Voit olla yhteydessä alueesi sosiaalipalveluun, jos tarvitset tukea esimerkiksi perheen arjen käytännön järjestelyihin, arjessa jaksamiseen, haasteisiin lasten kasvatuksessa, taloudellisiin vaikeuksiin tai päihteiden käyttöön.
Sosiaalipalvelujen työntekijät ohjaavat sinut eteenpäin sopiviin palveluihin.
Lapsiperheiden sosiaalityö on ennaltaehkäisevää työtä, joka tukee perheen arjen sujumista. Perheiden elämään liittyviä ongelmatilanteita ratkaistaan esimerkiksi sosiaalityön tai sosiaaliohjauksen avulla. Lapsiperheiden sosiaalityössä tuetaan lapsen sekä vanhempien hyvinvointia. Lapsiperheiden sosiaalityö sisältää myös esimerkiksi tukihenkilö- tai tukiperhetoimintaa ja vertaisryhmätoimintaa.
Kenelle ja millä ehdoin
Perheiden sosiaalityö ja -ohjaus on tarkoitettu kaikille Lapin hyvinvointialueella asuville perheille.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta:
Ei valittuna paikkakuntaa
Nuorten Normaali.fi -verkkopalvelu
Koetko yksinäisyyttä tai onko kavereiden kanssa ollut riitaa? Vai painaako jokin asia mieltäsi? Onks tää normaalia? -verkkopalvelussa on videoita, jotka voivat auttaa sinua. Videoissa käsitellään mm. jännittämistä, yksinäisyyttä, riitoja ja valeuutisia. Videot voivat auttaa tilanteesi läpikäymistä ja voit huomata, että myös muillakin on samoja haasteita.
Siirry verkkopalveluun ja aloita kartoittamalla huolesi. Kartoittaminen rajaa ja näyttää sinun tilanteeseesi sopivia videoita. Palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista.
Palvelu sisältää linkkejä Lapin hyvinvointialueen digipalveluihin, joiden kautta voit olla yhteydessä ammattilaisiin.
Onko sinulla murheita tai vaivaako jokin sinun mieltäsi? Enjaksa- verkkopalvelussa on videoita, jotka voivat auttaa sinua. Näissä käsitellään mm. parisuhdekriisejä, perhe-elämän haasteita ja riippuvuuksia. Videot voivat auttaa huomaamaan uudenlaisia ratkaisuja tilanteesta selviämiseen.
Siirry verkkopalveluun ja aloita kartoittamalla huolesi. Kartoittaminen rajaa ja näyttää sinun tilanteeseesi sopivia videoita. Palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista.
Palvelu sisältää linkkejä Lapin hyvinvointialueen digipalveluihin, joiden kautta voit olla yhteydessä ammattilaisiin.
olet huolissasi jostakin itseesi, perheeseesi tai läheiseesi liittyvästä asiasta, muttet tiedä mihin ottaa yhteyttä
tarvitset käytännön apua kotiin
toivot tukea kasvatukseen tai parisuhteeseen liittyen
olet huolissasi omasta, lapsen, nuoren tai läheisen käytöksestä, päihteiden käytöstä tai mielialasta
olet kohdannut perheväkivaltaa
olet huolissasi jaksamisestasi vanhempana
Palvelussa tehdään ensiarvio tilanteesta, kartoitetaan yhdessä asiakkaan ja verkoston kanssa, minkälaisesta tuesta asiakas voisi hyötyä sekä järjestetään tarvittava tuki.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Perhesosiaalityön neuvonta on henkilökohtaista tukea ja ohjausta perheille elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja Utsjoen kunnissa.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Perhesosiaalityön neuvonta on henkilökohtaista tukea ja ohjausta perheille elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta ja asiointi (Pohjoinen palvelualue)
Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalipalveluista sekä tukea elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Sodankylän perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus
Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttaa löytämään tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa teemme alustavan arvioinnin. Samalla katsomme, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.
Saat yhteyden lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan. Lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan voit olla yhteydessä lasten, nuoren ja palveluihin liittyen. Lapsiperhetyöntekijä toteuttaa muun muassa perhetyötä ja lastensuojelun perhetyötä. Voit varata tapaamisajan toimistolle.
Sosiaaliohjaajaan saat yhteyden soittamalla. Sosiaaliohjaaja neuvoo lapsiperheiden ja aikuisten palveluihin sekä toimeentulotukeen liittyvissä asioissa.
Savukosken sosiaaliohjaaja sekä oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattori
Saat soittamalla yhteyden sosiaaliohjaaja-koulukuraattoriin. Sosiaaliohjaaja toimii sosiaalisen tuen, neuvonnan ja ohjauksen tehtävissä. Sosiaaliohjaajan toimii myös oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattorina. Asiakkaina voivat olla vammaiset, lapset, päihdeongelmaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat, pakolaiset ja maahanmuuttajat. Kuraattoripalvelut saat esiopetuksessa, peruskoulussa ja lukiossa opiskeleville lapsille ja nuorille. Voit ottaa yhteyden puhelimitse tai Wilma-viesteillä.
Oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattorin soittoaika
Keskiviikko
-
Torstai
09:00 - 15:00
Perjantai
12:00 - 15:00
Kemin ja Simon sosiaalipalveluiden neuvonta ja palveluohjaus
Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen.
Lastensuojelun sosiaalityön, lastenvalvojan, perhetyön ja jälkihuollon palvelut saat sosiaalitoimistosta.
Perhepalveluiden tarkoitus on etsiä yhdessä asiakkaiden ja heidän verkostojensa kanssa keinoja, jotka edistävät asiakkaiden ja heidän perheidensä hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä sekä osallisuutta.
Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja palvelee myös lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa.
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.
Osoite
Jungintie
3,
98900
SALLA
Muut yhteystiedot
Kolarin sosiaalitoimisto
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Varaa aika etukäteen puhelimitse tai verkkoasioinnin kautta.
Osoite
Sairaalantie
4 B,
95900
KOLARI
Normaalit aukioloajat
Auki 24/7
Muut yhteystiedot
Ylitornion sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimisto palvelee kunnanvirastossa.
Sosiaalityöllä tarkoitetaan sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön suorittamaa ohjausta, neuvontaa ja sosiaalisten ongelmien selvittämistä sekä muita tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilöiden ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista sekä yhteisöjen toimivuutta.
Sosiaalityön keskeisiä osa-alueita ovat:
toimeentulotuki
lastensuojelun tukitoimet
päihdehuolto
lapsen huolto ja tapaamisoikeutta koskevat tehtävät sekä lastenvalvonta
Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.
Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.
Korkalonkadulla sijaitseva Perhepalvelukeskus palvelee lapsiperheitä monipuolisesti. Perhepalvelukeskus sijaitsee Rovaniemen keskustassa.
Yhteisiin toimitiloihin keskittyvällä Perhepalvelukeskuksen toimintamallilla uudistetaan lapsiperheiden peruspalveluiden yhteistyörakenteita ja verkostoitumista. Samalla otetaan koordinoidusti käyttöön varhaisen puuttumisen ja tuen mahdollistavia moniammatillisia yhteistyökäytäntöjä ja työmenetelmiä.
Perhepalvelukeskuksessa toimii perhetupa, avoin päiväkoti, keskustan neuvola, perhetyö, kuntoutus, perhesosiaalityö, keskittymistiimi sekä perheneuvola.
Osoite
Korkalonkatu
4,
96100
ROVANIEMI
Normaalit aukioloajat
Avoimen päiväkodin palveluajat
Maanantai
09:00 - 15:30
Tiistai
09:00 - 13:00
Keskiviikko
09:00 - 15:30
Torstai
09:00 - 13:00
Perjantai
09:00 - 12:00
Perhesosiaalityön palvelut
Maanantai
-
Perjantai
08:00 - 15:00
Perheneuvolan palveluajat
Maanantai
-
Perjantai
08:00 - 16:00
Muut yhteystiedot
Simon perhe- ja sosiaalipalvelupiste
Saat palvelupisteestä aikuissosiaalityön, maahanmuuttajien, lastensuojelun, lastenvalvojan, perheneuvolan ja vammaisten palveluja.
Perhe- ja sosiaalipalvelupisteestä saat seuraavia palveluja :
sosiaalityön palvelut
täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
työllistämistä tukevat palvelut
maahanmuuttajien palvelut
lastensuojelun palvelut
perheneuvolan palvelut
vammaisten palvelut
Osoite
2 krs
Jenssintie
2,
95200
SIMO
Normaalit aukioloajat
Palveluohjaus
Maanantai
-
Perjantai
09:00 - 15:00
Muut yhteystiedot
Tervolan sosiaalitoimisto
Tervolan sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston yhteydessä.
Varaa aika asiointiin suoraan asiaa hoitavalta henkilöltä.
Osoite
Keskustie
81,
95300
TERVOLA
Normaalit aukioloajat
Maanantai
-
Perjantai
08:30 - 15:00
Muut yhteystiedot
Tornion sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimisto sijaitsee ammattiopisto Lappian Yritystalolla. Sosiaalitoimiston aulassa on asiakkaiden käyttöön tarkoitettu tietokone, jolla voi tulostaa asiapapereita.
Sosiaalitoimistossa sijaitsee työikäisten, lastensuojelun ja lastenvalvojan palvelut.
