Navigointivalikko

Veteraanien palvelut

Navigointivalikko

Ptv Service Display

Veteraanien palvelut

Rintamaveteraanien käytettävissä ovat samat palvelut kuin kaikilla ikääntyneillä, mutta palveluiden myöntämisperusteet eroavat. Palveluiden tavoitteena on tukea monipuolisesti rintamaveteraanin kotona selviytymistä.

Kenelle ja millä ehdoin

Veteraanit saavat palveluita palveluntarpeen perusteella riippumatta tuloista ja varallisuudesta. Palveluista ei myöskään peritä asiakasmaksua. Tämä koskee rintamaveteraaneja, joilla on rintamasotilastunnus, rintamapalvelustunnus tai rintamatunnus.

Paikkakuntavalinta

Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.

Valitse paikkakunta

  • Kaikki
  • Enontekiö
  • Inari
  • Kemi
  • Kemijärvi
  • Keminmaa
  • Kittilä
  • Kolari
  • Muonio
  • Pelkosenniemi
  • Pello
  • Posio
  • Ranua
  • Rovaniemi
  • Salla
  • Savukoski
  • Simo
  • Sodankylä
  • Tervola
  • Tornio
  • Utsjoki
  • Ylitornio

Valittuna: Kaikki

Ikääntyneiden sosiaalipalvelujen neuvonta (Pohjoinen)

Ikääntyneiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Kysymyksiä voit laittaa kirjallisesti ja saat myös vastauksen kirjallisena. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista. Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Ikääntyneiden sosiaalipalvelujen neuvonta (Ylitornio)

Iäkkäiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Sosiaalipalvelujen neuvonta (Salla)

Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Enontekiön ikääntyneiden palveluneuvonta ja -ohjaus

Soita Enontekiön vanhustenhuollon palvelupäällikölle, jos tarvitset lisätietoja tai neuvontaa iäkkäiden palveluista.

Puhelin

Enontekiön vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijät

Saat yhteyden vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin
  • palveluohjaaja, ikääntyneiden palveluneuvonta ja -ohjaus
  • sosiaalityöntekijä, vammaispalvelut
  • ohjaaja, toimintakeskus Hyrylän vastaava ohjaaja sekä kehitysvammaisten kotiin annettava tuki ja ohjaus

Kemijärven ikääntyneiden palveluohjaus

Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville. Palveluohjaajan tavoitat arkipäivisin.

Neuvontaa ja ohjausta saat puhelimitse, käymällä paikanpäällä Lapponiassa tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Kemin ikäihmisten palveluneuvonta ja palvelutarpeen arviointi

Palveluneuvonnan ja palvelutarpeen arvioinnin puhelinpalvelusta saat neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista. Palveluneuvonta auttaa myös kaikenikäisiä asiakkaita omaishoitoon liittyvissä asioissa.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Keminmaan ikääntyneiden palveluohjaus

Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista ja toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Yhteydenottaja voi olla ikääntynyt itse tai hänen lähiomaisensa.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Tiistai 09:00 - 11:00
  • Torstai 09:00 - 11:00

Kemin veteraanipalvelut

Saat yhteyden veteraanipalvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Jos et tavoita veteraanipalvelujen työntekijää, voit olla yhteydessä ikäihmisten palveluntarpeen arviointiin tai kotihoitokeskuksen esihenkilöön.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Veteraanipalvelujen sosiaaliohjaaja
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Kittilän ikääntyneiden palveluohjaus

Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota yhteys puhelimitse ikääntyneiden palveluohjaukseen. Palveluohjaajat tavoitat arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaajien soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Kolarin ikääntyneiden palvelujen palveluvastaava

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen palveluvastaavan puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Muonion avopalveluiden vastaava/muistikoordinaattori

Avopalveluiden vastaavalta/muistikoordinaattorilta saat neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluista. Saat apua myös muistisairaan ihmisen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.

