Lastensuojelun sosiaalityöntekijät auttavat ja tukevat lasta ja hänen perhettään, jos lapsen kotiolot eivät ole riittävän turvalliset, vanhemmat laiminlyövät lapsen hoitoa tai lapsi omalla toiminnallaan vaarantaa hyvinvointiaan.
Lastensuojelun sosiaalityöntekijöihin voi olla yhteydessä kuka tahansa, joka on huolissaan lapsen ja perheen tilanteesta. Myös lapsen vanhemmat tai lapsi itse voivat olla yhteydessä lastensuojeluun. Viranomaisilla on velvollisuus ilmoittaa lapsesta, jonka tilanne vaatii lastensuojelun tarpeen selvitystä.
Yhteydenoton syitä voivat olla esimerkiksi päihteiden käyttö, mielenterveysongelmat, vanhempien uupumus, lapsen huolestuttava käytös tai turvattomuuden tunne kotona.
Sosiaalityöntekijä kartoittaa yhdessä lapsen, hänen perheensä ja tarvittaessa muun perheen kanssa ratkaisuvaihtoehtoja tilanteen parantamiseksi. Sosiaalityöntekijä järjestää perheelle tukitoimia ja seuraa niiden toteutumista ja vaikuttavuutta. Työskentelyn lähtökohtana on aina lapsen etu.
Lastensuojelun jälkihuolto
Lastensuojelun sosiaalityöntekijät auttavat myös, kun laitos- tai perhehoitoon sijoitettu lapsi palaa syntymäkotiinsa tai täysi-ikäistynyt nuori muuttaa omilleen. Tätä palvelua kutsutaan lastensuojelun jälkihuolloksi.
Jälkihuollosta on mahdollisuus saada:
* henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa
* apua omien voimavarojen löytämiseksi
* apua tulevaisuuden suunnitteluun
* apua asunnon hankkimiseen
* tukea itsenäiseen asumiseen
* tukea opintoihin ja työllistymiseen
* taloudellista tukea ja ohjausta rahankäyttöön
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta:
Ei valittuna paikkakuntaa
Lastensuojelun neuvonta ja asiointi (Rovaniemi)
Palvelusta saat henkilökohtaista ohjausta, tietoa lastensuojelun sosiaalipalveluista sekä tukea ja ohjausta perheille elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Lastensuojelun verkkoneuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa lastensuojelun sosiaalipalveluista sekä tukea ja ohjausta perheille elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, jos havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi lapsen lastensuojelun tarve on henkilön oman arvion perusteella syytä selvittää. Tärkeintä on, että teet ilmoituksen viipymättä. Sosiaalihuollon ammattilaiset arvioivat, johtaako ilmoitus kiireellisiin toimenpiteisiin. Sinun ei tarvitse huolehtia siitä. Älä jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka arvelisitkin, että joku muu on jo tehnyt ilmoituksen. Älä myöskään jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka tietäisit, että perhe on jo lastensuojelun asiakas.
Ilmoitus käsitellään sosiaalipalveluiden ammattilaisten toimesta virka-aikana 1–7 työpäivän kuluessa.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palveluohjaus tarjoaa matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa lapsiin, nuoriin, perheisiin ja työikäisiin liittyvissä huolissa. Apua kannattaa pyytää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ennen kuin pulmat kasvavat ongelmiksi.
Ota yhteyttä esimerkiksi silloin, kun
* tarvitset tukea jaksamiseesi vanhempana, tarvitset käytännön apua ja ohjausta kotiin
* toivot tukea kasvatukseen tai parisuhteeseen liittyen
* olet huolissasi alaikäisen käytöksestä tai mielialasta
* tarvitset ohjausta talousasioissa
* sinulla on huoli, muttet tiedä mihin ottaa yhteyttä
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, jos havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi lapsen lastensuojelun tarve on henkilön oman arvion perusteella syytä selvittää. Tärkeintä on, että teet ilmoituksen viipymättä. Sosiaalihuollon ammattilaiset arvioivat, johtaako ilmoitus kiireellisiin toimenpiteisiin. Sinun ei tarvitse huolehtia siitä. Älä jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka arvelisitkin, että joku muu on jo tehnyt ilmoituksen. Älä myöskään jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka tietäisit, että perhe on jo lastensuojelun asiakas.
