Voit olla yhteydessä alueesi sosiaalipalveluun, jos tarvitset tukea esimerkiksi perheen arjen käytännön järjestelyihin, arjessa jaksamiseen, haasteisiin lasten kasvatuksessa, taloudellisiin vaikeuksiin tai päihteiden käyttöön.
Sosiaalipalvelujen työntekijät ohjaavat sinut eteenpäin sopiviin palveluihin.
Lapsiperheiden sosiaalityö on ennaltaehkäisevää työtä, joka tukee perheen arjen sujumista. Perheiden elämään liittyviä ongelmatilanteita ratkaistaan esimerkiksi sosiaalityön tai sosiaaliohjauksen avulla. Lapsiperheiden sosiaalityössä tuetaan lapsen sekä vanhempien hyvinvointia. Lapsiperheiden sosiaalityö sisältää myös esimerkiksi tukihenkilö- tai tukiperhetoimintaa ja vertaisryhmätoimintaa.
Kenelle ja millä ehdoin
Perheiden sosiaalityö ja -ohjaus on tarkoitettu kaikille Lapin hyvinvointialueella asuville perheille.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta
Kaikki
Enontekiö
Inari
Kemi
Kemijärvi
Keminmaa
Kittilä
Kolari
Muonio
Pelkosenniemi
Pello
Posio
Ranua
Rovaniemi
Salla
Savukoski
Simo
Sodankylä
Tervola
Tornio
Utsjoki
Ylitornio
Valittuna: Kaikki
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Itäinen)
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen Kemijärven, Pelkosenniemen, Sallan, Savukosken ja Sodankylän sosiaalipalveluihin. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja
Utsjoen sosiaalipalveluihin. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta ja asiointi
Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalipalveluista sekä tukea elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelu on käytössä Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Pellon, Muonion ja Utsjoen alueella.
olet huolissasi jostakin itseesi, perheeseesi tai läheiseesi liittyvästä asiasta, muttet tiedä mihin ottaa yhteyttä
tarvitset käytännön apua kotiin
toivot tukea kasvatukseen tai parisuhteeseen liittyen
olet huolissasi omasta, lapsen, nuoren tai läheisen käytöksestä, päihteiden käytöstä tai mielialasta
olet kohdannut perheväkivaltaa
olet huolissasi jaksamisestasi vanhempana
Palvelussa tehdään ensiarvio tilanteesta, kartoitetaan yhdessä asiakkaan ja verkoston kanssa, minkälaisesta tuesta asiakas voisi hyötyä sekä järjestetään tarvittava tuki.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Perhesosiaalityön neuvonta on henkilökohtaista tukea ja ohjausta perheille elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Perhesosiaalityön neuvonta on henkilökohtaista tukea ja ohjausta perheille elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja palvelee myös lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa.
Kemin, Keminmaan ja Simon sosiaalipalveluiden neuvonta ja palveluohjaus
Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen.
Pelkosenniemen perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelut
Saat yhteyden perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Saat yhteyden lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan voit ottaa yhteyttä lasten, nuoren ja palveluihin liittyen. Lapsiperhetyöntekijä toteuttaa muun muassa perhetyötä ja lastensuojelun perhetyötä. Voit myös varata tapaamisajan.
Sodankylän perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus
Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttavat löytämään tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa teemme alustavan arvioinnin. Samalla katsomme, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.
Puhelin
Sodankylän perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus
Enontekiön sosiaalipalvelujen toimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.
Osoite
Kunnanvirasto, 1. kerros
Ounastie
165
99400
ENONTEKIÖ
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Perjantai08:00 - 15:00
Inarin sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.
Inarin sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavattavissa vain ajanvarauksella.
Osoite
Piiskuntie
2
99800
IVALO
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Torstai09:00 - 15:00
Perjantai09:00 - 11:00
Kemin sosiaalitoimisto
Kemin sosiaalitoimisto sijaitsee kaupungin keskustassa lähellä kaupungintaloa. Saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa paikan päällä sosiaalitoimistossa arkipäivisin.
Sosiaalitoimistossa sijaitsevat seuraavat palvelut: aikuissosiaalityö, perhesosiaalityö, lastensuojelu, jälkihuolto, lastenvalvoja, talousneuvonta, sosiaalinen luototus ja pakolaistyö.
