Saat neuvoa ja ohjausta sosiaalipalveluista erilaisiin elämäntilanteisiin liittyen. Voit saada apua esimerkiksi perheen arjen jaksamiseen, iäkkään omaisen hoidon järjestämiseen, toimeentuloon, päihteiden käyttöön tai mielenterveysongelmiin.
Jos olet uusi asiakas tai elämäntilanteesi on muuttunut, ota yhteyttä sosiaalipalvelujen ohjaukseen ja neuvontaan. Sosiaalipalvelujen työntekijät neuvovat sinut oikeiden palveluiden ja tukien piiriin.
Kenelle ja millä ehdoin
Palvelu on tarkoitettu kaikille Lapin hyvinvointialueen asukkaille.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta:
Ei valittuna paikkakuntaa
Tornion Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Kemin Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Rovaniemen huoli-ilmoitus eli ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta
Palvelussa voit tehdä huoli-ilmoituksen eli ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii.
Voit täyttää ja lähettää huoli-ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Jos ilmoittaja on joku muu kuin huolen kohde itse, ilmoittajan pitää kertoa omat yhteystietonsa. Tarvittaessa kunnan työntekijä voi pyytää lisätietoja. Lisäksi ilmoituksen kohteella on oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit tehdä lastensuojeluilmoituksen sähköisesti. Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, jos havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi lapsen lastensuojelun tarve on henkilön oman arvion perusteella syytä selvittää. Tärkeintä on, että teet ilmoituksen viipymättä. Sosiaalihuollon ammattilaiset arvioivat, johtaako ilmoitus kiireellisiin toimenpiteisiin. Sinun ei tarvitse huolehtia siitä. Älä jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka arvelisitkin, että joku muu on jo tehnyt ilmoituksen. Älä myöskään jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka tietäisit, että perhe on jo lastensuojelun asiakas.
Ilmoitus käsitellään sosiaalipalveluiden ammattilaisten toimesta virka-aikana 1–7 työpäivän kuluessa.
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Chat-keskustelu tapahtuu anonyymisti, joten chat-viestit eivät tallennu. Jos henkilöllisyyden tunnistaminen on tarpeen, palveluun voi tunnistautua suomi.fi tunnistuksen avulla. Tunnistautuneen käyttäjän chat-keskustelut tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Yhteydenottopyynnön avulla saat neuvontaa ja ohjausta sosiaalipalveluista eri elämäntilanteissa.
Yhteydenottopyyntö jätetään kirjallisesti. Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi.
Lastenvalvoja ottaa sinun yhteyttä valintasi mukaan puhelimitse tai Omavirtun kautta. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista.
Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Yhteydenottopyynnön avulla saat neuvontaa ja ohjausta sosiaalipalveluista eri elämäntilanteissa.
Yhteydenottopyyntö jätetään kirjallisesti. Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi.
Lastenvalvoja ottaa sinun yhteyttä valintasi mukaan puhelimitse tai Omavirtun kautta. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista.
Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Yhteydenottopyynnön avulla saat neuvontaa ja ohjausta sosiaalipalveluista eri elämäntilanteissa.
Yhteydenottopyyntö jätetään kirjallisesti. Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi.
Lastenvalvoja ottaa sinun yhteyttä valintasi mukaan puhelimitse tai Omavirtun kautta. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista.
Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Iäkkäiden palveluohjaus tukee ja mahdollistaa palveluja oikea-aikaisesti ja hallitusti. Soittamalla avopalveluohjaajalle saat tietoa ikääntyneiden palveluista. Asiakkaiden oikea-aikaisesta ja hallitusta kotiutumisesta huolehtii kotiutus- ja muistihoitaja.
Kemin ja Simon sosiaalipalveluiden neuvonta ja palveluohjaus
Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen
Saat yhteyden sosiaalipalvelujen neuvontaan puhelimitse. Kolarin sosiaalipalveluiden neuvontapuhelin auttaa kaikissa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Avopalveluiden vastaava/muistikoordinaattori tarjoaa ikääntyville neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä; mitä palveluita ikääntyville on tarjolla kotiin ja mitä palveluita voi saada kodin ulkopuolella. Saat apua myös muistisairaan ihmisen kokonaisvaltaiseen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.
Yhteydessä voivat olla ikäihmiset itse, omaiset, naapurit, tuttavat, tai kuka tahansa sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista mahdollisesti hyötyvän ikäihmisen.
Saat yhteyden vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään. Hänet tavoitat arkisin puhelinaikana. Tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa voit sopia puhelimitse.
Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään voit olla yhteydessä seuraavissa asioissa :
* omaishoidon tuki
* vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetuspalvelut
* kodin muutostyöt
* henkilökohtainen apu
* ehkäisevä ja täydentävä toimeentulotuki
* mielenterveys- ja päihdekuntoutujien sekä vammaisten asuminen
* kehitysvammaisten palvelut
* vammaispalveluna myönnettävät välineet, koneet ja laitteet
* kuntoutusohjaus ja sopeutumisvalmennus
Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijä puh. +358 405251279
Normaalit aukioloajat
Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijä
Maanantaina
-
Perjantaina
09:00 - 10:00
Sallan lapsiperhetyöntekijä-sosiaaliohjaaja
Saat yhteyden lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan. Lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan voit olla yhteydessä lasten, nuoren ja palveluihin liittyen. Lapsiperhetyöntekijä toteuttaa muun muassa perhetyötä ja lastensuojelun perhetyötä. Voit varata tapaamisajan toimistolle.
Saat neuvoja aikuissosiaalityöhön liittyvissä asioissa. Työikäisten sosiaaliohjaajalta saat apua aikuisten sosiaalipalveluihin liittyen. Näitä ovat esimerkiksi kuntouttava työtoiminta ja ennaltaehkäisevä sekä täydentävä toimeentulotuki. Työikäisten sosiaaliohjaajan tavoitat puhelimitse. Voit varata tapaamisajan.
Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttavat löytämään oikean tai tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa tehdään alustava arviointi. Samalla katsotaan, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.
Sosiaaliohjauksella tarkoitetaan yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen neuvontaa, ohjausta ja tukea palvelujen käytössä sekä yhteistyötä eri tukimuotojen yhteensovittamisessa. Tavoitteena on yksilöiden ja perheiden hyvinvoinnin sekä osallisuuden edistäminen vahvistamalla heidän elämänhallintaansa ja toimintakykyä.
