Yhteydenotto Rovaniemen sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen
Ota asiakkaan suostumuksella tai yhdessä asiakkaan kanssa yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.
Aikuissosiaalityö auttaa, jos olet yli 18-vuotias ja tarvitset tukea, ohjausta ja neuvontaa erilaisissa elämäntilanteissa. Voit ottaa yhteyttä esimerkiksi jos tarvitset tukea toimeentulon, asumisen, jokapäiväisessä arjessa selviytymisen, päihteidenkäytön tai perhetilanteen vuoksi.
Sosiaalipalvelujen työntekijät ohjaavat sinut eteenpäin sopiviin palveluihin. Sosiaalipalvelujen työntekijät auttavat myös palveluiden saamiseksi tarvittavien hakemusten tekemisessä.
Ensimmäisenä sinulle tehdään palvelutarpeen arviointi, jossa kartoitetaan kokonaistilanteesi. Arvioinnin perusteella tehdään suunnitelma tarvittavista palveluista sinun ja mahdollisten yhteistyötahojen kanssa. Asiakkuuden ajaksi sinulle nimetään tarvittaessa omatyöntekijä. Hän tukee sinua asioiden selvittämisessä ja niiden eteenpäin viemisessä.
Ole yhteydessä työikäisten sosiaalityöhön, jos:
* tarvitset tukea arkielämän hallintaan ja suunnitteluun,
* tarvitset sosiaaliturvaan ja -palveluihin tai talouden hallintaan liittyvää ohjausta ja neuvonta,
* sinulla on päihde- tai mielenterveysongelmaan tai asumiseen liittyvää tuen tarvetta,
* sinulla on lähisuhde- tai perheväkivallasta aiheutuvaa tuen tarvetta,
* olet työtön ja tarvitset ohjausta työhön kuntoutumiseen tai työllisyyspalveluihin liittyvissä asioissa,
* sinulla on terveydellisiä ongelmia ja tarvitset tukea työ- ja toimintakykysi selvittelyyn.
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta:
Ei valittuna paikkakuntaa
Ota asiakkaan suostumuksella tai yhdessä asiakkaan kanssa yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi.
Kysymyksiä voit laittaa kirjallisesti ja saat myös vastauksen kirjallisena. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista.
Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi.
Kysymyksiä voit laittaa kirjallisesti ja saat myös vastauksen kirjallisena. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista.
Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi.
Kysymyksiä voit laittaa kirjallisesti ja saat myös vastauksen kirjallisena. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista.
Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi.
Kysymyksiä voit laittaa kirjallisesti ja saat myös vastauksen kirjallisena. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista.
Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi.
Kysymyksiä voit laittaa kirjallisesti ja saat myös vastauksen kirjallisena. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista.
Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi.
Kysymyksiä voit laittaa kirjallisesti ja saat myös vastauksen kirjallisena. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista.
Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi.
Kysymyksiä voit laittaa kirjallisesti ja saat myös vastauksen kirjallisena. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista.
Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Aikuissosiaalityön neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi.
Kysymyksiä voit laittaa kirjallisesti ja saat myös vastauksen kirjallisena. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista.
Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelussa voit tehdä huoli-ilmoituksen eli ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii.
Voit täyttää ja lähettää huoli-ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Jos ilmoittaja on joku muu kuin huolen kohde itse, ilmoittajan pitää kertoa omat yhteystietonsa. Tarvittaessa kunnan työntekijä voi pyytää lisätietoja. Lisäksi ilmoituksen kohteella on oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palveluohjaus tarjoaa matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa lapsiin, nuoriin, perheisiin ja työikäisiin liittyvissä huolissa. Apua kannattaa pyytää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ennen kuin pulmat kasvavat ongelmiksi.
Ota yhteyttä esimerkiksi silloin, kun
* tarvitset tukea jaksamiseesi vanhempana, tarvitset käytännön apua ja ohjausta kotiin
* toivot tukea kasvatukseen tai parisuhteeseen liittyen
* olet huolissasi alaikäisen käytöksestä tai mielialasta
* tarvitset ohjausta talousasioissa
* sinulla on huoli, muttet tiedä mihin ottaa yhteyttä
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi.
Kysymyksiä voit laittaa kirjallisesti ja saat myös vastauksen kirjallisena. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista.
Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelussa voit tehdä huoli-ilmoituksen eli ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii.
Voit täyttää ja lähettää huoli-ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Jos ilmoittaja on joku muu kuin huolen kohde itse, ilmoittajan pitää kertoa omat yhteystietonsa. Tarvittaessa kunnan työntekijä voi pyytää lisätietoja. Lisäksi ilmoituksen kohteella on oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit tehdä huoli-ilmoituksen eli ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii.
Voit täyttää ja lähettää huoli-ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Jos ilmoittaja on joku muu kuin huolen kohde itse, ilmoittajan pitää kertoa omat yhteystietonsa. Tarvittaessa kunnan työntekijä voi pyytää lisätietoja. Lisäksi ilmoituksen kohteella on oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit tehdä huoli-ilmoituksen eli ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii.
Voit täyttää ja lähettää huoli-ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Jos ilmoittaja on joku muu kuin huolen kohde itse, ilmoittajan pitää kertoa omat yhteystietonsa. Tarvittaessa kunnan työntekijä voi pyytää lisätietoja. Lisäksi ilmoituksen kohteella on oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit tehdä huoli-ilmoituksen eli ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii.
Voit täyttää ja lähettää huoli-ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Jos ilmoittaja on joku muu kuin huolen kohde itse, ilmoittajan pitää kertoa omat yhteystietonsa. Tarvittaessa kunnan työntekijä voi pyytää lisätietoja. Lisäksi ilmoituksen kohteella on oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit tehdä huoli-ilmoituksen eli ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii.
Voit täyttää ja lähettää huoli-ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Jos ilmoittaja on joku muu kuin huolen kohde itse, ilmoittajan pitää kertoa omat yhteystietonsa. Tarvittaessa kunnan työntekijä voi pyytää lisätietoja. Lisäksi ilmoituksen kohteella on oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit tehdä huoli-ilmoituksen eli ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii.
Voit täyttää ja lähettää huoli-ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Jos ilmoittaja on joku muu kuin huolen kohde itse, ilmoittajan pitää kertoa omat yhteystietonsa. Tarvittaessa kunnan työntekijä voi pyytää lisätietoja. Lisäksi ilmoituksen kohteella on oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit tehdä huoli-ilmoituksen eli ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii.
Voit täyttää ja lähettää huoli-ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Jos ilmoittaja on joku muu kuin huolen kohde itse, ilmoittajan pitää kertoa omat yhteystietonsa. Tarvittaessa kunnan työntekijä voi pyytää lisätietoja. Lisäksi ilmoituksen kohteella on oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit tehdä huoli-ilmoituksen eli ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii.
Voit täyttää ja lähettää huoli-ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Jos ilmoittaja on joku muu kuin huolen kohde itse, ilmoittajan pitää kertoa omat yhteystietonsa. Tarvittaessa kunnan työntekijä voi pyytää lisätietoja. Lisäksi ilmoituksen kohteella on oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit tehdä huoli-ilmoituksen eli ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii.
Voit täyttää ja lähettää huoli-ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Jos ilmoittaja on joku muu kuin huolen kohde itse, ilmoittajan pitää kertoa omat yhteystietonsa. Tarvittaessa kunnan työntekijä voi pyytää lisätietoja. Lisäksi ilmoituksen kohteella on oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit tehdä huoli-ilmoituksen eli ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii.
Voit täyttää ja lähettää huoli-ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Jos ilmoittaja on joku muu kuin huolen kohde itse, ilmoittajan pitää kertoa omat yhteystietonsa. Tarvittaessa kunnan työntekijä voi pyytää lisätietoja. Lisäksi ilmoituksen kohteella on oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit tehdä huoli-ilmoituksen eli ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii.
Voit täyttää ja lähettää huoli-ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Jos ilmoittaja on joku muu kuin huolen kohde itse, ilmoittajan pitää kertoa omat yhteystietonsa. Tarvittaessa kunnan työntekijä voi pyytää lisätietoja. Lisäksi ilmoituksen kohteella on oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit tehdä huoli-ilmoituksen eli ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii.
Voit täyttää ja lähettää huoli-ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Jos ilmoittaja on joku muu kuin huolen kohde itse, ilmoittajan pitää kertoa omat yhteystietonsa. Tarvittaessa kunnan työntekijä voi pyytää lisätietoja. Lisäksi ilmoituksen kohteella on oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit tehdä huoli-ilmoituksen eli ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii.
