Aikuissosiaalityö auttaa, jos olet yli 18-vuotias ja tarvitset tukea, ohjausta ja neuvontaa erilaisissa elämäntilanteissa. Voit ottaa yhteyttä, jos tarvitset tukea esimerkiksi toimeentulon, asumisen, jokapäiväisessä arjessa selviytymisen, päihteiden käytön tai perhetilanteen vuoksi.
Sosiaalipalvelujen työntekijät ohjaavat sinut eteenpäin sopiviin palveluihin. Sosiaalipalvelujen työntekijät auttavat myös tarvittavien hakemusten tekemisessä.
Ensimmäisenä sinulle tehdään palvelutarpeen arviointi, jossa kartoitetaan kokonaistilanteesi. Arvioinnin perusteella tehdään suunnitelma tarvittavista palveluista sinun ja mahdollisten yhteistyötahojen kanssa. Asiakkuuden ajaksi sinulle nimetään tarvittaessa omatyöntekijä. Hän tukee sinua asioiden selvittämisessä ja niiden eteenpäin viemisessä.
Ole yhteydessä työikäisten sosiaalityöhön, jos:
tarvitset tukea arkielämän hallintaan ja suunnitteluun,
tarvitset sosiaaliturvaan ja -palveluihin tai talouden hallintaan liittyvää ohjausta ja neuvonta,
sinulla on päihde- tai mielenterveysongelmaan tai asumiseen liittyvää tuen tarvetta,
sinulla on lähisuhde- tai perheväkivallasta aiheutuvaa tuen tarvetta,
olet työtön ja tarvitset ohjausta työhön kuntoutumiseen tai työllisyyspalveluihin liittyvissä asioissa,
sinulla on terveydellisiä ongelmia ja tarvitset tukea työ- ja toimintakykysi selvittelyyn.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta
Kaikki
Enontekiö
Inari
Kemi
Kemijärvi
Keminmaa
Kittilä
Kolari
Muonio
Pelkosenniemi
Pello
Posio
Ranua
Rovaniemi
Salla
Savukoski
Simo
Sodankylä
Tervola
Tornio
Utsjoki
Ylitornio
Valittuna: Kaikki
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta ja asiointi
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelu on käytössä Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Pellon, Muonion ja Utsjoen alueella.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta ja asiointi (Itäinen palvelualue)
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta ja asiointi (Kemi)
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta ja asiointi (Tornio, Tervola, Ylitornio)
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön neuvonta ja asiointi (Rovaniemi)
Aikuissosiaalityön neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen Kemijärven, Pelkosenniemen, Sallan, Savukosken ja Sodankylän sosiaalipalveluihin. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja
Utsjoen sosiaalipalveluihin. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Työikäisten sosiaalipalvelujen neuvonta ja asiointi (Kemi, Keminmaa, Simo)
Työikäisten neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Työikäisten sosiaalipalvelujen neuvonta ja asiointi (Tornio, Tervola, Ylitornio)
Työikäisten neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Kemin, Keminmaan ja Simon sosiaalipalveluiden neuvonta ja palveluohjaus
Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen.
Pelkosenniemen perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelut
Saat yhteyden perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Pohjoisen Lapin työikäisten palvelujen johtava sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden johtavaan sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Pohjoisen Lapin johtava sosiaalityöntekijä palvelee työikäisten palveluihin liittyvissä asioissa Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja Utsjoen asukkaita.
Työikäisten sosiaaliohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin. Voit myös varata ajan tapaamiseen.
Työikäisten sosiaaliohjaajalta saat neuvontaa aikuisten sosiaalipalveluista, kuten kuntouttavasta työtoiminnasta sekä ennaltaehkäisevästä ja täydentävästä toimeentulotuesta.
Enontekiön sosiaalipalvelujen toimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.
Osoite
Kunnanvirasto, 1. kerros
Ounastie
165
99400
ENONTEKIÖ
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Perjantai08:00 - 15:00
Inarin sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.
Inarin sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavattavissa vain ajanvarauksella.
Osoite
Piiskuntie
2
99800
IVALO
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Torstai09:00 - 15:00
Perjantai09:00 - 11:00
Kemijärven perhe- ja sosiaalipalvelut
Perhe- ja sosiaalityön palvelujen yksikkö sijaitsee hyvinvointikeskus Lapponian 3. kerroksessa.
