Neuvonta ja ohjaus
Neuvonta ja ohjaus
Jos olet uusi asiakas tai elämäntilanteesi on muuttunut, ota yhteyttä sosiaalipalvelujen ohjaukseen ja neuvontaan. Sosiaalipalvelujen työntekijät neuvovat sinut oikeiden palveluiden ja tukien piiriin. Voit saada apua esimerkiksi perheen arjen jaksamiseen, iäkkään omaisen hoidon järjestämiseen, toimeentuloon, päihteiden käyttöön tai mielenterveysongelmiin.
Ajankohtaista aiheesta
-
Kesän 2023 poikkeusaukioloajat ja sulut sosiaali- ja terveyspalveluissaKesän aikana Lapin hyvinvointialueen palveluissa voi olla muutoksia aukioloajoissa sekä toiminta voi olla...
Kesän 2023 poikkeusaukioloajat ja sulut sosiaali- ja terveyspalveluissa
1.6.2023
Kesän aikana Lapin hyvinvointialueen palveluissa voi olla muutoksia aukioloajoissa sekä toiminta voi olla supistettua tai väliaikaisesti kiinni. Alle on koostettu poikkeukset normaalista toiminnasta. Muuten palvelut toimivat normaalisti.
Enontekiö
Päivätoimintakeskus Hyrylä on suljettu 5.7.–2.8.2023.
Enontekiön sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Inari
Inarin Toimintakeskus on suljettu 3.7.–6.8.2023.
Inarin sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Kemi
Kemin muistipoliklinikka on suljettu 19.6.-10.7.2023
Kemin haavapoliklinikka on suljettu 10.7.-6.8.2023
Kemin päiväsairaala on suljettu 3.7.-30.7.2023Kemin avokuntoutus on suljettu 3.-30.7.2023.
Kemin perheneuvola on suljettu 17.-30.7.2023.
Kemin toimintakeskus Leipätehdas on suljettu 26.6.–23.7.2023.
Kemijärvi
Vammaisten päivätoiminta Kiehispirtissä ja Toimintakeskuksessa on suljettu 26.6.-28.7.2023.
Ikääntyneiden intervalliyksikkö Luhtavillan toimintaa on supistettu 15.6.-6.8.2023.
Keminmaa
Keminmaan muistipoliklinikka on suljettu 3.7.-30.7.2023
Keminmaan päiväkeskus Rantatupa on suljettu 26.6.-28.7.2023.
Keminmaan sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvarauksella 10.-23.7.2023, kunnanviraston on suljettu.
Keminmaan perheneuvolan psykologin palvelut on suljettu 3.-31.7.2023.
Kittilä
Kittilän sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Päivätoiminta Pääskynpesä on suljettu 23.6.–9.8.3023.
Kolari
Kolarin terveyskeskuksen vuodeosasto on suljettu 2.6.–6.8.2023. Sulun aikana terveyskeskustasoista hoitoa tarvitsevat potilaat hoidetaan naapurikunnissa sijaitsevilla osastoilla.
Kolarin suun terveydenhuolto suljettu 13.–14.6. ja 26.6.–23.7. Sulun aikana voi ottaa yhteyttä lähimpään hammashoitolaan Muoniossa, Kittilässä tai Pellossa.
- Muonion suun terveydenhuolto p. 040 186 4699
- Kittilän suun terveydenhuolto p. 040 546 3901
- Pellon suun terveydenhuolto p. 040 713 2736
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Päivätoiminta Toimari on suljettu 23.6.–16.7.2023.
Muonio
Muonion suun terveydenhuolto on suljettu 10.7.–7.8. Sulun aikana puhelut ohjautuvat Hetan terveysasemalle suun terveydenhuoltoon.
Muonion sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Päivätoiminta Naalo on suljettu 3.–31.7.2023
Pelkosenniemi
Pelkosenniemen terveyspalvelut (lääkäri, hoitaja, laboratorio, röntgen, hammashoitola, fysioterapia, neuvola ja vuodeosasto) on suljettu 17.7.–6.8.2023. Päivystävä sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja tavattavissa tiistaisin ja torstaisin sulun aikana.
Pelkosenniemi-Savukosken mielenterveyspalvelut on suljettu 3.7.–30.7.2023.
Kiireellisissä tapauksissa yhteydenotot Sodankylän mielenterveystoimiston ajanvaraukseen ma-to klo 8.00–11.00, p. 040 6789566 tai Lapin keskussairaalan mielenterveyspäivystykseen p. 040 715 8400 (24/7)Pelkosenniemen vammaisten päivätoiminta Toimintapiste on suljettu 10.7.-11.8.2023.
Pello
Pellon tehostettu kotisairaanhoito toimii 5.6.–31.7.2023 aikana supistetusti. Tehostettu kotisairaanhoito on auki vain arkipäivisin kello 8–21. Viikonloppuisin voi tarvittaessa olla yhteydessä vuodeosastolle p. 040 7132 743.
Pellon sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Pellon Toimintakeskus on suljettu 3.–31.7.2023.
Niittyvillan päiväkeskus on suljettu 3.-16.7.2023.
Rovaniemi
Rovaniemen muistipoliklinikka ja diabetespoliklinikka on suljettu 3.7.-30.7.2023
Rovaniemen perhesuunnitteluneuvola ja opiskeluterveydenhuolto on suljettu 3.-23.7.2023
Rovaniemen kouluterveydenhuolto on suljettu 26.6.-8.8.2023
Rovaniemen Saarenputaan hammashoitola on suljettu 5.6.-13.8.2023- Muurolan hammashoitola ja Sinetän hammashoitola suljettu koko kesän ajan.
- Kesän ajan Rovaniemen suun terveydenhuollon toiminta on keskitetty Piekkarin hammashoitolaan.
Rovaniemien seniorineuvolat on suljettu 1.6.-31.7.2023.
