Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi (Rovaniemi)
Ota asiakkaan suostumuksella tai yhdessä asiakkaan kanssa yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.
Aikuissosiaalityö auttaa, jos olet yli 18-vuotias ja tarvitset tukea, ohjausta ja neuvontaa erilaisissa elämäntilanteissa. Voit ottaa yhteyttä esimerkiksi jos tarvitset tukea toimeentulon, asumisen, jokapäiväisessä arjessa selviytymisen, päihteidenkäytön tai perhetilanteen vuoksi.
Sosiaalipalvelujen työntekijät ohjaavat sinut eteenpäin sopiviin palveluihin. Sosiaalipalvelujen työntekijät auttavat myös palveluiden saamiseksi tarvittavien hakemusten tekemisessä.
Ensimmäisenä sinulle tehdään palvelutarpeen arviointi, jossa kartoitetaan kokonaistilanteesi. Arvioinnin perusteella tehdään suunnitelma tarvittavista palveluista sinun ja mahdollisten yhteistyötahojen kanssa. Asiakkuuden ajaksi sinulle nimetään tarvittaessa omatyöntekijä. Hän tukee sinua asioiden selvittämisessä ja niiden eteenpäin viemisessä.
Ole yhteydessä työikäisten sosiaalityöhön, jos:
* tarvitset tukea arkielämän hallintaan ja suunnitteluun,
* tarvitset sosiaaliturvaan ja -palveluihin tai talouden hallintaan liittyvää ohjausta ja neuvonta,
* sinulla on päihde- tai mielenterveysongelmaan tai asumiseen liittyvää tuen tarvetta,
* sinulla on lähisuhde- tai perheväkivallasta aiheutuvaa tuen tarvetta,
* olet työtön ja tarvitset ohjausta työhön kuntoutumiseen tai työllisyyspalveluihin liittyvissä asioissa,
* sinulla on terveydellisiä ongelmia ja tarvitset tukea työ- ja toimintakykysi selvittelyyn.
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta:
Ei valittuna paikkakuntaa
Ota asiakkaan suostumuksella tai yhdessä asiakkaan kanssa yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palveluohjaus tarjoaa matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa lapsiin, nuoriin, perheisiin ja työikäisiin liittyvissä huolissa. Apua kannattaa pyytää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ennen kuin pulmat kasvavat ongelmiksi.
Ota yhteyttä esimerkiksi silloin, kun
* tarvitset tukea jaksamiseesi vanhempana, tarvitset käytännön apua ja ohjausta kotiin
* toivot tukea kasvatukseen tai parisuhteeseen liittyen
* olet huolissasi alaikäisen käytöksestä tai mielialasta
* tarvitset ohjausta talousasioissa
* sinulla on huoli, muttet tiedä mihin ottaa yhteyttä
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
yydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Saat soittamalla yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaalityöntekijään.
Saat soittamalla yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaaliohjaajaan.
Saat yhteyden sosiaalipalveluiden työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Saat neuvoja aikuissosiaalityöhön liittyvissä asioissa. Työikäisten sosiaaliohjaajalta saat apua aikuisten sosiaalipalveluihin liittyen. Näitä ovat esimerkiksi kuntouttava työtoiminta ja ennaltaehkäisevä sekä täydentävä toimeentulotuki. Työikäisten sosiaaliohjaajan tavoitat puhelimitse. Voit varata tapaamisajan.
Sosiaaliohjaajiin saat yhteyden soittamalla arkipäivisin.
Sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Jos tarvitset neuvontaa työikäisten sosiaalipalveluista, ota soittamalla yhteys aikuissosiaalityöntekijään.
Sosiaalityöntekijöihin saat yhteyden soittamalla arkipäivisin.
Keminmaan sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvarauksella 10.–23.7.2023, kunnanvirasto on suljettu.
Saat yhteyden Pellon aikuissosiaalityöhön.
Saat soittamalla yhteyden perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelujen työntekijään. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Saat soittamalla yhteyden sosiaalityöntekijöihin. Voit varata ajan henkilökohtaiseen palveluun.
Saat puhelimitse yhteyden sosiaalityöntekijöihin.
Saat ohjausta ja neuvontaa erilaisiin sosiaalipalveluihin liittyen. Neuvonta on avoinna arkipäivisin.
Sosiaalitoimistosta saat neuvontaa, ohjausta ja tukea erilaisissa elämäntilanteissa.
Sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Aikuissosiaalityöntekijään saat yhteyden soittamalla. Sosiaalityöntekijältä saat neuvontaa seuraavissa palveluissa:
* työikäisten sosiaaliohjaus ja sosiaalityö
* asiakkaan raha-asioiden hoitaminen
* kuntouttava työtoiminta
* palveluasuminen
* päivätoiminta
* sosiaalinen kuntoutus
* tilapäinen asuminen
* tuettu asuminen
Sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Saat yhteyden vastaavaan sosiaalityöntekijään.
Sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Sosiaalityöntekijöihin saat yhteyden soittamalla arkipäivisin.
Sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Saat yhteyden sosiaalipalveluiden neuvontaan.
Sosiaalityöntekijältä saat apua ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Saat yhteyden johtavaan sosiaalityöntekijään. Sosiaalityöntekijältä saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Voit soittamalla varata ajan sosiaalityöntekijälle.
Saat yhteyden sosiaalitoimistoon soittamalla.
Voit kysyä lisätietoa puhelimitse aikuissosiaalityön palveluista.
Saat yhteyden sosiaalityöntekijään. Sosiaalityöntekijältä saat sosiaalityön asiakaspalvelua sekä esimerkiksi asiakkuuksien arviointia.
Saat soittamalla yhteyden sosiaaliohjaaja-koulukuraattoriin. Sosiaaliohjaaja toimii sosiaalisen tuen, neuvonnan ja ohjauksen tehtävissä. Sosiaaliohjaajan toimii myös oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattorina. Asiakkaina voivat olla vammaiset, lapset, päihdeongelmaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat, pakolaiset ja maahanmuuttajat. Kuraattoripalvelut saat esiopetuksessa, peruskoulussa ja lukiossa opiskeleville lapsille ja nuorille. Voit ottaa yhteyden puhelimitse tai Wilma-viesteillä.
Saat soittamalla yhteyden aikuissosiaalityön sosiaaliohjaajaan ja sosiaalityöntekijään.
Sosiaalityössä ja -ohjauksessa kartoitamme tuen tarpeesi ja rakennamme yhdessä tarpeitasi vastaavan sosiaalipalveluiden kokonaisuuden. Sosiaalityöllä ja sosiaaliohjauksella tuemme sinua muutokseen, jolla pyritään muun muassa vahvistamaan hyvinvointiasi, itsenäistä selviytymistäsi, elämänhallintaasi sekä vähentämään huono-osaisuutta.
Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttavat löytämään oikean tai tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa tehdään alustava arviointi. Samalla katsotaan, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.
Sosiaalityöllä tarkoitetaan sosiaalihuollon ammattihenkilön ohjausta, neuvontaa ja sosiaalisten ongelmien selvittämistä sekä muita tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilöiden ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista sekä yhteisöjen toimivuutta.
Sosiaaliohjaajaan saat yhteyden soittamalla. Sosiaaliohjaaja neuvoo lapsiperheiden ja aikuisten palveluihin sekä toimeentulotukeen liittyvissä asioissa.
Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen
Aikuissosiaalityön työntekijöihin saat yhteyden soittamalla.
Sosiaalityöntekijältä saat apua aikuissosiaalityöhön, lastensuojeluun sekä lapsiperheiden palveluihin liittyen.
Sosiaalityöntekijän tavoitat puhelimitse. Tapaamiset ajanvarauksella.
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.
Jungintie 3, 98900 SALLA
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Varaa aika etukäteen puhelimitse tai verkkoasioinnin kautta, jotta vältyt turhalta odottelulta.
Sairaalantie 4 B, 95900 KOLARI
Sosiaalitoimisto palvelee kunnanvirastossa.
Sosiaalityöllä tarkoitetaan sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön suorittamaa ohjausta, neuvontaa ja sosiaalisten ongelmien selvittämistä sekä muita tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilöiden ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista sekä yhteisöjen toimivuutta.
Sosiaalityön keskeisiä osa-alueita ovat:
* toimeentulotuki
* lastensuojelun tukitoimet
* päihdehuolto
* lapsen huolto ja tapaamisoikeutta koskevat tehtävät sekä lastenvalvonta
Ylitornion kunnanvirasto
Alkkulanraitti 5, 95600 YLITORNIO
Enontekiön sosiaalipalveluiden toimisto on kunnanvirastolla Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.
Kunnanvirasto, 1. kerros
Ounastie 165, 99400 ENONTEKIÖ
Kemin sosiaalitoimistosta saa seuraavat palvelut: aikuissosiaalityö, perhesosiaalityö, lastensuojelu, jälkihuolto, lastenvalvoja, talousneuvonta ja sosiaalinen luototus sekä pakolaistyö.
