Navigointivalikko

Ikääntyneiden palvelut

Murupolku

Navigointivalikko

Ikääntyneiden palvelut

Ikääntyneiden palvelut

 

Ikääntyneiden palvelut on tarkoitettu yli 65-vuotiaille lappilaisille, joilla on iän tuomia haasteita selviytyä itsenäisesti arjessaan. Voit saada esimerkiksi kotihoitoa, apua kodin ulkopuolella asioimiseen ja kotiaskareisiin tai muita kotona pidempään selviytymistä tukevia palveluita. Tarvittaessa sinulle voidaan järjestää paikka yhteisöllisen asumisen, perhehoidon tai palveluasumisen yksikössä.

Sosiaalityöntekijät miettivät kanssasi, mitä palveluita tarvitset, ja ohjaavat sinut eteenpäin.

Ikääntyneiden palvelut toissijainen banneri

Ikääntyneiden sosiaalityö ja sosiaaliohjaus


Ikäihmisten sosiaalityö auttaa, jos olet yli 65-vuotias ja sinulla on esimerkiksi vaikea perhetilanne, pulmia asumisessa tai taloudellisia ongelmia. Voit myös ottaa sosiaalipalveluihin yhteyttä jos ikääntynyt läheisesi kaipaa tukea tai apua.

Hymyilevä iäkäs nainen juttelee nuoren naisen kanssa. Nuori nainen on selin, lähellä kameraa ja pitää kättä iäkkään naisen olkapäällä.

alasivut ikääntyneiden arkea tukevat palvelut

alasivut veteraanien palvelut

h2-Ajankohtaista aiheesta-otsikko

Ajankohtaista aiheesta

Sisältöjulkaisija

Sisältöjulkaisija

  1. Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta...

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella

    11.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella

    11.10.2024

    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta laajenee entisestään syksyn 2024 aikana.

    Etäkotihoito on erityisesti niille asiakkaille suunnattua kotihoitoa, jotka eivät välttämättä tarvitse fyysistä apua jokaisella käynnillä. Etäkotihoidossa kotihoito ottaa asiakkaaseen videopuheluyhteyden tabletin avulla etukäteen sovittuna ajankohtana. 

    Tabletit mahdollistavat turvallisen yhteydenpidon

    Etäkotihoitoa varten kotiin annettava tabletti on helppokäyttöinen, eikä sen käyttö vaadi asiakkaalta teknistä osaamista. Hoitajan ottaessa yhteyttä videopuhelu voidaan tarvittaessa avata automaattisesti.

    Etäkotihoidon käynnillä voidaan esimerkiksi muistuttaa ja valvoa lääkkeenottoa, seurata ravinnonsaantia, muistuttaa suunhoidosta, seurata asiakkaan vointia sekä tukea ja harjoitella liikkumista. Etäkotihoidon käyntien lisäksi tabletit mahdollistavat asiakkaan ja läheisten yhteydenpidon videopuhelun välityksellä.

    Asiakkaan soveltuvuutta etäkotihoitoon tarkastellaan arviointijakson aikana, ja jatkuvaa arviointia tehdään koko asiakkuuden ajan. Tyypillisesti asiakkaalla on osa hoitokäynneistä etänä ja osa fyysisinä käynteinä.

    Etäkotihoitoa jokaisella palvelualueella

    Lounais-Lapissa etäkotihoito on käynnistynyt jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoitoa toteutetaan keskitetysti pääosin Torniosta ja Kemistä. 

    Myös Kaakkois-Lapissa etäkotihoitoa toteutetaan jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoidon soitot toteutetaan keskitetysti Rovaniemeltä myös Ranualle. Posiolla Coronaria hoitaa etäkäynnit kokonaisulkoistuksen mukaisesti. 

    Pohjoisen Lapin palvelualueella etäkotihoidon käynnit aloitettiin tämän vuoden maaliskuussa. Soittoja tehdään keskitetysti Kittilästä ja Kolarista. Pellossa toiminta alkoi kesäkuussa. Muoniossa ja Enontekiöllä toiminnan aloitusta on suunniteltu lokakuulle.

    Itäisen Lapin palvelualueella etäkotihoito toimii Kemijärvellä ja Sallassa. Toiminnan laajentaminen on suunnitteilla vielä syksyn 2024 aikana Savukoskelle, Sodankylään ja Pelkosenniemelle.

    Tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä kymmenen prosenttia kotihoidon käynneistä onnistuu etänä, ja etäkotihoito toimii koko hyvinvointialueella.