Erkkilänkujan päivätoimintakeskuksen aikuisten päivätoiminta on suljettu 3.-30.7.2023.
Kolpeneen tuki- ja osaamiskeskuksen tilapäishoitoyksikkö Vuoma on suljettu 1.–30.7.2023. Kolpeneen kuntoutuspoliklinikka jaan suunniteltu jaksotoiminta on suljettu 21.6.–6.8.2023. Myllärin paja on suljettu 3.–31.7.2023.
Savukoski
Savukosken terveyspalvelut (lääkäri, hoitaja, laboratorio, hammashoitola, fysioterapia ja neuvola) on suljettu 19.6.–16.7.2023.
Pelkosenniemi-Savukosken mielenterveyspalvelut on suljettu 3.7.–30.7.2023.
Kiireellisissä tapauksissa yhteydenotot Sodankylän mielenterveystoimiston ajanvaraukseen ma-to klo 8.00–11.00, p. 040 6789566 tai Lapin keskussairaalan mielenterveyspäivystykseen p. 040 715 8400 (24/7)Simo
Simon muistipoliklinikka on suljettu 26.6.-23.7.2023
Simon suun terveydenhuolto on suljettu 3.7.-30.7.2023. Kiireellisissä tapauksissa soita Rovaniemen suun terveydenhuollon ajanvaraukseen p. 016 860 2010Simon päivätoiminta on suljettu 3.–31.7.2023. Toimintakeskus on suljettu 30.6.–23.7.2023. Työpaja on suljettu 3.7.–4.8.2023.
Simon perheneuvolan psykologin palvelut on suljettu 3.7.-6.8.2023.
Sodankylä
Sodankylän röntgenissä on poikkeusaukiolo 12.6.-13.8.2023, ma-to 8–15, pe 8–14, to 22.6. suljetaan klo 14, suljettu juhannusaattona.
Sodankylän vammaisten päivätoiminta Päivänpaiste on suljettu 10.7.-11.8.2023.
Sodankylän Sopukan vastaanottotoiminta supistuu ajalla 19.6–13.8.
- kiireettömiä asioita koskevat puhelut otetaan vastaan arkisin klo 8–12, p. 020 692 881. Käytössä takaisinsoittopalvelu, puhelut pyritään soittamaan takaisin saman päivän aikana.
- Sopukan infopiste on auki ma-to klo 8–14 ja pe klo 8–13.
- Neuvolan toimisto on suljettu 3.7–30.7. Lastenneuvola (p. 040 685 5942) ja seksuaaliterveysneuvonta (p. 0400 239898, puhelinaika klo 10–11) toimivat supistetusti.
Sodankylän Hannuksenkartanon Veiki-siiven lyhytaikaispaikat suljettu 29.5.–20.8.2023. Suljettuja paikkoja on 7. Korvaavia paikkoja on muualla käytössä 3.
Tervola
Tervolan ikääntyneiden päivätoiminta on avoinna tiistaisin ja keskiviikkoisin ajalla 31.5.-5.9.2023.
Tervolan Toimintakeskus on suljettu 3.–31.7.2023.
Tornio
Tornion sosiaalitoimiston neuvonta on suljettu 8.–23.7.2023. Kiireisissä asioissa voit olla yhteydessä puhelimitse 050 5971160 klo 8.00–11.30.
Tornion A-klinikka on suljettu 3.7.–30.7.2023
Tornion A-klinikan ollessa suljettuna kiireelliset avohoitopalvelut järjestetään Länsi-Pohjan keskussairaalan keskitetyn poliklinikan toimesta.
Tornion päiväkeskus Väylän Valo on suljettu 10.-23.7.2023.
Tornion perheneuvola on suljettu 10.-23.7.2023. Ajalla 24.7.–31.7. avoinna ajanvarauksella, puhelinpäivystys tiistaisin ja torstaisin klo 10–12 p. 040 481 3392.
Utsjoki
Utsjoen suun terveydenhuolto on suljettu 3.7.-30.7.2023. Kiireellisissä asioissa soita Inarin suun terveydenhuollon ajanvaraukseen p. 040 830 8936.
Utsjoen sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Ylitornio
Ylitornion mielenterveystoimisto on suljettu 10.7.–21.7.2023.
Ylitornion mielenterveystoimiston ollessa suljettuna kiireelliset avohoitopalvelut järjestetään Länsi-Pohjan keskussairaalan keskitetyllä poliklinikalla.
Ylitornion ikääntyneiden päivätoiminta on suljettu 26.6.-30.7.2023. Toimintakeskus Jokipaju on suljettu 3.–30.7.2023
Ylitornion perheneuvolan aukioloaikoja on supistettu 10.–23.7.2023. Sosiaalityöntekijän tapaamiset varattava numerosta 040 825 0375.
Koko Lappi
Perheoikeudelliset palvelut
Perheoikeudellisten palvelujen neuvonta ja ohjaus on keskitetty koko Lapin hyvinvointialueella ajalla 26.6.–14.7.2023 numeroihin 040 139 7215 ja 040 137 3950 soittoaika ma–to 9-11. Perheoikeudelliset palvelut on suljettu 17.–21.7.2023.
Keskussairaalat
Huomaathan, että keskussairaaloiden palveluissa voi olla toiminnan supistuksia kesän aikana. Erityisesti heinäkuussa useita poliklinikkoja on suljettu.
Kesän 2023 poikkeusaukioloajat ja sulut sosiaali- ja terveyspalveluissa
1.6.2023Kesän aikana Lapin hyvinvointialueen palveluissa voi olla muutoksia aukioloajoissa sekä toiminta voi olla...Kesän 2023 poikkeusaukioloajat ja sulut sosiaali- ja terveyspalveluissa
Kesän aikana Lapin hyvinvointialueen palveluissa voi olla muutoksia aukioloajoissa sekä toiminta voi olla supistettua tai väliaikaisesti kiinni. Alle on koostettu poikkeukset normaalista toiminnasta. Muuten palvelut toimivat normaalisti.
