Navigointivalikko

Navigointivalikko

Työikäisten sosiaalityö ja sosiaaliohjaus

Murupolku

Navigointivalikko

Työikäisten sosiaalityö ja -ohjaus

Työikäisten sosiaalityö ja -ohjaus

Aikuissosiaalityö auttaa, jos olet yli 18-vuotias ja tarvitset tukea, ohjausta ja neuvontaa erilaisissa elämäntilanteissa. Voit ottaa yhteyttä, jos tarvitset tukea esimerkiksi toimeentulon, asumisen, jokapäiväisessä arjessa selviytymisen, päihteiden käytön tai perhetilanteen vuoksi.

Sosiaalipalvelujen työntekijät ohjaavat sinut eteenpäin sopiviin palveluihin. Sosiaalipalvelujen työntekijät auttavat myös tarvittavien hakemusten tekemisessä.

Ensimmäisenä sinulle tehdään palvelutarpeen arviointi, jossa kartoitetaan kokonaistilanteesi. Arvioinnin perusteella tehdään suunnitelma tarvittavista palveluista sinun ja mahdollisten yhteistyötahojen kanssa. Asiakkuuden ajaksi sinulle nimetään tarvittaessa omatyöntekijä. Hän tukee sinua asioiden selvittämisessä ja niiden eteenpäin viemisessä.

Ole yhteydessä työikäisten sosiaalityöhön, jos:

  • tarvitset tukea arkielämän hallintaan ja suunnitteluun,
  • tarvitset sosiaaliturvaan ja -palveluihin tai talouden hallintaan liittyvää ohjausta ja neuvonta,
  • sinulla on päihde- tai mielenterveysongelmaan tai asumiseen liittyvää tuen tarvetta,
  • sinulla on lähisuhde- tai perheväkivallasta aiheutuvaa tuen tarvetta,
  • olet työtön ja tarvitset ohjausta työhön kuntoutumiseen tai työllisyyspalveluihin liittyvissä asioissa,
  • sinulla on terveydellisiä ongelmia ja tarvitset tukea työ- ja toimintakykysi selvittelyyn.

Paikkakuntavalinta

Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.

Valitse paikkakunta:

Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi (Rovaniemi)

Ota asiakkaan suostumuksella tai yhdessä asiakkaan kanssa yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Sosiaalipalvelujen neuvonta (Enontekiö)

Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta ja asiointi (Tornio, Tervola, Ylitornio)

Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta ja asiointi (Kemi)

Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Käytön tuki

Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta ja asiointi

Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Palvelu on käytössä Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Pellon, Muonion ja Utsjoen alueella.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta ja asiointi (Itäinen palvelualue)

Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Aikuissosiaalityön neuvonta ja asiointi (Rovaniemi)

Aikuissosiaalityön neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Kemi, Keminmaa, Simo)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Pohjoinen)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Pelkosenniemi)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Rovaniemi)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Ranua)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Savukoski)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Tervola)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Salla)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Sodankylä)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Ylitornio, Tornio)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja Utsjoen kunnissa.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Kemijärvi)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana.  Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Kemi, Keminmaa, Simo)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Pelkosenniemi)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Posio)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Ranua)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Salla)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Savukoski)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Sodankylä)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Tervola)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Tornio, Ylitornio)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Sosiaalipalvelujen neuvonta (Kittilä)

Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Rovaniemi)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Työikäisten sosiaalipalvelujen neuvonta ja asiointi (Kemi, Keminmaa, Simo)

Työikäisten neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Työikäisten sosiaalipalvelujen neuvonta ja asiointi (Tornio, Tervola, Ylitornio)

Työikäisten neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Pelkosenniemen perheiden ja työikäisten sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden perheiden ja työikäisten palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Kemijärven työikäisten sosiaalityö

Saat yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 10:00

Kemijärven työikäisten sosiaaliohjaus

Saat yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaaliohjaajiin puhelimitse arkipäivisin.

Sallan työikäisten sosiaaliohjaaja

Työikäisten sosiaaliohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin. Voit myös varata ajan tapaamiseen.

Työikäisten sosiaaliohjaajalta saat neuvontaa aikuisten sosiaalipalveluista, kuten kuntouttavasta työtoiminnasta sekä ennaltaehkäisevästä ja täydentävästä toimeentulotuesta.