Keskuspuistokatu 30, 94100 KEMI
Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.
Piiskuntie 2, 99800 IVALO
Sosiaalitoimistosta saat apua erityisesti työllistymiseen, kouluttautumiseen, toimeentuloon, kuntoutumiseen ja muuhun arkielämän ongelmiin.
Kunnantie 3, 94400 KEMINMAA
Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluja. Sosiaalityön tehtävänä on tukea ja auttaa yksilöitä ja perheitä selviytymään ongelmistaan. Sosiaalityöntekijät tekevät sosiaalityötä antamalla asiakkailleen ohjausta ja neuvontaa, selvittämällä asiakkaiden kanssa heidän ongelmiaan sekä järjestämällä erilaisia tarvittavia tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilön ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista.
Opintie 7 B, 95700 PELLO
Pelkosenniemen sosiaalitoimistosta saat perheiden, työikäisten ja ikääntyneiden sosiaalipalvelut. Varaa aika henkilökohtaiseen tapaamiseen soittamalla sosiaalityöntekijöille etukäteen.
Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan: Karistamontie 4, Sodankylä, puh. 0400 694 024.
Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu kirkonpuoleiselta sivulta.
Turjalantie 2, 98500 PELKOSENNIEMI
Posion perusturvatoimistosta saat sosiaalipalveluita. Perusturvan toimistossa työskentelevät palvelujohtaja, sosiaalityöntekijät, perusturvan toimistosihteerit sekä kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja (paikalla perjantaisin).
Sairaalantie 2 B, 97900 POSIO
Sosiaalitoimi pyrkii tervolalaisten tarvitsemien sosiaalipalveluiden järjestämiseen yleistä hyvinvointia, tasa-arvoisuutta ja turvallisuutta ylläpitävällä tavalla. Varaa aika asiointiin suoraan asiaa hoitavalta henkilöltä.
Keskustie 81, 95300 TERVOLA
Sosiaalitoimistosta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalityön palveluista, täydentävästä ja ehkäisevästä toimeentulotuesta sekä välitystilistä, kuntouttavasta työtoiminnasta, lastensuojelun palveluista, lastenvalvojan palveluista, koti-, tuki- ja vammaispalveluista.
Luossa 1 A, 99980 UTSJOKI
Muonion hyvinvointipalvelut. Sinua palvelevat hyvinvointijohtaja, sosiaaliohjaaja, sosiaalityöntekijä ja toimistosihteerit.
Hyvinvointipalveluiden toimiston postiosoite on Puthaanrannantie 15, 99300 Muonio
Pirkantie 11, 99300 MUONIO
Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.
Sairaalatie 4 B, 97700 RANUA
Savukosken sosiaalipalvelujen työntekijät huolehtivat kaikenikäisistä asiakkaista.
Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan: Karistamontie 4, Sodankylä, puh. 0400 694 024.
Savukosken kunnanvirasto.
Kauppakuja 2 A 1, 98800 SAVUKOSKI
Saat palvelupisteestä aikuissosiaalityön, maahanmuuttajien, lastensuojelun, lastenvalvojan, perheneuvolan ja vammaisten palveluja.
Perhe- ja sosiaalipalvelupisteestä saat seuraavia palveluja :
* sosiaalityön palvelut
* täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
* työllistämistä tukevat palvelut
* maahanmuuttajien palvelut
* lastensuojelun palvelut
* perheneuvolan palvelut
* vammaisten palvelut
2 krs
Jenssintie 2, 95200 SIMO
Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.
Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.
Hyvinvointikeskus Sopukka, 2. kerros
Karistamontie 4, 99600 SODANKYLÄ
Perhe- ja sosiaalipalvelut tukevat kuntalaisia eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa. Sosiaalipalveluiden tehtäviin kuuluvat perhesosiaalityö, lastensuojelu, aikuissosiaalityö, toimeentuloturva- ja vammaispalvelut. Perus- ja erityispalveluilla tuetaan kuntalaisten toimintakykyä ja itsenäistä selviytymistä tavoitteena tasavertainen hyvinvointi.
Rovakatu 1, 96100 ROVANIEMI
Perhe- ja sosiaalipalveluista saat palveluja: työikäisten ja lapsiperheiden sosiaalityö, lastensuojelu, perheoikeudelliset palvelut, perheneuvola, päihde- ja mielenterveystyö ja työllisyyden hoito.