Ajan voi varata sosiaalitoimen toimistosihteeriltä.
Auki 24/7
Ylitornion sosiaalityö
Sosiaalityöllä tarkoitetaan sosiaalihuollon ammattihenkilön ohjausta, neuvontaa ja sosiaalisten ongelmien selvittämistä sekä muita tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilöiden ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista sekä yhteisöjen toimivuutta.
Avopalvelun ohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluasioissa, kuten kotipalveluihin, asumispalveluihin, tukipalveluihin, kuljetuspalveluihin, omaishoidontukeen, ikäihmisten perhehoitoon, kehitysvammaisten avo- ja laitospalveluihin sekä vammaishuoltoon liittyvissä asioissa.
Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville.
Palvelu on tarkoitettu ikääntyneelle tai hänen läheiselleen, ikääntyneen kotona asumisen tukemiseksi ja turvaamiseksi. Neuvonta ja ohjaus sekä palvelutarpeen arviointi ovat maksutonta palvelua.
Neuvontaa ja ohjausta saat käymällä paikanpäällä Lapponiassa, puhelimitse tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.
Sosiaalitoimistosta saat puhelinpalvelua puhelinaikoina sekä henkilökohtaista palvelua varaamalla ajan etukäteen.
Osoite
Valtatie
15,
99100
KITTILÄ
Muut yhteystiedot
Kemin sosiaalitoimisto
Kemin sosiaalitoimistosta saa seuraavat palvelut: aikuissosiaalityö, perhesosiaalityö, lastensuojelu, jälkihuolto, lastenvalvoja, talousneuvonta ja sosiaalinen luototus sekä pakolaistyö.
Sosiaalitoimisto sijaitsee ammattiopisto Lappian Yritystalolla. Sosiaalitoimiston aulassa on asiakkaiden käyttöön tarkoitettu tietokone, jolla voi tulostaa asiapapereita.
Sosiaalitoimistossa sijaitsee työikäisten, lastensuojelun ja lastenvalvojan palvelut.
Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.
Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.
Perhe- ja sosiaalipalvelut tukevat kuntalaisia eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa. Sosiaalipalveluiden tehtäviin kuuluvat perhesosiaalityö, lastensuojelu, aikuissosiaalityö, toimeentuloturva- ja vammaispalvelut. Perus- ja erityispalveluilla tuetaan kuntalaisten toimintakykyä ja itsenäistä selviytymistä tavoitteena tasavertainen hyvinvointi.
Sosiaalityöllä tarkoitetaan sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön suorittamaa ohjausta, neuvontaa ja sosiaalisten ongelmien selvittämistä sekä muita tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilöiden ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista sekä yhteisöjen toimivuutta.
Sosiaalityön keskeisiä osa-alueita ovat:
* toimeentulotuki
* lastensuojelun tukitoimet
* päihdehuolto
* lapsen huolto ja tapaamisoikeutta koskevat tehtävät sekä lastenvalvonta
Osoite
Ylitornion kunnanvirasto
Alkkulanraitti
5,
95600
YLITORNIO
Normaalit aukioloajat
Ylitornion kunnanvirasto
Maanantaina
-
Perjantaina
09:00 - 15:00
Muut yhteystiedot
Tervolan sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimi pyrkii tervolalaisten tarvitsemien sosiaalipalveluiden järjestämiseen yleistä hyvinvointia, tasa-arvoisuutta ja turvallisuutta ylläpitävällä tavalla. Varaa aika asiointiin suoraan asiaa hoitavalta henkilöltä.
Iäkkäiden palveluohjaus tukee ja mahdollistaa palveluja oikea-aikaisesti ja hallitusti. Soittamalla avopalveluohjaajalle saat tietoa ikääntyneiden palveluista. Asiakkaiden oikea-aikaisesta ja hallitusta kotiutumisesta huolehtii kotiutus- ja muistihoitaja.
Kemin ja Simon sosiaalipalveluiden neuvonta ja palveluohjaus
Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen
Saat yhteyden sosiaalipalvelujen neuvontaan puhelimitse. Kolarin sosiaalipalveluiden neuvontapuhelin auttaa kaikissa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Avopalveluiden vastaava/muistikoordinaattori tarjoaa ikääntyville neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä; mitä palveluita ikääntyville on tarjolla kotiin ja mitä palveluita voi saada kodin ulkopuolella. Saat apua myös muistisairaan ihmisen kokonaisvaltaiseen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.
Yhteydessä voivat olla ikäihmiset itse, omaiset, naapurit, tuttavat, tai kuka tahansa sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista mahdollisesti hyötyvän ikäihmisen.
Saat yhteyden vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään. Hänet tavoitat arkisin puhelinaikana. Tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa voit sopia puhelimitse.
Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään voit olla yhteydessä seuraavissa asioissa :
* omaishoidon tuki
* vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetuspalvelut
* kodin muutostyöt
* henkilökohtainen apu
* ehkäisevä ja täydentävä toimeentulotuki
* mielenterveys- ja päihdekuntoutujien sekä vammaisten asuminen
* kehitysvammaisten palvelut
* vammaispalveluna myönnettävät välineet, koneet ja laitteet
* kuntoutusohjaus ja sopeutumisvalmennus
Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijä puh. +358 405251279
Normaalit aukioloajat
Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijä
Maanantaina
-
Perjantaina
09:00 - 10:00
Sallan lapsiperhetyöntekijä-sosiaaliohjaaja
Saat yhteyden lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan. Lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan voit olla yhteydessä lasten, nuoren ja palveluihin liittyen. Lapsiperhetyöntekijä toteuttaa muun muassa perhetyötä ja lastensuojelun perhetyötä. Voit varata tapaamisajan toimistolle.
Saat neuvoja aikuissosiaalityöhön liittyvissä asioissa. Työikäisten sosiaaliohjaajalta saat apua aikuisten sosiaalipalveluihin liittyen. Näitä ovat esimerkiksi kuntouttava työtoiminta ja ennaltaehkäisevä sekä täydentävä toimeentulotuki. Työikäisten sosiaaliohjaajan tavoitat puhelimitse. Voit varata tapaamisajan.
Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttavat löytämään oikean tai tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa tehdään alustava arviointi. Samalla katsotaan, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.
Sosiaaliohjauksella tarkoitetaan yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen neuvontaa, ohjausta ja tukea palvelujen käytössä sekä yhteistyötä eri tukimuotojen yhteensovittamisessa. Tavoitteena on yksilöiden ja perheiden hyvinvoinnin sekä osallisuuden edistäminen vahvistamalla heidän elämänhallintaansa ja toimintakykyä.
Ajan voi varata sosiaalitoimen toimistosihteeriltä.
Auki 24/7
Ylitornion sosiaalityö
Sosiaalityöllä tarkoitetaan sosiaalihuollon ammattihenkilön ohjausta, neuvontaa ja sosiaalisten ongelmien selvittämistä sekä muita tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilöiden ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista sekä yhteisöjen toimivuutta.
Avopalvelun ohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluasioissa, kuten kotipalveluihin, asumispalveluihin, tukipalveluihin, kuljetuspalveluihin, omaishoidontukeen, ikäihmisten perhehoitoon, kehitysvammaisten avo- ja laitospalveluihin sekä vammaishuoltoon liittyvissä asioissa.
Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville.
Palvelu on tarkoitettu ikääntyneelle tai hänen läheiselleen, ikääntyneen kotona asumisen tukemiseksi ja turvaamiseksi. Neuvonta ja ohjaus sekä palvelutarpeen arviointi ovat maksutonta palvelua.
Neuvontaa ja ohjausta saat käymällä paikanpäällä Lapponiassa, puhelimitse tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.
Ensimmäinen hyvinvointialueen kautta suoritettava palkanmaksu tapahtuu 31.1.2023.
Kuva: STM
Henkilökohtaisen avun palkanmaksu Lapin hyvinvointialueella vuonna 2023
10.1.2023
Ensimmäinen hyvinvointialueen kautta suoritettava palkanmaksu tapahtuu 31.1.2023.
Yleistä
Henkilökohtaisen avun työnantajamallissa vaikeavammainen henkilö toimii itse avustajan työnantajana ja työnjohtajana. Vaikeavammainen henkilö valitsee itse avustajan ja tekee hänen kanssaan työsopimuksen. Avustaja ei ole työsuhteessa Lapin hyvinvointialueelle. Työnantajan ja avustajan välinen työsopimus perustuu vammaispalvelujen sosiaalityöntekijän tekemään henkilökohtaisen avun päätökseen.
Jatkossa Lapin hyvinvointialue maksaa avustajan palkan ja korvaa avustajasta tulevat lakisääteiset kulut työnantajan puolesta tämän ilmoittamien tietojen perusteella. Valtakirjat, työsopimukset ja palkkamateriaalit toimitetaan Lapin hyvinvointialueen henkilöstöpalveluihin, yhteystiedot löytyvät tämän tiedotteen lopusta.
Niissä kunnissa, joissa palvelu on tuotettu ulkoistettuna tilitoimiston kautta, palvelu jatkuu toistaiseksi ennallaan eikä tämä ohje koske ko. kuntien alueella toimivia henkilöitä. Näitä kuntia ovat Kemijärvi, Ylitornio, Posio, Ranua ja Simo.
Työsopimukset
Työsopimukset jatkuvat toistaiseksi ennallaan.
Palkanmaksu
Olemme keränneet kunnista ja kuntayhtymistä tiedot henkilökohtaisen avun työsopimusten osalta ja ne siirretään hyvinvointialueen henkilöstöpalveluiden toimesta OIMA-järjestelmään. Hyvinvointialueella henkilökohtaisen avun työnantajamallin palkkojen maksu tapahtuu Oima- palvelun kautta. Yhtenäinen maksatus Oiman kautta tehdään tammikuun 2023 palkoista alkaen niin, että ensimmäinen hyvinvointialueen kautta suoritettava maksu tapahtuu 31.1.2023. Tähän maksatukseen palkkamateriaali tulee olla toimitettuna keskiviikkoon 18.1.2023 mennessä. Helmikuun 15. päivän maksatukseen tuntilistat tulee palauttaa 1.2.2023 ja helmikuun 28. päivän maksatukseen viimeistään 14.2.2023. Loppuvuoden aikatauluista tiedotamme myöhemmin erikseen.
HUOM: Kaikki vuotta 2022 koskevat palkat maksetaan kuntien toimesta ja tuntilistat näiltä osin tulee toimittaa samaan paikkaan kuin aiemminkin. Hyvinvointialue maksaa palkat tammikuusta 2023 alkaen.
Verokortteja ei jatkossa tarvitse toimittaa – ei uusia eikä muutoskortteja. Tiedot siirtyvät automaattisesti verottajalta Oima-palveluun kerran vuorokaudessa.
Tuntilistat
Tuntilistat voitte toimittaa hyvinvointialueen Oima –palveluun joko postitse kirjeenä tai sähköisesti Henkilökohtaisen avun tunti-ilmoitus palvelun kautta.
Henkilökohtaisen avun tunti-ilmoitus palvelussa voit täyttää ja lähettää henkilökohtaisen avustajan tuntilistat palkanmaksua varten Lapin hyvinvointialueelle. Lisäksi voit käyttää palvelua, kun suunnittelet työntekijöiden tuntilistoja. Palvelu on linkitetty verkkoasiointikanavaksi Vammaisten henkilökohtainen apu palveluun kaikkiin muihin kuntiin paitsi Kemijärvi, Pello. Posio, Ranua, Simo, Ylitornio. Linkki palveluun.
Valitsemalla paikkakunnan ja sen alta digipalvelut, pääset käyttämään palvelua. Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista. Palvelun tiedot tallentuvat Omavirtuun. Lapin hyvinvointialueen vammaispalvelu ohjaa, neuvoo ja avustaa henkilökohtaisen avustajan työnantajuuden asioissa.
Voit toimittaa tuntilistan myös postitse hyvinvointialueen Oima-palveluun.
Oima -palvelun yhteystiedot
Tuntilistojen ja työsopimusten toimitus, palkanmaksua koskevat tiedustelut.
Lapin hyvinvointialue / Henkilöstöpalvelut
PL 8041
96101 Rovaniemi
Hyvinvointialueelle siirtyvän Matkapalvelukeskuksen palvelut otetaan käyttöön Kemissä, Keminmaalla,...
Matkapalvelukeskuksen toiminta laajenee keväällä
23.1.2023
Hyvinvointialueelle siirtyvän Matkapalvelukeskuksen palvelut otetaan käyttöön Kemissä, Keminmaalla, Pelkosenniemellä, Tervolassa, Torniossa ja Ylitorniolla kevään aikana.
Matkapalvelukeskus on jo aiemmin välittänyt kyydit Rovaniemellä. Matkapalvelukeskuksen toiminnasta ja kumppanuussopimuksista tehdään selvitys.
Palvelut ovat käytettävissä maaliskuun alusta lähtien tai viimeistään sitten, kun uusien taksiyrittäjien sopimukset tulevat voimaan. Kunnissa on tällä hetkellä käynnissä taksipalvelujen kilpailutus. Matkapalvelukeskuksen piiriin siirtyvät uudet vammaispalvelulain tai sosiaalihuoltolain mukaisen kuljetuspäätöksen saaneet asiakkaat sekä asiakkaat, joilla oma taksiyrittäjä vaihtuu.
Aluehallitus hyväksyi samalla sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen myöntämisperusteet, jotka liittyvät Matkapalvelukeskuksen toimintaan. Kuljetuspalvelumatkoja ei saa käyttää matkoihin, jotka kuuluvat Kela-korvauksen piiriin. Tällaisia matkoja ovat esimerkiksi lääkäri-, laboratorio- ja terapiakäynnit.
Asiakas tilaa kyydin matkapalvelukeskuksesta, joka yhdistelee asiakkaiden kyytejä mahdollisuuksien mukaan. Viranhaltijat voivat myöntää ehdot täyttäville asiakkaille oikeuden yksityiskyytiin tai tutun vakiotaksin tilaamiseen.
Kyyti tulee tilata vähintään 1,5 tuntia ennen lähtöä. Jos asiakkaat pystyvät itse keskenään yhdistämään kyytitarpeensa, heiltä ei peritä omavastuumaksua.
Lapin suurimman työnantajan ensimmäinen palkanmaksupäivä on perjantaina 13. päivä.
Kuvaaja: Terhi Vanha
Vuodenvaihde sujui ongelmitta, seuraavaksi katse on palkanmaksussa
10.1.2023
Lapin suurimman työnantajan ensimmäinen palkanmaksupäivä on perjantaina 13. päivä.
Lapin hyvinvointialueen tavoite vuodenvaihteessa oli turvallinen siirtymä. Sote- ja pelastuspalvelujen siirtyminen onnistui hyvin, ja palvelujen tuottaminen on jatkunut keskeytyksettä vuodenvaihteen yli. Kaksi muuta tärkeintä tavoitetta ovat, että henkilökunta saa palkkansa ja muukin maksuliikenne toimii.
Hyvinvointialueen maksuliikenne on käynnistynyt ilman ongelmia, ja laskujakin on ehditty hyväksyä jo useiden miljoonien edestä. Myös asiakkaiden etuuksien maksaminen on jatkunut keskeytyksettä vuodenvaihteen yli. Asiakaslaskutusta vielä valmistellaan, ja siinä voi olla alkuvaiheessa joidenkin laskujen osalta vähän viivettä.
Lapin hyvinvointialue on ulkoistanut palkanlaskennan peruspalvelun Sarastialle. Hyvinvointialueella ei ole kuitenkaan käytössä uusi muualla ongelmia aiheuttanut ohjelma, vaan vanha tuttu Personec/ESS-ohjelma, joka on ollut pitkään käytössä jo monissa Lapin organisaatioissa.
Noin 6450 vakituisen työntekijän ensimmäinen palkanmaksupäivä on perjantaina 13. päivä. Ensimmäisessä maksupäivässä maksetaan vakituisten tammikuun palkkojen lisäksi myös toiminnan päättäneiden kuntayhtymien loppuvuodelta 2022 muodostuneita vuorotyökorvauksia, lopputilejä sekä muita takautuvia eriä, joten palkkapusseja lähtee maksuun tätä enemmän.
Vakituiset työntekijät näkevät tulevan palkan tiedot verkkopankkeihin maanantaina 9. tammikuuta tulleista palkkalaskelmista. Jos työntekijä huomaa palkkatiedoissaan korjattavaa, henkilöstöpalvelut ja Sarastia voivat tehdä korjaukset vielä tällä viikolla. Näin työntekijä voi saada korjatun palkan jo heti viikonlopun jälkeen maanantaina 16. tammikuuta ylimääräisenä palkanmaksupäivänä. Määräaikaisen henkilöstön palkanmaksupäivä on kuun lopussa.
Henkilöstön palkanmaksutiedot perustuvat lähtöorganisaatioilta loppusyksyllä saatuihin tietoihin. Muuttuneita tietoja on ylläpidetty loppuvuoden ajan sekä aiempien työnantajien että Lapin hyvinvointialueen palkanlaskentaohjelmistoissa.
Henkilöstöjohtaja Marjo Kuittisen mukaan lähtötilanne oli kuitenkin haastava, sillä manuaalisesti tehtävää työtä oli useista eri syistä johtuen paljon arvioitua enemmän. Jokaisesta siirtyvästä työntekijästä on siirtynyt noin 200 eri tietoa, joista jokainen on palkanlaskennan ja palvelussuhteen kannalta oleellinen. Henkilöstön tiedoissa on ollut lisäksi paljon muutoksia aivan viime hetkille saakka. Viimeisiä palkka-, työsopimus- ja verokorttitietoja kirjattiin järjestelmään vielä viime viikon loppuun saakka.
Henkilöstöpalvelut palkkasi tietoja päivittämään ylimääräistä työvoimaa ja teki korjauksia myös joulun ja uudenvuoden pyhien aikaan.
-Kaikkemme olemme tehneet, mutta aikataulu on ollut työmäärään nähden hyvin tiukka, henkilöstöjohtaja Kuittinen toteaa.
Suuressa organisaatiossa on ihan tavallista, että muutamien yksittäisten työntekijöiden palkoissa on palkka-ajojen jälkeen jotakin korjattavaa. Siksi hyvinvointialuekin on kokonaistilanteeseen tyytyväinen, jos selvitettävää on vain muutamien kymmenien työntekijöiden palkoissa.
- Virheet näin suuressa muutoksessa eivät luultavasti ole täysin vältettävissä, mutta olemme pyrkineet varmistamaan, että mahdollista virheistä ei koidu työntekijälle kohtuutonta haittaa. Jos palkkaa jää perjantain palkasta puuttumaan, saamme sen kyllä korjattua maanantain palkanmaksuun, kunhan saamme tiedon korjaustarpeesta. Kokonaisuutta katsottaessa tilanne näyttää hyvältä, ja suurin osa työntekijöistä tulee saamaan palkkansa ihan oikein. Yksittäistä palkansaajaahan se kokonaistilanne ei tietenkään lohduta, vaan oman palkan virheellisyys tai viivästyminen totta kai harmittaa aina kovasti, henkilöstöjohtaja Kuittinen pahoittelee.
Tuki- ja kehittämispalvelujen siirtymä ollut sujuvaa, pelastuspalveluissa näkyy vilkastunut matkailu
Tukipalveluissa toimeenpano on edennyt pääosin suunnitellusti ja aikataulun mukaisesti. Hyvinvointialueen ja kuntien johdon välinen vuoropuhelu, jossa on selkeytetty organisaatioiden välisiä työnjakovastuita, on ollut säännöllistä. Lisäksi sidosryhmäyhteistyö ja niitä tukevien rakenteiden luominen on hyvässä vauhdissa.
-Merkittävä organisaatiouudistus ja sitä koskeva valmistelutyö on ollut viime vuonna erittäin työllistävä ja tekemistä riittää vielä uudistuksen ”siirtymävuodelle” 2023, hallintojohtaja Harri Tiuraniemi toteaa.
Kehittämis- ja strategiapalveluissa tietohallinto on ollut eniten työllistetty, mutta tilanteisiin on pystytty reagoimaan suhteellisen nopeasti. Järjestelmien ja teknologioiden osalta on ollut yksittäisiä haasteita, mutta kaikki on saatu kuitenkin ratkaistua.
-Yksittäisillä käyttäjillä on ollut haasteita järjestelmiin kirjautumisen tai järjestelmien käytön kanssa, mutta mitään suurempaa tai systemaattisempaa ongelmaa ei ole havaittu. Vanhojen tietojen siirroissa on havaittu jonkin verran virheitä. Virheet ovat olleet sen kaltaisia, että tiedot eivät ole siirtyneet tai siirtyneet tiedot ovat olleet virheellisiä, toteaa kehitysjohtaja Mikko Häikiö.
Pelastuspalveluja on vuodenvaihteen aikana hyvinvointialueelle siirtymistä enemmän kuormittanut matkailuun liittyvät tehtävät.
-Joulukuussa oli alustavien tilastotietojen mukaan 18,4 prosenttia enemmän tehtäviä kuin vuotta aiemmin ja 15,2 prosenttia enemmän verrattuna pitkän ajan keskiarvoon. Tammikuun ensimmäinen kolmannes on ollut vielä vilkkaampi. Jos tämä tällaisena jatkuu, tammikuun tehtävämäärän kasvu verrattuna pitkän ajan keskiarvoon on reilut 32 prosenttia, arvioi pelastusjohtaja Markus Aarto.
Hyvinvointialue on Lapin suurin työnantaja
Lähes 8000 lappilaista vaihtoi työnantajaa uudenvuoden yönä. Suurin osa henkilöstöstä siirtyi liikkeenluovutuksella ilman erillistä hakumenettelyä vastaaviin virkoihin ja toimiin, missä he ovat työskennelleet aiemminkin.
Viime vuonna valmisteluvaiheessa hyvinvointialueelle valittiin sisäisellä ilmoittautumismenettelyllä satakunta henkilöä lähinnä erilaisiin johto- ja hallintotehtäviin. Jos työntekijöitä ei löytynyt sisäisessä hakumenettelyssä, tehtävät laitettiin julkiseen hakuun. Lisäksi hyvinvointialuejohtajan virka oli alun perinkin julkisesti haettavana.
Käytännössä hyvinvointialueen henkilöstöjaosto perusti loppuvuodesta hyvinvointialueelle 5803 tointa ja 1334 virkaa, joihin työntekijät ja viranhaltijat siirtyivät vanhoina työntekijöinä, entisen palvelussuhteen ehdoilla. Ansaitut lomat siirtyivät mukana, ja palkka ei lähtökohtaisesti muuttunut, jos tehtävät pysyivät samana. Palkkojen harmonisointi alkaa myöhemmin ja kestää useita vuosia.
Uudessa organisaatiossa muun muassa monet johtamiseen ja hallintoon liittyvät ammattilaiset voivat palvella keskitetysti kokonaista palvelualuetta tai koko hyvinvointialuetta. Tästä syystä kaikkia siirtyviä toimia ja virkoja ei tarvita jatkossa, vaan osa niistä lakkautetaan myöhemmin tänä vuonna. Näillä näkymin lähes kaikki näissä tehtävissä työskennelleistä on jo valittu auki olleisiin tehtäviin, jää eläkkeelle tai siirtyy alkuvuoden aikana muihin tehtäviin. Noin 25 hyvinvointialueen palvelukseen siirtyneen työntekijän aiemmat työtehtävät ovat päättyneet tai päättymässä ja uusia ei vielä ole osoitettu. Suurimmalle osalle heistäkin on kuitenkin jo tulevia työtehtäviä mietittynä.
-Irtisanomisia meillä ei siis tällä hetkellä näytä olevan tulossa kuin mahdollisesti aivan yksittäisiä, hyvinvointialuejohtaja Jari Jokela toteaa.
Henkilöstölle muutos näkyy nyt alkuvuodesta enemmän kuin asiakkaille, sillä useat koko henkilöstön käyttämät sisäiset ohjelmat yhtenäistyvät. Hyvinvointialue ottaa käyttöön muun muassa yhtenäisen työajanseurantajärjestelmän, ja sen käyttöönotto on vielä osittain kesken. Henkilöstön työterveyspalveluja tuottavat edelleen samat toimijat kuin lähtöorganisaatioissakin.
