Navigointivalikko

Ikääntyneiden sosiaalityö ja sosiaaliohjaus

Murupolku

Navigointivalikko

Ptv Service Display

Ikääntyneiden sosiaalityö ja -ohjaus

Ikäihmisten sosiaalityö auttaa, jos olet yli 65-vuotias ja sinulla on esimerkiksi vaikea perhetilanne, pulmia asumisessa tai taloudellisia ongelmia.

Sosiaalipalvelujen työntekijät neuvovat sinut oikeiden palveluiden ja tukien piiriin.

Paikkakuntavalinta

Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.

Valitse paikkakunta

  • Kaikki
  • Enontekiö
  • Inari
  • Kemi
  • Kemijärvi
  • Keminmaa
  • Kittilä
  • Kolari
  • Muonio
  • Pelkosenniemi
  • Pello
  • Posio
  • Ranua
  • Rovaniemi
  • Salla
  • Savukoski
  • Simo
  • Sodankylä
  • Tervola
  • Tornio
  • Utsjoki
  • Ylitornio

Valittuna: Kaikki

Ikääntyneiden sosiaalipalvelujen neuvonta (Itäinen)

Iäkkäiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Ikääntyneiden sosiaalipalvelujen neuvonta (Pohjoinen)

Ikääntyneiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Kysymyksiä voit laittaa kirjallisesti ja saat myös vastauksen kirjallisena. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista. Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Ikääntyneiden sosiaalipalvelujen neuvonta (Tornio)

Ikääntyneiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Ikääntyneiden sosiaalipalvelujen neuvonta (Ylitornio)

Iäkkäiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Ilmoitus ikääntyneen sosiaalihuollon tarpeesta (Itäinen)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen, kun kyse on ikääntyneestä henkilöstä. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus ikääntyneen sosiaalihuollon tarpeesta (Kemi)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen, kun kyse on ikääntyneestä henkilöstä. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan.

Voit täyttää ja lähettää huoli-ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Jos ilmoittaja on joku muu kuin huolen kohde itse, ilmoittajan pitää kertoa omat yhteystietonsa. Tarvittaessa kunnan työntekijä voi pyytää lisätietoja. Lisäksi ilmoituksen kohteella on oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus ikääntyneen sosiaalihuollon tarpeesta (Pohjoinen)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen, kun kyse on ikääntyneestä henkilöstä. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus ikääntyneen sosiaalihuollon tarpeesta (Posio)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen ikääntyneestä henkilöstä. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus ikääntyneen sosiaalihuollon tarpeesta (Tornio)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen, kun kyse on ikääntyneestä henkilöstä. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Ranua)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Rovaniemi)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Tervola)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Ylitornio, Tornio)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi (Rovaniemi)

Ota asiakkaan suostumuksella tai yhdessä asiakkaan kanssa yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Enontekiön ikääntyneiden palveluneuvonta ja -ohjaus

Soita Enontekiön vanhustenhuollon palvelupäällikölle, jos tarvitset lisätietoja tai neuvontaa iäkkäiden palveluista.

Puhelin

Enontekiön vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijät

Saat yhteyden vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin
  • palveluohjaaja, ikääntyneiden palveluneuvonta ja -ohjaus
  • sosiaalityöntekijä, vammaispalvelut
  • ohjaaja, toimintakeskus Hyrylän vastaava ohjaaja sekä kehitysvammaisten kotiin annettava tuki ja ohjaus

Inarin ikääntyneiden palveluohjaus

Jos tarvitset neuvontaa ikäihmisten sosiaalipalveluista, ota yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Kemijärven ikääntyneiden palveluohjaus

Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville. Palveluohjaajan tavoitat arkipäivisin.

Neuvontaa ja ohjausta saat puhelimitse, käymällä paikanpäällä Lapponiassa tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Kemin ikäihmisten palveluneuvonta ja palvelutarpeen arviointi

Palveluneuvonnan ja palvelutarpeen arvioinnin puhelinpalvelusta saat neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista. Palveluneuvonta auttaa myös kaikenikäisiä asiakkaita omaishoitoon liittyvissä asioissa.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Keminmaan ikääntyneiden palveluohjaus

Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista ja toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Yhteydenottaja voi olla ikääntynyt itse tai hänen lähiomaisensa.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Tiistai 09:00 - 11:00
  • Torstai 09:00 - 11:00

Kittilän ikääntyneiden palveluohjaus

Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota yhteys puhelimitse ikääntyneiden palveluohjaukseen. Palveluohjaajat tavoitat arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaajien soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Kolarin ikääntyneiden palvelujen palveluvastaava

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen palveluvastaavan puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Lapin sosiaalipäivystys

Ota yhteys sosiaalipäivystykseen kiireellisissä tilanteissa. Sosiaalipäivystys on avoinna joka päivä ympäri vuorokauden.

Lapin sosiaalipäivystys palvelee koko Lapin alueella.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Muonion avopalveluiden vastaava/muistikoordinaattori

Avopalveluiden vastaavalta/muistikoordinaattorilta saat neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluista. Saat apua myös muistisairaan ihmisen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.

Yhteydessä voivat olla ikäihminen itse, omainen, naapuri, tuttava tai sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista hyötyvän ikäihmisen.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Muonion ikääntyneiden palveluohjaaja

Saat yhteyden ikääntyneiden palveluohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Palveluohjaaja

Palvelutarpeenarviointi.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Pelkosenniemen ikääntyneiden sosiaalipalvelut

Saat yhteyden ikääntyneiden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Pellon kotihoidon asiakas- ja palveluohjaus

Saat yhteyden kotihoidon asiakas- ja palveluohjaukseen puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaajan soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Posion sosiaalityöntekijät

Saat yhteyden sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin
  • sosiaalityöntekijä (lapsiperheiden palvelut ja lastensuojelu)
  • sosiaalityöntekijä (vammaistyö ja työikäisten palvelut)
  • palveluohjaaja (omaishoito ja palveluohjaus)
  • sosiaalityöntekijä (ikääntyneiden palvelut)

Ranuan ikääntyneiden palveluohjaus ja neuvonta

Neuvonnan numerosta saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista. Jos sinulla herää huoli omasta tai ikääntyvän läheisen hyvinvoinnista ja itsenäisestä kotona selviytymisestä, ota yhteyttä palveluneuvontaan. Ikääntyneiden palveluihin ohjaudut palvelutarpeen arvioinnin kautta.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Rovaniemen neuvontapiste Nestori

Saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista ja niihin hakeutumisesta ottamalla yhteyttä Nestoriin puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 14:00

Sallan ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjaus

Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Sosiaaliohjaaja palvelee sekä Sallan että Savukosken asukkaita.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Simon ikääntyneiden palveluohjaaja (Senioripiste)

Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista sekä toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Tavoitat palveluohjaajan puhelimitse arkipäivisin.

Ikäihminen itse tai lähiomainen voi soittaa palveluohjaajalle ja pyytää tekemään palvelutarpeen arvioinnin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaajan soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Sodankylän ikääntyneiden palveluohjaus

Palveluohjaajilta saat tietoa ikäihmisten palveluista. Tavoitat palveluohjaajat puhelimitse arkipäivisin.

Ohjaus ja neuvonta on tarkoitettu yli 65-vuotiaille, jotka eivät vielä ole ikääntyneiden palvelujen piirissä.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Tervolan ikääntyneiden palveluohjaajat

Saat yhteyden ikääntyneiden palveluohjaajiin puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 08:00 - 16:00
  • Perjantai 08:00 - 15:00

Tornion ikääntyneiden palveluohjaus

Saat neuvontaa ja ohjausta ikäihmisten palveluista puhelimitse. Yhteyden saat arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Utsjoen palveluohjaaja

Palveluohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Palveluohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Ylitornion ikääntyneiden palveluneuvonta ja palvelutarpeen arviointi

Saat yhteyden ikääntyneiden palveluneuvontaan ja palvelutarpeen arviointiin puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin
  • palveluohjaaja (neuvonta, omaishoitoa tukevat palvelut, tukipalvelut ja palveluasuminen)
  • sosiaalityöntekijä (lapsiperheiden ja ikääntyneiden sosiaalityö)

Enontekiön sosiaalitoimisto

Enontekiön sosiaalipalvelujen toimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.

Osoite

Kunnanvirasto, 1. kerros

Ounastie 165 99400 ENONTEKIÖ

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 15:00

Inarin sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.

Osoite

Piiskuntie 2 99800 IVALO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 11:00

Kemijärven hyvinvointikeskus Lapponia

Hyvinvointikeskus Lapponia tarjoaa seuraavat palvelut:

  • hoitotarvikejakelu, kuntoutuspalvelut, laboratoriopalvelut, neuvolapalvelut, perhe- ja mielenterveysklinikan palvelut, potilasasiamiehen palvelut, röntgenpalvelut, suun terveydenhuollon palvelut, työterveyshuollon palvelut, vuodeosastopalvelut, kotihoidon sekä kotisairaalapalvelut.

Lapponiassa käy säännöllisin väliajoin erikoislääkäreistä kardiologi, psykiatri ja psykologi.

Osoite

Sairaalakatu 9 98100 KEMIJÄRVI

Normaalit aukioloajat

Normaalit aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Kemin ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen toimipiste

Kemin ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen toimipiste palvelee arkipäivisin ajanvarauksella.

Asiakas- ja palveluohjauksessa neuvomme ja ohjaamme kemiläisiä ikääntyneitä ja heidän omaisiaan esimerkiksi ikääntyneiden sosiaalipalveluista, yksityisten palveluista sekä kolmannen sektorin toiminnasta.

Osoite

Toimipiste sijaitsee katutasossa.

Valtakatu 27-29 94100 KEMI

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Muut yhteystiedot

Sähköposti

arviointitiimi.kemi@lapha.fi

Kittilän sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat puhelinpalvelua puhelinaikoina sekä henkilökohtaista palvelua varaamalla ajan etukäteen.

Osoite

Valtatie 15 99100 KITTILÄ

Kolarin sosiaalitoimisto

Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Varaa aika etukäteen puhelimitse tai verkkoasioinnin kautta.

Osoite

Sairaalantie 4 B 95900 KOLARI

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Pelkosenniemen sosiaalitoimisto

Pelkosenniemen sosiaalitoimistosta saat perheiden, työikäisten ja ikääntyneiden sosiaalipalvelut. Varaa aika henkilökohtaiseen tapaamiseen soittamalla sosiaalityöntekijöille etukäteen.

Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan.

Osoite

Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu kirkonpuoleiselta sivulta.

Turjalantie 2 98500 PELKOSENNIEMI

Normaalit aukioloajat

Sosiaalitoimiston aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Muut yhteystiedot

Puhelin
  • Pelkosenniemen sosiaaliohjaaja
  • Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka (vammaispalvelujen asiat)

Pellon sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Sosiaalityöntekijät tukevat sinua ja perhettäsi haastavissa elämäntilanteissa ja järjestävät tarvittavat tukitoimet.

Osoite

Opintie 7 B 95700 PELLO

Normaalit aukioloajat

Aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Posion perusturvatoimisto

Posion perusturvatoimistosta saat sosiaalipalveluita. Perusturvan toimistossa työskentelevät palvelujohtaja, sosiaalityöntekijät, perusturvan toimistosihteerit sekä kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja (paikalla perjantaisin).

Osoite

Sairaalantie 2 B 97900 POSIO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Ranuan sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.

Osoite

Sairaalatie 4 B 97700 RANUA

Normaalit aukioloajat

Sosiaalitoimiston aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00
Toimistosihteerien palveluajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Rovaniemen neuvontapiste Nestori

Nestori palvelee ikääntyneitä, heidän omaisiaan ja läheisiään. Voit kysyä kotihoidosta, palveluasumisesta, omaishoidon tuesta, ateriapalveluista, kuljetuspalveluista, turvapuhelimista sekä siivous- ja kodinhoitopalveluista.

Osoite

Sisäänkäynti Kauppatorin puoleisesta ovesta.

Pohjolankatu 2 A 96100 ROVANIEMI

Normaalit aukioloajat

Palveluajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 14:00

Muut yhteystiedot

Sähköposti

nestori.rovaniemi@lapha.fi

Puhelin

Sallan sosiaali- ja terveyskeskus

Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.

Osoite

Jungintie 3 98900 SALLA

Savukosken sosiaalitoimisto

Sosiaalipalvelujen toimipiste sijaitsee Savukosken kunnanvirastolla. Sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse ja ajanvarauksella myös paikan päällä.

Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan: Karistamontie 4 Sodankylä, palveluohjaus p. 0400 694 024.

Osoite

Savukosken kunnanvirasto.

Kauppakuja 2 A 1 98800 SAVUKOSKI

Normaalit aukioloajat

Päivystys keskiviikkoisin klo 9-11
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka, Perhekeskus

Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.

Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.

Osoite

Hyvinvointikeskus Sopukka, 2. kerros

Karistamontie 4 99600 SODANKYLÄ

Normaalit aukioloajat

Perhekeskuksen aukioloajat:
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00
Palveluohjaus:
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Terveystalo Tervolan terveysasema

Tervolan terveysasemalta saat perusterveydenhuollon palveluja. Terveysasemalla toimivat äitiys- ja lastenneuvola, hammashoitola, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, työterveyshuolto, fysioterapia, mielenterveyspalvelut sekä aikuisten terveysneuvonta.

Tervolan terveyspalvelujen tuottamisesta vastaa Terveystalo.

Osoite

Keskustie 78 95300 TERVOLA

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 08:00 - 16:00
  • Perjantai 08:00 - 14:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Tervolan sosiaalitoimisto

Tervolan sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston yhteydessä.

Varaa aika asiointiin suoraan asiaasi hoitavalta henkilöltä.

Osoite

Keskustie 81 95300 TERVOLA

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:30 - 15:00

Tornion ikääntyneiden neuvonta ja palveluohjaus

Saat henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa ikääntyneiden palveluista. Varaa aika puhelimitse asiointia varten.

Osoite

Sairaalakatu 1 95400 TORNIO

Utsjoen sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee Utsjoen terveyskeskuksen yhteydessä. Sosiaalitoimistosta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalityön palveluista.

Osoite

Seitatie 1 99980 UTSJOKI

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Hakemus ikääntyneiden asumispalveluihin

Voit täyttää PDF-hakemuksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.

Hakemus ikääntyneiden asumispalveluihin

Hakemus ikääntyneiden tukipalveluihin

Voit täyttää PDF-hakemuksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.

Hakemus ikääntyneiden tukipalveluihin

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta

Voit täyttää PDF-ilmoituksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta

Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi

Voit täyttää PDF-ilmoituksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.

Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi

Sosiaalipalvelujen neuvonta, sosiaalityö ja sosiaaliohjaus ovat maksuttomia palveluja.

H4 lisätietoa

h4 liitetiedostot

Liitetiedostot

nappi hakemukset ja ilmoitukset sosiaalipalveluihin

h4 liittyvät palvelut

Liittyvät palvelut

nappi muistihoitaja

h4-ajankohtaista-palvelussa

Ajankohtaista palveluissa

Sisältöjulkaisija

  1. Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta...

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella

    11.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella

    11.10.2024

    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta laajenee entisestään syksyn 2024 aikana.

    Etäkotihoito on erityisesti niille asiakkaille suunnattua kotihoitoa, jotka eivät välttämättä tarvitse fyysistä apua jokaisella käynnillä. Etäkotihoidossa kotihoito ottaa asiakkaaseen videopuheluyhteyden tabletin avulla etukäteen sovittuna ajankohtana. 

    Tabletit mahdollistavat turvallisen yhteydenpidon

    Etäkotihoitoa varten kotiin annettava tabletti on helppokäyttöinen, eikä sen käyttö vaadi asiakkaalta teknistä osaamista. Hoitajan ottaessa yhteyttä videopuhelu voidaan tarvittaessa avata automaattisesti.

    Etäkotihoidon käynnillä voidaan esimerkiksi muistuttaa ja valvoa lääkkeenottoa, seurata ravinnonsaantia, muistuttaa suunhoidosta, seurata asiakkaan vointia sekä tukea ja harjoitella liikkumista. Etäkotihoidon käyntien lisäksi tabletit mahdollistavat asiakkaan ja läheisten yhteydenpidon videopuhelun välityksellä.

    Asiakkaan soveltuvuutta etäkotihoitoon tarkastellaan arviointijakson aikana, ja jatkuvaa arviointia tehdään koko asiakkuuden ajan. Tyypillisesti asiakkaalla on osa hoitokäynneistä etänä ja osa fyysisinä käynteinä.

    Etäkotihoitoa jokaisella palvelualueella

    Lounais-Lapissa etäkotihoito on käynnistynyt jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoitoa toteutetaan keskitetysti pääosin Torniosta ja Kemistä. 

    Myös Kaakkois-Lapissa etäkotihoitoa toteutetaan jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoidon soitot toteutetaan keskitetysti Rovaniemeltä myös Ranualle. Posiolla Coronaria hoitaa etäkäynnit kokonaisulkoistuksen mukaisesti. 

    Pohjoisen Lapin palvelualueella etäkotihoidon käynnit aloitettiin tämän vuoden maaliskuussa. Soittoja tehdään keskitetysti Kittilästä ja Kolarista. Pellossa toiminta alkoi kesäkuussa. Muoniossa ja Enontekiöllä toiminnan aloitusta on suunniteltu lokakuulle.

    Itäisen Lapin palvelualueella etäkotihoito toimii Kemijärvellä ja Sallassa. Toiminnan laajentaminen on suunnitteilla vielä syksyn 2024 aikana Savukoskelle, Sodankylään ja Pelkosenniemelle.

    Tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä kymmenen prosenttia kotihoidon käynneistä onnistuu etänä, ja etäkotihoito toimii koko hyvinvointialueella.

    Lisätietoa etäkotihoidosta antaa kotiin annettavien digitaalisten palvelujen suunnittelija Hanne Lindström, hanne.lindstrom@lapha.fi.

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
    11.10.2024
    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta...

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella


    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta laajenee entisestään syksyn 2024 aikana.

  2. Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

    RAI-arviointitiedon avulla Lapissa ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. RAI:n avulla toteutamme vaikuttavia palveluita lappilaisille ikääntyneille. Hyvinvoiva lappilainen ikääntynyt on kaiken tekemisemme tarkoitus. 

    Tarvitsetko sinä tai iäkäs läheisesi apua ja tukea hyvän ja turvallisen arjen takaamiseksi? Onko sinulla vielä voimavaroja, joiden ylläpitoon koet tarvitsevasi tukea läheisen tai ammattilaisen toimesta?

    Yhteinen arviointimenetelmä

    Lapin hyvinvointialue käyttää ikääntyneiden palveluiden tarpeiden määrittämisessä yhteistä arviointimenetelmää. Yhteiset toimintatavat ja standardoitujen menetelmien käyttö varmistaa sen, että jokainen lappilainen ikäihminen saa palveluita yhdenvertaisesti.

    RAI-arviointimenetelmä auttaa meitä tunnistamaan arjen voimavarat ja haasteet. RAI-tieto auttaa meitä kuvaamaan tarkasti ja tarkoituksenmukaisesti iäkkään arjessa selviytymisen ja mielekkään arjen ylläpitämiseen edellyttävät toimet. 

    RAI-tieto vahvistaa sinulle kohdennettujen palvelujen tavoitteellisuutta ja näin vahvistaa vaikuttavien palveluiden toteuttamista juuri sinun elämäsi näkökulmasta.

    RAI-arviointijärjestelmän käyttö Lapin hyvinvointialueella

    Lapin hyvinvointialue käyttää asiakas- ja palveluohjauksessa, kotihoidossa sekä asumispalveluissa RAI-arviointivälineistöä.

    Mitä RAI-arviointi tarkoittaa?

    RAI-arvioinnissa sinun omahoitajasi tai työntekijä arvioi toimintakykyäsi sekä voimavarojasi. Hän myös pohtii, millaisilla palveluilla voidaan parhaiten tukea juuri sinua. Arvioinnissa käytetään kysymyksiä mutta se on ennen kaikkea yhdessä keskustelua. Voit kertoa omasta elämästäsi ja sinulle tärkeistä asioista.