Palveluohjauksen tehtävänä on tehdä ensiarvio tilanteesta, kartoittaa yhdessä asiakkaan ja verkoston kanssa, minkälaisesta tuesta asiakas voisi hyötyä sekä järjestää tarvittava tuki.
Hyvinvointikeskus Lapponia 3. kerros (käynti takapihalta)
Sairaalakatu 9, 98100 KEMIJÄRVI
Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi
Sosiaalipalvelujen neuvonta, sosiaalityö, sosiaaliohjaus, sosiaalinen kuntoutus, perhetyö sekä kasvatus- ja perheneuvonta ovat maksuttomia palveluja.
Saat soittamalla yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaalityöntekijään.
Saat soittamalla yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaaliohjaajaan.
Saat yhteyden sosiaalipalveluiden työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Saat neuvoja aikuissosiaalityöhön liittyvissä asioissa. Työikäisten sosiaaliohjaajalta saat apua aikuisten sosiaalipalveluihin liittyen. Näitä ovat esimerkiksi kuntouttava työtoiminta ja ennaltaehkäisevä sekä täydentävä toimeentulotuki. Työikäisten sosiaaliohjaajan tavoitat puhelimitse. Voit varata tapaamisajan.
Sosiaaliohjaajiin saat yhteyden soittamalla arkipäivisin.
Sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Jos tarvitset neuvontaa työikäisten sosiaalipalveluista, ota soittamalla yhteys aikuissosiaalityöntekijään.
Sosiaalityöntekijöihin saat yhteyden soittamalla arkipäivisin.
Keminmaan sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvarauksella 10.–23.7.2023, kunnanvirasto on suljettu.
Saat yhteyden Pellon aikuissosiaalityöhön.
Saat soittamalla yhteyden perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelujen työntekijään. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Saat soittamalla yhteyden sosiaalityöntekijöihin. Voit varata ajan henkilökohtaiseen palveluun.
Saat puhelimitse yhteyden sosiaalityöntekijöihin.
Saat ohjausta ja neuvontaa erilaisiin sosiaalipalveluihin liittyen. Neuvonta on avoinna arkipäivisin.
Sosiaalitoimistosta saat neuvontaa, ohjausta ja tukea erilaisissa elämäntilanteissa.
Sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Aikuissosiaalityöntekijään saat yhteyden soittamalla. Sosiaalityöntekijältä saat neuvontaa seuraavissa palveluissa:
* työikäisten sosiaaliohjaus ja sosiaalityö
* asiakkaan raha-asioiden hoitaminen
* kuntouttava työtoiminta
* palveluasuminen
* päivätoiminta
* sosiaalinen kuntoutus
* tilapäinen asuminen
* tuettu asuminen
Sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Saat yhteyden vastaavaan sosiaalityöntekijään.
Sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Sosiaalityöntekijöihin saat yhteyden soittamalla arkipäivisin.
Sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Saat yhteyden sosiaalipalveluiden neuvontaan.
Sosiaalityöntekijältä saat apua ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Saat yhteyden johtavaan sosiaalityöntekijään. Sosiaalityöntekijältä saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Voit soittamalla varata ajan sosiaalityöntekijälle.
Saat yhteyden sosiaalitoimistoon soittamalla.
Voit kysyä lisätietoa puhelimitse aikuissosiaalityön palveluista.
Saat yhteyden sosiaalityöntekijään. Sosiaalityöntekijältä saat sosiaalityön asiakaspalvelua sekä esimerkiksi asiakkuuksien arviointia.
Saat soittamalla yhteyden sosiaaliohjaaja-koulukuraattoriin. Sosiaaliohjaaja toimii sosiaalisen tuen, neuvonnan ja ohjauksen tehtävissä. Sosiaaliohjaajan toimii myös oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattorina. Asiakkaina voivat olla vammaiset, lapset, päihdeongelmaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat, pakolaiset ja maahanmuuttajat. Kuraattoripalvelut saat esiopetuksessa, peruskoulussa ja lukiossa opiskeleville lapsille ja nuorille. Voit ottaa yhteyden puhelimitse tai Wilma-viesteillä.
Saat soittamalla yhteyden aikuissosiaalityön sosiaaliohjaajaan ja sosiaalityöntekijään.
Sosiaalityössä ja -ohjauksessa kartoitamme tuen tarpeesi ja rakennamme yhdessä tarpeitasi vastaavan sosiaalipalveluiden kokonaisuuden. Sosiaalityöllä ja sosiaaliohjauksella tuemme sinua muutokseen, jolla pyritään muun muassa vahvistamaan hyvinvointiasi, itsenäistä selviytymistäsi, elämänhallintaasi sekä vähentämään huono-osaisuutta.
Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttavat löytämään oikean tai tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa tehdään alustava arviointi. Samalla katsotaan, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.
Sosiaalityöllä tarkoitetaan sosiaalihuollon ammattihenkilön ohjausta, neuvontaa ja sosiaalisten ongelmien selvittämistä sekä muita tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilöiden ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista sekä yhteisöjen toimivuutta.
Sosiaaliohjaajaan saat yhteyden soittamalla. Sosiaaliohjaaja neuvoo lapsiperheiden ja aikuisten palveluihin sekä toimeentulotukeen liittyvissä asioissa.
Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen
Aikuissosiaalityön työntekijöihin saat yhteyden soittamalla.
Sosiaalityöntekijältä saat apua aikuissosiaalityöhön, lastensuojeluun sekä lapsiperheiden palveluihin liittyen.
Sosiaalityöntekijän tavoitat puhelimitse. Tapaamiset ajanvarauksella.
1.6.2023
Kesän aikana Lapin hyvinvointialueen palveluissa voi olla muutoksia aukioloajoissa sekä toiminta voi olla supistettua tai väliaikaisesti kiinni. Alle on koostettu poikkeukset normaalista toiminnasta. Muuten palvelut toimivat normaalisti.
Päivätoimintakeskus Hyrylä on suljettu 5.7.–2.8.2023.
Enontekiön sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Inarin Toimintakeskus on suljettu 3.7.–6.8.2023.
Inarin sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Kemin muistipoliklinikka on suljettu 19.6.-10.7.2023
Kemin haavapoliklinikka on suljettu 10.7.-6.8.2023
Kemin päiväsairaala on suljettu 3.7.-30.7.2023
Kemin avokuntoutus on suljettu 3.-30.7.2023.
Kemin perheneuvola on suljettu 17.-30.7.2023.
Kemin toimintakeskus Leipätehdas on suljettu 26.6.–23.7.2023.
Vammaisten päivätoiminta Kiehispirtissä ja Toimintakeskuksessa on suljettu 26.6.-28.7.2023.
Ikääntyneiden intervalliyksikkö Luhtavillan toimintaa on supistettu 15.6.-6.8.2023.
Keminmaan muistipoliklinikka on suljettu 3.7.-30.7.2023
Keminmaan päiväkeskus Rantatupa on suljettu 26.6.-28.7.2023.
Keminmaan sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvarauksella 10.-23.7.2023, kunnanviraston on suljettu.
Keminmaan perheneuvolan psykologin palvelut on suljettu 3.-31.7.2023.
Kittilän sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Päivätoiminta Pääskynpesä on suljettu 23.6.–9.8.3023.
Kolarin terveyskeskuksen vuodeosasto on suljettu 2.6.–6.8.2023. Sulun aikana terveyskeskustasoista hoitoa tarvitsevat potilaat hoidetaan naapurikunnissa sijaitsevilla osastoilla.
Kolarin suun terveydenhuolto suljettu 13.–14.6. ja 26.6.–23.7. Sulun aikana voi ottaa yhteyttä lähimpään hammashoitolaan Muoniossa, Kittilässä tai Pellossa.
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Päivätoiminta Toimari on suljettu 23.6.–16.7.2023.
Muonion suun terveydenhuolto on suljettu 10.7.–7.8. Sulun aikana puhelut ohjautuvat Hetan terveysasemalle suun terveydenhuoltoon.
Muonion sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Päivätoiminta Naalo on suljettu 3.–31.7.2023
Pelkosenniemen terveyspalvelut (lääkäri, hoitaja, laboratorio, röntgen, hammashoitola, fysioterapia, neuvola ja vuodeosasto) on suljettu 17.7.–6.8.2023. Päivystävä sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja tavattavissa tiistaisin ja torstaisin sulun aikana.
Pelkosenniemi-Savukosken mielenterveyspalvelut on suljettu 3.7.–30.7.2023.
Kiireellisissä tapauksissa yhteydenotot Sodankylän mielenterveystoimiston ajanvaraukseen ma-to klo 8.00–11.00, p. 040 6789566 tai Lapin keskussairaalan mielenterveyspäivystykseen p. 040 715 8400 (24/7)
Pelkosenniemen vammaisten päivätoiminta Toimintapiste on suljettu 10.7.-11.8.2023.