Yhteydessä voivat olla ikäihminen itse, omainen, naapuri, tuttava tai sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista hyötyvän ikäihmisen.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Muonion ikääntyneiden palvelujen suunnittelija

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen suunnittelijaan puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Tiistai 08:00 - 16:00

Palveluohjaaja

Palvelutarpeenarviointi.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Pelkosenniemen ikääntyneiden sosiaalipalvelut

Saat yhteyden ikääntyneiden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Pellon ikääntyneiden palvelut

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Palveluasumiseen liittyvissä asioissa ota yhteys ikääntyneiden palvelujen esihenkilöön. Kotiin annettavia palveluja koskevissa asioissa ota yhteys hoivapalvelujen esihenkilöön.

Puhelin
  • ikääntyneiden palveluohjaus
  • ikääntyneiden palvelujen esihenkilö, palveluasuminen
  • hoivapalveluiden esihenkilö, kotiin annettavat palvelut

Ranuan ikääntyneiden palveluohjaus ja neuvonta

Neuvonnan numerosta saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista. Jos sinulla herää huoli omasta tai ikääntyvän läheisen hyvinvoinnista ja itsenäisestä kotona selviytymisestä, ota yhteyttä palveluneuvontaan. Ikääntyneiden palveluihin ohjaudut palvelutarpeen arvioinnin kautta.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Rovaniemen Ikäkeskuksen palveluohjaaja

Ota yhteyttä palveluohjaajaan veteraaniasioissa ja yli 65-vuotiaiden kuljetuspalveluasioissa.

Puhelin

Rovaniemen neuvontapiste Nestori

Saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista ja niihin hakeutumisesta ottamalla yhteyttä Nestoriin puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 14:00

Sallan ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjaus

Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Sosiaaliohjaaja palvelee sekä Sallan että Savukosken asukkaita.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Simon ikääntyneiden palveluohjaaja (Senioripiste)

Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista sekä toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Tavoitat palveluohjaajan puhelimitse arkipäivisin.

Ikäihminen itse tai lähiomainen voi soittaa palveluohjaajalle ja pyytää tekemään palvelutarpeen arvioinnin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaajan soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Sodankylän ikääntyneiden palveluohjaus

Palveluohjaajilta saat tietoa ikäihmisten palveluista. Tavoitat palveluohjaajat puhelimitse arkipäivisin.

Ohjaus ja neuvonta on tarkoitettu yli 65-vuotiaille, jotka eivät vielä ole ikääntyneiden palvelujen piirissä.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Sodankylän kuntoutus- ja apuvälinepalvelut

Saat yhteyden kuntoutus- ja apuvälinepalvelujen työntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Tarvitset toiminta-, fysio- ja puheterapiaan lähetteen terveydenhuollon ammattilaiselta joko perusterveydenhuollosta tai erikoissairaanhoidosta.

Apuvälinepalvelussa voit asioida palveluaikoina ilman ajanvarausta. Arvioinnin apuvälineen tarpeesta tekee terveydenhuollon ammattihenkilö, esimerkiksi fysioterapeutti tai toimintaterapeutti.

Puhelin
  • kuntoutus- ja apuvälinepalvelujen työntekijä

Normaalit aukioloajat

Fysioterapia
  • Maanantai - Torstai 08:00 - 16:00
  • Perjantai 08:00 - 14:00
Apuvälinearviot ja -lainaus sekä apuvälineiden palautukset
  • Maanantai 09:00 - 11:00
  • Keskiviikko 09:00 - 11:00
  • Perjantai 12:00 - 14:00
Apuvälinepalvelujen palautuseteisen aukioloajat
  • Maanantai - Lauantai 08:00 - 17:00

Sodankylän veteraanien ja sotainvalidien kuntoutus

Saat yhteyden veteraanikuntoutukseen puhelimitse tiistaisin. Veteraanien kuntoutusmuotoja ovat laitos-, ryhmä- ja yksilökuntoutus sekä jalkahoidot.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Tiistai 12:00 - 13:00