-
Puhelujen kääntö vanhoista numeroista päättyy toukokuun lopussaOsa Lapin hyvinvointialueen puhelinnumeroista on muuttunut vuodenvaihteessa. Uusia numeroita on Kemissä,...
Puhelujen kääntö vanhoista numeroista päättyy toukokuun lopussa
17.5.2023
Osa Lapin hyvinvointialueen puhelinnumeroista on muuttunut vuodenvaihteessa. Uusia numeroita on Kemissä, Ranualla, Rovaniemellä, Tervolassa, Torniossa ja Ylitorniolla. Vanhoista numeroista puhelut kääntyvät uusiin toukokuun 2023 loppuun asti. Kesäkuussa vanhat numerot eivät enää toimi.
Ota tästä talteen tarvitsemasi uudet numerot
KemiKemin terveysaseman ajanvaraus 016 860 4100
Kemin hammashoitola 016 860 4115
Keskitetty ikäihmisten palvelutarpeen
arviointi ja neuvonta 016 860 4105
Korona- ja influenssarokotukset 016 860 4123
Koronatestit 016 860 4102
Diabeteshoitaja 016 860 4104
Suolistosyöpien seuranta 016 860 4103
Hoitotarvikejakelu 016 860 4124Kemin neuvolan terveydenhoitajien uudet puhelinnumerot:
Pirttikangas Jaana, Karihaaran alue 016 860 4141
Saukkonen Pia, Karihaaran alue 016 860 4142
Seppänen Laura, Sauvosaaren alue 016 860 4143
Taipale Emma 016 860 4146
Turunen Tanja, Syväkankaan alue 016 860 4144
Ylikärppä Hanna, Syväkankaan alue 016 860 4147
Ylinikka Maarit, Syväkankaan alue 016 860 4145
RanuaRanuan terveyskeskuksen ajanvaraus 016 860 3520
Rovaniemi
Terveysasemien ajanvaraus 016 860 2020
Hammashoitola 016 860 2010
Matkapalvelukeskus (24/7) 016 860 2060
Koronarokotus 016 860 2011Sosiaalipalvelujen neuvonta 016 860 2043
Soittoaika arkisin kello 9–15
Ikääntyneiden palveluohjaus Nestori 016 860 2044
Soittoaika arkisin kello 9–14Lasten, nuorten ja perheiden palvelut
Opiskelijaterveydenhuolto ja
perhesuunnitteluneuvola 016 860 2042
Äitiys- ja lastenneuvola 016 860 2045
Lasten ja nuorten keskittymistiimi 016 860 2065Ikääntyneiden palvelut
Ikääntyneiden palveluohjaus Nestori 016 860 2044
Iäkkäiden omais- ja perhehoito 016 860 2051
Ikäkeskuksen asiakasmaksuyksikkö 016 860 2055
TervolaTervolan terveyskeskuksen ajanvaraus 016 860 4210
Tervolan hammashoitolan ajanvaraus 016 860 4215
Alkku Mia-Maria, johdon assistentti 040 651 9577
Hurtig Maria, vuodeosaston osastonhoitaja 040 651 9586
Kaihu Tarja, sosiaaliohjaaja 040 651 9582
Mäkipeura Teija, palvelussuhdeasiantuntija 040 651 9579
Mäntyranta Kaisa, vs. kotikuntoutuksen ohjaaja 040 651 9592
Nikurautio Minna, vanhuspalveluiden ohjaaja 040 651 9590
Parkkila Iina, sihteeri 040 651 9578
Viik Raisa, vs. vanhustenhuollon johtaja / kehitysjohtaja 040 651 9589Tehostettu palveluasuminen, hoitajat
Jokikullero 040 651 9597
Kotikullero 040 651 9594
Pihakullero 040 651 9598
TornioTornion terveyskeskuksen ajanvaraus 016 860 4220
Tornion hammashoitola 016 860 4221
YlitornioYlitornion terveyskeskuksen ajanvarausnumerot
1. alue 016 860 4231
Kirkonkylä (virastotalo – Sofiankatu), Tolpinmäki, Koivistonpää, Ojalanpää, Kantomaanpää, Ratasvuoma, Nivanpää, Lohijärvi, Pakisjärvi, Pessalompolo, Meltosjärvi, Raanujärvi
2. alue 016 860 4232
Parkkitie – Nuotioranta, Kirkonkylän pohjoisosa (Sahaherrantiestä pohjoiseen) , Niuro, Lutunkuja, Suutarinmäki, Hyllykylä, Kopanmäki, Taroniemi, Purasenvaara, Aavasaksa, Kuivakangas, Kaulinranta
3. alue 016 860 4233
Armassaari, Kainuunkylä, Väystäjä, Pekanpää, Rajantie 24 – 410, Tengeliö, Portimo, Etelä-Portimo, Törmäsjärvi, Mellakoski
Ylitornion reseptitoimisto 016 860 4230
Ylitornion hammashoitola 016 860 4235
Kaikki Sote-palvelujen yhteystiedot ja ajankohtaiset tiedotteet löytyvät osoitteesta lapha.fi. Puhelujen kääntö vanhoista numeroista päättyy toukokuun lopussa
17.5.2023Osa Lapin hyvinvointialueen puhelinnumeroista on muuttunut vuodenvaihteessa. Uusia numeroita on Kemissä,...Puhelujen kääntö vanhoista numeroista päättyy toukokuun lopussa
Osa Lapin hyvinvointialueen puhelinnumeroista on muuttunut vuodenvaihteessa. Uusia numeroita on Kemissä, Ranualla, Rovaniemellä, Tervolassa, Torniossa ja Ylitorniolla. Vanhoista numeroista puhelut kääntyvät uusiin toukokuun 2023 loppuun asti. Kesäkuussa vanhat numerot eivät enää toimi.