Pellon tehostettu kotisairaanhoito toimii 5.6.–31.7.2023 aikana supistetusti. Tehostettu kotisairaanhoito on auki vain arkipäivisin kello 8–21. Viikonloppuisin voi tarvittaessa olla yhteydessä vuodeosastolle p. 040 7132 743.
Pellon sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Pellon Toimintakeskus on suljettu 3.–31.7.2023.
Niittyvillan päiväkeskus on suljettu 3.-16.7.2023.
Rovaniemen muistipoliklinikka ja diabetespoliklinikka on suljettu 3.7.-30.7.2023
Rovaniemen perhesuunnitteluneuvola ja opiskeluterveydenhuolto on suljettu 3.-23.7.2023
Rovaniemen kouluterveydenhuolto on suljettu 26.6.-8.8.2023
Rovaniemen Saarenputaan hammashoitola on suljettu 5.6.-13.8.2023
Rovaniemien seniorineuvolat on suljettu 1.6.-31.7.2023.
Erkkilänkujan päivätoimintakeskuksen aikuisten päivätoiminta on suljettu 3.-30.7.2023.
Kolpeneen tuki- ja osaamiskeskuksen tilapäishoitoyksikkö Vuoma on suljettu 1.–30.7.2023. Kolpeneen kuntoutuspoliklinikka jaan suunniteltu jaksotoiminta on suljettu 21.6.–6.8.2023. Myllärin paja on suljettu 3.–31.7.2023.
Savukosken terveyspalvelut (lääkäri, hoitaja, laboratorio, hammashoitola, fysioterapia ja neuvola) on suljettu 19.6.–16.7.2023.
Pelkosenniemi-Savukosken mielenterveyspalvelut on suljettu 3.7.–30.7.2023.
Kiireellisissä tapauksissa yhteydenotot Sodankylän mielenterveystoimiston ajanvaraukseen ma-to klo 8.00–11.00, p. 040 6789566 tai Lapin keskussairaalan mielenterveyspäivystykseen p. 040 715 8400 (24/7)
Simon muistipoliklinikka on suljettu 26.6.-23.7.2023
Simon suun terveydenhuolto on suljettu 3.7.-30.7.2023. Kiireellisissä tapauksissa soita Rovaniemen suun terveydenhuollon ajanvaraukseen p. 016 860 2010
Simon päivätoiminta on suljettu 3.–31.7.2023. Toimintakeskus on suljettu 30.6.–23.7.2023. Työpaja on suljettu 3.7.–4.8.2023.
Simon perheneuvolan psykologin palvelut on suljettu 3.7.-6.8.2023.
Sodankylän röntgenissä on poikkeusaukiolo 12.6.-13.8.2023, ma-to 8–15, pe 8–14, to 22.6. suljetaan klo 14, suljettu juhannusaattona.
Sodankylän vammaisten päivätoiminta Päivänpaiste on suljettu 10.7.-11.8.2023.
Sodankylän Sopukan vastaanottotoiminta supistuu ajalla 19.6–13.8.
Sodankylän Hannuksenkartanon Veiki-siiven lyhytaikaispaikat suljettu 29.5.–20.8.2023. Suljettuja paikkoja on 7. Korvaavia paikkoja on muualla käytössä 3.
Tervolan ikääntyneiden päivätoiminta on avoinna tiistaisin ja keskiviikkoisin ajalla 31.5.-5.9.2023.
Tervolan Toimintakeskus on suljettu 3.–31.7.2023.
Tornion sosiaalitoimiston neuvonta on suljettu 8.–23.7.2023. Kiireisissä asioissa voit olla yhteydessä puhelimitse 050 5971160 klo 8.00–11.30.
Tornion A-klinikka on suljettu 3.7.–30.7.2023
Tornion A-klinikan ollessa suljettuna kiireelliset avohoitopalvelut järjestetään Länsi-Pohjan keskussairaalan keskitetyn poliklinikan toimesta.
Tornion päiväkeskus Väylän Valo on suljettu 10.-23.7.2023.
Tornion perheneuvola on suljettu 10.-23.7.2023. Ajalla 24.7.–31.7. avoinna ajanvarauksella, puhelinpäivystys tiistaisin ja torstaisin klo 10–12 p. 040 481 3392.
Utsjoen suun terveydenhuolto on suljettu 3.7.-30.7.2023. Kiireellisissä asioissa soita Inarin suun terveydenhuollon ajanvaraukseen p. 040 830 8936.
Utsjoen sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Ylitornion mielenterveystoimisto on suljettu 10.7.–21.7.2023.
Ylitornion mielenterveystoimiston ollessa suljettuna kiireelliset avohoitopalvelut järjestetään Länsi-Pohjan keskussairaalan keskitetyllä poliklinikalla.