Tervolan ikääntyneiden asumispalvelut

Saat puhelimitse yhteyden ikääntyneiden asumispalvelujen palveluvastaavaan ja asumispalvelujen sairaanhoitajaan. Tehostetun palveluasumisen yksikköjä ovat Kotikullero, Jokikullero ja Pihakullero.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 08:00 - 16:00
  • Perjantai 08:00 - 15:00

Tervolan ikääntyneiden palveluohjaajat

Saat yhteyden ikääntyneiden palveluohjaajiin puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 08:00 - 16:00
  • Perjantai 08:00 - 15:00

Tornion ikääntyneiden palveluohjaus

Saat neuvontaa ja ohjausta ikäihmisten palveluista puhelimitse. Yhteyden saat arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Utsjoen palveluohjaaja

Palveluohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Palveluohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Ylitornion ikääntyneiden palveluneuvonta ja palvelutarpeen arviointi

Saat yhteyden ikääntyneiden palveluneuvontaan ja palvelutarpeen arviointiin puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin
  • palveluohjaaja (neuvonta, omaishoitoa tukevat palvelut, tukipalvelut ja palveluasuminen)
  • sosiaalityöntekijä (lapsiperheiden ja ikääntyneiden sosiaalityö)

Inarin sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.

Inarin sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavattavissa vain ajanvarauksella.

Osoite

Piiskuntie 2 99800 IVALO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 11:00

Kemijärven hyvinvointikeskus Lapponia

Hyvinvointikeskus Lapponia tarjoaa seuraavat palvelut:

  • hoitotarvikejakelu, kuntoutus, laboratorio, neuvola, perhe- ja mielenterveysklinikka, potilasasiavastaava, röntgen, suun terveydenhuolto, työterveyshuolto, vuodeosasto, kotihoito sekä kotisairaala

Lapponiassa käy säännöllisin väliajoin erikoislääkäreistä kardiologi, psykiatri ja psykologi.

Osoite

Sairaalakatu 9 98100 KEMIJÄRVI

Normaalit aukioloajat

Normaalit aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Lisätiedot

Ikäihmisten palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Neuvontaa ja ohjausta saat käymällä paikanpäällä Hyvinvointikeskus Lapponiassa, puhelimitse, sähköpostitse tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.

Palvelun aukioloajat
Palveluohjaaja tavattavissa Hyvinvointikeskus Lapponiassa ajanvarauksella
  • Maanantai - Tiistai 09:00 - 16:00

Kemin ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen toimipiste

Kemin ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen toimipiste palvelee arkipäivisin ajanvarauksella.

Asiakas- ja palveluohjauksessa neuvomme ja ohjaamme kemiläisiä ikääntyneitä ja heidän omaisiaan esimerkiksi ikääntyneiden sosiaalipalveluista, yksityisten palveluista sekä kolmannen sektorin toiminnasta.

Osoite

Toimipiste sijaitsee katutasossa.

Valtakatu 27-29 94100 KEMI

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Muut yhteystiedot

Sähköposti

arviointitiimi.kemi@lapha.fi

Kittilän sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat puhelinpalvelua puhelinaikoina sekä henkilökohtaista palvelua varaamalla ajan etukäteen.

Osoite

Valtatie 15 99100 KITTILÄ

Rovaniemen pienteollisuustalo, Piekkari

Rovaniemen pienteollisuustalo Piekkarissa toimii kunnan terveydenhuollon, ikäihmisten ja vammaissosiaalityön palveluyksiköitä.

Osoite

Pohjolankatu 2 96100 ROVANIEMI

Normaalit aukioloajat

Hammashoitolan aukioloajat
  • Maanantai - Torstai 08:00 - 15:00
  • Perjantai 08:00 - 14:30
Ikäihmisten neuvontapiste Nestori
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 14:00

Sodankylän terveyskeskus - hyvinvointikeskus Sopukka

Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka palvelee alueen asukkaita sekä kiireettömissä että kiireellisissä sairaustapauksissa.