Osoite
Keskuspuistokatu
30
94100
KEMI
Normaalit aukioloajat
Neuvonta ja ohjaus
Maanantai - Perjantai09:00 - 13:00
Kolarin sosiaalitoimisto
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu terveyskeskuksen parkkipaikalta oikean puoleiseen erillissiipeen, jonka ovessa lukee sosiaalitoimisto.
Varaa aika etukäteen puhelimitse tai verkkoasioinnin kautta.
Osoite
Sairaalantie
4 B
95900
KOLARI
Normaalit aukioloajat
Auki ajanvarauksella
Muonion hyvinvointipalveluiden toimisto
Muonion hyvinvointipalvelujen toimisto palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Osoite
Pirkantie
11
99300
MUONIO
Pellon sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Sosiaalityöntekijät tukevat sinua ja perhettäsi haastavissa elämäntilanteissa ja järjestävät tarvittavat tukitoimet.
Osoite
Opintie
7 B
95700
PELLO
Normaalit aukioloajat
Aukioloajat
Maanantai - Perjantai08:00 - 16:00
Posion perusturvatoimisto
Posion perusturvatoimistosta saat sosiaalipalveluita. Perusturvan toimistossa työskentelevät palvelujohtaja, sosiaalityöntekijät, perusturvan toimistosihteerit sekä kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja (paikalla perjantaisin).
Osoite
Sairaalantie
2 B
97900
POSIO
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Perjantai09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Ranuan sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.
Osoite
Sairaalatie
4 B
97700
RANUA
Normaalit aukioloajat
Sosiaalitoimiston aukioloajat
Maanantai - Perjantai09:00 - 15:00
Toimistosihteerien palveluajat
Maanantai - Perjantai09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Rovaniemen perhepalvelukeskus
Korkalonkadulla sijaitseva Perhepalvelukeskus palvelee lapsiperheitä monipuolisesti. Perhepalvelukeskus sijaitsee Rovaniemen keskustassa.
Perhepalvelukeskuksessa toimivat perhetupa, avoin päiväkoti, keskustan neuvola, perhetyö, kuntoutus, perhesosiaalityö, keskittymistiimi sekä perheneuvola.
Osoite
Korkalonkatu
4
96100
ROVANIEMI
Normaalit aukioloajat
Avoimen päiväkodin palveluajat
Maanantai09:00 - 15:30
Tiistai09:00 - 13:00
Keskiviikko09:00 - 15:30
Torstai09:00 - 13:00
Perjantai09:00 - 12:00
Perhesosiaalityön palvelut
Maanantai - Perjantai08:00 - 15:00
Perheneuvolan palveluajat
Maanantai - Perjantai08:00 - 16:00
Sallan sosiaali- ja terveyskeskus
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.
Osoite
Jungintie
3
98900
SALLA
Simon perhe- ja sosiaalipalvelupiste
Perhe- ja sosiaalipalvelupisteestä saat seuraavat palvelut:
sosiaalityön palvelut
täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
työllistämistä tukevat palvelut
maahanmuuttajien palvelut
lastensuojelun palvelut
perheneuvolan palvelut
vammaisten palvelut
Osoite
Palvelupiste sijaitsee rakennuksen toisessa kerroksessa.
Jenssintie
2
95200
SIMO
Normaalit aukioloajat
Palveluohjaus
Maanantai - Perjantai09:00 - 15:00
Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka, Perhekeskus
Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.
Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.
Tervolan sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston yhteydessä.
Varaa aika asiointiin suoraan asiaasi hoitavalta henkilöltä.
Osoite
Keskustie
81
95300
TERVOLA
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Perjantai08:30 - 15:00
Tornion sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimisto sijaitsee ammattiopisto Lappian Yritystalolla. Sosiaalitoimiston aulassa on asiakkaiden käyttöön tarkoitettu tietokone, jolla voi tulostaa asiapapereita.
Sosiaalitoimistossa sijaitsee työikäisten, perhesosiaalityön, lastensuojelun ja lastenvalvojan palvelut. Saat myös sosiaalipalveluihin liittyvää neuvontaa ja ohjausta asioimalla paikan päällä sosiaalitoimistossa.