Ylitornion ikääntyneiden päivätoiminta on suljettu 26.6.-30.7.2023. Toimintakeskus Jokipaju on suljettu 3.–30.7.2023
Ylitornion perheneuvolan aukioloaikoja on supistettu 10.–23.7.2023. Sosiaalityöntekijän tapaamiset varattava numerosta 040 825 0375.
Perheoikeudellisten palvelujen neuvonta ja ohjaus on keskitetty koko Lapin hyvinvointialueella ajalla 26.6.–14.7.2023 numeroihin 040 139 7215 ja 040 137 3950 soittoaika ma–to 9-11. Perheoikeudelliset palvelut on suljettu 17.–21.7.2023.
Huomaathan, että keskussairaaloiden palveluissa voi olla toiminnan supistuksia kesän aikana. Erityisesti heinäkuussa useita poliklinikkoja on suljettu.
Kesän aikana Lapin hyvinvointialueen palveluissa voi olla muutoksia aukioloajoissa sekä toiminta voi olla supistettua tai väliaikaisesti kiinni. Alle on koostettu poikkeukset normaalista toiminnasta. Muuten palvelut toimivat normaalisti.
28.3.2023
Ota kantaa siihen, miten palveluseteli mielenterveyskuntoutujien asumispalveluhin toteutetaan Lapin hyvinvointialueella. Voit nyt kommentoida palvelusetelin sääntökirjan luonnosta otakantaa.fi-palvelussa.
Palveluseteli on yksi tapa järjestää mielenterveyskuntoutujien asumispalvelut. Palveluseteli tarkoittaa käytännössä sitä, että hyvinvointialue maksaa tietyllä summalla palveluita, jotka asiakas ostaa yksityiseltä palveluntuottajalta.
Asumispalveluja on erilaisia riippuen siitä, kuinka paljon tukea jokapäiväiseen arkeen asiakas tarvitsee. Hyvinvointialueen viranhaltija tekee päätöksen palvelusetelin myöntämisestä asiakkaalle. Palvelusetelissä on omavastuuosuus.
Aluehallitus päättää palvelusetelien rahallisesta arvosta ja muista käytännöistä. Mielenterveyskuntoutujien asumispalvelujen palvelusetelin sääntökirjaa valmistellaan parhaillaan päätöksentekoa varten.
Kommentoimalla luonnosta vaikutat lopullisen sääntökirjan sisältöön. Vastausaikaa on 10.4.2023 asti. Kaikki asiasta kiinnostuneet voivat kommentoida luonnosta. Siirry otakantaa.fi palveluun
Ota kantaa siihen, miten palveluseteli mielenterveyskuntoutujien asumispalveluhin toteutetaan Lapin hyvinvointialueella. Voit nyt kommentoida palvelusetelin sääntökirjan luonnosta otakantaa.fi-palvelussa.
Tarkennuksia henkilökohtaisen avun palveluseteliin ja kuntouttavan työtoiminnan korvauksiin
23.3.2023
Kuva: STM, kuvaaja Katri Lehtola
23.3.2023
Aluehallitus tarkensi henkilökohtaisten avun palvelusetelien arvoa. Aiemmin hyväksyttyyn palvelusetelihinnastoon lisättiin hinnat arki-iltaisin ja öisin. Henkilökohtaisen avun palvelusetelin arvo arkisin klo 21–06 on 33,80 euroa per tunti ja ammatillisen avustajapalvelun palvelusetelin arvo 45,30 euroa per tunti.
Aluehallitus päätti yhtenäistää kuntouttavassa työtoiminnassa olevien saamaa toimintarahaa ja kulukorvauksia. Toimintaraha on 9 euroa päivältä. Korvaukset maksetaan takautuvasti 1.1.2023 alkaen. Nykyisten asiakkaiden toimintaraha ei kuitenkaan laske, jos se on ollut aiemmin tätä suurempi. Hyvinvointialue korvaa matkakulut kotoa työtoimintaan edullisimman kulkuneuvon mukaan.
Aluehallitus antoi sosiaalipalvelujen tehtäväksi selvittää, olisiko kuntouttavaan työtoimintaan osallistuville mahdollista tarjota ilmainen ateria esimerkiksi kuntien ja hyvinvointialueen yhteistyönä.