Perhe- ja sosiaalipalveluista saat seuraavat palvelut: työikäisten ja lapsiperheiden sosiaalityö, lastensuojelu, perheoikeudelliset palvelut, perheneuvola, päihde- ja mielenterveystyö sekä työllisyyden hoito.
Sosiaalitoimistosta saat neuvontaa erityisesti työllistymiseen, kouluttautumiseen, toimeentuloon, kuntoutumiseen ja arjen haastaviin tilanteisiin.
Osoite
Kunnantie
3
94400
KEMINMAA
Kemin sosiaalitoimisto
Kemin sosiaalitoimisto sijaitsee kaupungin keskustassa lähellä kaupungintaloa. Saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa paikan päällä sosiaalitoimistossa arkipäivisin.
Sosiaalitoimistossa sijaitsevat seuraavat palvelut: aikuissosiaalityö, perhesosiaalityö, lastensuojelu, jälkihuolto, lastenvalvoja, talousneuvonta, sosiaalinen luototus ja pakolaistyö.
Osoite
Keskuspuistokatu
30
94100
KEMI
Normaalit aukioloajat
Neuvonta ja ohjaus
Maanantai - Perjantai09:00 - 13:00
Kolarin sosiaalitoimisto
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu terveyskeskuksen parkkipaikalta oikean puoleiseen erillissiipeen, jonka ovessa lukee sosiaalitoimisto.
Varaa aika etukäteen puhelimitse tai verkkoasioinnin kautta.
Osoite
Sairaalantie
4 B
95900
KOLARI
Normaalit aukioloajat
Auki ajanvarauksella
Muonion hyvinvointipalveluiden toimisto
Muonion hyvinvointipalvelujen toimisto palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Osoite
Pirkantie
11
99300
MUONIO
Pelkosenniemen sosiaalitoimisto
Pelkosenniemen sosiaalitoimistosta saat perheiden, työikäisten ja ikääntyneiden sosiaalipalvelut. Varaa aika henkilökohtaiseen tapaamiseen soittamalla sosiaalityöntekijöille etukäteen.
Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan.
Osoite
Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu kirkonpuoleiselta sivulta.
Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Sosiaalityöntekijät tukevat sinua ja perhettäsi haastavissa elämäntilanteissa ja järjestävät tarvittavat tukitoimet.
Osoite
Opintie
7 B
95700
PELLO
Normaalit aukioloajat
Aukioloajat
Maanantai - Perjantai08:00 - 16:00
Posion perusturvatoimisto
Posion perusturvatoimistosta saat sosiaalipalveluita. Perusturvan toimistossa työskentelevät palvelujohtaja, sosiaalityöntekijät, perusturvan toimistosihteerit sekä kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja (paikalla perjantaisin).
Osoite
Sairaalantie
2 B
97900
POSIO
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Perjantai09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Ranuan sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.
Osoite
Sairaalatie
4 B
97700
RANUA
Normaalit aukioloajat
Sosiaalitoimiston aukioloajat
Maanantai - Perjantai09:00 - 15:00
Toimistosihteerien palveluajat
Maanantai - Perjantai09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Rovaniemen sosiaalipalvelukeskus
Sosiaalipalvelukeskus palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Sosiaalipalvelukeskus sijaitsee kaupungin keskustassa.
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.
Osoite
Jungintie
3
98900
SALLA
Savukosken sosiaalitoimisto
Sosiaalipalvelujen toimipiste sijaitsee Savukosken kunnanvirastolla. Sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse ja ajanvarauksella myös paikan päällä.
Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan: Karistamontie 4 Sodankylä, palveluohjaus p. 0400 694 024.
Perhe- ja sosiaalipalvelupisteestä saat seuraavat palvelut:
sosiaalityön palvelut
täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
työllistämistä tukevat palvelut
maahanmuuttajien palvelut
lastensuojelun palvelut
perheneuvolan palvelut
vammaisten palvelut
Osoite
Palvelupiste sijaitsee rakennuksen toisessa kerroksessa.
Jenssintie
2
95200
SIMO
Normaalit aukioloajat
Palveluohjaus
Maanantai - Perjantai09:00 - 15:00
Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka, Perhekeskus
Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.
Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.
Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
Kuva: Lapin materiaalipankki, Terhi Tuovinen
3.2.2025
Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin palveluprosessia, nostaa asiakaspalvelun laatua ja kohdentaa palvelut niitä tarvitseville.
Kehitämme kevään aikana sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa. Asiakkaamme voivat osallistua kehitystyöhön antamalla palautetta asioidessaan ensiarvioinnissa. Palautteen kerääminen on aloitettu tammikuussa ja jatkuu kevään ajan. Aikuissosiaalityön asiakkaat voivat lisäksi osallistua tutkimukseen, jossa tutkitaan aikuissosiaalityön menetelmien vaikutuksia ensiarvioinnissa.
Kehitystyön tavoitteet on kiteytetty ensiarvioinnin palvelulupaukseen:
Asiakas tulee kuulluksi ilman aiheetonta viivästystä 7 arkipäivän kuluessa.
Arvostava ja kiireetön kohtaaminen, asiakkaalle jää tunne kuulluksi tulemisesta.
Asiakkaalle kerrotaan soveltuvista peruspalveluista sekä mahdollisuudesta tapaamiseen ja palvelutarpeenarviointiin.
Ensiarviointi on asiakaslähtöistä.
Toimenpiteitä ohjaa aina tilannekohtaisuus ja kontekstisidonnaisuus.
Kehittämisestä vastaa VASA 2 -hanke yhteistyössä Aikuissosiaalityön menetelmien vaikutukset -tutkimushankkeen kanssa. Hankkeissa kerätään tietoa ensiarvioinnin tavoitteiden toteutumisesta, ja näitä tietoja hyödynnetään Lapin hyvinvointialueen sosiaalipalvelujen kehittämisessä. EU-rahoitteiset hankkeet kestävät vuoden 2025 loppuun.
Lisätietoja:
Anni Partanen
projektipäällikkö, sosiaalipalvelut
Puh. 040 751 1121 anni.partanen@poske.fi
VASA 2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanke
Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin palveluprosessia, nostaa asiakaspalvelun laatua ja kohdentaa palvelut niitä tarvitseville.
Lapin hyvinvointialueen sosiaalisen luototuksen soveltamisohjetta on uudistettu.
Sosiaalinen luototus on sosiaalihuoltoon kuuluvaa lainanantoa, jonka tarkoituksena on ehkäistä taloudellista syrjäytymistä ja ylivelkaantumista sekä edistää henkilön ja perheen itsenäistä suoriutumista.
Sosiaalisen luototuksen myöntämisen perusteet ja soveltamisohje on hallinnollinen ohjeistus siitä, millaisilla kriteereillä Lapin hyvinvointialueella myönnetään sosiaalista luototusta ja miten sosiaalisen luototuksen palvelussa toimitaan luototukseen liittyvissä asioissa. Ohjeen tavoitteena on luoda ja ylläpitää hyvinvointialueelle yhtenäiset palvelun myöntämisen kriteerit ja toimintatavat, joiden avulla pyritään turvaamaan asiakkaiden yhdenvertainen palvelu hyvinvointialueella.
Uuden soveltamisohjeen mukaan sosiaalisen luototuksen enimmäismäärä nousee 5000:sta 8000 euroon ja takaisinmaksuaika pitenee enimmillään viidestä seitsemään vuoteen.
Talousneuvola palvelee Rovaniemellä joka kuukauden kolmas keskiviikko
19.12.2024
Tule pienen tai suuren talouskysymyksesi kanssa – etsitään ratkaisuja yhdessä!
Talousneuvolatoiminta Lapin hyvinvointialueella jatkaa toimintaansa ensi vuonnakin. Talousneuvolassa voit keskustella ilman ajanvarausta arjen raha-asioistasi sekä saada neuvoja ja pohtia tilannettasi asiantuntijoiden kanssa.
Kaikenikäisille tarkoitettu palvelu on maksutonta ja luottamuksellista. Halutessasi voit asioida anonyymisti. Talousneuvolassa voit tavata eri alojen ammattilaisia. Toiminnassa on mukana Kela, Lapin hyvinvointialueen sosiaalityö, talous- ja velkaneuvonta sekä Ulosottolaitos.
Talousneuvola toimii Rovaniemellä osoitteessa Valtakatu 16, 2. kerros.
Talousneuvola on avoinna joka kuukauden kolmas keskiviikko klo 13.30–15.30.
Miten voit asioida Talousneuvolassa?
• Tule käymään osoitteessa Valtakatu 16, 2. kerros,
• soita 040 684 9992 tai
• lähetä yhteydenottopyyntö sähköpostilla talousneuvola@lapha.fi.