Voit täyttää ja lähettää huoli-ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Jos ilmoittaja on joku muu kuin huolen kohde itse, ilmoittajan pitää kertoa omat yhteystietonsa. Tarvittaessa kunnan työntekijä voi pyytää lisätietoja. Lisäksi ilmoituksen kohteella on oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille, nuorille ja työikäisille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelun kautta voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen. Yhteydenottoihin vastaavat seuraavan arkipäivän aikana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät.
Voit täyttää ja lähettää viestin ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Saat soittamalla yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaalityöntekijään.
Saat soittamalla yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaaliohjaajaan.
Saat yhteyden sosiaalipalveluiden työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Saat neuvoja aikuissosiaalityöhön liittyvissä asioissa. Työikäisten sosiaaliohjaajalta saat apua aikuisten sosiaalipalveluihin liittyen. Näitä ovat esimerkiksi kuntouttava työtoiminta ja ennaltaehkäisevä sekä täydentävä toimeentulotuki. Työikäisten sosiaaliohjaajan tavoitat puhelimitse. Voit varata tapaamisajan.
Sosiaaliohjaajiin saat yhteyden soittamalla arkipäivisin.
Jos tarvitset neuvontaa työikäisten sosiaalipalveluista, ota soittamalla yhteys aikuissosiaalityöntekijään.
Sosiaalityöntekijöihin saat yhteyden soittamalla arkipäivisin.
Saat yhteyden sosiaalipalvelujen neuvontaan puhelimitse. Kolarin sosiaalipalveluiden neuvontapuhelin auttaa kaikissa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Saat yhteyden Pellon aikuissosiaalityöhön.
Saat soittamalla yhteyden perheiden ja työikäisten sosiaalipalveluiden työntekijöihin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Saat soittamalla yhteyden sosiaalityöntekijöihin. Voit varata ajan henkilökohtaiseen palveluun.
Sosiaalityö on kunnan tarjoama maksuton lakisääteinen palvelu, jonka tarkoitus on tukea, antaa apua ja neuvoa elämän erilaisissa kriisitilanteissa. Ammatillinen sosiaalityö on luottamuksellista ja sosiaalityöntekijällä on salassapitovelvollisuus.
Saat ohjausta ja neuvontaa erilaisiin sosiaalipalveluihin liittyen. Neuvonta on avoinna arkipäivisin.
Sosiaalitoimistosta saat neuvontaa, ohjausta ja tukea erilaisissa elämäntilanteissa.
Aikuissosiaalityöntekijään saat yhteyden soittamalla. Sosiaalityöntekijältä saat neuvontaa seuraavissa palveluissa:
* työikäisten sosiaaliohjaus ja sosiaalityö
* asiakkaan raha-asioiden hoitaminen
* kuntouttava työtoiminta
* palveluasuminen
* päivätoiminta
* sosiaalinen kuntoutus
* tilapäinen asuminen
* tuettu asuminen
Saat yhteyden vastaavaan sosiaalityöntekijään.
Sosiaalityöntekijöihin saat yhteyden soittamalla arkipäivisin.
Saat yhteyden sosiaalipalveluiden neuvontaan.
Sosiaalityöntekijältä saat apua ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Saat yhteyden johtavaan sosiaalityöntekijään. Sosiaalityöntekijältä saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Voit soittamalla varata ajan sosiaalityöntekijälle.
Saat yhteyden sosiaalitoimistoon soittamalla.
Voit kysyä lisätietoa puhelimitse aikuissosiaalityön palveluista.
Saat yhteyden sosiaalityöntekijään. Sosiaalityöntekijältä saat sosiaalityön asiakaspalvelua sekä esimerkiksi asiakkuuksien arviointia.
Saat soittamalla yhteyden sosiaaliohjaajaan/koulukuraattoriin.
Sosiaaliohjaaja toimii sosiaalisen tuen, neuvonnan ja ohjauksen tehtävissä. Sosiaaliohjaajan toimii myös oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattorina. Asiakkaina voivat olla vanhukset, vammaiset, lapset, päihdeongelmaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat, pakolaiset ja maahanmuuttajat.