Kemin sosiaalitoimistosta saa seuraavat palvelut: aikuissosiaalityö, perhesosiaalityö, lastensuojelu, jälkihuolto, lastenvalvoja, talousneuvonta ja sosiaalinen luototus sekä pakolaistyö.
Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.
Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Sosiaalityöntekijät tukevat sinua ja perhettäsi haastavissa elämäntilanteissa ja järjestävät tarvittavat tukitoimet.
Osoite
Opintie
7 B,
95700
PELLO
Normaalit aukioloajat
Aukioloajat
Maanantai
-
Perjantai
08:00 - 16:00
Muut yhteystiedot
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta
Voit täyttää PDF-ilmoituksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.
Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.
Nuorten info palvelee Rovaniemellä asuvia tai Rovaniemelle muuttavia nuoria ja heidän vanhempiaan. Nuorten infosta saat tietoa, ohjausta ja neuvontaa esimerkiksi nuorten harrastuksista, toiminnasta, vertaisryhmistä ja palveluista.
Yhteyttä voit ottaa chatissa tai puhelimitse. Yhteydenotto tapahtuu tietosuojatusti ja henkilön tiedot tulevat ammattilaisen tietoon vain, mikäli hän itse niin haluaa.
Palvelun toteuttavat Rovaniemen kaupunki, Lapin hyvinvointialue, Rovaniemen evl. seurakunta, Yhden Vanhemman Perheiden Liitto, Mannerheimin lastensuojeluliitto, Lapin ensi- ja turvakoti sekä Neuvokas.
Perheinfo auttaa lasten, nuorten ja perheiden asioissa. Jos sinulla on kysymys tai huolenaihe, etkä tiedä mistä aloittaa, aloita tästä palvelusta.
Perheinfo palvelee Rovaniemellä asuvia sekä paikkakunnalle muuttavia lapsia, nuoria ja perheitä sekä heidän läheisiään. Perheinfosta saat tietoa, ohjausta ja neuvontaa esimerkiksi lasten, nuorten ja perheiden kerhoista, vertaisryhmistä, palveluista sekä vanhemmuutta ja parisuhdetta vahvistavista palveluista.
Yhteyttä voit ottaa chatissa tai puhelimitse. Yhteydenotto tapahtuu tietosuojatusti ja henkilön tiedot tulevat ammattilaisen tietoon vain, mikäli hän itse niin haluaa.
Palvelun toteuttavat Rovaniemen kaupunki, Lapin hyvinvointialue, Rovaniemen evl. seurakunta, Yhden Vanhemman Perheiden Liitto, Mannerheimin lastensuojeluliitto, Lapin ensi- ja turvakoti sekä Neuvokas.
Sodankylän perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus
Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttaa löytämään tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa teemme alustavan arvioinnin. Samalla katsomme, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.
Saat yhteyden lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan. Lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan voit olla yhteydessä lasten, nuoren ja palveluihin liittyen. Lapsiperhetyöntekijä toteuttaa muun muassa perhetyötä ja lastensuojelun perhetyötä. Voit varata tapaamisajan toimistolle.
Sosiaaliohjaajaan saat yhteyden soittamalla. Sosiaaliohjaaja neuvoo lapsiperheiden ja aikuisten palveluihin sekä toimeentulotukeen liittyvissä asioissa.
Savukosken sosiaaliohjaaja sekä oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattori
Saat soittamalla yhteyden sosiaaliohjaaja-koulukuraattoriin. Sosiaaliohjaaja toimii sosiaalisen tuen, neuvonnan ja ohjauksen tehtävissä. Sosiaaliohjaajan toimii myös oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattorina. Asiakkaina voivat olla vammaiset, lapset, päihdeongelmaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat, pakolaiset ja maahanmuuttajat. Kuraattoripalvelut saat esiopetuksessa, peruskoulussa ja lukiossa opiskeleville lapsille ja nuorille. Voit ottaa yhteyden puhelimitse tai Wilma-viesteillä.
Oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattorin soittoaika
Keskiviikko
-
Torstai
09:00 - 15:00
Perjantai
12:00 - 15:00
Kemin ja Simon sosiaalipalveluiden neuvonta ja palveluohjaus
Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen.
Lastensuojelun sosiaalityön, lastenvalvojan, perhetyön ja jälkihuollon palvelut saat sosiaalitoimistosta.
Perhepalveluiden tarkoitus on etsiä yhdessä asiakkaiden ja heidän verkostojensa kanssa keinoja, jotka edistävät asiakkaiden ja heidän perheidensä hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä sekä osallisuutta.
Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja palvelee myös lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa.
Me Lapin hyvinvointialueella haluamme vastata asiakkaidemme tarpeisiin. Asiakaspalaute vaikuttaa palvelujen ja toiminnan kehittämiseen.
Voit nyt antaa palautetta Lapin hyvinvointialueen palveluista nimettömällä asiakaspalautelomakkeella verkossa. Saadut palautteet koostetaan raporteiksi, eikä niitä voi yhdistää henkilöön.