Inarin ja Utsjoen työikäisten palvelujen sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin. Sosiaalityöntekijä palvelee sekä Inarin että Utsjoen asukkaita.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Keminmaan sosiaalityöntekijät

Sosiaalityöntekijöihin saat yhteyden puhelimitse arkipäivisin.

Pellon työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Pelkosenniemen perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelut

Saat yhteyden perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.

Posion sosiaalityöntekijät

Saat yhteyden sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Tervolan sosiaalityöntekijät

Saat yhteyden sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

  • sosiaalityöntekijä (lapsiperheiden palvelut, lastensuojelu ja työikäisten palvelut)
  • sosiaalityöntekijä (lapsiperheiden palvelut, työikäisten palvelut, vammaispalvelut ja päihdepalvelut)
  • lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Tornion sosiaaliohjaus ja neuvonta

Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Neuvonta on avoinna arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Neuvonta
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 11:30
Palveluohjaus
  • Maanantai - Perjantai 12:00 - 16:00

Muonion sosiaalityöntekijä

Sosiaalityöntekijältä saat apua ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa puhelimitse arkipäivisin.

Ranuan sosiaalitoimisto

Saat yhteyden sosiaalitoimiston työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Sosiaaliohjaajan puhelinaika
  • Maanantai - Torstai 09:00 - 11:00
Sosiaalityöntekijöiden puhelinaika
  • Maanantai - Torstai 10:00 - 11:00

Rovaniemen aikuissosiaalityö

Voit kysyä lisätietoa puhelimitse aikuissosiaalityön palveluista.

Normaalit aukioloajat

Puhelinaika
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Savukosken sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Ajanvaraukset toimistosihteeriltä. Päivystys keskiviikkoisin klo 9-11 sosiaalitoimistossa.
  • Keskiviikko 09:00 - 11:00

Savukosken sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja toimii sosiaalisen tuen, neuvonnan ja ohjauksen tehtävissä.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Tiistai 10:00 - 14:00
  • Perjantai 09:30 - 11:00

Sodankylän aikuissosiaalityö ja sosiaaliohjaus

Saat yhteyden puhelimitse aikuissosiaalityön sosiaaliohjaajaan ja sosiaalityöntekijään.

Sosiaalityössä ja -ohjauksessa kartoitamme tuen tarpeesi ja rakennamme yhdessä tarpeitasi vastaavan sosiaalipalveluiden kokonaisuuden.

Sodankylän perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus

Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttavat löytämään tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa teemme alustavan arvioinnin. Samalla katsomme, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.

Normaalit aukioloajat

  • Tiistai 09:00 - 11:00
  • Torstai 09:00 - 11:00

Ylitornion sosiaalityö

Sosiaalityöntekijöiltä saat puhelimitse ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin sekä sosiaalisiin ongelmiin liittyvissä asioissa.

  • sosiaalityöntekijä (lapsiperheet ja lastensuojelu, päihdehuolto, kuntouttava työtoiminta, toimeentulotuki)
  • sosiaalityöntekijä (lapsiperhepalveluiden, työikäisten ja ikääntyneiden sosiaalityö)
  • lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä, lastensuojelu, lähiesihenkilö

Normaalit aukioloajat

Sosiaalityöntekijöiden puhelinaika
  • Maanantai - Perjantai 09:30 - 10:30

Ylitornion sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja neuvoo lapsiperheiden ja aikuisten palveluihin sekä toimeentulotukeen liittyvissä asioissa.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:30 - 10:30

Kemin ja Simon sosiaalipalveluiden neuvonta ja palveluohjaus

Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 13:30
  • Tiistai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Keskiviikko 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Torstai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Kemin aikuissosiaalityö

Aikuissosiaalityön työntekijöihin saat yhteyden puhelimitse arkipäivisin.

Sallan sosiaalityöntekijä

Sosiaalityöntekijältä saat apua aikuissosiaalityöhön, lastensuojeluun sekä lapsiperheiden palveluihin liittyen.

Sosiaalityöntekijän tavoitat puhelimitse. Tapaamiset ajanvarauksella.