-
Matkapalvelukeskuksen toiminta laajenee keväälläHyvinvointialueelle siirtyvän Matkapalvelukeskuksen palvelut otetaan käyttöön Kemissä, Keminmaalla,...
Matkapalvelukeskuksen toiminta laajenee keväällä
23.1.2023
Hyvinvointialueelle siirtyvän Matkapalvelukeskuksen palvelut otetaan käyttöön Kemissä, Keminmaalla, Pelkosenniemellä, Tervolassa, Torniossa ja Ylitorniolla kevään aikana.
Matkapalvelukeskus on jo aiemmin välittänyt kyydit Rovaniemellä. Matkapalvelukeskuksen toiminnasta ja kumppanuussopimuksista tehdään selvitys.
Palvelut ovat käytettävissä maaliskuun alusta lähtien tai viimeistään sitten, kun uusien taksiyrittäjien sopimukset tulevat voimaan. Kunnissa on tällä hetkellä käynnissä taksipalvelujen kilpailutus. Matkapalvelukeskuksen piiriin siirtyvät uudet vammaispalvelulain tai sosiaalihuoltolain mukaisen kuljetuspäätöksen saaneet asiakkaat sekä asiakkaat, joilla oma taksiyrittäjä vaihtuu.
Aluehallitus hyväksyi samalla sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen myöntämisperusteet, jotka liittyvät Matkapalvelukeskuksen toimintaan. Kuljetuspalvelumatkoja ei saa käyttää matkoihin, jotka kuuluvat Kela-korvauksen piiriin. Tällaisia matkoja ovat esimerkiksi lääkäri-, laboratorio- ja terapiakäynnit.
Asiakas tilaa kyydin matkapalvelukeskuksesta, joka yhdistelee asiakkaiden kyytejä mahdollisuuksien mukaan. Viranhaltijat voivat myöntää ehdot täyttäville asiakkaille oikeuden yksityiskyytiin tai tutun vakiotaksin tilaamiseen.
Kyyti tulee tilata vähintään 1,5 tuntia ennen lähtöä. Jos asiakkaat pystyvät itse keskenään yhdistämään kyytitarpeensa, heiltä ei peritä omavastuumaksua. Matkapalvelukeskuksen toiminta laajenee keväällä
23.1.2023Hyvinvointialueelle siirtyvän Matkapalvelukeskuksen palvelut otetaan käyttöön Kemissä, Keminmaalla,...Matkapalvelukeskuksen toiminta laajenee keväällä
Hyvinvointialueelle siirtyvän Matkapalvelukeskuksen palvelut otetaan käyttöön Kemissä, Keminmaalla, Pelkosenniemellä, Tervolassa, Torniossa ja Ylitorniolla kevään aikana.
-
Vuodenvaihde sujui ongelmitta, seuraavaksi katse on palkanmaksussaLapin suurimman työnantajan ensimmäinen palkanmaksupäivä on perjantaina 13. päivä.
Kuvaaja: Terhi Vanha
Vuodenvaihde sujui ongelmitta, seuraavaksi katse on palkanmaksussa
10.1.2023
Lapin suurimman työnantajan ensimmäinen palkanmaksupäivä on perjantaina 13. päivä.
Lapin hyvinvointialueen tavoite vuodenvaihteessa oli turvallinen siirtymä. Sote- ja pelastuspalvelujen siirtyminen onnistui hyvin, ja palvelujen tuottaminen on jatkunut keskeytyksettä vuodenvaihteen yli. Kaksi muuta tärkeintä tavoitetta ovat, että henkilökunta saa palkkansa ja muukin maksuliikenne toimii.
Hyvinvointialueen maksuliikenne on käynnistynyt ilman ongelmia, ja laskujakin on ehditty hyväksyä jo useiden miljoonien edestä. Myös asiakkaiden etuuksien maksaminen on jatkunut keskeytyksettä vuodenvaihteen yli. Asiakaslaskutusta vielä valmistellaan, ja siinä voi olla alkuvaiheessa joidenkin laskujen osalta vähän viivettä.
Lapin hyvinvointialue on ulkoistanut palkanlaskennan peruspalvelun Sarastialle. Hyvinvointialueella ei ole kuitenkaan käytössä uusi muualla ongelmia aiheuttanut ohjelma, vaan vanha tuttu Personec/ESS-ohjelma, joka on ollut pitkään käytössä jo monissa Lapin organisaatioissa.
Noin 6450 vakituisen työntekijän ensimmäinen palkanmaksupäivä on perjantaina 13. päivä. Ensimmäisessä maksupäivässä maksetaan vakituisten tammikuun palkkojen lisäksi myös toiminnan päättäneiden kuntayhtymien loppuvuodelta 2022 muodostuneita vuorotyökorvauksia, lopputilejä sekä muita takautuvia eriä, joten palkkapusseja lähtee maksuun tätä enemmän.
Vakituiset työntekijät näkevät tulevan palkan tiedot verkkopankkeihin maanantaina 9. tammikuuta tulleista palkkalaskelmista. Jos työntekijä huomaa palkkatiedoissaan korjattavaa, henkilöstöpalvelut ja Sarastia voivat tehdä korjaukset vielä tällä viikolla. Näin työntekijä voi saada korjatun palkan jo heti viikonlopun jälkeen maanantaina 16. tammikuuta ylimääräisenä palkanmaksupäivänä. Määräaikaisen henkilöstön palkanmaksupäivä on kuun lopussa.
Henkilöstön palkanmaksutiedot perustuvat lähtöorganisaatioilta loppusyksyllä saatuihin tietoihin. Muuttuneita tietoja on ylläpidetty loppuvuoden ajan sekä aiempien työnantajien että Lapin hyvinvointialueen palkanlaskentaohjelmistoissa.