Palautetta voit edelleen antaa myös välittömästi asiointitilanteessa sekä yksiköissä olevilla palautelaitteilla. Lisäksi voit jättää yhteydenottopyynnön tai palautetta verkkosivujen saavutettavuudesta.
Saatuja palautteita käytetään palvelujen ja toiminnan kehittämiseen. Tavoitteenamme on, että asiakaspalautteen ja kehittämisen toimenpiteiden tiivistelmät ovat asiakkaidemme nähtävillä sekä verkkosivuilla että yksiköissä.
Kesän 2023 poikkeusaukioloajat ja sulut sosiaali- ja terveyspalveluissa
26.6.2023
Kesän aikana Lapin hyvinvointialueen palveluissa voi olla muutoksia aukioloajoissa sekä toiminta voi olla supistettua tai väliaikaisesti kiinni. Tänne on koostettu poikkeukset normaalista toiminnasta. Muuten palvelut toimivat normaalisti.
Enontekiö
Päivätoimintakeskus Hyrylä on suljettu 5.7.–2.8.2023.
Enontekiön sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Enontekiön kuntoutus on suljettu 10.8.-3.9. Apuvälinepalvelut Muonion kuntoutuksen kautta.
Inari
Inarin Toimintakeskus on suljettu 3.7.–6.8.2023.
Inarin sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Kemi
Kemin muistipoliklinikka on suljettu 19.6.-10.7.2023
Kemin haavapoliklinikka on suljettu 10.7.-6.8.2023
Kemin päiväsairaala on suljettu 3.7.-30.7.2023
Kemin avokuntoutus on suljettu 3.-30.7.2023.
Kemin perheneuvola on suljettu 17.-30.7.2023. Myös digipalvelu on suljettu.
Kemin toimintakeskus Leipätehdas on suljettu 26.6.–23.7.2023.
Kemijärvi
Kemijärven Hyvinvointikeskus Lapponian röntgen on auki seuraavasti:
Viikoilla 26-27 (26.6.-7.7.) röntgen avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-15, keskiviikkoisin suljettu
Viikolla 28 (10.-14.7.) avoinna ma ja ke klo 8-15.30, pe 8-14.30, tiistaina ja torstaina suljettu
Viikolla 31 (31.7.-4.8) ma-ti klo 9-15, to klo 8-15.30, pe klo 8-14.30, keskiviikkona suljettu
Vammaisten päivätoiminta Kiehispirtissä ja Toimintakeskuksessa on suljettu 26.6.-28.7.2023.
Ikääntyneiden intervalliyksikkö Luhtavillan toimintaa on supistettu 15.6.-6.8.2023.
Keminmaa
Keminmaan muistipoliklinikka on suljettu 28.7- 13.8.2023.
Keminmaan päiväkeskus Rantatupa on suljettu 26.6.-28.7.2023.
Keminmaan sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvarauksella 10.-23.7.2023, kunnanviraston on suljettu.
Keminmaan perheneuvolan psykologin palvelut on suljettu 3.-31.7.2023.
Kittilä
Kittilän sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Päivätoiminta Pääskynpesä on suljettu 23.6.–9.8.3023.
Kolari
Kolarin terveyskeskuksen vuodeosasto on suljettu 2.6.–6.8.2023. Sulun aikana terveyskeskustasoista hoitoa tarvitsevat potilaat hoidetaan naapurikunnissa sijaitsevilla osastoilla.
Kolarin suun terveydenhuolto suljettu 13.–14.6. ja 26.6.–23.7. Myös digipalvelu on suljettu. Kiireellisissä asioissa voit ottaa yhteyttä lähimpään hammashoitolaan Muoniossa, Kittilässä tai Pellossa.
Muonion suun terveydenhuolto p. 040 186 4699
Kittilän suun terveydenhuolto p. 040 546 3901
Pellon suun terveydenhuolto p. 040 713 2736
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Päivätoiminta Toimari on suljettu 23.6.–16.7.2023.
Muonio
Muonion suun terveydenhuolto on suljettu 10.7.–7.8. Sulun aikana puhelut ohjautuvat Hetan terveysasemalle suun terveydenhuoltoon.
Muonion sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Päivätoiminta Naalo on suljettu 3.–31.7.2023
Pelkosenniemi
Pelkosenniemen terveyspalvelut (lääkäri, hoitaja, laboratorio, röntgen, hammashoitola, fysioterapia, neuvola ja vuodeosasto) on suljettu 17.7.–13.8.2023. Päivystävä sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja tavattavissa tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin sulun aikana.
Pelkosenniemi-Savukosken mielenterveyspalvelut on suljettu 3.7.–30.7.2023.