Hoidamme kaikki Lapin hyvinvointialueen synnyttäjät Lapin keskussairaalassa 28. joulukuuta alkaen
Kuva: Pixapay
29.11.2024
Synnyttäjien ohjaaminen Lapin keskussairaalaan aloitetaan 28.12.2024 kello 8. Jos synnyttäjä saapuu ennen 28.12. kello 8 Länsi-Pohjan synnytysosastolle, synnytys ja osastohoito tapahtuu Länsi-Pohjan keskussairaalassa. Länsi-Pohjan keskussairaalan synnytysvastaanoton puhelinnumero 040 484 4946 on käytössä vuoden loppuun asti. Normaali raskauden seuranta toteutetaan lounaisen alueen raskaana oleville vuoden vaihteen jälkeen Länsi-Pohjan keskussairaalassa naistentautien- ja äitiyspoliklinikalla, jos he eivät tarvitse selkeästi synnytykseen liittyvää hoitoa tai osastohoitoa.
Synnytysvastaanotto Lapin keskussairaalassa toimii ympärivuorokautisesti. Voit ottaa yhteyttä ja tulla synnytysvastaanotolle, kun raskaus on kestänyt yli 22 raskausviikkoa. Saat yhteyden Lapin keskussairaalan synnytysvastaanotolle ympäri vuorokauden soittamalla numeroon 040 512 0543.Synnytysvastaanotto toimii myös raskaana olevien päivystyspoliklinikkana. Alle 22 raskausviikolla ota yhteys keskitettyyn Päivystysapuun 116117 (24h).
Synnytysvalmennusmateriaalista löydät tietoa esimerkiksi siitä, missä tilanteissa sairaalaan pitää olla yhteydessä. Synnytysvalmennusmateriaalin löydät Lapin hyvinvointialueen nettisivuilta Meillä asiakkaana-osion alta Perhevalmennuksen tietopankista.
Lapin keskussairaalan synnytysosastolla järjestetään tutustumiskäyntejä synnyttäjille joka lauantai kello 13. Tutustumiskäynnille ei tarvitse ilmoittautua erikseen ja tutustumiskäynnit ovat maksuttomia. Tutustumiskäynnin yhteydessä suosittelemme tutustumaan myös reittiin sisäpihalle.
Synnyttäjien saapuminen
Lapin keskussairaalan synnytysvastaanotto sijaitsee osoitteessa Ounasrinteentie 22, 96400 Rovaniemi. Kulku Lapin keskussairaalan synnytysvastaanotolle tapahtuu sisäpihan kautta ympärivuorokautisesti.
Kuva reitistä sisäpihalle. Ounasrinteentieltä käännytään liikenneympyrästä Kivikaudentielle. Kivikaudentiellä logistiikkapihan jälkeen on opaste ”synnyttäjät”. Sisäpihalla on varattu synnyttäjille 4 autopaikkaa (2 h) parkkikiekolla. Sisäänkäynnin yhteydessä on ovikello, jota soittamalla ovi avataan. Synnytysvastaanotto sijaistee 6. kerroksessa, johon pääsee sisäpihan sisäänkäynnin jälkeen hissillä. Kahden tunnin aikana tukihenkilö siirtää auton maksullisille parkkipaikoille, pääasiassa pysäköintitaloon. Pysäköintitalosta on käynti sairaalaan sisäkautta.
Hoidamme kaikki Lapin hyvinvointialueen synnyttäjät Lapin keskussairaalassa 28. joulukuuta alkaen
Synnyttäjien ohjaaminen Lapin keskussairaalaan aloitetaan 28.12.2024 kello 8. Jos synnyttäjä saapuu ennen 28.12. kello 8 Länsi-Pohjan synnytysosastolle, synnytys ja osastohoito tapahtuu Länsi-Pohjan keskussairaalassa. Länsi-Pohjan keskussairaalan synnytysvastaanoton puhelinnumero 040 484 4946 on käytössä vuoden loppuun asti. Normaali raskauden seuranta toteutetaan lounaisen alueen raskaana oleville vuoden vaihteen jälkeen Länsi-Pohjan keskussairaalassa naistentautien- ja äitiyspoliklinikalla,...
Lapin hyvinvointialue järjestää Lapin nepsymessut 23.-24.1.2025
19.11.2024
Lapin hyvinvointialue järjestää Lapin nepsymessut 23.-24.1.2025 Lapin keskussairaalalla yhteistyössä OLKA Lappi –hankkeen ja VASA2-hankkeen neuropsykiatrisen palvelupolun kehittämiskokonaisuuden kanssa. Messut ovat suunnattu kaikille aiheesta kiinnostuneille. Ohjelmassa lyhyitä tietoiskuja, pidempiä luentoja ja kokemuspuheenvuoroja. Tapahtumassa paikalla useita eri näytteilleasettajia. Ohjelma tarkentuu myöhemmin.