Normaalit aukioloajat

Puhelinaika
  • Tiistai 10:00 - 11:00

Kittilän työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Inarin työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Utsjoen työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Pohjoisen Lapin työikäisten palvelujen johtava sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden johtavaan sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Pohjoisen Lapin johtava sosiaalityöntekijä palvelee työikäisten palveluihin liittyvissä asioissa Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja Utsjoen asukkaita.

Kolarin työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Enontekiön perheiden ja työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden perheiden ja työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Sallan sosiaali- ja terveyskeskus

Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.

Osoite

Jungintie 3, 98900 SALLA

Kolarin sosiaalitoimisto

Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Varaa aika etukäteen puhelimitse tai verkkoasioinnin kautta.

Osoite

Sairaalantie 4 B, 95900 KOLARI

Normaalit aukioloajat

ptv.reservation

Ylitornion sosiaalitoimisto

Ylitornion sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa.

Osoite

Alkkulanraitti 5, 95600 YLITORNIO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Enontekiön sosiaalitoimisto

Enontekiön sosiaalipalvelujen toimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.

Osoite

Kunnanvirasto, 1. kerros

Ounastie 165, 99400 ENONTEKIÖ

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 15:00

Kemin sosiaalitoimisto

Kemin sosiaalitoimisto sijaitsee kaupungin keskustassa lähellä kaupungintaloa.

Sosiaalitoimistosta saat seuraavat palvelut: aikuissosiaalityö, perhesosiaalityö, lastensuojelu, jälkihuolto, lastenvalvoja, talousneuvonta ja sosiaalinen luototus sekä pakolaistyö.

Osoite

Keskuspuistokatu 30, 94100 KEMI

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Tiistai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Keskiviikko 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Torstai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Inarin sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.

Osoite

Piiskuntie 2, 99800 IVALO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 11:00

Keminmaan sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat neuvontaa erityisesti työllistymiseen, kouluttautumiseen, toimeentuloon, kuntoutumiseen ja arjen haastaviin tilanteisiin.

Osoite

Kunnantie 3, 94400 KEMINMAA

Pellon sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Sosiaalityöntekijät tukevat sinua ja perhettäsi haastavissa elämäntilanteissa ja järjestävät tarvittavat tukitoimet.

Osoite

Opintie 7 B, 95700 PELLO

Normaalit aukioloajat

Aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Pelkosenniemen sosiaalitoimisto

Pelkosenniemen sosiaalitoimistosta saat perheiden, työikäisten ja ikääntyneiden sosiaalipalvelut. Varaa aika henkilökohtaiseen tapaamiseen soittamalla sosiaalityöntekijöille etukäteen.

Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan.

Osoite

Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu kirkonpuoleiselta sivulta.

Turjalantie 2, 98500 PELKOSENNIEMI

Normaalit aukioloajat

Sosiaalitoimiston aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Posion perusturvatoimisto

Posion perusturvatoimistosta saat sosiaalipalveluita. Perusturvan toimistossa työskentelevät palvelujohtaja, sosiaalityöntekijät, perusturvan toimistosihteerit sekä kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja (paikalla perjantaisin).

Osoite

Sairaalantie 2 B, 97900 POSIO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Tiistai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Keskiviikko 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Torstai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Tervolan sosiaalitoimisto

Tervolan sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston yhteydessä.

Varaa aika asiointiin suoraan asiaasi hoitavalta henkilöltä.

Osoite

Keskustie 81, 95300 TERVOLA

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:30 - 15:00

Utsjoen sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee Utsjoen terveyskeskuksen yhteydessä. Sosiaalitoimistosta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalityön palveluista.

Osoite

Seitatie 1, 99980 UTSJOKI

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Muonion hyvinvointipalveluiden toimisto

Muonion hyvinvointipalvelujen toimisto palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.

Osoite

Pirkantie 11, 99300 MUONIO

Ranuan sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.

Osoite

Sairaalatie 4 B, 97700 RANUA

Normaalit aukioloajat

Sosiaalitoimiston aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00
Toimistosihteerien palveluajat
  • Maanantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Tiistai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Keskiviikko 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Torstai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Savukosken sosiaalitoimisto

Sosiaalipalvelujen toimipiste sijaitsee Savukosken kunnanvirastolla. Sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse ja ajanvarauksella myös paikan päällä.

Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan: Karistamontie 4 Sodankylä, palveluohjaus p. 0400 694 024.

Osoite

Savukosken kunnanvirasto.

Kauppakuja 2 A 1, 98800 SAVUKOSKI

Normaalit aukioloajat

Päivystys keskiviikkoisin klo 9-11
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Simon perhe- ja sosiaalipalvelupiste

Perhe- ja sosiaalipalvelupisteestä saat seuraavat palvelut:

  • sosiaalityön palvelut
  • täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
  • työllistämistä tukevat palvelut
  • maahanmuuttajien palvelut
  • lastensuojelun palvelut
  • perheneuvolan palvelut
  • vammaisten palvelut

Osoite

Palvelupiste sijaitsee rakennuksen toisessa kerroksessa.

Jenssintie 2, 95200 SIMO

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaus
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka, Perhekeskus

Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.

Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.

Osoite

Hyvinvointikeskus Sopukka, 2. kerros

Karistamontie 4, 99600 SODANKYLÄ

Normaalit aukioloajat

Perhekeskuksen aukioloajat:
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00
Palveluohjaus:
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Rovaniemen sosiaalipalvelukeskus

Sosiaalipalvelukeskus palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Sosiaalipalvelukeskus sijaitsee kaupungin keskustassa.

Osoite

Rovakatu 1, 96100 ROVANIEMI

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 15:30
  • Perjantai 09:00 - 15:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Kemijärven perhe- ja sosiaalipalvelut

Perhe- ja sosiaalityön palvelujen yksikkö sijaitsee hyvinvointikeskus Lapponian 3. kerroksessa.

Perhe- ja sosiaalipalveluista saat seuraavat palvelut: työikäisten ja lapsiperheiden sosiaalityö, lastensuojelu, perheoikeudelliset palvelut, perheneuvola, päihde- ja mielenterveystyö sekä työllisyyden hoito.

Osoite

Hyvinvointikeskus Lapponia 3. kerros (käynti takapihalta)

Sairaalakatu 9, 98100 KEMIJÄRVI

Työikäisten palvelujen hakemus

Voit täyttää PDF-hakemuksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.

Työikäisten palvelujen hakemus

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta

Voit täyttää PDF-ilmoituksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta

Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi

Voit täyttää PDF-ilmoituksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.

Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi

Sosiaalipalvelujen neuvonta, sosiaalityö ja sosiaaliohjaus ovat maksuttomia palveluja.

Pelkosenniemen perheiden ja työikäisten sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden perheiden ja työikäisten palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Kemijärven työikäisten sosiaalityö

Saat yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 10:00

Kemijärven työikäisten sosiaaliohjaus

Saat yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaaliohjaajiin puhelimitse arkipäivisin.

Sallan työikäisten sosiaaliohjaaja

Työikäisten sosiaaliohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin. Voit myös varata ajan tapaamiseen.

Työikäisten sosiaaliohjaajalta saat neuvontaa aikuisten sosiaalipalveluista, kuten kuntouttavasta työtoiminnasta sekä ennaltaehkäisevästä ja täydentävästä toimeentulotuesta.

Inarin ja Utsjoen työikäisten palvelujen sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin. Sosiaalityöntekijä palvelee sekä Inarin että Utsjoen asukkaita.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Keminmaan sosiaalityöntekijät

Sosiaalityöntekijöihin saat yhteyden puhelimitse arkipäivisin.

Pellon työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Pelkosenniemen perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelut

Saat yhteyden perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.

Posion sosiaalityöntekijät

Saat yhteyden sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Tervolan sosiaalityöntekijät

Saat yhteyden sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

  • sosiaalityöntekijä (lapsiperheiden palvelut, lastensuojelu ja työikäisten palvelut)
  • sosiaalityöntekijä (lapsiperheiden palvelut, työikäisten palvelut, vammaispalvelut ja päihdepalvelut)
  • lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Tornion sosiaaliohjaus ja neuvonta

Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Neuvonta on avoinna arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Neuvonta
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 11:30
Palveluohjaus
  • Maanantai - Perjantai 12:00 - 16:00

Muonion sosiaalityöntekijä

Sosiaalityöntekijältä saat apua ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa puhelimitse arkipäivisin.

Ranuan sosiaalitoimisto

Saat yhteyden sosiaalitoimiston työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Sosiaaliohjaajan puhelinaika
  • Maanantai - Torstai 09:00 - 11:00
Sosiaalityöntekijöiden puhelinaika
  • Maanantai - Torstai 10:00 - 11:00

Rovaniemen aikuissosiaalityö

Voit kysyä lisätietoa puhelimitse aikuissosiaalityön palveluista.

Normaalit aukioloajat

Puhelinaika
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Savukosken sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Ajanvaraukset toimistosihteeriltä. Päivystys keskiviikkoisin klo 9-11 sosiaalitoimistossa.
  • Keskiviikko 09:00 - 11:00

Savukosken sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja toimii sosiaalisen tuen, neuvonnan ja ohjauksen tehtävissä.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Tiistai 10:00 - 14:00
  • Perjantai 09:30 - 11:00

Sodankylän aikuissosiaalityö ja sosiaaliohjaus

Saat yhteyden puhelimitse aikuissosiaalityön sosiaaliohjaajaan ja sosiaalityöntekijään.

Sosiaalityössä ja -ohjauksessa kartoitamme tuen tarpeesi ja rakennamme yhdessä tarpeitasi vastaavan sosiaalipalveluiden kokonaisuuden.

Sodankylän perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus

Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttavat löytämään tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa teemme alustavan arvioinnin. Samalla katsomme, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.

Normaalit aukioloajat

  • Tiistai 09:00 - 11:00
  • Torstai 09:00 - 11:00

Ylitornion sosiaalityö

Sosiaalityöntekijöiltä saat puhelimitse ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin sekä sosiaalisiin ongelmiin liittyvissä asioissa.

  • sosiaalityöntekijä (lapsiperheet ja lastensuojelu, päihdehuolto, kuntouttava työtoiminta, toimeentulotuki)
  • sosiaalityöntekijä (lapsiperhepalveluiden, työikäisten ja ikääntyneiden sosiaalityö)
  • lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä, lastensuojelu, lähiesihenkilö

Normaalit aukioloajat

Sosiaalityöntekijöiden puhelinaika
  • Maanantai - Perjantai 09:30 - 10:30

Ylitornion sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja neuvoo lapsiperheiden ja aikuisten palveluihin sekä toimeentulotukeen liittyvissä asioissa.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:30 - 10:30

Kemin ja Simon sosiaalipalveluiden neuvonta ja palveluohjaus

Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 13:30
  • Tiistai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Keskiviikko 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Torstai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Kemin aikuissosiaalityö

Aikuissosiaalityön työntekijöihin saat yhteyden puhelimitse arkipäivisin.

Sallan sosiaalityöntekijä

Sosiaalityöntekijältä saat apua aikuissosiaalityöhön, lastensuojeluun sekä lapsiperheiden palveluihin liittyen.

Sosiaalityöntekijän tavoitat puhelimitse. Tapaamiset ajanvarauksella.

Normaalit aukioloajat

Puhelinaika
  • Tiistai 10:00 - 11:00

Kittilän työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Inarin työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Utsjoen työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Pohjoisen Lapin työikäisten palvelujen johtava sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden johtavaan sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Pohjoisen Lapin johtava sosiaalityöntekijä palvelee työikäisten palveluihin liittyvissä asioissa Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja Utsjoen asukkaita.

Kolarin työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Enontekiön perheiden ja työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden perheiden ja työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Työikäisten sosiaalityö ja -ohjaus

H4 lisätietoa

h4 liitetiedostot

Lomakkeet ja lisätietoja

nappi hakemukset ja ilmoitukset sosiaalipalveluihin

h4-ajankohtaista-palvelussa

Ajankohtaista palveluissa

Sisältöjulkaisija

  1. Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
    Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.

    Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa

    28.12.2023

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa

    Kuvituskuva laskin.

    28.12.2023

    Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.

    Jatkossa perusterveydenhuollon käyntimaksu on 23 euroa. Maksu peritään korkeintaan kolme kertaa vuodessa. Terveyskeskuspäivystyksen käyntimaksu on 31,60 euroa. Erikoissairaanhoidon poliklinikan käyntimaksu on 46 euroa. 

    Hammaslääkärin käyntimaksu on 14,60 euroa, suuhygienistin käyntimaksu on 11,30 euroa ja erikoishammaslääkärin käyntimaksu 21,50 euroa. 

    Kuntoutuksen käyntimaksu on 12,80 euroa. Neuvonta ja apuvälinepalvelut ovat maksuttomia. 

    Neuvolat sekä oppilas- ja opiskeluhuolto ovat maksuttomia. 

    Sosiaalityö- ja sosiaaliohjaus on maksutonta. Muiden sosiaalipalvelujen maksuista voit kysyä lisää sosiaalityöntekijältäsi. 

    Maksukatto 

    Vuoden aikana perittävien asiakasmaksujen enimmäismäärä eli maksukatto on 762 euroa. 

    Maksujen yhteismäärää laskettaessa huomioidaan kalenterivuoden (1.1.–31.12.) aikana käyttämiesi palvelujen asiakasmaksut. Jos maksujen yhteismäärä ylittää 762 euroa, ovat maksukattoon sisältyvät palvelut tämän jälkeen kalenterivuoden loppuun saakka maksuttomia. 

    Maksujen yhteismäärää laskettaessa katsotaan, milloin palvelu on saatu. Ei sen mukaan, mikä on laskun eräpäivä tai laskun maksupäivä. 

    Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta 

    Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta on 56,70 euroa 1.1.2024 alkaen. Maksu peritään, jos jätät ennalta sovitun ajan perumatta tai jätät saapumatta sinulle varatulle ajalle ilman hyväksyttävää syytä. Maksu koskee myös laboratorio- ja kuvantamiskäyntejä, lyhytaikaisia hoitoja ja asumispalvelupaikkoja sekä potilashotellia. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta. 

    Maksuttomat palvelut 

    Lapin hyvinvointialueella veteraanien ja pitkäaikaistyöttömien lääkäripalvelut sekä alle 25-vuotiaiden ehkäisy ovat jatkossakin maksuttomia. 

    Lisäksi asiakas voi saada alennusta tai vapautusta tietyistä maksuista, jos hänen toimeentulonsa on niiden vuoksi vaarassa. Lapin hyvinvointialue arvioi asiakkaan hakemuksen perusteella, täyttyvätkö maksun alentamisen edellytykset. Jos edellytykset täyttyvät, maksua täytyy alentaa. Hyvinvointialueen on annettava asiakkaalle muutoksenhakukelpoinen päätös maksun alentamisesta tai perimättä jättämisestä. 

    Kuvituskuva laskin. Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
    28.12.2023
    Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.
    Kuvituskuva laskin.

    Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa


    Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.

  2. Korotuksia omaishoidon tukeen vuoden 2024 alusta
    Aluehallitus hyväksyi korotuksia omaishoidon tuen hoitopalkkioihin 1.1.2024 alkaen. Palkkiot nousevat 5,07...

    Korotuksia omaishoidon tukeen vuoden 2024 alusta

    22.12.2023

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Korotuksia omaishoidon tukeen vuoden 2024 alusta

    22.12.2023

    Aluehallitus hyväksyi korotuksia omaishoidon tuen hoitopalkkioihin 1.1.2024 alkaen. Palkkiot nousevat 5,07 prosenttia.

    Aluehallitus hyväksyi korotuksia omaishoidon tuen hoitopalkkioihin vuoden 2024 alusta lähtien.  Omaishoitajille maksettavien palkkioiden määrästä ja alimmista hoitopalkkioista säädetään omaishoidon tuesta annetun lain 5 §:ssä. Hoitopalkkiota tarkistetaan kalenterivuosittain työntekijän eläkelaissa tarkoitetulla palkkakertoimella.

    Omaishoidon tuen hoitopalkkion vähimmäismäärä on jatkossa 461,99 euroa kuukaudessa ja raskaan siirtymävaiheen hoitopalkkio vähintään 923,99 euroa kuukaudessa. Hoitopalkkiot korottuvat vuoteen 2023 verrattuna 5,07 prosenttia.

    Lapin hyvinvointialueen omaishoidon tuen hoitopalkkiot 1.1.2024

      1.1.2023 1.1.2024
    Maksuluokka 1 439,70 €/kk  461,99 €/kk 
    Maksuluokka 2 634 €/kk  666,14 €/kk  
    Maksuluokka 3 850 €/kk   893,10 €/kk  
    Erityismaksuluokka 1070 €/kk   1124,25 €/kk 


    Myös sijaisomaishoidon palkkioihin tehdään vastaava indeksikorotus. 