Kiireellisissä tapauksissa yhteydenotot Sodankylän mielenterveystoimiston ajanvaraukseen ma-to klo 8.00–11.00, p. 040 6789566 tai Lapin keskussairaalan mielenterveyspäivystykseen p. 040 715 8400 (24/7)
Pelkosenniemen vammaisten päivätoiminta Toimintapiste on suljettu 10.7.-11.8.2023.
Pello
Pellon tehostettu kotisairaanhoito toimii 5.6.–31.7.2023 aikana supistetusti. Tehostettu kotisairaanhoito on auki vain arkipäivisin kello 8–21. Viikonloppuisin voi tarvittaessa olla yhteydessä vuodeosastolle p. 040 7132 743.
Pellon sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Pellon Toimintakeskus on suljettu 3.–31.7.2023.
Niittyvillan päiväkeskus on suljettu 3.-16.7.2023.
Rovaniemi
Rovaniemen muistipoliklinikka ja diabetespoliklinikka on suljettu 3.7.-30.7.2023
Rovaniemen perhesuunnitteluneuvola ja opiskeluterveydenhuolto on suljettu 3.-23.7.2023. Myös digipalvelu on suljettu.
Rovaniemen keskittymistiimi on suljettu 6.-16.7.2023.
Rovaniemen kouluterveydenhuolto on suljettu 26.6.-8.8.2023
Rovaniemen Saarenputaan hammashoitola on suljettu 5.6.-13.8.2023
Muurolan hammashoitola ja Sinetän hammashoitola suljettu koko kesän ajan.
Kesän ajan Rovaniemen suun terveydenhuollon toiminta on keskitetty Piekkarin hammashoitolaan.
Nestorin palveluohjaus on avoinna aamupäivisin kello 9-12 heinäkuun ajan.
Rovaniemien seniorineuvolat on suljettu 1.6.-31.7.2023.
Erkkilänkujan päivätoimintakeskuksen aikuisten päivätoiminta on suljettu 3.-30.7.2023.
Kolpeneen tuki- ja osaamiskeskuksen tilapäishoitoyksikkö Vuoma on suljettu 1.–30.7.2023. Kolpeneen kuntoutuspoliklinikka jaan suunniteltu jaksotoiminta on suljettu 21.6.–6.8.2023. Myllärin paja on suljettu 3.–31.7.2023.
Savukoski
Savukosken terveyspalvelut (lääkäri, hoitaja, laboratorio, hammashoitola, fysioterapia ja neuvola) on suljettu 19.6.–16.7.2023.
Pelkosenniemi-Savukosken mielenterveyspalvelut on suljettu 3.7.–30.7.2023.
Kiireellisissä tapauksissa yhteydenotot Sodankylän mielenterveystoimiston ajanvaraukseen ma-to klo 8.00–11.00, p. 040 6789566 tai Lapin keskussairaalan mielenterveyspäivystykseen p. 040 715 8400 (24/7)
Savukosken sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvarauksella 3.–30.7.2023.
Simo
Simon muistipoliklinikka on suljettu 26.6.-23.7.2023
Simon suun terveydenhuolto on suljettu 26.6.-30.7.2023. Kiireellisissä tapauksissa soita Kemin tai Tornion suun terveydenhuollon ajanvaraukseen. Kemin suun terveydenhuollon ajanvaraus 016 860 4115 ja Tornion suun terveydenhuollon ajanvaraus 016 860 4220
Simon päivätoiminta on suljettu 3.–31.7.2023. Toimintakeskus on suljettu 30.6.–23.7.2023. Työpaja on suljettu 3.7.–4.8.2023.
Simon perheneuvolan psykologin palvelut on suljettu 3.7.-6.8.2023.
Sodankylä
Sodankylän röntgenissä on poikkeusaukiolo 12.6.-13.8.2023, ma-to 8–15, pe 8–14, to 22.6. suljetaan klo 14, suljettu juhannusaattona.
Sodankylän vammaisten päivätoiminta Päivänpaiste on suljettu 10.7.-11.8.2023.
Sodankylän Sopukan vastaanottotoiminta supistuu ajalla 19.6–13.8.
kiireettömiä asioita koskevat puhelut otetaan vastaan arkisin klo 8–12, p. 020 692 881. Käytössä takaisinsoittopalvelu, puhelut pyritään soittamaan takaisin saman päivän aikana.
Sopukan infopiste on auki ma-to klo 8–14 ja pe klo 8–13.
Neuvolan toimisto on suljettu 3.7–30.7. Lastenneuvola (p. 040 685 5942) ja seksuaaliterveysneuvonta (p. 0400 239898, puhelinaika klo 10–11) toimivat supistetusti.
Sodankylän Hannuksenkartanon Veiki-siiven lyhytaikaispaikat suljettu 29.5.–20.8.2023. Suljettuja paikkoja on 7. Korvaavia paikkoja on muualla käytössä 3.