Sote- ja pelastusalan ammattilaiset Lapin hyvinvointialueella
· Sosiaali- ja terveydenhuolto noin 6100 henkilöä
· Tukipalvelutehtävät noin 1340 henkilöä
· Pelastuslaitos noin 180 henkilöä
· Sopimuspalokuntien 900 sopimuspalokuntalaista
Neuvonta- ja asiakasmaksuyksikköjen numerot palvelevat tehostetusti
Tässä vaiheessa tavallisille lappilaisille näkyviä muutoksia on vain vähän. Palvelujen määräytymisperusteet sekä erilaiset etuudet ja asiakasmaksut on yhtenäistetty. Tutut palvelut löytyvät tutuista toimipisteistä. Poikkeuksena on Pelkosenniemen sosiaalipalvelut, jotka ovat muuttaneet pois kunnantalolta osoitteeseen Turjalantie 2.
Kemissä, Ranualla, Rovaniemellä, Tervolassa, Torniossa ja Ylitorniolla on otettu käyttöön muutamia uusia sote-palvelujen puhelinnumeroita. Jos asiakas soittaa vanhaan numeroon, puhelu ohjautuu vielä kevään ajan uuteen numeroon. Jos työntekijä soittaa asiakkaalle, soitto tulee jo uudesta numerosta. Poikkeuksena on Tervola, jossa poistuneista numeroista ei ole kääntöä uusiin numeroihin.
Käytännössä lappilaisten tulee tällä hetkellä huolehtia kahdesta asiasta. Vastata myös tuntemattomaan numeroon, jos odottaa puhelua sote-palveluista. Ja tehdä uusi e-laskutussopimus, jos sellainen on ollut aiemmin jonkun palvelun osalta käytössä. Ohjeet e-laskutussopimuksen tekoon saapuvat ensimmäisen laskun mukana.
Uudet palvelujen määräytymisperusteet eivät vaikuta voimassa oleviin palveluihin, vaan uusia perusteita sovelletaan uusiin alkaviin asiakkuuksiin. Lisäksi uusia määräytymisperusteita sovelletaan, jos asiakkaan palveluntarvetta on jostakin syystä tarpeen arvioida uudelleen. Lappilaiset voivat kysyä palveluista soittamalla normaaleihin palveluohjaus- ja neuvontanumeroihin. Muutamien neuvontanumeroiden aukioloaikoja on pidennetty.
Nettisivusto kehittyy talven aikana
Sote-palvelujen yhteystiedot ja sähköiset asiointikanavat on julkaistu lapha.fi-verkkosivuilla. Lyhyen lapha.fi-osoitteen lisäksi sivut löytyvät osoitteesta lapinhyvinvointialue.fi. Sivuista julkaistaan tänä vuonna myös saamenkieliset versiot.
–Tiukassa aikataulussa olemme joutuneet keskittymään tärkeimpien tietojen ja toimintojen julkaisuun. Talven aikana sivuston ulkoasu ja sisällöt hioutuvat ja erilaiset käyttäjää helpottavat toiminnot lisääntyvät ja kehittyvät, vt. viestintäjohtaja Riitta Muhonen toteaa.
Vielä kevään ajan muun muassa keskussairaaloiden palvelut sekä Kolpeneen tuki- ja osaamiskeskuksen palvelut löytyvät organisaatioiden vanhoilta verkkosivuilta. Rovaniemeä lukuun ottamatta kaikki kunnat säilyttävät sote-palvelujen tiedot vielä jonkin aikaa myös omilla sivuillaan.
Kevättalven aikana julkaistaan kuntakohtaiset palveluesitteet, jotka jaetaan jokaiseen kotiin. Esitteissä kerrotaan muun muassa tärkeimpien palvelujen yhteystiedot sekä mahdollisuuksista vaikuttaa. Hyvinvointialue hyödyntää viestinnässään muun muassa myös lehti-ilmoituksia ja sosiaalisen median kanavia.
Strategian valmistuminen aloittaa varsinaisen muutostyön
Hyvinvointialueen strategia on ollut lausuntokierroksella ja menee valtuuston päätettäväksi helmikuussa. Tämän jälkeen voidaan laatia tarkemmat toimintasuunnitelmat kuten palvelustrategia, hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden suunnitelma, pelastuslaitoksen ja ensihoidon palvelutasopäätökset sekä osallisuus- ja henkilöstöohjelmat.
Aluehallituksen puheenjohtaja Tapani Melaluoto kertoo, että heti keväällä nousevat työpöydälle esimerkiksi hyvinvointialueen imagon ja työantajakuvan vahvistaminen sekä vuoropuhelu ja yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyössä kuntien ja muiden sidosryhmien kanssa.
-Hyvinvointialueen talouden sopeuttamista emme saa unohtaa. Hyvinvointialueen vuoden 2023 talousarviota hyväksyttäessä moni asia, muun muassa valtion lopullinen rahoitusosuus, oli vielä hämärän peitossa. Talouden tasapainottamistyö käynnistyy heti keväällä, ja tavoitteena on, että aluevaltuusto voi tehdä ensimmäisiä päätöksiä jo kesäkuussa, Melaluoto toteaa.
Asioiden valmistelu, poliittinen keskustelu ja päätöksenteko sekä lappilaisten ja henkilöstön kuuleminen vie aikaa, joten suurempia muutoksia palvelujen järjestämiseen ei odoteta vielä lähikuukausina.
- Nyt alkuvuonna jatkamme tutustumista toisiimme ja uuteen organisaatiomalliin sekä tiivistämme yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Näin luomme pohjan sujuvalle toiminnalle ja syvennämme luottamusta tulevien muutosten perustaksi, hyvinvointialuejohtaja Jokela toteaa.
Vapaaehtoiset digikaverit
Vapaaehtoistyönkeskus Neuvokkaan vapaaehtoiset toimivat digikavereina...
Useat toimijat tarjoavat ikäihmisille digitukea Rovaniemellä
9.1.2023
Vapaaehtoiset digikaverit
Vapaaehtoistyönkeskus Neuvokkaan vapaaehtoiset toimivat digikavereina henkilöille, jotka tarvitsevat tukea ja apua erilaisten digivälineiden käyttöön ja hallintaan. Vapaaehtoiset auttavat tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin, toimien tukena vaikkapa älypuhelinten tai tablettien käytössä.
