuolella. Saat apua myös muistisairaan ihmisen kokonaisvaltaiseen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.
Yhteydessä voivat olla ikäihmiset itse, omaiset, naapurit, tuttavat, tai kuka tahansa sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista mahdollisesti hyötyvän ikäihmisen.
Saat yhteyden kotipalvelun ja palveluasumisen lähihoitajiin. Kotipalvelun lähihoitajat tukevat ja auttavat, kun kotipalvelun tai palveluasumisen asiakas tarvitsee sairauden tai alentuneen toimintakyvyn vuoksi apua kotiin selviytyäkseen arkipäivän askareista ja henkilökohtaisista toiminnoista. Työntekijät seuraavat myös asiakkaan vointia ja neuvovat palveluihin liittyvissä asioissa asiakkaita ja omaisia.
Sodankylän perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus
Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttaa löytämään tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa teemme alustavan arvioinnin. Samalla katsomme, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.
Avopalvelun ohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluasioissa, kuten kotipalveluihin, asumispalveluihin, tukipalveluihin, kuljetuspalveluihin, omaishoidontukeen, ikäihmisten perhehoitoon, kehitysvammaisten avo- ja laitospalveluihin sekä vammaishuoltoon liittyvissä asioissa.
Saat yhteyden Enontekiön kotipalvelun työntekijöihin puhelimitse.
Jos olet Enontekiön kotipalveluiden asiakas, voit soittaa kotipalvelun työntekijöille. Jos olet uusi asiakas, ota ensin yhteys Enontekiön iäkkäiden palveluneuvontaan ja -ohjaukseen.
Saat yhteyden lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan. Lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan voit olla yhteydessä lasten, nuoren ja palveluihin liittyen. Lapsiperhetyöntekijä toteuttaa muun muassa perhetyötä ja lastensuojelun perhetyötä. Voit varata tapaamisajan toimistolle.
Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja palvelee myös lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa.
Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.
Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.
Sosiaalitoimistosta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalityön palveluista, täydentävästä ja ehkäisevästä toimeentulotuesta sekä välitystilistä, kuntouttavasta työtoiminnasta, lastensuojelun palveluista, lastenvalvojan palveluista, koti-, tuki- ja vammaispalveluista.
Perheinfo auttaa lasten, nuorten ja perheiden asioissa. Jos sinulla on kysymys tai huolenaihe, etkä tiedä mistä aloittaa, aloita tästä palvelusta.
Perheinfo palvelee Rovaniemellä asuvia sekä paikkakunnalle muuttavia lapsia, nuoria ja perheitä sekä heidän läheisiään. Perheinfosta saat tietoa, ohjausta ja neuvontaa esimerkiksi lasten, nuorten ja perheiden kerhoista, vertaisryhmistä, palveluista sekä vanhemmuutta ja parisuhdetta vahvistavista palveluista.
Yhteyttä voit ottaa chatissa tai puhelimitse. Yhteydenotto tapahtuu tietosuojatusti ja henkilön tiedot tulevat ammattilaisen tietoon vain, mikäli hän itse niin haluaa.
Palvelun toteuttavat Rovaniemen kaupunki, Lapin hyvinvointialue, Rovaniemen evl. seurakunta, Yhden Vanhemman Perheiden Liitto, Mannerheimin lastensuojeluliitto, Lapin ensi- ja turvakoti sekä Neuvokas.
Tilapäisen lapsiperheiden kotipalvelun hinta on käynnin pituuden perusteella 15-45 euroa vuorokaudessa.
Lapsiperheiden kotipalvelusta ei peritä maksua, jos palvelu kuuluu lapsiperheiden sosiaalityön, vammaispalvelun tai lastensuojelun asiakkaan palvelutarpeen arvioinnin mukaisiin palveluihin tai asiakasperhe saa toimeentulotukea.
Jatkuvasta ja säännöllisestä kotipalvelusta peritään kuukausimaksu, joka määräytyy palvelupäätöksen palvelutuntien, maksukyvyn ja perheen koon mukaan.
Savukosken sosiaaliohjaaja sekä oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattori
Saat soittamalla yhteyden sosiaaliohjaaja-koulukuraattoriin. Sosiaaliohjaaja toimii sosiaalisen tuen, neuvonnan ja ohjauksen tehtävissä. Sosiaaliohjaajan toimii myös oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattorina. Asiakkaina voivat olla vammaiset, lapset, päihdeongelmaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat, pakolaiset ja maahanmuuttajat. Kuraattoripalvelut saat esiopetuksessa, peruskoulussa ja lukiossa opiskeleville lapsille ja nuorille. Voit ottaa yhteyden puhelimitse tai Wilma-viesteillä.
Saat yhteyden perhetyöntekijöihin soittamalla. Perhetyöntekijöiltä saat lapsiperheiden ja lastensuojelun palvelut. Saat yhteyden lapsiperheiden kotipalvelutyöntekijään.
Avopalveluiden vastaava/muistikoordinaattori tarjoaa ikääntyville neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä; mitä palveluita ikääntyville on tarjolla kotiin ja mitä palveluita voi saada kodin ulkopuolella. Saat apua myös muistisairaan ihmisen kokonaisvaltaiseen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.
Yhteydessä voivat olla ikäihmiset itse, omaiset, naapurit, tuttavat, tai kuka tahansa sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista mahdollisesti hyötyvän ikäihmisen.
Saat yhteyden kotipalvelun ja palveluasumisen lähihoitajiin. Kotipalvelun lähihoitajat tukevat ja auttavat, kun kotipalvelun tai palveluasumisen asiakas tarvitsee sairauden tai alentuneen toimintakyvyn vuoksi apua kotiin selviytyäkseen arkipäivän askareista ja henkilökohtaisista toiminnoista. Työntekijät seuraavat myös asiakkaan vointia ja neuvovat palveluihin liittyvissä asioissa asiakkaita ja omaisia.
Sodankylän perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus
Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttaa löytämään tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa teemme alustavan arvioinnin. Samalla katsomme, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.
Avopalvelun ohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluasioissa, kuten kotipalveluihin, asumispalveluihin, tukipalveluihin, kuljetuspalveluihin, omaishoidontukeen, ikäihmisten perhehoitoon, kehitysvammaisten avo- ja laitospalveluihin sekä vammaishuoltoon liittyvissä asioissa.
Saat yhteyden Enontekiön kotipalvelun työntekijöihin puhelimitse.
Jos olet Enontekiön kotipalveluiden asiakas, voit soittaa kotipalvelun työntekijöille. Jos olet uusi asiakas, ota ensin yhteys Enontekiön iäkkäiden palveluneuvontaan ja -ohjaukseen.
Saat yhteyden lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan. Lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan voit olla yhteydessä lasten, nuoren ja palveluihin liittyen. Lapsiperhetyöntekijä toteuttaa muun muassa perhetyötä ja lastensuojelun perhetyötä. Voit varata tapaamisajan toimistolle.
Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja palvelee myös lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa.