Aikuissosiaalityö auttaa, jos olet yli 18-vuotias ja tarvitset tukea, ohjausta ja neuvontaa erilaisissa elämäntilanteissa. Voit ottaa yhteyttä, jos tarvitset tukea esimerkiksi toimeentulon, asumisen, jokapäiväisessä arjessa selviytymisen, päihteiden käytön tai perhetilanteen vuoksi.
Sosiaalipalvelujen työntekijät ohjaavat sinut eteenpäin sopiviin palveluihin. Sosiaalipalvelujen työntekijät auttavat myös tarvittavien hakemusten tekemisessä.
Ensimmäisenä sinulle tehdään palvelutarpeen arviointi, jossa kartoitetaan kokonaistilanteesi. Arvioinnin perusteella tehdään suunnitelma tarvittavista palveluista sinun ja mahdollisten yhteistyötahojen kanssa. Asiakkuuden ajaksi sinulle nimetään tarvittaessa omatyöntekijä. Hän tukee sinua asioiden selvittämisessä ja niiden eteenpäin viemisessä.
Ole yhteydessä työikäisten sosiaalityöhön, jos:
tarvitset tukea arkielämän hallintaan ja suunnitteluun,
tarvitset sosiaaliturvaan ja -palveluihin tai talouden hallintaan liittyvää ohjausta ja neuvonta,
sinulla on päihde- tai mielenterveysongelmaan tai asumiseen liittyvää tuen tarvetta,
sinulla on lähisuhde- tai perheväkivallasta aiheutuvaa tuen tarvetta,
olet työtön ja tarvitset ohjausta työhön kuntoutumiseen tai työllisyyspalveluihin liittyvissä asioissa,
sinulla on terveydellisiä ongelmia ja tarvitset tukea työ- ja toimintakykysi selvittelyyn.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Anonyymi työikäisten sosiaalipalveluiden chat on palvelu, johon sinun ei tarvitse tunnistautua. Saat yleistä ohjausta ja tietoa sosiaalipalveluista sekä etuuksista. Huomioithan, että tämä on anonyyminä käyty keskustelu eivätkä keskustelu tai sen liitteet tallennu.
Ethän kirjoita henkilötietojasi keskusteluun. Jos haluat asioida tunnistautuneena tai asiasi vaatii henkilötietojen käsittelyä, siirry asioimaan DigiLaphaan. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen Kemijärven, Pelkosenniemen, Sallan, Savukosken ja Sodankylän sosiaalipalveluihin. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja
Utsjoen sosiaalipalveluihin. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista tästä palvelusta suomesta. Jos lähetät ilmoituksen ulkomailta, siirry palveluun Ulkomailta tehty ilmoitus Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Rovaniemi). Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Sosiaalisen luototuksen ja talousneuvonnan palvelusta saat ohjausta ja neuvontaa taloudellisten vaikeuksien selvittämiseksi.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voit lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit ja niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi DigiLapha-palveluun.
Työikäisten neuvonta ja asiointi tarjoaa tukea arjen haasteisiin, elämäntilanteen muutoksiin ja palveluihin hakeutumiseen. Voit keskustella sosiaalialan ammattilaisen kanssa tilanteestasi sekä saada tietoa ja ohjausta sosiaalipalveluista.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voit lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat DigiLapha-palveluun.
Työikäisten sosiaalipalvelujen chat on palvelu, jota käytät vahvasti tunnistautuneena. Saat henkilökohtaista ohjausta, tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin. Liitteiden lähettäminen on mahdollista ja keskustelu tallentuu omiin tapahtumiisi DigiLapha-palveluun. Palvelu on tietoturvallinen.
Täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen neuvonta
Palvelu tarjoaa neuvontaa täydentävään ja ehkäisevään toimeentulotukeen liittyvissä asioissa. Tukea voidaan myöntää tilapäisiin taloudellisiin vaikeuksiin, esimerkiksi asumisen turvaamiseen, lasten harrastuksiin tai elämäntilanteen muutoksiin, kuten eroihin ja kriiseihin. Tuen hakeminen edellyttää Kelan päätöksen perustoimeentulotuesta.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voit lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat DigiLapha-palveluun.
Ulkomailta tehty ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Rovaniemi)
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista tästä palvelusta ulkomailta. Jos teet ilmoitusta suomesta, siirry palveluun Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Rovaniemi). Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Kemin, Keminmaan ja Simon sosiaalipalveluiden neuvonta ja palveluohjaus
Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen.
Enontekiön sosiaalipalvelujen toimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa Hetassa.
Osoite
Kunnanvirasto, 1. kerros
Ounastie
165
99400
ENONTEKIÖ
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Perjantai08:00 - 15:00
Inarin sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.
Inarin sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavattavissa vain ajanvarauksella.
Osoite
Piiskuntie
2
99800
IVALO
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Torstai09:00 - 15:00
Perjantai09:00 - 11:00
Kemijärven hyvinvointikeskus Lapponia
Hyvinvointikeskus Lapponia tarjoaa seuraavat perusterveydenhuollon palvelut:
hoitotarvikejakelu, kuntoutus, laboratorio, neuvola, perhe- ja mielenterveysklinikka, potilasasiavastaava, röntgen, suun terveydenhuolto, työterveyshuolto, vuodeosasto, kotihoito sekä kotisairaala
Lapponiassa käy säännöllisin väliajoin erikoislääkäreistä kardiologi, psykiatri ja psykologi.
Lisäksi perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelut sijaitsevat hyvinvointikeskuksen 3. kerroksessa. Sisäänkäynti tapahtuu takapihan kautta.
Osoite
Sairaalakatu
9
98100
KEMIJÄRVI
Normaalit aukioloajat
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Perjantai08:00 - 16:00
Keminmaan sosiaalitoimisto
Keminmaan sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa. Sosiaalitoimistosta saat neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Osoite
Kunnantie
3
94400
KEMINMAA
Kemin sosiaalitoimisto
Kemin sosiaalitoimisto sijaitsee kaupungin keskustassa lähellä kaupungintaloa. Saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa paikan päällä sosiaalitoimistossa arkipäivisin.
Sosiaalitoimistossa sijaitsevat seuraavat palvelut: aikuissosiaalityö, perhesosiaalityö, lastensuojelu, jälkihuolto, lastenvalvoja, talousneuvonta, sosiaalinen luototus ja pakolaistyö.
Osoite
Keskuspuistokatu
30
94100
KEMI
Normaalit aukioloajat
Neuvonta ja ohjaus
Maanantai - Perjantai09:00 - 13:00
Kolarin sosiaalitoimisto
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu terveyskeskuksen parkkipaikalta oikean puoleiseen erillissiipeen, jonka ovessa lukee sosiaalitoimisto.
Osoite
Sairaalantie
4 B
95900
KOLARI
Normaalit aukioloajat
Auki ajanvarauksella
Muonion hyvinvointipalveluiden toimisto
Muonion hyvinvointipalvelujen toimisto palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Osoite
Pirkantie
11
99300
MUONIO
Pelkosenniemen terveyskeskus
Ensiapu ja ajanvarausvastaanoton lisäksi tiloissa toimii laboratorio, röntgen, neuvola ja suun terveydenhuolto.
Lisäksi terveyskeskuksen tiloissa sijaitsevat perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelut.
Osoite
Sodankyläntie
202 A
98500
PELKOSENNIEMI
Normaalit aukioloajat
Terveyskeskuksen aukioloajat
Maanantai - Torstai08:00 - 15:30
Perjantai08:00 - 14:30
Laboratorio avoinna ajanvarauksella
Maanantai - Perjantai07:30 - 10:30
Pellon sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Sosiaalityöntekijät tukevat sinua ja perhettäsi haastavissa elämäntilanteissa ja järjestävät tarvittavat tukitoimet.
Osoite
Opintie
7 B
95700
PELLO
Normaalit aukioloajat
Aukioloajat
Maanantai - Perjantai08:00 - 16:00
Posion perusturvatoimisto
Posion perusturvatoimistosta saat sosiaalipalveluita. Perusturvan toimistossa työskentelevät palvelujohtaja, sosiaalityöntekijät, perusturvan toimistosihteerit sekä kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja (paikalla perjantaisin).
Osoite
Sairaalantie
2 B
97900
POSIO
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Perjantai09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Ranuan sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.
Osoite
Sairaalatie
4 B
97700
RANUA
Normaalit aukioloajat
Sosiaalitoimiston aukioloajat
Maanantai - Perjantai09:00 - 15:00
Toimistosihteerien palveluajat
Maanantai - Perjantai09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Rovaniemen sosiaalipalvelukeskus
Sosiaalipalvelukeskus palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Sosiaalipalvelukeskus sijaitsee kaupungin keskustassa.
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.
Osoite
Jungintie
3
98900
SALLA
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Torstai08:00 - 16:00
Perjantai08:00 - 15:00
Savukosken sosiaalitoimisto
Sosiaalipalvelujen toimipiste sijaitsee Savukosken kunnanvirastolla. Sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse ja ajanvarauksella myös paikan päällä.
Vammaispalveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan: Karistamontie 4 Sodankylä.
Osoite
Savukosken kunnanvirasto
Kauppakuja
2 A 1
98800
SAVUKOSKI
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Perjantai09:00 - 15:00
Simon perhe- ja sosiaalipalvelupiste
Perhe- ja sosiaalipalvelupisteestä saat seuraavat palvelut:
sosiaalityön palvelut
täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
työllistämistä tukevat palvelut
maahanmuuttajien palvelut
lastensuojelun palvelut
perheneuvolan palvelut
vammaisten palvelut
Osoite
Palvelupiste sijaitsee rakennuksen toisessa kerroksessa.
Jenssintie
2
95200
SIMO
Normaalit aukioloajat
Palveluohjaus
Maanantai - Perjantai09:00 - 15:00
Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka, Perhekeskus
Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.
Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.
DigiLapha laajenee – arjen tuki ja palvelut entistä lähempänä
5.11.2025
DigiLapha kokoaa vaiheittain yhteen Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointia tukevat hallintopalvelut. Palvelua voit käyttää mobiilisovelluksena tai tietokoneella osoitteessa digilapha.fi.
Marraskuusta alkaen voit hoitaa yhä useampia asioita digitaalisesti yhdestä paikasta
5.11.2025 alkaen DigiLaphassa voit hoitaa entistä laajemmin sosiaalipalveluihin liittyviä asioita digitaalisesti. Palvelut siirtyvät tutusta OmaVirtu-ympäristöstä DigiLaphaan, jossa asiointi on yhtenäisempää ja selkeämpää kaikille hyvinvointialueen asukkaille.
Viestit: asioi sosiaalipalvelujen ammattilaisen kanssa
Kun kirjaudut DigiLaphaan vahvasti tunnistautuneena, voit lähettää viestejä ja saada sinulle kohdennettua ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalvelujen ammattilaiselta. Viestit-toiminnolla voit asioida seuraavissa sosiaalipalveluissa:
Vammaispalvelun neuvonta ja asiointi
Ohjausta ja neuvontaa vammaisuuden perusteella järjestettäviin palveluihin ja tukitoimiin liittyen.
Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta ja asiointi
Tietoa sosiaalipalveluista sekä tukea eri elämäntilanteissa.
Lapsiperheiden kotipalvelun neuvonta ja asiointi
Apua palvelun hakemiseen, tietoa tuesta ja ohjausta arjen avun piiriin.
Perheneuvolan neuvonta ja asiointi
Tukea vanhemmuuden ja perhe-elämän haasteisiin.
Perheoikeudelliset palvelut
Asiointi elatus-, huolto- ja tapaamisasioissa, vanhemmuuden selvittämisessä, adoptioneuvonnassa ja perheasioiden sovittelussa.
Työikäisten neuvonta ja asiointi
Tukea arjessa selviytymiseen sekä ohjausta palveluihin ja etuuksiin.
Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
Neuvontaa täydentävään ja ehkäisevään toimeentulotukeen. Hakeminen edellyttää Kelan päätöstä perustoimeentulotuesta.
Viestiisi vastataan pääsääntöisesti 7 arkipäivän kuluessa. Tarvittaessa ammattilainen voi varata sinulle etätapaamisen.
Opiskeluhuollossa voit saada viestejä koulukuraattorilta ja -psykologilta – tietoturvallisesti ja suoraan.
Voit asioida myös alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta tai sellaisen aikuisen puolesta, joka on antanut sinulle Suomi.fi-valtuuden. Puolesta asiointi löytyy DigiLaphan päävalikosta.
Chat: nopeaa ja helppoa asiointia
Rovaniemellä voit asioida työikäisten palveluiden chatissa tunnistautuneena DigiLaphassa. Saat henkilökohtaista ohjausta sosiaalipalveluista ja etuuksista. Halutessasi voit käyttää chatia anonyymisti Lapin hyvinvointialueen verkkosivuilla.
Lisäksi Sairaanhoitaja-chat laajenee uusille paikkakunnille Inariin, Enontekiölle, Kittilään ja Muonioon.