Kuraattoripalvelut saat esiopetuksessa, peruskoulussa ja lukiossa opiskeleville lapsille ja nuorille. Voit ottaa yhteyden puhelimitse tai Wilma-viesteillä.
Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan. Sosiaalityössä ja -ohjauksessa kartoitamme tuen tarpeesi ja rakennamme yhdessä tarpeitasi vastaavan sosiaalipalveluiden kokonaisuuden. Sosiaalityöllä ja sosiaaliohjauksella tuemme sinua muutokseen, jolla pyritään muun muassa vahvistamaan hyvinvointiasi, itsenäistä selviytymistäsi, elämänhallintaasi sekä vähentämään huono-osaisuutta.
Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttavat löytämään oikean tai tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa tehdään alustava arviointi. Samalla katsotaan, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.
Sosiaalityöllä tarkoitetaan sosiaalihuollon ammattihenkilön ohjausta, neuvontaa ja sosiaalisten ongelmien selvittämistä sekä muita tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilöiden ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista sekä yhteisöjen toimivuutta.
Sosiaaliohjaajaan saat yhteyden soittamalla. Sosiaaliohjaaja neuvoo lapsiperheiden ja aikuisten palveluihin sekä toimeentulotukeen liittyvissä asioissa.
Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen
Aikuissosiaalityön työntekijöihin saat yhteyden soittamalla.
Sosiaalityöntekijä lastenvalvojalta saat apua aikuissosiaalityöhön, lastensuojeluun sekä lapsiperheiden palveluihin liittyen.
Sosiaalityöntekijä-lastenvalvojan tavoitat puhelimitse. Tapaamiset ajanvarauksella.
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.
Jungintie 3, 98900 SALLA
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee kunnanvirastossa. Varaa aika etukäteen puhelimitse tai virtu-viestillä, jotta vältyt turhalta odottelulta.
Isopalontie 2, 95900 KOLARI
Sosiaalitoimisto palvelee kunnanvirastossa.
Sosiaalityöllä tarkoitetaan sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön suorittamaa ohjausta, neuvontaa ja sosiaalisten ongelmien selvittämistä sekä muita tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilöiden ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista sekä yhteisöjen toimivuutta.
Sosiaalityön keskeisiä osa-alueita ovat:
* toimeentulotuki
* lastensuojelun tukitoimet
* päihdehuolto
* lapsen huolto ja tapaamisoikeutta koskevat tehtävät sekä lastenvalvonta
Ylitornion kunnanvirasto
Alkkulanraitti 5, 95600 YLITORNIO
Enontekiön sosiaalipalveluiden toimisto on kunnanvirastolla Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.
Kunnanvirasto, 1. kerros
Ounastie 165, 99400 ENONTEKIÖ
Kemin sosiaalitoimistosta saa seuraavat palvelut: aikuissosiaalityö, perhesosiaalityö, lastensuojelu, jälkihuolto, lastenvalvoja, talousneuvonta ja sosiaalinen luototus sekä pakolaistyö.
Keskuspuistokatu 30, 94100 KEMI
Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.
Piiskuntie 2, 99800 IVALO
Sosiaalitoimistosta saat apua erityisesti työllistymiseen, kouluttautumiseen, toimeentuloon, kuntoutumiseen ja muuhun arkielämän ongelmiin.
Kunnantie 3, 94400 KEMINMAA
Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluja. Sosiaalityön tehtävänä on tukea ja auttaa yksilöitä ja perheitä selviytymään ongelmistaan. Sosiaalityöntekijät tekevät sosiaalityötä antamalla asiakkailleen ohjausta ja neuvontaa, selvittämällä asiakkaiden kanssa heidän ongelmiaan sekä järjestämällä erilaisia tarvittavia tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilön ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista.
Opintie 7 B, 95700 PELLO
Pelkosenniemen sosiaalitoimistosta saat perheiden, työikäisten ja ikääntyneiden sosiaalipalvelut. Varaa aika henkilökohtaiseen tapaamiseen soittamalla sosiaalityöntekijöille etukäteen.
Sodankylä tuottaa vammaisten sosiaalipalvelut Pelkosenniemen asukkaille.
Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu kirkonpuoleiselta sivulta.
Turjalantie 2, 98500 PELKOSENNIEMI
Posion perusturvatoimistosta saat sosiaalipalveluita. Perusturvan toimistossa työskentelevät palvelujohtaja, sosiaalityöntekijät, perusturvan toimistosihteerit sekä kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja (paikalla perjantaisin).