Henkilöstöjohtaja Marjo Kuittisen mukaan lähtötilanne oli kuitenkin haastava, sillä manuaalisesti tehtävää työtä oli useista eri syistä johtuen paljon arvioitua enemmän. Jokaisesta siirtyvästä työntekijästä on siirtynyt noin 200 eri tietoa, joista jokainen on palkanlaskennan ja palvelussuhteen kannalta oleellinen. Henkilöstön tiedoissa on ollut lisäksi paljon muutoksia aivan viime hetkille saakka. Viimeisiä palkka-, työsopimus- ja verokorttitietoja kirjattiin järjestelmään vielä viime viikon loppuun saakka.
Henkilöstöpalvelut palkkasi tietoja päivittämään ylimääräistä työvoimaa ja teki korjauksia myös joulun ja uudenvuoden pyhien aikaan.-Kaikkemme olemme tehneet, mutta aikataulu on ollut työmäärään nähden hyvin tiukka, henkilöstöjohtaja Kuittinen toteaa.
Suuressa organisaatiossa on ihan tavallista, että muutamien yksittäisten työntekijöiden palkoissa on palkka-ajojen jälkeen jotakin korjattavaa. Siksi hyvinvointialuekin on kokonaistilanteeseen tyytyväinen, jos selvitettävää on vain muutamien kymmenien työntekijöiden palkoissa.
- Virheet näin suuressa muutoksessa eivät luultavasti ole täysin vältettävissä, mutta olemme pyrkineet varmistamaan, että mahdollista virheistä ei koidu työntekijälle kohtuutonta haittaa. Jos palkkaa jää perjantain palkasta puuttumaan, saamme sen kyllä korjattua maanantain palkanmaksuun, kunhan saamme tiedon korjaustarpeesta. Kokonaisuutta katsottaessa tilanne näyttää hyvältä, ja suurin osa työntekijöistä tulee saamaan palkkansa ihan oikein. Yksittäistä palkansaajaahan se kokonaistilanne ei tietenkään lohduta, vaan oman palkan virheellisyys tai viivästyminen totta kai harmittaa aina kovasti, henkilöstöjohtaja Kuittinen pahoittelee.
Tuki- ja kehittämispalvelujen siirtymä ollut sujuvaa, pelastuspalveluissa näkyy vilkastunut matkailu
Tukipalveluissa toimeenpano on edennyt pääosin suunnitellusti ja aikataulun mukaisesti. Hyvinvointialueen ja kuntien johdon välinen vuoropuhelu, jossa on selkeytetty organisaatioiden välisiä työnjakovastuita, on ollut säännöllistä. Lisäksi sidosryhmäyhteistyö ja niitä tukevien rakenteiden luominen on hyvässä vauhdissa.
-Merkittävä organisaatiouudistus ja sitä koskeva valmistelutyö on ollut viime vuonna erittäin työllistävä ja tekemistä riittää vielä uudistuksen ”siirtymävuodelle” 2023, hallintojohtaja Harri Tiuraniemi toteaa.
Kehittämis- ja strategiapalveluissa tietohallinto on ollut eniten työllistetty, mutta tilanteisiin on pystytty reagoimaan suhteellisen nopeasti. Järjestelmien ja teknologioiden osalta on ollut yksittäisiä haasteita, mutta kaikki on saatu kuitenkin ratkaistua.
-Yksittäisillä käyttäjillä on ollut haasteita järjestelmiin kirjautumisen tai järjestelmien käytön kanssa, mutta mitään suurempaa tai systemaattisempaa ongelmaa ei ole havaittu. Vanhojen tietojen siirroissa on havaittu jonkin verran virheitä. Virheet ovat olleet sen kaltaisia, että tiedot eivät ole siirtyneet tai siirtyneet tiedot ovat olleet virheellisiä, toteaa kehitysjohtaja Mikko Häikiö.
Pelastuspalveluja on vuodenvaihteen aikana hyvinvointialueelle siirtymistä enemmän kuormittanut matkailuun liittyvät tehtävät.
-Joulukuussa oli alustavien tilastotietojen mukaan 18,4 prosenttia enemmän tehtäviä kuin vuotta aiemmin ja 15,2 prosenttia enemmän verrattuna pitkän ajan keskiarvoon. Tammikuun ensimmäinen kolmannes on ollut vielä vilkkaampi. Jos tämä tällaisena jatkuu, tammikuun tehtävämäärän kasvu verrattuna pitkän ajan keskiarvoon on reilut 32 prosenttia, arvioi pelastusjohtaja Markus Aarto.
Hyvinvointialue on Lapin suurin työnantaja
Lähes 8000 lappilaista vaihtoi työnantajaa uudenvuoden yönä. Suurin osa henkilöstöstä siirtyi liikkeenluovutuksella ilman erillistä hakumenettelyä vastaaviin virkoihin ja toimiin, missä he ovat työskennelleet aiemminkin.
Viime vuonna valmisteluvaiheessa hyvinvointialueelle valittiin sisäisellä ilmoittautumismenettelyllä satakunta henkilöä lähinnä erilaisiin johto- ja hallintotehtäviin. Jos työntekijöitä ei löytynyt sisäisessä hakumenettelyssä, tehtävät laitettiin julkiseen hakuun. Lisäksi hyvinvointialuejohtajan virka oli alun perinkin julkisesti haettavana.
Käytännössä hyvinvointialueen henkilöstöjaosto perusti loppuvuodesta hyvinvointialueelle 5803 tointa ja 1334 virkaa, joihin työntekijät ja viranhaltijat siirtyivät vanhoina työntekijöinä, entisen palvelussuhteen ehdoilla. Ansaitut lomat siirtyivät mukana, ja palkka ei lähtökohtaisesti muuttunut, jos tehtävät pysyivät samana. Palkkojen harmonisointi alkaa myöhemmin ja kestää useita vuosia.