Messut ovat maksuttomat ja saavutettavuuteen pyritään kiinnittämään huomiota.
Torstai on varattu messuille sekä lyhyille puheenvuoroille auditoriossa. Messut järjestetään Lapin keskussairaalan sisäkadulla klo 10-16 ja auditoriossa on ohjelmaa klo 10-15.00.
Näytteilleasettajaksi torstaiksi 23.1 voi nyt ilmoittautua. Paikkoja on rajattu määrä. Voitte myös varata pöydän sijasta/lisäksi 15min puheenvuoron, jossa kertotte toiminnastaan tai muusta haluamastaan aiheesta.
Lapin hyvinvointialue järjestää Lapin nepsymessut 23.-24.1.2025
Lapin hyvinvointialue järjestää Lapin nepsymessut 23.-24.1.2025 Lapin keskussairaalalla yhteistyössä OLKA Lappi –hankkeen ja VASA2-hankkeen neuropsykiatrisen palvelupolun kehittämiskokonaisuuden kanssa. Messut ovat suunnattu kaikille aiheesta kiinnostuneille. Ohjelmassa lyhyitä tietoiskuja, pidempiä luentoja ja kokemuspuheenvuoroja. Tapahtumassa paikalla useita eri näytteilleasettajia. Ohjelma tarkentuu myöhemmin.
Messut ovat maksuttomat ja saavutettavuuteen pyritään kiinnittämään huomiota.
...
Lapin ensi- ja turvakoti on aloittanut etäkriisityön
9.10.2024
Etäkriisityö puhelimitse tai videoyhteydellä tarjoaa ei kiireellistä tai akuutin kriisin jälkeistä matalan kynnyksen keskusteluapua. Tämä täydentää hyvinvointialueen lakisääteisiä palveluita kaupunkikeskittymien ulkopuolella.
Varhainen tuki ehkäisee kielteisten elämäntapahtumien laukaisemien reaktioiden kehittymistä terveydenhuollon palveluja vaativiksi täydentäen mielenterveyden edistämisen palveluita. Itsetuhoiset ajatukset ovat myös yleisiä kriisien keskellä ja itsemurhien ehkäisytyö on osa kaikkia työmuotoja.
Etäkriisityötä tehdään samoista järjestölähtöisen kriisiauttamisen lähtökohdista kuin muussakin kriisikeskustyössä. Maksuttomuus, mahdollisuus asioida anonyymina, lyhytkestoisuus sekä asiakkaan voimavarojen ja selviytymiskeinojen vahvistaminen ovat etäkriisityönkin keskiössä. Etäkriisityöhönkään ei tarvita lähetettä. Asiakkuuteen hakeutumiseen riittää oma kokemus siitä, etteivät omat voimat riitä yllättävässä tai kuormittavassa tilanteessa. Etäkriisityö auttaa elämän haastavissa tilanteissa koko Lapin hyvinvointialueen asiakkaita.
Etäkriisityöntekijä Suvi Ylitoloselle voi varata etävastaanottoajan numerosta 040 511 7929 (ma-pe klo 8–14 ), Kriisikeskuksen ajanvarausnumerosta 040 553 7508 tai verkkoajanvarauksesta
Ensimmäinen aika pyritään saamaan kahden viikon kuluessa. Kriisityöntekijä soittaa varattuna aikana tai lähettää linkin etukäteen videotapaamiseen.
Lapin hyvinvointialue on myöntänyt Lapin ensi- ja turvakoti ry:n Kriisikeskukselle kumppanuusavustuksen etäkriisityön toteuttamiseen. Uusi työntekijäresurssi mahdollistaa paremmin koko hyvinvointialueen asiakkaiden auttamisen sekä yhteistyön muiden toimijoiden kanssa.
Lapin ensi- ja turvakoti on aloittanut etäkriisityön
Etäkriisityö puhelimitse tai videoyhteydellä tarjoaa ei kiireellistä tai akuutin kriisin jälkeistä matalan kynnyksen keskusteluapua. Tämä täydentää hyvinvointialueen lakisääteisiä palveluita kaupunkikeskittymien ulkopuolella.