Sairaalantie 2 B, 97900 POSIO
Sosiaalitoimi pyrkii tervolalaisten tarvitsemien sosiaalipalveluiden järjestämiseen yleistä hyvinvointia, tasa-arvoisuutta ja turvallisuutta ylläpitävällä tavalla. Varaa aika asiointiin suoraan asiaa hoitavalta henkilöltä.
Keskustie 81, 95300 TERVOLA
Sosiaalitoimistosta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalityön palveluista, täydentävästä ja ehkäisevästä toimeentulotuesta sekä välitystilistä, kuntouttavasta työtoiminnasta, lastensuojelun palveluista, lastenvalvojan palveluista, koti-, tuki- ja vammaispalveluista.
Luossa 1 A, 99980 UTSJOKI
Muonion hyvinvointipalvelut. Sinua palvelevat hyvinvointijohtaja, sosiaaliohjaaja, sosiaalityöntekijä ja toimistosihteerit.
Hyvinvointipalveluiden toimiston postiosoite on Puthaanrannantie 15, 99300 Muonio
Pirkantie 11, 99300 MUONIO
Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.
Sairaalatie 4 B, 97700 RANUA
Savukosken sosiaalipalvelut huolehtivat kaikenikäisistä kuntalaisista.
Savukosken kunnanvirasto.
Kauppakuja 2 A 1, 98800 SAVUKOSKI
Saat palvelupisteestä aikuissosiaalityön, maahanmuuttajien, lastensuojelun, lastenvalvojan, perheneuvolan ja vammaisten palveluja.
Perhe- ja sosiaalipalvelupisteestä saat seuraavia palveluja :
* sosiaalityön palvelut
* täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
* työllistämistä tukevat palvelut
* maahanmuuttajien palvelut
* lastensuojelun palvelut
* perheneuvolan palvelut
* vammaisten palvelut
2 krs
Jenssintie 2, 95200 SIMO
Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.
Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.
Hyvinvointikeskus Sopukka, 2. kerros
Karistamontie 4, 99600 SODANKYLÄ
Perhe- ja sosiaalipalvelut tukevat kuntalaisia eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa. Sosiaalipalveluiden tehtäviin kuuluvat perhesosiaalityö, lastensuojelu, aikuissosiaalityö, toimeentuloturva- ja vammaispalvelut. Perus- ja erityispalveluilla tuetaan kuntalaisten toimintakykyä ja itsenäistä selviytymistä tavoitteena tasavertainen hyvinvointi.
Rovakatu 1, 96100 ROVANIEMI
Huoli-ilmoitus, ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta
Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen
Saat soittamalla yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaalityöntekijään.
Saat soittamalla yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaaliohjaajaan.
Saat yhteyden sosiaalipalveluiden työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Saat neuvoja aikuissosiaalityöhön liittyvissä asioissa. Työikäisten sosiaaliohjaajalta saat apua aikuisten sosiaalipalveluihin liittyen. Näitä ovat esimerkiksi kuntouttava työtoiminta ja ennaltaehkäisevä sekä täydentävä toimeentulotuki. Työikäisten sosiaaliohjaajan tavoitat puhelimitse. Voit varata tapaamisajan.
Sosiaaliohjaajiin saat yhteyden soittamalla arkipäivisin.
Jos tarvitset neuvontaa työikäisten sosiaalipalveluista, ota soittamalla yhteys aikuissosiaalityöntekijään.
Sosiaalityöntekijöihin saat yhteyden soittamalla arkipäivisin.
Saat yhteyden sosiaalipalvelujen neuvontaan puhelimitse. Kolarin sosiaalipalveluiden neuvontapuhelin auttaa kaikissa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Saat yhteyden Pellon aikuissosiaalityöhön.
Saat soittamalla yhteyden perheiden ja työikäisten sosiaalipalveluiden työntekijöihin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Saat soittamalla yhteyden sosiaalityöntekijöihin. Voit varata ajan henkilökohtaiseen palveluun.
Sosiaalityö on kunnan tarjoama maksuton lakisääteinen palvelu, jonka tarkoitus on tukea, antaa apua ja neuvoa elämän erilaisissa kriisitilanteissa. Ammatillinen sosiaalityö on luottamuksellista ja sosiaalityöntekijällä on salassapitovelvollisuus.