Uudessa organisaatiossa muun muassa monet johtamiseen ja hallintoon liittyvät ammattilaiset voivat palvella keskitetysti kokonaista palvelualuetta tai koko hyvinvointialuetta. Tästä syystä kaikkia siirtyviä toimia ja virkoja ei tarvita jatkossa, vaan osa niistä lakkautetaan myöhemmin tänä vuonna. Näillä näkymin lähes kaikki näissä tehtävissä työskennelleistä on jo valittu auki olleisiin tehtäviin, jää eläkkeelle tai siirtyy alkuvuoden aikana muihin tehtäviin. Noin 25 hyvinvointialueen palvelukseen siirtyneen työntekijän aiemmat työtehtävät ovat päättyneet tai päättymässä ja uusia ei vielä ole osoitettu. Suurimmalle osalle heistäkin on kuitenkin jo tulevia työtehtäviä mietittynä.
-Irtisanomisia meillä ei siis tällä hetkellä näytä olevan tulossa kuin mahdollisesti aivan yksittäisiä, hyvinvointialuejohtaja Jari Jokela toteaa.
Henkilöstölle muutos näkyy nyt alkuvuodesta enemmän kuin asiakkaille, sillä useat koko henkilöstön käyttämät sisäiset ohjelmat yhtenäistyvät. Hyvinvointialue ottaa käyttöön muun muassa yhtenäisen työajanseurantajärjestelmän, ja sen käyttöönotto on vielä osittain kesken. Henkilöstön työterveyspalveluja tuottavat edelleen samat toimijat kuin lähtöorganisaatioissakin.
Sote- ja pelastusalan ammattilaiset Lapin hyvinvointialueella
· Sosiaali- ja terveydenhuolto noin 6100 henkilöä
· Tukipalvelutehtävät noin 1340 henkilöä
· Pelastuslaitos noin 180 henkilöä
· Sopimuspalokuntien 900 sopimuspalokuntalaista
Neuvonta- ja asiakasmaksuyksikköjen numerot palvelevat tehostetusti
Tässä vaiheessa tavallisille lappilaisille näkyviä muutoksia on vain vähän. Palvelujen määräytymisperusteet sekä erilaiset etuudet ja asiakasmaksut on yhtenäistetty. Tutut palvelut löytyvät tutuista toimipisteistä. Poikkeuksena on Pelkosenniemen sosiaalipalvelut, jotka ovat muuttaneet pois kunnantalolta osoitteeseen Turjalantie 2.
Kemissä, Ranualla, Rovaniemellä, Tervolassa, Torniossa ja Ylitorniolla on otettu käyttöön muutamia uusia sote-palvelujen puhelinnumeroita. Jos asiakas soittaa vanhaan numeroon, puhelu ohjautuu vielä kevään ajan uuteen numeroon. Jos työntekijä soittaa asiakkaalle, soitto tulee jo uudesta numerosta. Poikkeuksena on Tervola, jossa poistuneista numeroista ei ole kääntöä uusiin numeroihin.
Käytännössä lappilaisten tulee tällä hetkellä huolehtia kahdesta asiasta. Vastata myös tuntemattomaan numeroon, jos odottaa puhelua sote-palveluista. Ja tehdä uusi e-laskutussopimus, jos sellainen on ollut aiemmin jonkun palvelun osalta käytössä. Ohjeet e-laskutussopimuksen tekoon saapuvat ensimmäisen laskun mukana.
Uudet palvelujen määräytymisperusteet eivät vaikuta voimassa oleviin palveluihin, vaan uusia perusteita sovelletaan uusiin alkaviin asiakkuuksiin. Lisäksi uusia määräytymisperusteita sovelletaan, jos asiakkaan palveluntarvetta on jostakin syystä tarpeen arvioida uudelleen. Lappilaiset voivat kysyä palveluista soittamalla normaaleihin palveluohjaus- ja neuvontanumeroihin. Muutamien neuvontanumeroiden aukioloaikoja on pidennetty.
Nettisivusto kehittyy talven aikana
Sote-palvelujen yhteystiedot ja sähköiset asiointikanavat on julkaistu lapha.fi-verkkosivuilla. Lyhyen lapha.fi-osoitteen lisäksi sivut löytyvät osoitteesta lapinhyvinvointialue.fi. Sivuista julkaistaan tänä vuonna myös saamenkieliset versiot.
–Tiukassa aikataulussa olemme joutuneet keskittymään tärkeimpien tietojen ja toimintojen julkaisuun. Talven aikana sivuston ulkoasu ja sisällöt hioutuvat ja erilaiset käyttäjää helpottavat toiminnot lisääntyvät ja kehittyvät, vt. viestintäjohtaja Riitta Muhonen toteaa.
Vielä kevään ajan muun muassa keskussairaaloiden palvelut sekä Kolpeneen tuki- ja osaamiskeskuksen palvelut löytyvät organisaatioiden vanhoilta verkkosivuilta. Rovaniemeä lukuun ottamatta kaikki kunnat säilyttävät sote-palvelujen tiedot vielä jonkin aikaa myös omilla sivuillaan.
Kevättalven aikana julkaistaan kuntakohtaiset palveluesitteet, jotka jaetaan jokaiseen kotiin. Esitteissä kerrotaan muun muassa tärkeimpien palvelujen yhteystiedot sekä mahdollisuuksista vaikuttaa. Hyvinvointialue hyödyntää viestinnässään muun muassa myös lehti-ilmoituksia ja sosiaalisen median kanavia.
Strategian valmistuminen aloittaa varsinaisen muutostyön
Hyvinvointialueen strategia on ollut lausuntokierroksella ja menee valtuuston päätettäväksi helmikuussa. Tämän jälkeen voidaan laatia tarkemmat toimintasuunnitelmat kuten palvelustrategia, hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden suunnitelma, pelastuslaitoksen ja ensihoidon palvelutasopäätökset sekä osallisuus- ja henkilöstöohjelmat.