    Miksi sinulle tehdään RAI-arviointi?

    Vanhuspalvelulaki velvoittaa RAI-arvioinnin käyttöä kaikkialla Suomessa. RAI-arvioinnin avulla pääset kertomaan, miten arkielämäsi sujuu. Voit myös itse tuoda esille, millaista apua ja tukea tarvitset. Omahoitaja tai työntekijä kysyy sinulta hyvin monenlaisia asioita ja näin sinulla on helpompi saada juuri sinulle kohdennettua tukea ja palveluita.

    Ketkä osallistuvat RAI-arviointiin?

    Omahoitajasi tai ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjaaja on vastuussa RAI-arvioinnin tekemisestä. Arviointiin voi tarpeen mukaan osallistua myös muita ammattilaisia, jotka osallistuvat sinun hoitoosi. Muita ammattilaisia voi olla esimerkiksi lääkäri, sosiaalityöntekijä tai fysioterapeutti.

    RAI-arviointiisi voi osallistua myös sinulle tärkeitä ihmisiä, esimerkiksi puolisosi tai lapsesi. Saat itse valita, ketkä läheisistäsi osallistuvat arviointiin.

    Milloin RAI-arviointi tehdään?

    RAI-arviointi tehdään aina hakeutuessa säännöllisen palvelun piiriin, kuten kotihoitoon. Lisäksi säännöllisen palvelun alkaessa, noin kuukauden sisällä palvelun alkamisesta. Tämän jälkeen RAI- arviointi toteutetaan vähintään puolen vuoden välein. Mikäli tilanteesi oleellisesti muuttuu, arviointi tehdään uudestaan.

    Mitä RAI-arvioinnissa tapahtuu?

    RAI-arviointiin kuuluu paljon kysymyksiä. Ne koskevat muun muassa arjen sujumista, lääkehoitoa, muistia sekä ravitsemusta.

    Omahoitajasi tai työntekijä saattaa tehdä myös erilaisia testejä. Hän voi testata esimerkiksi näköäsi tai tasapainoasi. Yhdessä hoitajan kanssa mietit, onko sinulla tavoitteita omaan arkeesi liittyen. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi se, että suoriudut itse pukeutumisesta tai otat itse ruokaa lautaselle.

    Mitä RAI-tiedolla tehdään?

    RAI-arvioinnissa kerätään samalla myös asiakastietoa. Sitä käsitellään samalla tavalla kuin muitakin asiakastietoja. Tiedot siirtyvät Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa. Tästä tiedosta ei voi tunnistaa sinua tai ketään muuta henkilöä. Tietoa käytetään hoidon ja palveluiden kehittämiseen sekä sinun hoitosi suunnittelussa, kuten tavoitteiden asettamisessa.

    RAI-arviointiin liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä omaan hoitavaan yksikköösi.

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    10.10.2024
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan


    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

  3. Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle
    Tervia Logistiikka Oy vastaa 1.1.2025 alkaen kaikkien pohjoisten hyvinvointialueiden sosiaalihuolto- ja...

    Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle

    26.9.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle

    26.9.2024

    Tervia Logistiikka Oy vastaa 1.1.2025 alkaen kaikkien pohjoisten hyvinvointialueiden sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten lakisääteisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnasta. Ensimmäisessä vaiheessa Tervia Logistiikalle siirtyvät 1.10.2024 alkaen Kainuun ja Keski-Pohjanmaan toiminnot. Asiakkaille muutos ei aiheuta toimenpiteitä.

    Tervia Logistiikka Oy on osa pohjoisten hyvinvointialueiden omistamaa Tervia-konsernia, jonka tehtävänä on vahvistaa Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueiden välistä yhteistyötä. Työssä on edetty siten, että alueiden sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulakien mukaisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnat yhdistyvät 1.1.2025 alkaen. Ensimmäiset liikkeenluovutukset tehdään 1.10.2024, kun Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden toiminnot siirtyvät osaksi Tervia Logistiikka Oy:tä.