Saat ohjausta ja neuvontaa erilaisiin sosiaalipalveluihin liittyen. Neuvonta on avoinna arkipäivisin.
Sosiaalitoimistosta saat neuvontaa, ohjausta ja tukea erilaisissa elämäntilanteissa.
Aikuissosiaalityöntekijään saat yhteyden soittamalla. Sosiaalityöntekijältä saat neuvontaa seuraavissa palveluissa:
* työikäisten sosiaaliohjaus ja sosiaalityö
* asiakkaan raha-asioiden hoitaminen
* kuntouttava työtoiminta
* palveluasuminen
* päivätoiminta
* sosiaalinen kuntoutus
* tilapäinen asuminen
* tuettu asuminen
Saat yhteyden vastaavaan sosiaalityöntekijään.
Sosiaalityöntekijöihin saat yhteyden soittamalla arkipäivisin.
Saat yhteyden sosiaalipalveluiden neuvontaan.
Sosiaalityöntekijältä saat apua ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Saat yhteyden johtavaan sosiaalityöntekijään. Sosiaalityöntekijältä saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Voit soittamalla varata ajan sosiaalityöntekijälle.
Saat yhteyden sosiaalitoimistoon soittamalla.
Voit kysyä lisätietoa puhelimitse aikuissosiaalityön palveluista.
Saat yhteyden sosiaalityöntekijään. Sosiaalityöntekijältä saat sosiaalityön asiakaspalvelua sekä esimerkiksi asiakkuuksien arviointia.
Saat soittamalla yhteyden sosiaaliohjaajaan/koulukuraattoriin.
Sosiaaliohjaaja toimii sosiaalisen tuen, neuvonnan ja ohjauksen tehtävissä. Sosiaaliohjaajan toimii myös oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattorina. Asiakkaina voivat olla vanhukset, vammaiset, lapset, päihdeongelmaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat, pakolaiset ja maahanmuuttajat.
Kuraattoripalvelut saat esiopetuksessa, peruskoulussa ja lukiossa opiskeleville lapsille ja nuorille. Voit ottaa yhteyden puhelimitse tai Wilma-viesteillä.
Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan. Sosiaalityössä ja -ohjauksessa kartoitamme tuen tarpeesi ja rakennamme yhdessä tarpeitasi vastaavan sosiaalipalveluiden kokonaisuuden. Sosiaalityöllä ja sosiaaliohjauksella tuemme sinua muutokseen, jolla pyritään muun muassa vahvistamaan hyvinvointiasi, itsenäistä selviytymistäsi, elämänhallintaasi sekä vähentämään huono-osaisuutta.
Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttavat löytämään oikean tai tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa tehdään alustava arviointi. Samalla katsotaan, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.
Sosiaalityöllä tarkoitetaan sosiaalihuollon ammattihenkilön ohjausta, neuvontaa ja sosiaalisten ongelmien selvittämistä sekä muita tukitoimia, jotka ylläpitävät ja edistävät yksilöiden ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista sekä yhteisöjen toimivuutta.
Sosiaaliohjaajaan saat yhteyden soittamalla. Sosiaaliohjaaja neuvoo lapsiperheiden ja aikuisten palveluihin sekä toimeentulotukeen liittyvissä asioissa.
Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen
Aikuissosiaalityön työntekijöihin saat yhteyden soittamalla.
Sosiaalityöntekijä lastenvalvojalta saat apua aikuissosiaalityöhön, lastensuojeluun sekä lapsiperheiden palveluihin liittyen.
Sosiaalityöntekijä-lastenvalvojan tavoitat puhelimitse. Tapaamiset ajanvarauksella.
Kuva: STM
Aluehallitus nimesi Lapin työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun eli TYP-toiminnan johtoryhmään varsinaisiksi jäseniksi sosiaalijohtaja Liisa Niirasen ja toiminta- ja työkyvyn johtaja Minna-Riitta Pekin ja varajäseniksi perheiden ja työikäisten palvelujen johtaja Johanna Korteniemen ja terveysjohtaja Miia Palon. Hyvinvointialueen mielestä toiminnan organisointi voi jatkua nykyisellä mallilla vuonna 2023 eli yhdellä Lapin TYP johtoryhmällä sekä Lapin liitossa työskentelevän työllisuusasiantuntijan johdolla.