Aluehallituksen puheenjohtaja Tapani Melaluoto kertoo, että heti keväällä nousevat työpöydälle esimerkiksi hyvinvointialueen imagon ja työantajakuvan vahvistaminen sekä vuoropuhelu ja yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyössä kuntien ja muiden sidosryhmien kanssa.
-Hyvinvointialueen talouden sopeuttamista emme saa unohtaa. Hyvinvointialueen vuoden 2023 talousarviota hyväksyttäessä moni asia, muun muassa valtion lopullinen rahoitusosuus, oli vielä hämärän peitossa. Talouden tasapainottamistyö käynnistyy heti keväällä, ja tavoitteena on, että aluevaltuusto voi tehdä ensimmäisiä päätöksiä jo kesäkuussa, Melaluoto toteaa.
Asioiden valmistelu, poliittinen keskustelu ja päätöksenteko sekä lappilaisten ja henkilöstön kuuleminen vie aikaa, joten suurempia muutoksia palvelujen järjestämiseen ei odoteta vielä lähikuukausina.
- Nyt alkuvuonna jatkamme tutustumista toisiimme ja uuteen organisaatiomalliin sekä tiivistämme yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Näin luomme pohjan sujuvalle toiminnalle ja syvennämme luottamusta tulevien muutosten perustaksi, hyvinvointialuejohtaja Jokela toteaa.Lue lisää:
Neuvonta- ja asiakasmaksuasioissa palvelevat puhelinnumerot kunnittain
Muuttuneet puhelinnumerot kunnittain
Lisätietoja Pelkosenniemen sosiaalipalvelujen muutosta
Lisätietoja:aluehallituksen puheenjohtaja Tapani Melaluoto, tapani.melaluoto@lapha.fi, 040 841 0311
hyvinvointialuejohtaja Jari Jokela, jari.jokela@lapha.fi, 040 532 3998
sosiaalijohtaja Liisa Niiranen, liisa.niiranen@lapha.fi, 040 541 8237
terveysjohtaja Miia Palo, miia.palo@lapha.fi, 040 653 2728
pelastusjohtaja Markus Aarto, markus.aarto@lapha.fi, 040 484 4000
hallintojohtaja Harri Tiuraniemi, harri.tiuraniemi@lapha.fi, 040 665 9734
kehitysjohtaja Mikko Häikiö, mikko.haikio@lapha.fi, 040 772 7211henkilöstöjohtaja Marjo Kuittinen, marjo.kuittinen@lapha.fi, 040 757 6530
vt. viestintäjohtaja Riitta Muhonen, riitta.muhonen@lapha.fi, 040 524 5270 Vuodenvaihde sujui ongelmitta, seuraavaksi katse on palkanmaksussa
10.1.2023Lapin suurimman työnantajan ensimmäinen palkanmaksupäivä on perjantaina 13. päivä.Vuodenvaihde sujui ongelmitta, seuraavaksi katse on palkanmaksussa
Lapin suurimman työnantajan ensimmäinen palkanmaksupäivä on perjantaina 13. päivä.
-
Useat toimijat tarjoavat ikäihmisille digitukea RovaniemelläVapaaehtoiset digikaverit Vapaaehtoistyönkeskus Neuvokkaan vapaaehtoiset toimivat digikavereina...
Useat toimijat tarjoavat ikäihmisille digitukea Rovaniemellä
9.1.2023
Vapaaehtoiset digikaverit
Vapaaehtoistyönkeskus Neuvokkaan vapaaehtoiset toimivat digikavereina henkilöille, jotka tarvitsevat tukea ja apua erilaisten digivälineiden käyttöön ja hallintaan. Vapaaehtoiset auttavat tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin, toimien tukena vaikkapa älypuhelinten tai tablettien käytössä.
Tapaamiset toteutetaan ajanvarauksella Rovaniemen Kansalaistalolla (Rovakatu 23). Myös mahdollisuutta digikavereiden kotikäyntiin voi tiedustella, jos esimerkiksi tuensaajan voimavarat eivät riitä Kansalaistalolle tulemiseen.
Neuvokkaan vapaaehtoiset ovat luotettavia ja vaitiolovelvollisia, ja toiminta on tuensaajalle maksutonta. Ajanvaraukset digikaveri-tapaamisiin numerosta 040 128 1819 tai 016 356 0337.
Kansalaistalon digikerhoDigikerho on kaikille avointa matalan kynnyksen toimintaa. Digikerhossa Neuvokkaan vapaaehtoiset digikaverit toimivat tukena ja apuna digilaitteiden käytössä ilman ajanvarausta. Kerho kokoontuu Rovaniemen Kansalaistalolla (Rovakatu 23) noin kaksi kertaa kuukaudessa. Kokoontumisista tiedotetaan Uusi Rovaniemi-lehden seuratoimintapalstalla sekä Rovaniemen Kansalaistalon Facebook-sivuilla.
Neuvokkaan vapaaehtoiset ovat luotettavia ja vaitiolovelvollisia, ja toiminta on tuensaajalle maksutonta. Lisätietoa: p. 040 128 1819 tai 016 356 0337.
Neuvokkaan Virtu-palvelupisteRovaniemen Kansalaistalon (Rovakatu 23) Virtu-pisteellä kaikenikäiset kuntalaiset voivat käyttää tietokonetta nettiyhteyksineen maksutta. Tila on tarkoitettu sähköisten asioiden hoitamiseen. Tarvittaessa voit saada tukea palvelupisteen käyttöön, laskujen maksuun ja lomakkeiden täyttöön.