Kiireettömät lääkäri- ja hoitajavastaanotot voit varata oman hoitotiimisi kautta. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy sukunimesi ensimmäisen kirjaimen mukaan. Äkillisissä sairastapauksissa akuuttivastaanoton hoitaja tekee hoidon tarpeen arvion ja ohjaa tarvittaessa päivystävän lääkärin vastaanotolle.

Osoite

Karistamontie 4 99600 SODANKYLÄ

Normaalit aukioloajat

Sopukan pääoven aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 07:00 - 18:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Asiakasmaksut

Asiakasmaksut

UKK: Rintamaveteraanien maksuttomat palvelut

Veteraaneilta, partisaanihyökkäysten uhreilta ja karjan evakuointiin sotatoimialueelta osallistuneilta ei peritä seuraavia asiakasmaksuja edellyttäen, että henkilö on esittänyt edelletyt todistukset;


• hampaiden tarkastus, ehkäisevä hoito, proteettiset toimenpiteet (Asetus 9 §)
• sosiaali- ja terveyskeskuksen lääkäripalvelu (ml. kiire vastaanotto)
• erikoissairaanhoidon poliklinikkakäynti

Lue lisää asiakasmaksuista

H4 lisätietoa

h4 liitetiedostot

Liitetiedostot

h4-ajankohtaista-palvelussa

Ajankohtaista palveluissa

Sisältöjulkaisija

  1. Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen
    Seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi 1.1.2025 alkaen ja toimivat jatkossa...

    Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen

    20.11.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen

    Hoitaja mittaa verenpainetta ikääntyneeltä naiselta

    Kuva: STM

    20.11.2024

    Seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi 1.1.2025 alkaen ja toimivat jatkossa ajanvarauksella.

    Sodankylän Vuojärven ja Vuotson kylissä on järjestetty yli 65-vuotiaille tarkoitettuja seniorivastaanottoja ikääntyneiden palvelujen toimesta. Seniorivastaanotolla on muun muassa annettu kausi-influenssarokotuksia. 1.1.2025 alkaen seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi ja toimivat jatkossa ajanvarauksella. Myös rokottaminen on osa terveyspalveluja.

    Ajanvaraus tapahtuu 1.1.2025 alkaen soittamalla omaan tiimiin

    Jos sukunimesi alkaa kirjaimella A–L, ota yhteys Kiela-tiimiin. Jos sukunimesi alkaa kirjaimella M–Ö, ota yhteys Siula-tiimiin.

    Hoitaja tekee yhteydenoton aikana hoidon tarpeen arvion, jonka perusteella sinut ohjataan joko lääkärin tai hoitajan vastaanotolle.

    Puhelinnumerot

    Puhelinnumerot toimivat arkisin

    • Maanantai–torstai 08.00–13.00
    • Perjantai 08.00–12.00

    Lisätietoja


    Aija Korpikoski
    osastonhoitaja, vastaanottotoiminta
    aija.korpikoski@lapha.fi
    puh. 040 731 3738

    Tuula Valkola
    johtava hoitaja, vastuuyksikköjohtaja
    tuula.valkola@lapha.fi
    puh. 040 168 7019

    Hoitaja mittaa verenpainetta ikääntyneeltä naiselta Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen
    20.11.2024
    Seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi 1.1.2025 alkaen ja toimivat jatkossa...
    Hoitaja mittaa verenpainetta ikääntyneeltä naiselta

    Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen


    Seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi 1.1.2025 alkaen ja toimivat jatkossa ajanvarauksella.

  2. Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta...

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella

    11.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella

    11.10.2024

    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta laajenee entisestään syksyn 2024 aikana.