TYP-palvelussa pitkäaikaistyöttömän palvelutarve arvioidaan yhdessä työ- ja elinkeinotoimiston, hyvinvointialueen, kuntien ja Kansaneläkelaitoksen kanssa. Arvioinnin perusteella hänelle suunnitellaan tarkoituksenmukainen palvelukokonaisuus. Palvelukokonaisuuteen voi sisältyä julkisia työvoimapalveluja, sosiaali- ja terveyspalveluja, kuntoutuspalveluja sekä mahdollisesti muita työllistymistä edistäviä palveluja.
Hyvinvointialueelle siirtyvän Matkapalvelukeskuksen palvelut otetaan käyttöön Kemissä, Keminmaalla, Pelkosenniemellä, Tervolassa, Torniossa ja Ylitorniolla kevään aikana.
Matkapalvelukeskus on jo aiemmin välittänyt kyydit Rovaniemellä. Matkapalvelukeskuksen toiminnasta ja kumppanuussopimuksista tehdään selvitys.
Palvelut ovat käytettävissä maaliskuun alusta lähtien tai viimeistään sitten, kun uusien taksiyrittäjien sopimukset tulevat voimaan. Kunnissa on tällä hetkellä käynnissä taksipalvelujen kilpailutus. Matkapalvelukeskuksen piiriin siirtyvät uudet vammaispalvelulain tai sosiaalihuoltolain mukaisen kuljetuspäätöksen saaneet asiakkaat sekä asiakkaat, joilla oma taksiyrittäjä vaihtuu.
Aluehallitus hyväksyi samalla sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen myöntämisperusteet, jotka liittyvät Matkapalvelukeskuksen toimintaan. Kuljetuspalvelumatkoja ei saa käyttää matkoihin, jotka kuuluvat Kela-korvauksen piiriin. Tällaisia matkoja ovat esimerkiksi lääkäri-, laboratorio- ja terapiakäynnit.
Asiakas tilaa kyydin matkapalvelukeskuksesta, joka yhdistelee asiakkaiden kyytejä mahdollisuuksien mukaan. Viranhaltijat voivat myöntää ehdot täyttäville asiakkaille oikeuden yksityiskyytiin tai tutun vakiotaksin tilaamiseen.
Kyyti tulee tilata vähintään 1,5 tuntia ennen lähtöä. Jos asiakkaat pystyvät itse keskenään yhdistämään kyytitarpeensa, heiltä ei peritä omavastuumaksua.
Kokosimme yhteen tahoja, jotka järjestävät ruokajakelua tai tarjoavat maksuttomia aterioita tarvitseville Rovaniemellä.
Energian hintojen ja yleisen kustannustason nousu voi ajaa monia kotitalouksia taloudellisiin vaikeuksiin. Jos rahat eivät riitä ruokaan, apua on kuitenkin tarjolla.
Tähän juttuun on koottu tahoja, jotka järjestävät ruokajakelua tai tarjoavat maksuttomia aterioita tarvitseville Rovaniemellä.
Rovaniemen Kansalaistalon Tuvalla jaetaan kauppojen lahjoittamia päiväysmerkittyjä tuotteita arkipäivisin kolme kertaa viikossa: maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina klo 10.00 alkaen. Tupa aukeaa klo 9.30 ilmaisilla aamukahveilla.
Koulujen ylijäämäruuan jakelu tapahtuu koulupäivinä noin klo 12.15. Lounaan voi syödä tuvalla. Jos haluat annoksen mukaan, tarvitset oman astian.
Ajantasainen tieto jakeluista löytyy Kansalaistalon tapahtumakalenterista: www.kansalaistalorovaniemi.fi/tapahtumat/
Ruokajakelu on kaikille avointa ja maksutonta. Ruokaa jaetaan niin kauan kuin sitä riittää. Jos ruokaa ei riitä kaikille, paikalla olijoiden kesken suoritetaan arvonta.
Lisätietoa Kansalaistalon ruokajakeluista: p. 050-4544604.
Punaisen Ristin Lapin piiri ja Rovaniemen helluntaiseurakunta jakavat ruoka-apua Rovaniemellä joka toinen maanantai. Vuonna 2023 jakeluja järjestetään 16.1., 30.1., 13.2., 27.2., 13.3., 27.3., 11.4., 24.4., 8.5., 22.5., 5.6. ja 19.6.