Tervola
Tervolan sosiaalitoimisto on suljettu 10.–23.7.2023.
Tervolan ikääntyneiden päivätoiminta on avoinna tiistaisin ja keskiviikkoisin ajalla 31.5.-5.9.2023.
Tervolan Toimintakeskus on suljettu 3.–31.7.2023.
Tornio
Tornion sosiaalitoimiston neuvonta on suljettu 8.–23.7.2023. Kiireisissä asioissa voit olla yhteydessä puhelimitse 050 5971160 klo 8.00–11.30.
Tornion A-klinikka on suljettu 3.7.–30.7.2023
Tornion A-klinikan ollessa suljettuna kiireelliset avohoitopalvelut järjestetään Länsi-Pohjan keskussairaalan keskitetyn poliklinikan toimesta.
Tornion päiväkeskus Väylän Valo on suljettu 10.-23.7.2023.
Tornion perheneuvola on suljettu 10.-23.7.2023. Ajalla 24.7.–31.7. avoinna ajanvarauksella, puhelinpäivystys tiistaisin ja torstaisin klo 10–12 p. 040 481 3392.
Utsjoki
Utsjoen suun terveydenhuolto on suljettu 3.7.-30.7.2023. Kiireellisissä asioissa soita Inarin suun terveydenhuollon ajanvaraukseen p. 040 830 8936.
Utsjoen sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Ylitornio
Ylitornion mielenterveystoimisto on suljettu 10.7.–21.7.2023.
Ylitornion mielenterveystoimiston ollessa suljettuna kiireelliset avohoitopalvelut järjestetään Länsi-Pohjan keskussairaalan keskitetyllä poliklinikalla.
Ylitornion ikääntyneiden päivätoiminta on suljettu 26.6.-30.7.2023. Toimintakeskus Jokipaju on suljettu 3.–30.7.2023
Perheoikeudellisten palvelujen neuvonta ja ohjaus on keskitetty koko Lapin hyvinvointialueella ajalla 26.6.–14.7.2023 numeroihin 040 139 7215 (Meri-Lappi, itäinen ja pohjoinen Lappi) ja 040 137 3950 (Rovaniemen alue, itäinen ja pohjoinen Lappi) soittoaika ma–to 9-11. Perheoikeudelliset palvelut on suljettu 17.–21.7.2023.
Diginepsy chat on suljettu 3.7.-14.8.
Keskussairaalat
Huomaathan, että keskussairaaloiden palveluissa voi olla toiminnan supistuksia kesän aikana. Erityisesti heinäkuussa useita poliklinikkoja on suljettu.
Kesän 2023 poikkeusaukioloajat ja sulut sosiaali- ja terveyspalveluissa
Kesän aikana Lapin hyvinvointialueen palveluissa voi olla muutoksia aukioloajoissa sekä toiminta voi olla supistettua tai väliaikaisesti kiinni. Tänne on koostettu poikkeukset normaalista toiminnasta. Muuten palvelut toimivat normaalisti.
Lapsiperheiden kotipalvelun ehdot ja palvelusetelin arvo määriteltiin aluehallituksessa
6.4.2023
Lapin hyvinvointialue vahvisti lapsiperheiden kotipalveluiden palvelusetelisääntökirjan 1.7.2023 alkaen. Lapsiperheiden kotipalvelun sääntökirjassa määritellään muun muassa palvelun saamisen perusteet sekä ehdot palvelutuottajille.
Lapsiperheiden kotipalveluiden palvelusetelin arvoksi päätettiin 35 euroa tunnilta. Palvelusetelin arvoa korotetaan tarvittaessa kertoimilla, jotka määräytyvät vuorokaudenajan mukaan. Esimerkiksi lauantaina kello 7–18 välillä toteutetulle palvelulle, palvelusetelin arvoa korotetaan 1,2 kertoimella.
Lapin hyvinvointialue järjestää lapsiperheiden kotipalvelun omana toimintana, ostopalveluna ja palvelusetelin avulla. Lapsiperheiden kotipalvelulla tarkoitetaan perheen arjen toimintakykyä turvaavaa ja vahvistavaa palvelua. Kotipalveluita ovat esimerkiksi lapsen hoidon- ja kasvatuksen tukeminen, ateriapalvelut, siivouspalvelut ja vaatehuolto.
Lapsiperheiden kotipalvelun ehdot ja palvelusetelin arvo määriteltiin aluehallituksessa
Lapin hyvinvointialue vahvisti lapsiperheiden kotipalveluiden palvelusetelisääntökirjan 1.7.2023 alkaen. Lapsiperheiden kotipalvelun sääntökirjassa määritellään muun muassa palvelun saamisen perusteet sekä ehdot palvelutuottajille.