Ilmoitus käsitellään sosiaalipalveluiden ammattilaisten toimesta virka-aikana 1–7 työpäivän kuluessa.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, jos havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi lapsen lastensuojelun tarve on henkilön oman arvion perusteella syytä selvittää. Tärkeintä on, että teet ilmoituksen viipymättä. Sosiaalihuollon ammattilaiset arvioivat, johtaako ilmoitus kiireellisiin toimenpiteisiin. Sinun ei tarvitse huolehtia siitä. Älä jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka arvelisitkin, että joku muu on jo tehnyt ilmoituksen. Älä myöskään jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka tietäisit, että perhe on jo lastensuojelun asiakas.
Ilmoitus käsitellään sosiaalipalveluiden ammattilaisten toimesta virka-aikana 1–7 työpäivän kuluessa.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta ja -asiointi (Kolari)
Lapsiperheiden ja lastensuojelun verkkoneuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalipalveluista sekä tukea elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Lastensuojelun neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa lastensuojelun sosiaalipalveluista sekä tukea ja ohjausta perheille elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta ja asiointi (Muonio)
Lapsiperheiden ja lastensuojelun verkkoneuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalipalveluista sekä tukea elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta ja -asiointi (Inari)
Lastensuojelun verkkoneuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalipalveluista sekä tukea elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
yydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Saat soittamalla yhteyden sosiaalityöntekijöihin. Voit varata ajan henkilökohtaiseen palveluun.
Sosiaalityöntekijä, lapsiperheiden palvelut ja lastensuojelu puh. +358 408012311
Johtava sosiaalityöntekijä, työikäisten palvelut, vammaissosiaalityö, alle 65 v. omaishoito, ikääntyneiden asumis- ja liikkumispalvelut puh. +358 408012306
Sosiaalityöntekijät auttavat lasta ja perhettä, kun lapsen asiat eivät ole hyvin. Tuemme lapsia ja vanhempia suotuisan kasvu-ympäristön luomisessa yhdessä heidän kanssaan. Tuella tarkoitetaan tarpeenmukaisten, lapsen edun mukaisten palvelujen ja tukitoimien järjestämistä perheelle.
Lastensuojelun sosiaalityöntekijä auttaa silloin, kun tarvitset ohjausta ja neuvontaa lasta ja/tai perhettä koskevissa asioissa. Voit kysyä lisätietoa puhelimitse lastensuojelun palveluista.
Lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä, Lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä, lastensuojelu, lähiesihenkilö puh. +358 405327814
Päivystävä sosiaalityöntekijä, kiireelliset lastensuojelun tehtävät (kello 8-16) puh. +358 400297208
Sosiaalityöntekijä, lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollon palvelut puh. +358 400398776
Sosiaalityöntekijä, lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollon palvelut puh. +358 405327815
Sosiaalityöntekijä, lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollon palvelut puh. +358 400182040
Sosiaalityöntekijä, lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollon palvelut puh. +358 406670887
Sosiaalityöntekijä, lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollon palvelut puh. +358 405327807
Normaalit aukioloajat
soittoaika
Maanantai
-
Perjantai
10:00 - 11:00
Ylitornion sosiaalityö
Sosiaalityöllä tarkoitetaan sosiaalihuollon ammattihenkilön ohjausta, neuvontaa ja sosiaalisten ongelmien selvittämistä sekä muita tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilöiden ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista sekä yhteisöjen toimivuutta.
Lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä, lastensuojelu, lähiesihenkilö puh. +358 405327814
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.