    Tervia Logistiikka Oy:n toimitusjohtaja Erja Jaatisen mukaan muutos ei vaadi asiakkailta toimenpiteitä.
    - Kyseessä on niin kutsuttu matkapalvelukeskustoiminta, jossa vastaanotamme asiakkaan tekemän tilauksen ja välitämme hänelle sopivan kuljetuspalvelun. Tässä vaiheessa muutos ei näy asiakkaille mitenkään, sillä kuljetussuunnittelijamme vastaavat samoihin puhelinnumeroihin kuin ennenkin ja varsinaisen kuljetuspalvelun hoitavat samat yrittäjät kuin tähänkin saakka", Jaatinen kertoo.

    Toiminta siirtyy vaiheittain

    Pohjoisten hyvinvointialueiden lakisääteisten kuljetuspalvelujen tilaus- ja välitystoiminta siirretään vaiheittain Tervia Logistiikalle. Ensimmäisessä vaiheessa siirtyvät Kainuun ja Keski-Pohjanmaa toiminnot 1.10.2024 alkaen. Tämän jälkeen on vuorossa ovat Lappi 1.12.2024 ja Pohjois-Pohjanmaa 1.1.2025.

    - Liikkeenluovutukset tapahtuvat vaiheittain ja työntekijät siirtyvät meille vanhoina työntekijöinä, toteaa projektipäällikkö Tanja Witick.

    - Koska olemme keskellä siirtymävaihetta, ei kuljetuspalvelujen välitystoiminta juurikaan muutu tässä vaiheessa. Työntekijät jatkavat nykyisillä tietojärjestelmillä ja asiakkaiden palvelunumerot pysyvät samoina.

    Ensimmäisessä vaiheessa Tervia Logistiikkaan siirtyy yhteensä 7 työntekijää. Kun kaikki liikkeenluovutukset on tehty, otetaan käyttöön yhteinen tietojärjestelmä ja yhteiset toimintamallit. Uudet toimintamallit suunnitellaan yhteistyössä asiakkaiden ja henkilöstön kanssa.

    Tavoitteena pohjoisen Suomen palvelujen varmistaminen

    Tervia Logistiikan tavoitteena on tuottaa palveluja laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Toiminnassa keskeistä on turvata palvelut myös harvaan asutuilla alueilla, sillä yhtiö palvelee koko Pohjois-Suomen alueella aina Ylä-Lapista Keski-Pohjanmaalle Perhoon saakka.

    - Etsimme tehokkuutta toimintamallien yhtenäistämisellä ja päällekkäisten toimintojen karsimisella", kertoo Jaatinen.

    Päätöksen oikeudesta kuljetuspalveluun tekee kuljetusasiakkaalle jatkossakin oman hyvinvointialueen viranhaltija. Lakisääteisten sosiaali- ja vammaispalvelujen kuljetuksia toteutuu pohjoisilla hyvinvointialueilla yhteensä noin 700.000 matkaa vuosittain.

    Taustaa

    Tervia Logistiikka Oy on osa Tervia-konsernia (tervia.fi), jonka omistavat Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueet. Tervia Logistiikka Oy tuottaa sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten matkapalveluiden tilaus- ja välitystoimintaa koko Pohjois-Suomen alueella 1.1.2025 alkaen. Tervian keskeisenä tavoitteena on vahvistaa pohjoisten hyvinvointialueiden yhteistyötä.

    Lisätietoja

    Tanja Witick, Tervia Logistiikka Oy, projektipäällikkö. p. 050 534 4322, e-mail: tanja.witick@pohde.fi 
    Erja Jaatinen, Tervia Logistiikka Oy, toimitusjohtaja. e-mail erja.jaatinen@pohde.fi  
     

    Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle
    26.9.2024
    Tervia Logistiikka Oy vastaa 1.1.2025 alkaen kaikkien pohjoisten hyvinvointialueiden sosiaalihuolto- ja...

    Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle


    Tervia Logistiikka Oy vastaa 1.1.2025 alkaen kaikkien pohjoisten hyvinvointialueiden sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten lakisääteisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnasta. Ensimmäisessä vaiheessa Tervia Logistiikalle siirtyvät 1.10.2024 alkaen Kainuun ja Keski-Pohjanmaan toiminnot. Asiakkaille muutos ei aiheuta toimenpiteitä.