Lapsiperheiden kotipalveluiden palvelusetelin arvoksi päätettiin 35 euroa tunnilta. Palvelusetelin arvoa korotetaan tarvittaessa kertoimilla, jotka määräytyvät vuorokaudenajan mukaan. Esimerkiksi lauantaina kello 7–18 välillä toteutetulle palvelulle,...
Erityislasten Omaiset ELO ry:stä vertaistukea ja virkistystä Lapissa asuville erityislapsiperheille
24.2.2023
Erityislasten Omaiset ELO ry tarjoaa tukea ja virkistystoimintaa erityislapsille ja -nuorille sekä heidän perheilleen.
Erityislasten Omaiset ELO ry on yksi Terveyskylän Vertaistalon Etsi vertaistukea -hakukoneen yhdistyksistä. Vuonna 2000 perustetun yhdistyksen toiminnan tavoitteena on vahvistaa perheiden sosiaalisia tukiverkostoja, osallisuutta, hyvinvointia ja arjen sujuvuutta.
Erityislapsiperheeksi määritellään perhe, jossa on yksi tai useampi erityistä tukea tai hoivaa tarvitseva lapsi tai nuori, mutta ELO toimii diagnoosivapaasti, yli kunta- ja järjestörajojen. Diagnosoidut tai diagnosoimattomat tuen tarpeet voivat olla fyysisiä, psyykkisiä, neurologisia, kielellisiä tai sosiaalisia. Toiminta on kaikille avointa ja maksutonta. Vuosittain toimintaan osallistuu yli 500 perhettä.
Käytännössä yhdistyksen toiminta kostuu säännöllisistä, perheille ja perheen eri osapuolille tarjottavista vertaistukiryhmistä sekä koko perheelle suunnatuista suuremmista tapahtumista. Perheille, ammattilaisille ja kaikille kiinnostuneille ELO tarjoaa koulutuksia ja teemailtoja.
Yhdistys järjestää vertaistoimintaa myös verkossa ja mahdollistaa tilaisuuden luonteen sen salliessa osallistumisen omalta koneelta tai etäkatsomoista. ELO tarjoaa myös monipuolisia vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksia yleishyödyllisistä tehtävistä kokemustoimintaan.
Vertaistukea yhteisen tekemisen ja virkistävien tapahtumien kautta
Läpi vuoden Rovaniemellä ja muissa Lapin kunnissa kokoontuvat vertaistukiryhmät ovat yhdistyksen toiminnassa keskeisiä. Vanhempien ja aikuisten ryhmissä osallistujat jakavat kokemuksia, ajatuksia ja tunteita sekä viihtyvät ja voimaantuvat vertaisten seurasta.
Lasten ja nuorten ryhmissä viihtyvyys, sosiaaliset kohtaamiset, vertaistuki ja mukavat yhdessä tekemisen kokemukset ovat tärkeitä elementtejä. Ryhmät ovat rakentuneet muun muassa vapaa-ajan vieton, liikunnan ja luovan toiminnan ympärille. Perheiden yhteisissä tapaamisissa vertaistuki toteutuu tietyn teeman tai toiminnan äärellä. Pääpaino on yhteisessä tekemisessä, jonka järjestämisessä ELO on viime vuosina hyödyntänyt yhä enemmän Lapin ulkoilu-, retkeily- ja vierailumahdollisuuksia. Toiminnallisen puolen ohessa tulevat tänäkin vuonna tutuksi avoimet, elämänmakuiset keskustelut luonnossa nuotion äärellä.
Yhdistyksen suurempiin, koko perheelle suunnattuihin, matalankynnyksen vertaistuki- ja virkistystapahtumiin perheiden on helppo tulla mukaan. ELOn perhetapahtumissa perheet pääsevät muun muassa laskettelemaan, polskimaan kylpylässä, vaeltamaan ja retkeilemään ruska-aikana Lapin tuntureilla, nauttimaan sirkuksen taiasta sekä riemukkaista perhepäivistä sisähuvipuistoissa. Vuosi huipentuu joulumieltä nostattaviin joulutapahtumiin.
ELOn koulutukset ja teemaillat puolestaan saattavat yhteen perheet, ammattilaiset ja muut aiheesta kiinnostuneet keskustelemaan ja rakentamaan yhteistä ymmärrystä tärkeistä aiheista. Kaikille yhteiset tilaisuudet tarjoavat ajankohtaista tietoa erityisyydestä sekä tukea vanhemmuuteen, ihmissuhteisiin ja arjen sujumiseen.