    Lisätietoa etäkotihoidosta antaa kotiin annettavien digitaalisten palvelujen suunnittelija Hanne Lindström, hanne.lindstrom@lapha.fi.

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
    11.10.2024
    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta...

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella


    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta laajenee entisestään syksyn 2024 aikana.

  2. Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

    RAI-arviointitiedon avulla Lapissa ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. RAI:n avulla toteutamme vaikuttavia palveluita lappilaisille ikääntyneille. Hyvinvoiva lappilainen ikääntynyt on kaiken tekemisemme tarkoitus. 

    Tarvitsetko sinä tai iäkäs läheisesi apua ja tukea hyvän ja turvallisen arjen takaamiseksi? Onko sinulla vielä voimavaroja, joiden ylläpitoon koet tarvitsevasi tukea läheisen tai ammattilaisen toimesta?

    Yhteinen arviointimenetelmä

    Lapin hyvinvointialue käyttää ikääntyneiden palveluiden tarpeiden määrittämisessä yhteistä arviointimenetelmää. Yhteiset toimintatavat ja standardoitujen menetelmien käyttö varmistaa sen, että jokainen lappilainen ikäihminen saa palveluita yhdenvertaisesti.

    RAI-arviointimenetelmä auttaa meitä tunnistamaan arjen voimavarat ja haasteet. RAI-tieto auttaa meitä kuvaamaan tarkasti ja tarkoituksenmukaisesti iäkkään arjessa selviytymisen ja mielekkään arjen ylläpitämiseen edellyttävät toimet. 

    RAI-tieto vahvistaa sinulle kohdennettujen palvelujen tavoitteellisuutta ja näin vahvistaa vaikuttavien palveluiden toteuttamista juuri sinun elämäsi näkökulmasta.

    RAI-arviointijärjestelmän käyttö Lapin hyvinvointialueella

    Lapin hyvinvointialue käyttää asiakas- ja palveluohjauksessa, kotihoidossa sekä asumispalveluissa RAI-arviointivälineistöä.

    Mitä RAI-arviointi tarkoittaa?

    RAI-arvioinnissa sinun omahoitajasi tai työntekijä arvioi toimintakykyäsi sekä voimavarojasi. Hän myös pohtii, millaisilla palveluilla voidaan parhaiten tukea juuri sinua. Arvioinnissa käytetään kysymyksiä mutta se on ennen kaikkea yhdessä keskustelua. Voit kertoa omasta elämästäsi ja sinulle tärkeistä asioista.

    Miksi sinulle tehdään RAI-arviointi?

    Vanhuspalvelulaki velvoittaa RAI-arvioinnin käyttöä kaikkialla Suomessa. RAI-arvioinnin avulla pääset kertomaan, miten arkielämäsi sujuu. Voit myös itse tuoda esille, millaista apua ja tukea tarvitset. Omahoitaja tai työntekijä kysyy sinulta hyvin monenlaisia asioita ja näin sinulla on helpompi saada juuri sinulle kohdennettua tukea ja palveluita.

    Ketkä osallistuvat RAI-arviointiin?

    Omahoitajasi tai ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjaaja on vastuussa RAI-arvioinnin tekemisestä. Arviointiin voi tarpeen mukaan osallistua myös muita ammattilaisia, jotka osallistuvat sinun hoitoosi. Muita ammattilaisia voi olla esimerkiksi lääkäri, sosiaalityöntekijä tai fysioterapeutti.

    RAI-arviointiisi voi osallistua myös sinulle tärkeitä ihmisiä, esimerkiksi puolisosi tai lapsesi. Saat itse valita, ketkä läheisistäsi osallistuvat arviointiin.

    Milloin RAI-arviointi tehdään?

    RAI-arviointi tehdään aina hakeutuessa säännöllisen palvelun piiriin, kuten kotihoitoon. Lisäksi säännöllisen palvelun alkaessa, noin kuukauden sisällä palvelun alkamisesta. Tämän jälkeen RAI- arviointi toteutetaan vähintään puolen vuoden välein. Mikäli tilanteesi oleellisesti muuttuu, arviointi tehdään uudestaan.

    Mitä RAI-arvioinnissa tapahtuu?

    RAI-arviointiin kuuluu paljon kysymyksiä. Ne koskevat muun muassa arjen sujumista, lääkehoitoa, muistia sekä ravitsemusta.