Osoite
Jungintie
3,
98900
SALLA
Muut yhteystiedot
Rovaniemen sosiaalipalvelukeskus
Perhe- ja sosiaalipalvelut tukevat kuntalaisia eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa. Sosiaalipalveluiden tehtäviin kuuluvat perhesosiaalityö, lastensuojelu, aikuissosiaalityö, toimeentuloturva- ja vammaispalvelut. Perus- ja erityispalveluilla tuetaan kuntalaisten toimintakykyä ja itsenäistä selviytymistä tavoitteena tasavertainen hyvinvointi.
Kemin sosiaalitoimistosta saa seuraavat palvelut: aikuissosiaalityö, perhesosiaalityö, lastensuojelu, jälkihuolto, lastenvalvoja, talousneuvonta ja sosiaalinen luototus sekä pakolaistyö.
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Varaa aika etukäteen puhelimitse tai verkkoasioinnin kautta, jotta vältyt turhalta odottelulta.
Osoite
Sairaalantie
4 B,
95900
KOLARI
Normaalit aukioloajat
Auki 24/7
Muut yhteystiedot
Ylitornion sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimisto palvelee kunnanvirastossa.
Sosiaalityöllä tarkoitetaan sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön suorittamaa ohjausta, neuvontaa ja sosiaalisten ongelmien selvittämistä sekä muita tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilöiden ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista sekä yhteisöjen toimivuutta.
Sosiaalityön keskeisiä osa-alueita ovat:
* toimeentulotuki
* lastensuojelun tukitoimet
* päihdehuolto
* lapsen huolto ja tapaamisoikeutta koskevat tehtävät sekä lastenvalvonta
Saat palvelupisteestä aikuissosiaalityön, maahanmuuttajien, lastensuojelun, lastenvalvojan, perheneuvolan ja vammaisten palveluja.
Perhe- ja sosiaalipalvelupisteestä saat seuraavia palveluja :
* sosiaalityön palvelut
* täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
* työllistämistä tukevat palvelut
* maahanmuuttajien palvelut
* lastensuojelun palvelut
* perheneuvolan palvelut
* vammaisten palvelut
Osoite
2 krs
Jenssintie
2,
95200
SIMO
Normaalit aukioloajat
Palveluohjaus
Maanantai
-
Perjantai
09:00 - 15:00
Muut yhteystiedot
Ranuan sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.
Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluja. Sosiaalityön tehtävänä on tukea ja auttaa yksilöitä ja perheitä selviytymään ongelmistaan. Sosiaalityöntekijät tekevät sosiaalityötä antamalla asiakkailleen ohjausta ja neuvontaa, selvittämällä asiakkaiden kanssa heidän ongelmiaan sekä järjestämällä erilaisia tarvittavia tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilön ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista.
Saat soittamalla yhteyden sosiaalityöntekijöihin. Voit varata ajan henkilökohtaiseen palveluun.
Sosiaalityöntekijä, lapsiperheiden palvelut ja lastensuojelu puh. +358 408012311
Johtava sosiaalityöntekijä, työikäisten palvelut, vammaissosiaalityö, alle 65 v. omaishoito, ikääntyneiden asumis- ja liikkumispalvelut puh. +358 408012306
Sosiaalityöntekijät auttavat lasta ja perhettä, kun lapsen asiat eivät ole hyvin. Tuemme lapsia ja vanhempia suotuisan kasvu-ympäristön luomisessa yhdessä heidän kanssaan. Tuella tarkoitetaan tarpeenmukaisten, lapsen edun mukaisten palvelujen ja tukitoimien järjestämistä perheelle.
Lastensuojelun sosiaalityöntekijä auttaa silloin, kun tarvitset ohjausta ja neuvontaa lasta ja/tai perhettä koskevissa asioissa. Voit kysyä lisätietoa puhelimitse lastensuojelun palveluista.
Lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä, Lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä, lastensuojelu, lähiesihenkilö puh. +358 405327814
Päivystävä sosiaalityöntekijä, kiireelliset lastensuojelun tehtävät (kello 8-16) puh. +358 400297208
Sosiaalityöntekijä, lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollon palvelut puh. +358 400398776
Sosiaalityöntekijä, lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollon palvelut puh. +358 405327815
Sosiaalityöntekijä, lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollon palvelut puh. +358 400182040
Sosiaalityöntekijä, lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollon palvelut puh. +358 406670887
Sosiaalityöntekijä, lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollon palvelut puh. +358 405327807
Normaalit aukioloajat
soittoaika
Maanantai
-
Perjantai
10:00 - 11:00
Ylitornion sosiaalityö
Sosiaalityöllä tarkoitetaan sosiaalihuollon ammattihenkilön ohjausta, neuvontaa ja sosiaalisten ongelmien selvittämistä sekä muita tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilöiden ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista sekä yhteisöjen toimivuutta.
Lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä, lastensuojelu, lähiesihenkilö puh. +358 405327814
Kesän 2023 poikkeusaukioloajat ja sulut sosiaali- ja terveyspalveluissa
1.6.2023
Kesän aikana Lapin hyvinvointialueen palveluissa voi olla muutoksia aukioloajoissa sekä toiminta voi olla supistettua tai väliaikaisesti kiinni. Alle on koostettu poikkeukset normaalista toiminnasta. Muuten palvelut toimivat normaalisti.
Enontekiö
Päivätoimintakeskus Hyrylä on suljettu 5.7.–2.8.2023.
Enontekiön sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Inari
Inarin Toimintakeskus on suljettu 3.7.–6.8.2023.
Inarin sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Kemi
Kemin muistipoliklinikka on suljettu 19.6.-10.7.2023
Kemin haavapoliklinikka on suljettu 10.7.-6.8.2023
Kemin päiväsairaala on suljettu 3.7.-30.7.2023
Kemin avokuntoutus on suljettu 3.-30.7.2023.
Kemin perheneuvola on suljettu 17.-30.7.2023.
Kemin toimintakeskus Leipätehdas on suljettu 26.6.–23.7.2023.
Kemijärvi
Vammaisten päivätoiminta Kiehispirtissä ja Toimintakeskuksessa on suljettu 26.6.-28.7.2023.
Ikääntyneiden intervalliyksikkö Luhtavillan toimintaa on supistettu 15.6.-6.8.2023.
Keminmaa
Keminmaan muistipoliklinikka on suljettu 3.7.-30.7.2023
Keminmaan päiväkeskus Rantatupa on suljettu 26.6.-28.7.2023.
Keminmaan sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvarauksella 10.-23.7.2023, kunnanviraston on suljettu.
Keminmaan perheneuvolan psykologin palvelut on suljettu 3.-31.7.2023.
Kittilä
Kittilän sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Päivätoiminta Pääskynpesä on suljettu 23.6.–9.8.3023.
Kolari
Kolarin terveyskeskuksen vuodeosasto on suljettu 2.6.–6.8.2023. Sulun aikana terveyskeskustasoista hoitoa tarvitsevat potilaat hoidetaan naapurikunnissa sijaitsevilla osastoilla.
Kolarin suun terveydenhuolto suljettu 13.–14.6. ja 26.6.–23.7. Sulun aikana voi ottaa yhteyttä lähimpään hammashoitolaan Muoniossa, Kittilässä tai Pellossa.
Muonion suun terveydenhuolto p. 040 186 4699
Kittilän suun terveydenhuolto p. 040 546 3901
Pellon suun terveydenhuolto p. 040 713 2736
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Päivätoiminta Toimari on suljettu 23.6.–16.7.2023.
Muonio
Muonion suun terveydenhuolto on suljettu 10.7.–7.8. Sulun aikana puhelut ohjautuvat Hetan terveysasemalle suun terveydenhuoltoon.
Muonion sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Päivätoiminta Naalo on suljettu 3.–31.7.2023
Pelkosenniemi
Pelkosenniemen terveyspalvelut (lääkäri, hoitaja, laboratorio, röntgen, hammashoitola, fysioterapia, neuvola ja vuodeosasto) on suljettu 17.7.–6.8.2023. Päivystävä sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja tavattavissa tiistaisin ja torstaisin sulun aikana.
Pelkosenniemi-Savukosken mielenterveyspalvelut on suljettu 3.7.–30.7.2023.
Kiireellisissä tapauksissa yhteydenotot Sodankylän mielenterveystoimiston ajanvaraukseen ma-to klo 8.00–11.00, p. 040 6789566 tai Lapin keskussairaalan mielenterveyspäivystykseen p. 040 715 8400 (24/7)
Pelkosenniemen vammaisten päivätoiminta Toimintapiste on suljettu 10.7.-11.8.2023.
Pello
Pellon tehostettu kotisairaanhoito toimii 5.6.–31.7.2023 aikana supistetusti. Tehostettu kotisairaanhoito on auki vain arkipäivisin kello 8–21. Viikonloppuisin voi tarvittaessa olla yhteydessä vuodeosastolle p. 040 7132 743.
Pellon sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Pellon Toimintakeskus on suljettu 3.–31.7.2023.
Niittyvillan päiväkeskus on suljettu 3.-16.7.2023.
Rovaniemi
Rovaniemen muistipoliklinikka ja diabetespoliklinikka on suljettu 3.7.-30.7.2023
Rovaniemen perhesuunnitteluneuvola ja opiskeluterveydenhuolto on suljettu 3.-23.7.2023
Rovaniemen kouluterveydenhuolto on suljettu 26.6.-8.8.2023
Rovaniemen Saarenputaan hammashoitola on suljettu 5.6.-13.8.2023
Muurolan hammashoitola ja Sinetän hammashoitola suljettu koko kesän ajan.
Kesän ajan Rovaniemen suun terveydenhuollon toiminta on keskitetty Piekkarin hammashoitolaan.
Rovaniemien seniorineuvolat on suljettu 1.6.-31.7.2023.
Erkkilänkujan päivätoimintakeskuksen aikuisten päivätoiminta on suljettu 3.-30.7.2023.
Kolpeneen tuki- ja osaamiskeskuksen tilapäishoitoyksikkö Vuoma on suljettu 1.–30.7.2023. Kolpeneen kuntoutuspoliklinikka jaan suunniteltu jaksotoiminta on suljettu 21.6.–6.8.2023. Myllärin paja on suljettu 3.–31.7.2023.
Savukoski
Savukosken terveyspalvelut (lääkäri, hoitaja, laboratorio, hammashoitola, fysioterapia ja neuvola) on suljettu 19.6.–16.7.2023.
Pelkosenniemi-Savukosken mielenterveyspalvelut on suljettu 3.7.–30.7.2023.
Kiireellisissä tapauksissa yhteydenotot Sodankylän mielenterveystoimiston ajanvaraukseen ma-to klo 8.00–11.00, p. 040 6789566 tai Lapin keskussairaalan mielenterveyspäivystykseen p. 040 715 8400 (24/7)
Simo
Simon muistipoliklinikka on suljettu 26.6.-23.7.2023
Simon suun terveydenhuolto on suljettu 3.7.-30.7.2023. Kiireellisissä tapauksissa soita Rovaniemen suun terveydenhuollon ajanvaraukseen p. 016 860 2010
Simon päivätoiminta on suljettu 3.–31.7.2023. Toimintakeskus on suljettu 30.6.–23.7.2023. Työpaja on suljettu 3.7.–4.8.2023.
Simon perheneuvolan psykologin palvelut on suljettu 3.7.-6.8.2023.
Sodankylä
Sodankylän röntgenissä on poikkeusaukiolo 12.6.-13.8.2023, ma-to 8–15, pe 8–14, to 22.6. suljetaan klo 14, suljettu juhannusaattona.
Sodankylän vammaisten päivätoiminta Päivänpaiste on suljettu 10.7.-11.8.2023.
Sodankylän Sopukan vastaanottotoiminta supistuu ajalla 19.6–13.8.
kiireettömiä asioita koskevat puhelut otetaan vastaan arkisin klo 8–12, p. 020 692 881. Käytössä takaisinsoittopalvelu, puhelut pyritään soittamaan takaisin saman päivän aikana.
Sopukan infopiste on auki ma-to klo 8–14 ja pe klo 8–13.
Neuvolan toimisto on suljettu 3.7–30.7. Lastenneuvola (p. 040 685 5942) ja seksuaaliterveysneuvonta (p. 0400 239898, puhelinaika klo 10–11) toimivat supistetusti.
Sodankylän Hannuksenkartanon Veiki-siiven lyhytaikaispaikat suljettu 29.5.–20.8.2023. Suljettuja paikkoja on 7. Korvaavia paikkoja on muualla käytössä 3.
Tervola
Tervolan ikääntyneiden päivätoiminta on avoinna tiistaisin ja keskiviikkoisin ajalla 31.5.-5.9.2023.
Tervolan Toimintakeskus on suljettu 3.–31.7.2023.
Tornio
Tornion sosiaalitoimiston neuvonta on suljettu 8.–23.7.2023. Kiireisissä asioissa voit olla yhteydessä puhelimitse 050 5971160 klo 8.00–11.30.
Tornion A-klinikka on suljettu 3.7.–30.7.2023
Tornion A-klinikan ollessa suljettuna kiireelliset avohoitopalvelut järjestetään Länsi-Pohjan keskussairaalan keskitetyn poliklinikan toimesta.
Tornion päiväkeskus Väylän Valo on suljettu 10.-23.7.2023.
Tornion perheneuvola on suljettu 10.-23.7.2023. Ajalla 24.7.–31.7. avoinna ajanvarauksella, puhelinpäivystys tiistaisin ja torstaisin klo 10–12 p. 040 481 3392.
Utsjoki
Utsjoen suun terveydenhuolto on suljettu 3.7.-30.7.2023. Kiireellisissä asioissa soita Inarin suun terveydenhuollon ajanvaraukseen p. 040 830 8936.
Utsjoen sosiaalitoimisto palvelee vain ajanvaruksella 3.–31.7.2023.
Ylitornio
Ylitornion mielenterveystoimisto on suljettu 10.7.–21.7.2023.
Ylitornion mielenterveystoimiston ollessa suljettuna kiireelliset avohoitopalvelut järjestetään Länsi-Pohjan keskussairaalan keskitetyllä poliklinikalla.
Ylitornion ikääntyneiden päivätoiminta on suljettu 26.6.-30.7.2023. Toimintakeskus Jokipaju on suljettu 3.–30.7.2023
Perheoikeudellisten palvelujen neuvonta ja ohjaus on keskitetty koko Lapin hyvinvointialueella ajalla 26.6.–14.7.2023 numeroihin 040 139 7215 ja 040 137 3950 soittoaika ma–to 9-11. Perheoikeudelliset palvelut on suljettu 17.–21.7.2023.
Keskussairaalat
Huomaathan, että keskussairaaloiden palveluissa voi olla toiminnan supistuksia kesän aikana. Erityisesti heinäkuussa useita poliklinikkoja on suljettu.
Kesän 2023 poikkeusaukioloajat ja sulut sosiaali- ja terveyspalveluissa
Kesän aikana Lapin hyvinvointialueen palveluissa voi olla muutoksia aukioloajoissa sekä toiminta voi olla supistettua tai väliaikaisesti kiinni. Alle on koostettu poikkeukset normaalista toiminnasta. Muuten palvelut toimivat normaalisti.
Toukokuusta 2023 alkaen vakituisten perhehoitajien palkkiot maksetaan kuluvan kuukauden viimeisenä päivänä. Palkkiot on maksettu alkuvuoden aikana seuraavan kuun 15. päivänä.
Sámegillii vuolábealde.
Sääʹmǩiõʹlle vueʹlnn.
Huhtikuun 2023 palkkiot maksetaan vanhan maksuaikataulun mukaan 15.5.2023. Toukokuun 2023 palkkiot maksetaan 31.5.2023. Tämän jälkeen palkkiot maksetaan aina kuluvan kuukauden viimeisenä pankkipäivänä.
Muutos koskee ainoastaan vakituisia kuukausipalkkiollisia lastensuojelun, vammaisten ja ikääntyneiden perhehoitajia. Muutos ei koske perhehoidon sijaisia, päivystäjiä, tukiperheitä tai tukihenkilöitä. Näille ryhmille palkkiot maksetaan jatkossakin aina hoitojaksoa seuraavan kuun 15. päivä.
Palkkioiden määrät yhtenäistyvät asteittain vuoden 2023 aikana
Perhehoidon palkkioiden määrät yhtenäistyvät vuoden 2023 aikana kaikkialla Lapissa. Useimmissa kunnissa palkkiot pysyvät ennallaan tai nousevat hieman. Hyvinvointialueen aiemmin päättämiin palkkioihin lisätään myös indeksikorotus takautuvasti vuoden 2023 alusta.
Palkkion suuruus riippuu asiakkaan palveluntarpeesta. Siksi jokaiselle asiakkaalle tehdään uusi palveluntarpeen arvio vuoden 2023 aikana. Mikäli palkkio nousee aiemmasta, erotus maksetaan takautuvasti palveluntarpeen arvioinnin jälkeen.
Jos hyvinvointialueen määrittelemä hoitopalkkion ja erityislisien yhteissumma on pienempi kuin aiemmin saamasi palkkio, palkkiotasi ei alenneta.
Lisätietoja
Palkkioon liittyvissä kysymyksissä ole yhteydessä oima@lapha.fi, puh. 040 721 5269 (arkisin klo 9–11 ja 12-15) tai oman paikkakuntasi palveluohjaukseen, katso yhteystiedot:
Jos buresveadjinguovllu meroštallan dikšunbálkká ja sierralasáhusaid oktasašsubmi lea unnit go dat bálká maid ovdal leat ožžon, du bálká ii vuoliduvvo.
Toukokuusta 2023 alkaen vakituisten perhehoitajien palkkiot maksetaan kuluvan kuukauden viimeisenä päivänä. Palkkiot on maksettu alkuvuoden aikana seuraavan kuun 15. päivänä.
Erityislasten Omaiset ELO ry:stä vertaistukea ja virkistystä Lapissa asuville erityislapsiperheille
24.2.2023
Erityislasten Omaiset ELO ry tarjoaa tukea ja virkistystoimintaa erityislapsille ja -nuorille sekä heidän perheilleen.
Erityislasten Omaiset ELO ry on yksi Terveyskylän Vertaistalon Etsi vertaistukea -hakukoneen yhdistyksistä. Vuonna 2000 perustetun yhdistyksen toiminnan tavoitteena on vahvistaa perheiden sosiaalisia tukiverkostoja, osallisuutta, hyvinvointia ja arjen sujuvuutta.
Erityislapsiperheeksi määritellään perhe, jossa on yksi tai useampi erityistä tukea tai hoivaa tarvitseva lapsi tai nuori, mutta ELO toimii diagnoosivapaasti, yli kunta- ja järjestörajojen. Diagnosoidut tai diagnosoimattomat tuen tarpeet voivat olla fyysisiä, psyykkisiä, neurologisia, kielellisiä tai sosiaalisia. Toiminta on kaikille avointa ja maksutonta. Vuosittain toimintaan osallistuu yli 500 perhettä.
Käytännössä yhdistyksen toiminta kostuu säännöllisistä, perheille ja perheen eri osapuolille tarjottavista vertaistukiryhmistä sekä koko perheelle suunnatuista suuremmista tapahtumista. Perheille, ammattilaisille ja kaikille kiinnostuneille ELO tarjoaa koulutuksia ja teemailtoja.
Yhdistys järjestää vertaistoimintaa myös verkossa ja mahdollistaa tilaisuuden luonteen sen salliessa osallistumisen omalta koneelta tai etäkatsomoista. ELO tarjoaa myös monipuolisia vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksia yleishyödyllisistä tehtävistä kokemustoimintaan.