    Etäkotihoito on erityisesti niille asiakkaille suunnattua kotihoitoa, jotka eivät välttämättä tarvitse fyysistä apua jokaisella käynnillä. Etäkotihoidossa kotihoito ottaa asiakkaaseen videopuheluyhteyden tabletin avulla etukäteen sovittuna ajankohtana. 

    Tabletit mahdollistavat turvallisen yhteydenpidon

    Etäkotihoitoa varten kotiin annettava tabletti on helppokäyttöinen, eikä sen käyttö vaadi asiakkaalta teknistä osaamista. Hoitajan ottaessa yhteyttä videopuhelu voidaan tarvittaessa avata automaattisesti.

    Etäkotihoidon käynnillä voidaan esimerkiksi muistuttaa ja valvoa lääkkeenottoa, seurata ravinnonsaantia, muistuttaa suunhoidosta, seurata asiakkaan vointia sekä tukea ja harjoitella liikkumista. Etäkotihoidon käyntien lisäksi tabletit mahdollistavat asiakkaan ja läheisten yhteydenpidon videopuhelun välityksellä.

    Asiakkaan soveltuvuutta etäkotihoitoon tarkastellaan arviointijakson aikana, ja jatkuvaa arviointia tehdään koko asiakkuuden ajan. Tyypillisesti asiakkaalla on osa hoitokäynneistä etänä ja osa fyysisinä käynteinä.

    Etäkotihoitoa jokaisella palvelualueella

    Lounais-Lapissa etäkotihoito on käynnistynyt jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoitoa toteutetaan keskitetysti pääosin Torniosta ja Kemistä. 

    Myös Kaakkois-Lapissa etäkotihoitoa toteutetaan jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoidon soitot toteutetaan keskitetysti Rovaniemeltä myös Ranualle. Posiolla Coronaria hoitaa etäkäynnit kokonaisulkoistuksen mukaisesti. 

    Pohjoisen Lapin palvelualueella etäkotihoidon käynnit aloitettiin tämän vuoden maaliskuussa. Soittoja tehdään keskitetysti Kittilästä ja Kolarista. Pellossa toiminta alkoi kesäkuussa. Muoniossa ja Enontekiöllä toiminnan aloitusta on suunniteltu lokakuulle.

    Itäisen Lapin palvelualueella etäkotihoito toimii Kemijärvellä ja Sallassa. Toiminnan laajentaminen on suunnitteilla vielä syksyn 2024 aikana Savukoskelle, Sodankylään ja Pelkosenniemelle.

    Tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä kymmenen prosenttia kotihoidon käynneistä onnistuu etänä, ja etäkotihoito toimii koko hyvinvointialueella.

    Lisätietoa etäkotihoidosta antaa kotiin annettavien digitaalisten palvelujen suunnittelija Hanne Lindström, hanne.lindstrom@lapha.fi.

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
    11.10.2024
    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta...

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella


    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta laajenee entisestään syksyn 2024 aikana.

  3. Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

    RAI-arviointitiedon avulla Lapissa ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. RAI:n avulla toteutamme vaikuttavia palveluita lappilaisille ikääntyneille. Hyvinvoiva lappilainen ikääntynyt on kaiken tekemisemme tarkoitus. 

    Tarvitsetko sinä tai iäkäs läheisesi apua ja tukea hyvän ja turvallisen arjen takaamiseksi? Onko sinulla vielä voimavaroja, joiden ylläpitoon koet tarvitsevasi tukea läheisen tai ammattilaisen toimesta?

    Yhteinen arviointimenetelmä

    Lapin hyvinvointialue käyttää ikääntyneiden palveluiden tarpeiden määrittämisessä yhteistä arviointimenetelmää. Yhteiset toimintatavat ja standardoitujen menetelmien käyttö varmistaa sen, että jokainen lappilainen ikäihminen saa palveluita yhdenvertaisesti.

    RAI-arviointimenetelmä auttaa meitä tunnistamaan arjen voimavarat ja haasteet. RAI-tieto auttaa meitä kuvaamaan tarkasti ja tarkoituksenmukaisesti iäkkään arjessa selviytymisen ja mielekkään arjen ylläpitämiseen edellyttävät toimet. 