Yhteydenottolomake terveysasemille keskitetään yhteen paikkaan – pohjoissaamenkielinen yhteydenottolomake käyttöön
DigiLaphan yhteydenottolomake korvaa aiemmin käytössä olleen OmaVirtu-lomakkeen. Sen avulla voit ottaa kiireettömästi yhteyttä omalle terveysasemallesi.
Marraskuussa otetaan käyttöön ensimmäiset pohjoissaamenkieliset yhteydenottolomakkeet Enontekiön, Inarin ja Utsjoen terveysasemilla.
Utsjoella otetaan käyttöön uutena yhteydenottotapana myös suomenkielinen kiireetön yhteydenottolomake.
Lomakkeet: hoida myös asiakasmaksuja ja muita hallinnollisia asioita digitaalisesti
Voit hoitaa seuraavia asioita DigiLaphassa lomakkeet-toiminnolla:
hakea asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä
tehdä laskun oikaisupyynnön
lähettää tutkimuslupahakemuksen tai tutkimusilmoituksen
Etävastaanotto: mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut
Mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen digipalvelut laajenevat DigiLaphassa koko hyvinvointialueelle, pois lukien aikuisten paikalliset mielenterveyspalvelut Keminmaassa, Posiossa ja Tervolassa.
DigiLaphan mielenterveys- ja riippuvuuspalveluihin sisältyy:
Aikuisten mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen etävastaanotot ja viestit.
Lasten ja nuorten mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen etävastaanotot ja kyselyt.
DigiLaphan palvelujen piiriin pääset, kun ammattilainen arvioi hoidon tarpeen ja aktivoi sinulle etävastaanoton tai kyselyn DigiLaphassa. Lisäksi aikuisten mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa voit lähettää ja saada viestejä Viestit-toiminnolla. Etävastaanotoista peritään Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksujen mukainen maksu.
Alle 12-vuotiaiden osalta yhteydenotot tehdään puolesta asioinnin kautta. On tärkeää, että huoltajana rekisteröidyt ensin itse ja lisäät huollettavasi – näin ammattilainen voi tarvittaessa lähettää viestejä tai kyselyitä lapsesi asioihin liittyen.
Katso & ota DigiLapha haltuun
Katso lyhyt opasvideo YouTubesta ja opi käyttämään sovellusta helposti.
Digitukea löydät ohjeiden ja yleisten vinkkien muodossa tästä osoitteesta Lapin hyvinvointialueen verkkosivuilta.
Digipolku vie auttavan ihmisen luo.
DigiLapha viidu – árgga doarjja ja bálvalusat ain lagabus
Go čálihat sisa DigiLaphai nana dovdáheami bokte, sáhtát sáddet sqddagiid ja oažžut dutnje oaivvilduvvon bagadeami ja rávvema sosiálabálvalusaid ámmátolbmos. Sáddagat-bálvalusain sáhtát áššiiddikšut čuovvovaš sosiálabálvalusain:
Lápmásiidbálvalusa rávven ja áššiiddikšun Bagadeapmi ja rávven, mii gullá lámisvuođa vuođul lágiduvvon bálvalusaide ja doarjjadoaimmaide.
Mánnábearrašiid ja mánáidsuodjalusa rávven ja áššiiddikšun Dieđut sosiálabálvalusaid birra ja maiddái doarjja iešguđet eallindiliin.
Mánnábearrašiid ruoktobálvalusa rávven ja áššiiddikšun Veahkki bálvalusa ohcamii, dieđut doarjaga birra ja rávven árgadili veahki ollái.
Bearašrávvehaga rávven ja áššiiddikšun Doarjja vánhenvuođa ja bearašeallima hástalusaide.
Bearašvuoigatvuođalaš bálvalusat Áššiiddikšun ealihan-, fuolahus- ja deaivvadanáššiid oktavuođas, vánhenvuođa čielggadeamis, adopšuvdnarávvemis ja bearašáššiid soabadeamis.
Bargoahkásaččaid rávven ja áššiiddikšun Doarjja árgadilis ceavzimii ja maiddái bagadeapmi bálvalusaide ja ovdduide.
Dievasmahtti ja eastadeaddji áigáiboahtindoarjja Rávven dievasmahtti ja eastadeaddji áigáiboahtindoarjagii. Ohcan gáibida Kela mearrádusa vuođđoáigáiboahtindoarjagis.