Aluehallitus tarkensi henkilökohtaisten avun palvelusetelien arvoa. Aiemmin hyväksyttyyn palvelusetelihinnastoon lisättiin hinnat arki-iltaisin ja öisin. Henkilökohtaisen avun palvelusetelin arvo arkisin klo 21–06 on 33,80 euroa per tunti ja ammatillisen avustajapalvelun palvelusetelin arvo 45,30 euroa per tunti. Aluehallitus päätti yhtenäistää kuntouttavassa työtoiminnassa olevien saamaa toimintarahaa ja kulukorvauksia. Toimintaraha on 9 euroa päivältä. Korvaukset maksetaan takautuvasti...
Kuva: STM
26.1.2023
Aluehallitus nimesi Lapin työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun eli TYP-toiminnan johtoryhmään varsinaisiksi jäseniksi sosiaalijohtaja Liisa Niirasen ja toiminta- ja työkyvyn johtaja Minna-Riitta Pekin ja varajäseniksi perheiden ja työikäisten palvelujen johtaja Johanna Korteniemen ja terveysjohtaja Miia Palon. Hyvinvointialueen mielestä toiminnan organisointi voi jatkua nykyisellä mallilla vuonna 2023 eli yhdellä Lapin TYP johtoryhmällä sekä Lapin liitossa työskentelevän työllisuusasiantuntijan johdolla.
TYP-palvelussa pitkäaikaistyöttömän palvelutarve arvioidaan yhdessä työ- ja elinkeinotoimiston, hyvinvointialueen, kuntien ja Kansaneläkelaitoksen kanssa. Arvioinnin perusteella hänelle suunnitellaan tarkoituksenmukainen palvelukokonaisuus. Palvelukokonaisuuteen voi sisältyä julkisia työvoimapalveluja, sosiaali- ja terveyspalveluja, kuntoutuspalveluja sekä mahdollisesti muita työllistymistä edistäviä palveluja.
Aluehallitus nimesi Lapin työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun eli TYP-toiminnan johtoryhmään varsinaisiksi jäseniksi sosiaalijohtaja Liisa Niirasen ja toiminta- ja työkyvyn johtaja Minna-Riitta Pekin ja varajäseniksi perheiden ja työikäisten palvelujen johtaja Johanna Korteniemen ja terveysjohtaja Miia Palon. Hyvinvointialueen mielestä toiminnan organisointi voi jatkua nykyisellä mallilla vuonna 2023 eli yhdellä Lapin TYP johtoryhmällä sekä Lapin liitossa työskentelevän...
23.1.2023
Hyvinvointialueelle siirtyvän Matkapalvelukeskuksen palvelut otetaan käyttöön Kemissä, Keminmaalla, Pelkosenniemellä, Tervolassa, Torniossa ja Ylitorniolla kevään aikana.
Matkapalvelukeskus on jo aiemmin välittänyt kyydit Rovaniemellä. Matkapalvelukeskuksen toiminnasta ja kumppanuussopimuksista tehdään selvitys.
Palvelut ovat käytettävissä maaliskuun alusta lähtien tai viimeistään sitten, kun uusien taksiyrittäjien sopimukset tulevat voimaan. Kunnissa on tällä hetkellä käynnissä taksipalvelujen kilpailutus. Matkapalvelukeskuksen piiriin siirtyvät uudet vammaispalvelulain tai sosiaalihuoltolain mukaisen kuljetuspäätöksen saaneet asiakkaat sekä asiakkaat, joilla oma taksiyrittäjä vaihtuu.
Aluehallitus hyväksyi samalla sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen myöntämisperusteet, jotka liittyvät Matkapalvelukeskuksen toimintaan. Kuljetuspalvelumatkoja ei saa käyttää matkoihin, jotka kuuluvat Kela-korvauksen piiriin. Tällaisia matkoja ovat esimerkiksi lääkäri-, laboratorio- ja terapiakäynnit.
Asiakas tilaa kyydin matkapalvelukeskuksesta, joka yhdistelee asiakkaiden kyytejä mahdollisuuksien mukaan. Viranhaltijat voivat myöntää ehdot täyttäville asiakkaille oikeuden yksityiskyytiin tai tutun vakiotaksin tilaamiseen.
Kyyti tulee tilata vähintään 1,5 tuntia ennen lähtöä. Jos asiakkaat pystyvät itse keskenään yhdistämään kyytitarpeensa, heiltä ei peritä omavastuumaksua.
Hyvinvointialueelle siirtyvän Matkapalvelukeskuksen palvelut otetaan käyttöön Kemissä, Keminmaalla, Pelkosenniemellä, Tervolassa, Torniossa ja Ylitorniolla kevään aikana.