Tapaamiset toteutetaan ajanvarauksella Rovaniemen Kansalaistalolla (Rovakatu 23). Myös mahdollisuutta digikavereiden kotikäyntiin voi tiedustella, jos esimerkiksi tuensaajan voimavarat eivät riitä Kansalaistalolle tulemiseen.
Neuvokkaan vapaaehtoiset ovat luotettavia ja vaitiolovelvollisia, ja toiminta on tuensaajalle maksutonta. Ajanvaraukset digikaveri-tapaamisiin numerosta 040 128 1819 tai 016 356 0337.
Kansalaistalon digikerho
Digikerho on kaikille avointa matalan kynnyksen toimintaa. Digikerhossa Neuvokkaan vapaaehtoiset digikaverit toimivat tukena ja apuna digilaitteiden käytössä ilman ajanvarausta. Kerho kokoontuu Rovaniemen Kansalaistalolla (Rovakatu 23) noin kaksi kertaa kuukaudessa. Kokoontumisista tiedotetaan Uusi Rovaniemi-lehden seuratoimintapalstalla sekä Rovaniemen Kansalaistalon Facebook-sivuilla.
Neuvokkaan vapaaehtoiset ovat luotettavia ja vaitiolovelvollisia, ja toiminta on tuensaajalle maksutonta. Lisätietoa: p. 040 128 1819 tai 016 356 0337.
Neuvokkaan Virtu-palvelupiste
Rovaniemen Kansalaistalon (Rovakatu 23) Virtu-pisteellä kaikenikäiset kuntalaiset voivat käyttää tietokonetta nettiyhteyksineen maksutta. Tila on tarkoitettu sähköisten asioiden hoitamiseen. Tarvittaessa voit saada tukea palvelupisteen käyttöön, laskujen maksuun ja lomakkeiden täyttöön.
Virtu-palvelupisteellä voi esimerkiksi
maksaa laskuja viivakoodinlukijaa hyödyntäen
täyttää lomakkeita ja hakemuksia
hakea tietoa Kelan sivuilta Kanta-palvelusta
käyttää nettiä
Tilat ovat käytettävissä klo 8–16 välisenä aikana ajanvarauksella. Ajanvaraukset Rovaniemen Neuvokkaasta p. 016 356 0337 tai sähköisen ajanvarauksen kautta: Virtu-palvelupisteen sähköinen ajanvaraus
Osviitan Virtu-palvelupiste
Rinteenkulman kauppakeskuksen 2. kerroksessa sijaitseva Rovaniemen kaupungin Virtu-asiointipiste on helppokäyttöinen ja ilmainen sähköisen asioinnin paikka. Piste sijaitsee palvelupiste Osviitan yhteydessä. Asiointipisteellä voit käyttää kuvapuhelinpalveluita ja internetissä olevia palveluita, maksaa laskuja viivakoodinlukijalla sekä tulostaa, kopioida ja skannata asiakirjoja tietoturvallisesti. Tarvittaessa Osviitan palveluneuvojilta saa apua asiointipisteen käyttöön.
Tilan ollessa vapaana asiointipiste on käytettävissä ilman ajanvarausta tai pisteen voi myös varata etukäteen puhelimitse numerosta 016-3226800. Virtu-piste on avoinna ma-to klo 9–16.30 ja pe klo 9–15.30.
Piste muuttaa lokakuussa Rovakadun ja Koskikadun risteykseen (Koskikatu 19). Toiminnan on tarkoitus alkaa uusissa tiloissa 24.10.2022
Kirjaston digiopastukset
Rovaniemen kaupunginkirjasto tarjoaa säännöllisesti digiopastuksia pääkirjastossa ja Saarenkylän kirjastossa. Opastuksissa tarjotaan neuvoa kirjaston e-palveluiden, sähköpostin, sosiaalisen median tai henkilön omien digilaitteiden käyttöön.
Pääkirjastossa digiopastusta 17.10.2022 alkaen joka viikko maanantaisin ja torstaisin klo 13–15, opastusaika 60 min. Varaus kirjaston asiakaspalvelusta tai puhelimitse numerosta 050 315 1492
Saarenkylän kirjastossa digiopastusta 13.10. alkaen joka viikko torstaisin klo 12–14, opastusaika 30 min. Varaus kirjaston asiakaspalvelusta tai puhelimitse numerosta 040 0268 625.
Lisäksi kirjastoautosta saa tukea kirjaston omien e-palvelujen käyttöön. Kirjastoautojen aikataulut ja pysäkit löytyvät osoitteesta rovaniemen.kirjastoautot.fi.
Rovaniemen kansalaisopiston digikurssit
Rovaniemen kansalaisopisto tarjoaa edullisia kursseja digitaitojen kehittämiseen. Tarjolla on kursseja muun muassa Android-älypuhelimen, -tabletin tai Google Drive -pilvipalvelun käyttöön ja kuvakirjan tekemiseen. Kurssitarjontaan voi tutustua kansalaisopiston opinto-oppaassa: Rovaniemen kansalaisopiston opinto-opas
Lisätietoa: Helena Korteniemi p. 040 714 0153 tai helena.korteniemi@rovala.fi.
Rovaniemen senioreiden tapaamiset Potkurissa
Rovaniemen seniorit ry tarjoaa jäsenilleen digitukea eläkeläistila Potkurissa (Pohjolankatu 2) joka toinen viikko, parittomilla viikoilla. Tapaamiset järjestetään klo 13.15–15.30. Tilaisuuksissa saa ratkaisukeskeistä opastusta erilaisten digipalvelujen käyttöön. Neuvojat voivat opastaa esimerkiksi bussi- tai junalipun hankinnassa, teatterilipun ostossa tai siinä, miten pääsee Rovaniemen kaupungin verkkosivuille ja mitä palveluja sivuilta löytyy.
Rovaniemen eläkeläisten digikerho Potkurissa
Rovaniemen eläkeläiset ry järjestää jäsenilleen digikerhon eläkeläistila Potkurissa (Pohjolankatu 2) noin kolme kertaa kuussa maanantaisin klo 10–12. Kerhoista ilmoitetaan Lapin Kansan ja Uusi Rovaniemi -lehden Seuratoiminta-palstalla keskiviikkoisin.