    RAI-tieto vahvistaa sinulle kohdennettujen palvelujen tavoitteellisuutta ja näin vahvistaa vaikuttavien palveluiden toteuttamista juuri sinun elämäsi näkökulmasta.

    RAI-arviointijärjestelmän käyttö Lapin hyvinvointialueella

    Lapin hyvinvointialue käyttää asiakas- ja palveluohjauksessa, kotihoidossa sekä asumispalveluissa RAI-arviointivälineistöä.

    Mitä RAI-arviointi tarkoittaa?

    RAI-arvioinnissa sinun omahoitajasi tai työntekijä arvioi toimintakykyäsi sekä voimavarojasi. Hän myös pohtii, millaisilla palveluilla voidaan parhaiten tukea juuri sinua. Arvioinnissa käytetään kysymyksiä mutta se on ennen kaikkea yhdessä keskustelua. Voit kertoa omasta elämästäsi ja sinulle tärkeistä asioista.

    Miksi sinulle tehdään RAI-arviointi?

    Vanhuspalvelulaki velvoittaa RAI-arvioinnin käyttöä kaikkialla Suomessa. RAI-arvioinnin avulla pääset kertomaan, miten arkielämäsi sujuu. Voit myös itse tuoda esille, millaista apua ja tukea tarvitset. Omahoitaja tai työntekijä kysyy sinulta hyvin monenlaisia asioita ja näin sinulla on helpompi saada juuri sinulle kohdennettua tukea ja palveluita.

    Ketkä osallistuvat RAI-arviointiin?

    Omahoitajasi tai ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjaaja on vastuussa RAI-arvioinnin tekemisestä. Arviointiin voi tarpeen mukaan osallistua myös muita ammattilaisia, jotka osallistuvat sinun hoitoosi. Muita ammattilaisia voi olla esimerkiksi lääkäri, sosiaalityöntekijä tai fysioterapeutti.

    RAI-arviointiisi voi osallistua myös sinulle tärkeitä ihmisiä, esimerkiksi puolisosi tai lapsesi. Saat itse valita, ketkä läheisistäsi osallistuvat arviointiin.

    Milloin RAI-arviointi tehdään?

    RAI-arviointi tehdään aina hakeutuessa säännöllisen palvelun piiriin, kuten kotihoitoon. Lisäksi säännöllisen palvelun alkaessa, noin kuukauden sisällä palvelun alkamisesta. Tämän jälkeen RAI- arviointi toteutetaan vähintään puolen vuoden välein. Mikäli tilanteesi oleellisesti muuttuu, arviointi tehdään uudestaan.

    Mitä RAI-arvioinnissa tapahtuu?

    RAI-arviointiin kuuluu paljon kysymyksiä. Ne koskevat muun muassa arjen sujumista, lääkehoitoa, muistia sekä ravitsemusta.

    Omahoitajasi tai työntekijä saattaa tehdä myös erilaisia testejä. Hän voi testata esimerkiksi näköäsi tai tasapainoasi. Yhdessä hoitajan kanssa mietit, onko sinulla tavoitteita omaan arkeesi liittyen. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi se, että suoriudut itse pukeutumisesta tai otat itse ruokaa lautaselle.

    Mitä RAI-tiedolla tehdään?

    RAI-arvioinnissa kerätään samalla myös asiakastietoa. Sitä käsitellään samalla tavalla kuin muitakin asiakastietoja. Tiedot siirtyvät Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa. Tästä tiedosta ei voi tunnistaa sinua tai ketään muuta henkilöä. Tietoa käytetään hoidon ja palveluiden kehittämiseen sekä sinun hoitosi suunnittelussa, kuten tavoitteiden asettamisessa.

    RAI-arviointiin liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä omaan hoitavaan yksikköösi.

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    10.10.2024
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan


    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.