Virtu-palvelupisteellä voi esimerkiksi- maksaa laskuja viivakoodinlukijaa hyödyntäen
- täyttää lomakkeita ja hakemuksia
- hakea tietoa Kelan sivuilta Kanta-palvelusta
- käyttää nettiä
Tilat ovat käytettävissä klo 8–16 välisenä aikana ajanvarauksella. Ajanvaraukset Rovaniemen Neuvokkaasta p. 016 356 0337 tai sähköisen ajanvarauksen kautta: Virtu-palvelupisteen sähköinen ajanvaraus
Osviitan Virtu-palvelupiste
Rinteenkulman kauppakeskuksen 2. kerroksessa sijaitseva Rovaniemen kaupungin Virtu-asiointipiste on helppokäyttöinen ja ilmainen sähköisen asioinnin paikka. Piste sijaitsee palvelupiste Osviitan yhteydessä. Asiointipisteellä voit käyttää kuvapuhelinpalveluita ja internetissä olevia palveluita, maksaa laskuja viivakoodinlukijalla sekä tulostaa, kopioida ja skannata asiakirjoja tietoturvallisesti. Tarvittaessa Osviitan palveluneuvojilta saa apua asiointipisteen käyttöön.
Tilan ollessa vapaana asiointipiste on käytettävissä ilman ajanvarausta tai pisteen voi myös varata etukäteen puhelimitse numerosta 016-3226800. Virtu-piste on avoinna ma-to klo 9–16.30 ja pe klo 9–15.30.
Piste muuttaa lokakuussa Rovakadun ja Koskikadun risteykseen (Koskikatu 19). Toiminnan on tarkoitus alkaa uusissa tiloissa 24.10.2022
Kirjaston digiopastukset
Rovaniemen kaupunginkirjasto tarjoaa säännöllisesti digiopastuksia pääkirjastossa ja Saarenkylän kirjastossa. Opastuksissa tarjotaan neuvoa kirjaston e-palveluiden, sähköpostin, sosiaalisen median tai henkilön omien digilaitteiden käyttöön.
- Pääkirjastossa digiopastusta 17.10.2022 alkaen joka viikko maanantaisin ja torstaisin klo 13–15, opastusaika 60 min. Varaus kirjaston asiakaspalvelusta tai puhelimitse numerosta 050 315 1492
- Saarenkylän kirjastossa digiopastusta 13.10. alkaen joka viikko torstaisin klo 12–14, opastusaika 30 min. Varaus kirjaston asiakaspalvelusta tai puhelimitse numerosta 040 0268 625.
Lisäksi kirjastoautosta saa tukea kirjaston omien e-palvelujen käyttöön. Kirjastoautojen aikataulut ja pysäkit löytyvät osoitteesta rovaniemen.kirjastoautot.fi.
Rovaniemen kansalaisopiston digikurssit
Rovaniemen kansalaisopisto tarjoaa edullisia kursseja digitaitojen kehittämiseen. Tarjolla on kursseja muun muassa Android-älypuhelimen, -tabletin tai Google Drive -pilvipalvelun käyttöön ja kuvakirjan tekemiseen. Kurssitarjontaan voi tutustua kansalaisopiston opinto-oppaassa: Rovaniemen kansalaisopiston opinto-opas
Lisätietoa: Helena Korteniemi p. 040 714 0153 tai helena.korteniemi@rovala.fi.
Rovaniemen senioreiden tapaamiset Potkurissa
Rovaniemen seniorit ry tarjoaa jäsenilleen digitukea eläkeläistila Potkurissa (Pohjolankatu 2) joka toinen viikko, parittomilla viikoilla. Tapaamiset järjestetään klo 13.15–15.30. Tilaisuuksissa saa ratkaisukeskeistä opastusta erilaisten digipalvelujen käyttöön. Neuvojat voivat opastaa esimerkiksi bussi- tai junalipun hankinnassa, teatterilipun ostossa tai siinä, miten pääsee Rovaniemen kaupungin verkkosivuille ja mitä palveluja sivuilta löytyy.
Rovaniemen eläkeläisten digikerho PotkurissaRovaniemen eläkeläiset ry järjestää jäsenilleen digikerhon eläkeläistila Potkurissa (Pohjolankatu 2) noin kolme kertaa kuussa maanantaisin klo 10–12. Kerhoista ilmoitetaan Lapin Kansan ja Uusi Rovaniemi -lehden Seuratoiminta-palstalla keskiviikkoisin.
MoniNetin digiopastus maahanmuuttajille
Monikulttuurikeskus MoniNet tarjoaa maahanmuuttajille tukea digilaitteiden ja -palvelujen käyttöön Rovaniemen Kansalaistalolla (Rovakatu 23). Tukea tarjotaan kaikenikäisille, myös ikääntyville maahanmuuttajille. MoniNet on auki arkisin ma-to 9.30–16 ja pe 9.30–14. Paikalle voi tulla ilman ajanvarausta tai soittaa numeroon 040-5596564.
Useat toimijat tarjoavat ikäihmisille digitukea Rovaniemellä
9.1.2023Vapaaehtoiset digikaverit Vapaaehtoistyönkeskus Neuvokkaan vapaaehtoiset toimivat digikavereina...Useat toimijat tarjoavat ikäihmisille digitukea Rovaniemellä
Vapaaehtoiset digikaverit Vapaaehtoistyönkeskus Neuvokkaan vapaaehtoiset toimivat digikavereina henkilöille, jotka tarvitsevat tukea ja apua erilaisten digivälineiden käyttöön ja hallintaan. Vapaaehtoiset auttavat tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin, toimien tukena vaikkapa älypuhelinten tai tablettien käytössä. Tapaamiset toteutetaan ajanvarauksella Rovaniemen Kansalaistalolla (Rovakatu 23). Myös mahdollisuutta digikavereiden kotikäyntiin voi tiedustella, jos esimerkiksi tuensaajan...