DigiLapha laajenee – arjen tuki ja palvelut entistä lähempänä
DigiLapha kokoaa vaiheittain yhteen Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointia tukevat hallintopalvelut. Palvelua voit käyttää mobiilisovelluksena tai tietokoneella osoitteessa digilapha.fi.
Ajantasaiset tiedot Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista löytyvät verkkosivuiltamme
30.7.2025
Hakukoneiden tarjoamissa tiivistelmissä voi esiintyä virheellisiä tietoja Lapin hyvinvointialueen palveluista. Tiivistelmät hakutuloksista ovat tekoälyn laatimia, eikä Lapin hyvinvointialue pysty vaikuttamaan niihin. Tuloksiin ei tästä syystä voi välttämättä luottaa.
Suosittelemme varmistamaan oikean tiedon aina verkkosivultamme lapha.fi/palvelut. Sivustolta löydät luotettavat ja ajantasaiset tiedot palveluistamme, kuten yhteystiedot, digiasioinnin kanavat, puhelinajat, toimipisteet sekä ohjeet, miten voit hakeutua palveluiden piiriin.
Ajantasaiset tiedot Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista löytyvät verkkosivuiltamme
Hakukoneiden tarjoamissa tiivistelmissä voi esiintyä virheellisiä tietoja Lapin hyvinvointialueen palveluista. Tiivistelmät hakutuloksista ovat tekoälyn laatimia, eikä Lapin hyvinvointialue pysty vaikuttamaan niihin. Tuloksiin ei tästä syystä voi välttämättä luottaa.
Suosittelemme varmistamaan oikean tiedon aina verkkosivultamme lapha.fi/palvelut. Sivustolta löydät luotettavat ja ajantasaiset tiedot palveluistamme, kuten yhteystiedot, digiasioinnin kanavat, puhelinajat, toimipisteet...
Keskusteluapua eroa pohtiville tai eron kokeneille – eEro-palvelu tukee etänä koko Lapissa
19.6.2025
Lapin alueella asuvat eroa pohtivat tai eron kokeneet aikuiset ja lapset saavat nyt matalan kynnyksen keskusteluapua myös etänä. Lapin ensi- ja turvakoti ry:n eEro-palvelu täydentää hyvinvointialueen perheoikeudellisia palveluita erityisesti kaupunkikeskittymien ulkopuolella.
Lapin ensi- ja turvakoti ry:n eEro-etäerotyö tarjoaa maksutonta ja luottamuksellista keskusteluapua eroa pohtiville tai eron kokeneille aikuisille ja lapsille. Palvelu on suunnattu yksilöille, pareille ja perheille, ja se täydentää Lapin hyvinvointialueen perheoikeudellisia palveluita erityisesti alueilla, joissa palveluiden saavutettavuus on rajallista.
Tapaamiset toteutetaan asiakkaan toiveiden mukaan puhelimitse tai suojatulla etäyhteydellä. Täysi-ikäiset voivat asioida nimettömästi, eikä palveluun tarvita lähetettä. eEro-työ on lyhytkestoista ja ammatillisesti toteutettua, ja sitä voidaan tehdä tarpeen mukaan työparityöskentelynä.
Ajanvaraus onnistuu seuraavasti:
Soittamalla tai lähettämällä tekstiviestin Sanna Ollilalle: 0400 197 443
Lähisuhde- ja väkivaltatyön ajanvarausnumero: 040 631 0122
Nettiajanvaraus: lapinensijaturvakoti.fi tai suoraan omavaraus.fi/rs52jb9pa7
Palveluajat
eEro-työtä järjestetään ajanvarauksella arkisin klo 8–18.
Kesäajan palvelut
Kesä- ja elokuussa eEro-työhön on varattavissa aikoja normaalisti. Heinäkuussa keskusteluapua ero- ja ihmissuhdeongelmiin tarjoaa Lähisuhde- ja väkivaltatyön avopalvelu, johon ajan voi varata numerosta 040 631 0122 tai Lapin ensi- ja turvakodin verkkosivujen kautta.
Keskusteluapua eroa pohtiville tai eron kokeneille – eEro-palvelu tukee etänä koko Lapissa
Lapin alueella asuvat eroa pohtivat tai eron kokeneet aikuiset ja lapset saavat nyt matalan kynnyksen keskusteluapua myös etänä. Lapin ensi- ja turvakoti ry:n eEro-palvelu täydentää hyvinvointialueen perheoikeudellisia palveluita erityisesti kaupunkikeskittymien ulkopuolella.