MoniNetin digiopastus maahanmuuttajille
Monikulttuurikeskus MoniNet tarjoaa maahanmuuttajille tukea digilaitteiden ja -palvelujen käyttöön Rovaniemen Kansalaistalolla (Rovakatu 23). Tukea tarjotaan kaikenikäisille, myös ikääntyville maahanmuuttajille. MoniNet on auki arkisin ma-to 9.30–16 ja pe 9.30–14. Paikalle voi tulla ilman ajanvarausta tai soittaa numeroon 040-5596564.
Kokosimme yhteen tahoja, jotka järjestävät ruokajakelua tai tarjoavat maksuttomia aterioita tarvitseville...
Eivätkö rahasi riitä ruokaan? Näin saat ruoka-apua Rovaniemellä
9.1.2023
Kokosimme yhteen tahoja, jotka järjestävät ruokajakelua tai tarjoavat maksuttomia aterioita tarvitseville Rovaniemellä.
Energian hintojen ja yleisen kustannustason nousu voi ajaa monia kotitalouksia taloudellisiin vaikeuksiin. Jos rahat eivät riitä ruokaan, apua on kuitenkin tarjolla.
Tähän juttuun on koottu tahoja, jotka järjestävät ruokajakelua tai tarjoavat maksuttomia aterioita tarvitseville Rovaniemellä.
Kansalaistalolla jaetaan kauppojen ja koulujen ylijäämäruokaa
Rovaniemen Kansalaistalon Tuvalla jaetaan kauppojen lahjoittamia päiväysmerkittyjä tuotteita arkipäivisin kolme kertaa viikossa: maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina klo 10.00 alkaen. Tupa aukeaa klo 9.30 ilmaisilla aamukahveilla.
Koulujen ylijäämäruuan jakelu tapahtuu koulupäivinä noin klo 12.15. Lounaan voi syödä tuvalla. Jos haluat annoksen mukaan, tarvitset oman astian.
Ruokajakelu on kaikille avointa ja maksutonta. Ruokaa jaetaan niin kauan kuin sitä riittää. Jos ruokaa ei riitä kaikille, paikalla olijoiden kesken suoritetaan arvonta.
Lisätietoa Kansalaistalon ruokajakeluista: p. 050-4544604.
Rovaniemen ruoka-apu jakaa ylijäämäruokaa joka toinen viikko
Punaisen Ristin Lapin piiri ja Rovaniemen helluntaiseurakunta jakavat ruoka-apua Rovaniemellä joka toinen maanantai. Vuonna 2023 jakeluja järjestetään 16.1., 30.1., 13.2., 27.2., 13.3., 27.3., 11.4., 24.4., 8.5., 22.5., 5.6. ja 19.6.
Jos haluat osallistua jakeluun, voit ilmoittautua soittamalla numeroon 040-128 7278 jakopäivää edeltävän viikon torstaina ja perjantaina klo 9–11. Puhelinnumeroon voi myös jättää tekstiviestin, jossa tulee olla hakijan nimi, puhelinnumero sekä alaikäisten lasten lukumäärä. Tekstiviestit puretaan päivystyspäivinä.
Ruokakassin saajille ilmoitetaan myönnetystä avusta tekstiviestillä jakopäivänä klo 14:een mennessä.
Jakelu tapahtuu jakopäivänä klo 16.00–17.00 osoitteessa Kairatie 37
(Helluntaiseurakunnan kirkon alakerta). Jaettava ruoka on kauppojen lahjoittamaa ylijäämäruokaa.
Jos ruokakassin saaja on estynyt hakemaan kassin tai joku muu hakee kassin hänen puolestaan, tulee tästä ilmoittaa ruoka-avun päivystyspuhelimeen soittamalla tai tekstiviestillä.
Seurakunnan diakoniatyö tarjoaa ruoka-apua ja yhteisöruokailuja
Rovaniemen seurakunnan Ruokapankki välittää ruoka-apua vaikeassa elämäntilanteessa oleville kotitalouksille. Ruokapankin ruokaa annetaan tarveharkintaisesti vähävaraisille henkilöille.
Ruuat noudetaan lähetteellä kirkolta. Ruokapankki sijaitsee kirkon alakerrassa, käynti tapahtuu kirkon pysäköintipaikan puolelta.
Diakoniatyö järjestää eri puolilla kaupunkia myös yhteisöruokailuja, joista löytyy tietoa seurakunnan verkkosivuilta ja Uusi Rovaniemi -lehdestä
Diakoniatyön ohjaus- ja neuvontapuhelin palvelee numerossa 040 685 4920 ma-pe klo 9–10.
Ortodoksiseurakunta tarjoaa aamupalaa ja ruokatarviketta
Lapin ortodoksinen kappeliseurakunta tarjoaa vähävaraisille aamupalaa torstaisin 9.30–10.30 ortodoksisen kirkon vieressä Petsamo-salissa (Ounasvaarantie 16). Paikalle voi tulla ilman ennakkoilmoittautumista. Helmikuussa tarjoilu muuttuu mahdollisesti iltapalaksi. Lisätietoa saat kanttori Kaisa Pahkalalta: 040-8092877.
Seurakunta tarjoaa myös ruoka- ja muuta tarvittavaa tarviketta heikossa taloudellisessa tilanteessa oleville. Lisätietoa seurakunnan papilta isä Jaakko Vainiolta: 0400-178744.
Rovaniemen Päiväkeskus tarjoaa maksuttomia aterioita asiakkailleen
Rovaniemen Päiväkeskus tarjoaa asiakkailleen maksuttoman aamiaisen, lounaan ja kahvin. Keskus palvelee ensisijaisesti päihde- ja mielenterveysasiakkaita. Aamiainen tarjoillaan klo 7.30, lounas ja kahvi klo 11.30–12.15. Päiväkeskus sijaitsee osoitteessa Hallituskatu 15.
Puhelin: Vastaava ohjaaja p. 016-8603289, ohjaaja p. 040-4810970
Osallisuuskeskus Oodi auttaa päihdemaailmassa eläviä ja eläneitä
Jos elät tai olet aiemmin elänyt päihdemaailmassa, saat ruoka-apua myös osallisuuskeskus Oodista. Oodi sijaitsee osoitteessa Kansankatu 13.
Oodissa jaetaan kauppojen hävikkiruokaa keskuksen aukioloaukioina. Aukioloajat vaihtelevat. Ne löytyvät muun muassa Osallisuuskeskus Oodin Facebookista ja Instagramista.