Vapaaehtoistyön tekeminen antoisaa myös tekijälle
ELOn vapaaehtoistoimijat tekevät tärkeää työtä erityislapsiperheiden hyvinvoinnin hyväksi ja osallistuvat näin omalta osaltaan yhdistyksen toiminnan toteutukseen. Vapaaehtoistyön tekeminen on omalla persoonalla, omin tiedoin ja taidoin tehtävää työtä. Tarkoituksena on, että vapaaehtoistoiminta lisäisi toimijan osallisuuden, merkityksellisyyden ja hyödyllisyyden kokemuksia sekä hyvinvointia.
ELOn kokemustoiminta antaa mukanaolijoille mahdollisuuden omien kokemuksien hyödyntämiseen ja merkityksellistämiseen sekä vaikuttamistyöhön matalalla kynnyksellä. Kokemustieto lisää parhaimmillaan ammattilaisten, opiskelijoiden ja muun yleisön ymmärrystä erityislasten ja -perheiden elämästä, diagnooseista, jaksamisesta ja toipumisesta. Kokemusosaajien kokemustarinat ovat olleet kiiteltyjä ja ne on koettu koskettavina, rohkeina, ja silmiä avaavina.
Vuonna 2022 käynnistyi ELOn ja Napapiirin Omaishoitajat ry:n yhteinen NEPPARI - Nepsyperheiden arki näkyväksi -hanke, jonka tavoitteena on lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä voimavarojen, arjenhallinnan, toimijuuden ja osallisuuden tukeminen elämän muutosvaiheissa. Päätavoitteena on nepsyperheiden voimavarojen ja toimijuuden vahvistaminen elämän muutosvaiheissa yksilöllisen ja ryhmämuotoisen tuen sekä kehittäjäryhmätoiminnan avulla. Lisätietoa Neppari-hankkeesta.
Kirjoittanut: Petteri Huhtamella, verkostotyöntekijä, Erityislasten Omaiset ELO ry
Maksuton ehkäisy alle 25-vuotiaille laajenee koko Lappiin
7.2.2023
Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto on päättänyt, että koko Lapin hyvinvointialueella otetaan käyttöön alle 25-vuotiaille maksuton ehkäisy.
Tähän saakka maksuton ehkäisy on ollut käytössä useissa Lapin kunnissa sekä Enontekiö, Kemi, Kemijärvi, Sodankylä ja Tornio on olleet mukana valtakunnallisessa maksuttoman ehkäisyn kokeilussa viime vuodesta alkaen.
Valtakunnallinen kokeilu luo yhteiset käytännöt Lappiin
Maksuttoman ehkäisyn kokeilu on koskenut kaikkia alle 25-vuotiaita huomioiden kaikki sukupuolet ja kaikki ehkäisymenetelmät. Nuori saa maksuttoman ehkäisyn joko keskitetysti ehkäisy- tai seksuaaliterveysneuvolasta tai hajautetusti sekä ehkäisyneuvolasta että koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta.
Kokeilun avulla alueilla ja kunnilla on ollut mahdollisuus kehittää ja yhtenäistää nuorille suunnattuja kattavia seksuaaliterveyspalveluita pitäen sisällään raskauden ja seksitautien ehkäisyn, seksuaali- ja lisääntymisterveyttä edistävän neuvonnan ja seksuaalikasvatuksen. Lapissa kokeilua on koordinoinut Tulevaisuuden sote-keskus –hanke.
-Olen todella iloinen tästä päätöksestä. Esimerkiksi alle 25-vuotiaiden raskaudenkeskeytyksiä oli vuonna 2021 maan eniten Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella ja hyvinvointialueista kolmanneksi eniten Lapin hyvinvointialueella, kertoo Tulevaisuuden sote-keskus –hankkeen erityisasiantuntija Mervi Pirkola.
Myös alle 25-vuotiaiden klamydian ilmaantuvuus oli vuonna 2021 koko maan korkeinta Lapin sairaanhoitopiirin ja tippurin Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella. Molemmissa trendi oli nouseva verrattuna edelliseen vuoteen.
-Ehkäisyn maksuttomuus lisää ehkäisyn käyttöä ja vaikuttaa näin positiivisesti nuorten seksuaaliterveyteen. Meillä on näyttöä, että kunnissa, joissa tarjotaan maksuton ehkäisy, on todettu vähemmän seksitautitartuntoja ja raskaudenkeskeytysten määrä on laskenut, Pirkola kertoo.
Nuorten ehkäisypalvelujen kehittämiseen on osallistettu mukaan kokeilussa mukana olevien kuntien nuoret, heille suunnatun kyselyn ja nuorista muodostettavan kehittäjäverkoston avulla. Tulevina kehittämistoimenpiteinä ovat muun muassa palveluiden saatavuuden kehittäminen nuorten näkökulmasta, sähköinen asiointi ja palveluneuvonnan sisältöjen kehittäminen. Tavoitteena on luoda yhtenäinen Lapin hyvinvointialueen nuorten ehkäisypalvelujen toimintamalli.