Vertaistukea yhteisen tekemisen ja virkistävien tapahtumien kautta
Läpi vuoden Rovaniemellä ja muissa Lapin kunnissa kokoontuvat vertaistukiryhmät ovat yhdistyksen toiminnassa keskeisiä. Vanhempien ja aikuisten ryhmissä osallistujat jakavat kokemuksia, ajatuksia ja tunteita sekä viihtyvät ja voimaantuvat vertaisten seurasta.
Lasten ja nuorten ryhmissä viihtyvyys, sosiaaliset kohtaamiset, vertaistuki ja mukavat yhdessä tekemisen kokemukset ovat tärkeitä elementtejä. Ryhmät ovat rakentuneet muun muassa vapaa-ajan vieton, liikunnan ja luovan toiminnan ympärille. Perheiden yhteisissä tapaamisissa vertaistuki toteutuu tietyn teeman tai toiminnan äärellä. Pääpaino on yhteisessä tekemisessä, jonka järjestämisessä ELO on viime vuosina hyödyntänyt yhä enemmän Lapin ulkoilu-, retkeily- ja vierailumahdollisuuksia. Toiminnallisen puolen ohessa tulevat tänäkin vuonna tutuksi avoimet, elämänmakuiset keskustelut luonnossa nuotion äärellä.
Yhdistyksen suurempiin, koko perheelle suunnattuihin, matalankynnyksen vertaistuki- ja virkistystapahtumiin perheiden on helppo tulla mukaan. ELOn perhetapahtumissa perheet pääsevät muun muassa laskettelemaan, polskimaan kylpylässä, vaeltamaan ja retkeilemään ruska-aikana Lapin tuntureilla, nauttimaan sirkuksen taiasta sekä riemukkaista perhepäivistä sisähuvipuistoissa. Vuosi huipentuu joulumieltä nostattaviin joulutapahtumiin.
ELOn koulutukset ja teemaillat puolestaan saattavat yhteen perheet, ammattilaiset ja muut aiheesta kiinnostuneet keskustelemaan ja rakentamaan yhteistä ymmärrystä tärkeistä aiheista. Kaikille yhteiset tilaisuudet tarjoavat ajankohtaista tietoa erityisyydestä sekä tukea vanhemmuuteen, ihmissuhteisiin ja arjen sujumiseen.
Vapaaehtoistyön tekeminen antoisaa myös tekijälle
ELOn vapaaehtoistoimijat tekevät tärkeää työtä erityislapsiperheiden hyvinvoinnin hyväksi ja osallistuvat näin omalta osaltaan yhdistyksen toiminnan toteutukseen. Vapaaehtoistyön tekeminen on omalla persoonalla, omin tiedoin ja taidoin tehtävää työtä. Tarkoituksena on, että vapaaehtoistoiminta lisäisi toimijan osallisuuden, merkityksellisyyden ja hyödyllisyyden kokemuksia sekä hyvinvointia.
ELOn kokemustoiminta antaa mukanaolijoille mahdollisuuden omien kokemuksien hyödyntämiseen ja merkityksellistämiseen sekä vaikuttamistyöhön matalalla kynnyksellä. Kokemustieto lisää parhaimmillaan ammattilaisten, opiskelijoiden ja muun yleisön ymmärrystä erityislasten ja -perheiden elämästä, diagnooseista, jaksamisesta ja toipumisesta. Kokemusosaajien kokemustarinat ovat olleet kiiteltyjä ja ne on koettu koskettavina, rohkeina, ja silmiä avaavina.
Vuonna 2022 käynnistyi ELOn ja Napapiirin Omaishoitajat ry:n yhteinen NEPPARI - Nepsyperheiden arki näkyväksi -hanke, jonka tavoitteena on lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä voimavarojen, arjenhallinnan, toimijuuden ja osallisuuden tukeminen elämän muutosvaiheissa. Päätavoitteena on nepsyperheiden voimavarojen ja toimijuuden vahvistaminen elämän muutosvaiheissa yksilöllisen ja ryhmämuotoisen tuen sekä kehittäjäryhmätoiminnan avulla. Lisätietoa Neppari-hankkeesta.
Kirjoittanut: Petteri Huhtamella, verkostotyöntekijä, Erityislasten Omaiset ELO ry