    Omahoitajasi tai työntekijä saattaa tehdä myös erilaisia testejä. Hän voi testata esimerkiksi näköäsi tai tasapainoasi. Yhdessä hoitajan kanssa mietit, onko sinulla tavoitteita omaan arkeesi liittyen. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi se, että suoriudut itse pukeutumisesta tai otat itse ruokaa lautaselle.

    Mitä RAI-tiedolla tehdään?

    RAI-arvioinnissa kerätään samalla myös asiakastietoa. Sitä käsitellään samalla tavalla kuin muitakin asiakastietoja. Tiedot siirtyvät Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa. Tästä tiedosta ei voi tunnistaa sinua tai ketään muuta henkilöä. Tietoa käytetään hoidon ja palveluiden kehittämiseen sekä sinun hoitosi suunnittelussa, kuten tavoitteiden asettamisessa.

    RAI-arviointiin liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä omaan hoitavaan yksikköösi.

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    10.10.2024
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan


    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

  3. Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksella

    8.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksella

    8.10.2024

    Muutos astuu voimaan 14.10.2024.

    Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat maanantaista 14.10.2024 alkaen tavattavissa vain ajanvarauksella.

    Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen arkipäivisin puhelimitse 040 684 4952.

    Perheiden palvelujen sosiaaliohjaajan tavoitat arkipäivisin puhelimitse 040 186 4349. Sosiaaliohjaaja palvelee myös lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa. 

    Työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajalle voi soittaa arkipäivisin numeroon 040 482 4743.

    Vammaispalvelujen sosiaalityöntekijän tavoitat arkipäivisin klo 9–10 puhelimitse 040 703 1191.

    Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksella


    Muutos astuu voimaan 14.10.2024.

  4. Tornion sosiaalitoimiston palveluohjauksessa uusia aukioloaikoja
    Palveluajat keskittyvät joko aamu- tai iltapäivään. Puhelinpalvelu on avoinna koko päivän.

    Tornion sosiaalitoimiston palveluohjauksessa uusia aukioloaikoja

    7.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Tornion sosiaalitoimiston palveluohjauksessa uusia aukioloaikoja

    7.10.2024

    Palveluajat keskittyvät joko aamu- tai iltapäivään. Puhelinpalvelu on avoinna koko päivän.

    Tornion sosiaalitoimiston palveluohjaus on avoinna maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9–13 sekä tiistaisin klo 12–15.

    Puhelimitse palvelemme maanantaista perjantaihin klo 9–15 numerossa 050 597 1160

    Tornion sosiaalitoimiston palveluohjauksessa uusia aukioloaikoja
    7.10.2024
    Palveluajat keskittyvät joko aamu- tai iltapäivään. Puhelinpalvelu on avoinna koko päivän.

    Tornion sosiaalitoimiston palveluohjauksessa uusia aukioloaikoja


    Palveluajat keskittyvät joko aamu- tai iltapäivään. Puhelinpalvelu on avoinna koko päivän.

  5. Utsjoen laboratorion toiminta siirtyy 1.10.2024 alkaen omaksi toiminnaksi
    Näytteenotto avoinna tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 7.30–12.

    Utsjoen laboratorion toiminta siirtyy 1.10.2024 alkaen omaksi toiminnaksi

    30.9.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Utsjoen laboratorion toiminta siirtyy 1.10.2024 alkaen omaksi toiminnaksi

    30.9.2024

    Näytteenotto avoinna tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 7.30–12.

    Utsjoen laboratoriotoiminta siirtyy 1.10. alkaen Lapin hyvinvointialueen omaksi toiminnaksi.

    Näytteenotto toimii tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 7.30–12.

    Ajanvaraus laboratorioon tapahtuu Vihta-sovelluksen tai NordLabin puhelinajanvarauksen kautta.

    Puhelinajanvaraus palvelee arkisin klo 7–17 numerossa 020 619 8019.

    Ohcejoga laboratoriadoaibma sirdása 1.10. rájes Lappi buresveadjinguovllu iežas doaibman

    Iskkusváldin lea maŋŋebárggaid ja gaskavahkuid dmu 7.30-12.

    Áigevárren laboratoriai Vihta-neahttabálvalusa dahje NordLab telefonáigevárrema bokte.

    Telefonáigevárren bálvala árgabeivviid dmu 7-17 nummiris 020 619 8019.

    Utsjoen laboratorion toiminta siirtyy 1.10.2024 alkaen omaksi toiminnaksi
    30.9.2024
    Näytteenotto avoinna tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 7.30–12.

    Utsjoen laboratorion toiminta siirtyy 1.10.2024 alkaen omaksi toiminnaksi


    Näytteenotto avoinna tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 7.30–12.