Jos haluat osallistua jakeluun, voit ilmoittautua soittamalla numeroon 040-128 7278 jakopäivää edeltävän viikon torstaina ja perjantaina klo 9–11. Puhelinnumeroon voi myös jättää tekstiviestin, jossa tulee olla hakijan nimi, puhelinnumero sekä alaikäisten lasten lukumäärä. Tekstiviestit puretaan päivystyspäivinä.
Ruokakassin saajille ilmoitetaan myönnetystä avusta tekstiviestillä jakopäivänä klo 14:een mennessä.
Jakelu tapahtuu jakopäivänä klo 16.00–17.00 osoitteessa Kairatie 37
(Helluntaiseurakunnan kirkon alakerta). Jaettava ruoka on kauppojen lahjoittamaa ylijäämäruokaa.
Jos ruokakassin saaja on estynyt hakemaan kassin tai joku muu hakee kassin hänen puolestaan, tulee tästä ilmoittaa ruoka-avun päivystyspuhelimeen soittamalla tai tekstiviestillä.
Lisätietoa Punaisen ristin verkkosivuilla: https://rednet.punainenristi.fi/node/53749
Rovaniemen seurakunnan Ruokapankki välittää ruoka-apua vaikeassa elämäntilanteessa oleville kotitalouksille. Ruokapankin ruokaa annetaan tarveharkintaisesti vähävaraisille henkilöille.
Jos kaipaat apua, ota yhteys oman alueesi diakoniatyöntekijään. Hän kirjoittaa lähetteet Ruokapankkiin. Diakonityöntekijän yhteystiedot löydät seurakunnan verkkosivuilta: https://www.rovaniemenseurakunta.fi/yhteystiedot/diakoniatyontekijat
Ruuat noudetaan lähetteellä kirkolta. Ruokapankki sijaitsee kirkon alakerrassa, käynti tapahtuu kirkon pysäköintipaikan puolelta.
Diakoniatyö järjestää eri puolilla kaupunkia myös yhteisöruokailuja, joista löytyy tietoa seurakunnan verkkosivuilta ja Uusi Rovaniemi -lehdestä
Diakoniatyön ohjaus- ja neuvontapuhelin palvelee numerossa 040 685 4920 ma-pe klo 9–10.
Lapin ortodoksinen kappeliseurakunta tarjoaa vähävaraisille aamupalaa torstaisin 9.30–10.30 ortodoksisen kirkon vieressä Petsamo-salissa (Ounasvaarantie 16). Paikalle voi tulla ilman ennakkoilmoittautumista. Helmikuussa tarjoilu muuttuu mahdollisesti iltapalaksi. Lisätietoa saat kanttori Kaisa Pahkalalta: 040-8092877.
Seurakunta tarjoaa myös ruoka- ja muuta tarvittavaa tarviketta heikossa taloudellisessa tilanteessa oleville. Lisätietoa seurakunnan papilta isä Jaakko Vainiolta: 0400-178744.
Rovaniemen Päiväkeskus tarjoaa asiakkailleen maksuttoman aamiaisen, lounaan ja kahvin. Keskus palvelee ensisijaisesti päihde- ja mielenterveysasiakkaita. Aamiainen tarjoillaan klo 7.30, lounas ja kahvi klo 11.30–12.15. Päiväkeskus sijaitsee osoitteessa Hallituskatu 15.
Puhelin: Vastaava ohjaaja p. 016-8603289, ohjaaja p. 040-4810970
Lisätietoa toiminnasta Päiväkeskuksen Facebook-sivuilla: www.facebook.com/RovaniemenPaivakeskus
Jos elät tai olet aiemmin elänyt päihdemaailmassa, saat ruoka-apua myös osallisuuskeskus Oodista. Oodi sijaitsee osoitteessa Kansankatu 13.
Oodissa jaetaan kauppojen hävikkiruokaa keskuksen aukioloaukioina. Aukioloajat vaihtelevat. Ne löytyvät muun muassa Osallisuuskeskus Oodin Facebookista ja Instagramista.
Puhelin: 040-1549973
WhatsApp: 040-1549973
Lisätietoa Oodin verkkosivuilta: https://oodi.rovala.fi/