    Korotuksia omaishoidon tukeen vuoden 2024 alusta
    22.12.2023
    Aluehallitus hyväksyi korotuksia omaishoidon tuen hoitopalkkioihin 1.1.2024 alkaen. Palkkiot nousevat 5,07...

    Korotuksia omaishoidon tukeen vuoden 2024 alusta


    Aluehallitus hyväksyi korotuksia omaishoidon tuen hoitopalkkioihin 1.1.2024 alkaen. Palkkiot nousevat 5,07 prosenttia.

  3. Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden henkilöstöpula kärjistyy entisestään myös sosiaalihuollossa
    Valviran muuttunut tulkinta sosiaalityöntekijän sijaiskelpoisuudesta ja vuodenvaihteessa voimaan astuvat...

    Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden henkilöstöpula kärjistyy entisestään myös sosiaalihuollossa

    18.12.2023

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden henkilöstöpula kärjistyy entisestään myös sosiaalihuollossa

    18.12.2023

    Valviran muuttunut tulkinta sosiaalityöntekijän sijaiskelpoisuudesta ja vuodenvaihteessa voimaan astuvat lakimuutokset vaikuttavat sosiaalityöntekijöiden saatavuuteen ja riittävyyteen useilla hyvinvointialueilla.

    Hyvinvointialueiden henkilöstöpula kärjistyy entisestään myös sosiaalihuollossa. Valviran muuttunut tulkinta sosiaalityöntekijän sijaiskelpoisuudesta ja vuodenvaihteessa voimaan astuvat lakimuutokset vaikuttavat sosiaalityöntekijöiden saatavuuteen ja riittävyyteen useilla hyvinvointialueilla.

     

    Muuttuneet tulkinnat sijaiskelpoisuudesta hankaloittavat sosiaalihuollon lakisääteisten tehtävien hoitamista.

    Valviran heinäkuussa 2023 julkaiseman tulkinnan mukaan sosiaalityöntekijän tehtävissä voi toimia tilapäisesti enintään vuoden ajan sosiaalityöntekijän ammattiin opiskeleva henkilö, joka on suorittanut hyväksytysti sosiaalityön aineopinnot ja käytännön harjoittelun. Valvira tulkinnan mukaan sosiaalityöntekijän ammattiin opiskelu edellyttää kirjoilla olemista yliopistossa. Tulkinnassa opintonsa väliaikaisesti keskeyttäneet opiskelijat tai avoimessa yliopistossa opiskelevat eivät täytä edellytyksiä.

    Hyvinvointialueilla työskenteli syksyn 2023 aikana sosiaalityöntekijän tilapäisenä sijaisena yhteensä yli 500 henkilöä. Heistä noin puolet ei enää muuttuneen tulkinnan myötä voisi toimia tehtävässään.

    Sosiaalihuollon henkilöstötarvetta kasvattaa esimerkiksi vuoden 2024 alusta voimaan astuva muutos lastensuojelulaissa. Lakimuutoksen myötä yhdellä lasten asioista vastaavalla sosiaalityöntekijällä saa jatkossa olla asiakkaanaan korkeintaan 30 lasta nykyisen 35 sijaan.

     

    Hyvinvointialuejohtajat: Vakiintuneen sijaiskäytännön muuttamiselle ei perusteita

    Sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annettu laki on ollut voimassa jo vuodesta 2015. Sen puitteissa on voitu rekrytoida sijaisiksi esimerkiksi sosionomeja tai soveltuvaksi katsotun ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita henkilöitä, jotka ovat avoimessa yliopistossa tehneet sosiaalityön aineopinnot ja käytännön harjoittelun.

    Hyvinvointialuejohtajat painottavat, että toiminnassa ei ole havaittu riskejä, jotka edellyttäisivät jo kahdeksan vuoden ajan vakiintuneena olleen sijaiskäytännön muuttamista.

    Hyvinvointialuejohtajat vaativat, että lain epäselvä tulkinta on pikaisesti selkiytettävä asetuksella, jotta hyvinvointialueet voivat palkata sosiaalityöntekijöiden sijaisia ja turvata lakisääteiset palvelunsa.

     

    H23-verkoston jäsenet:


    Sanna Svahn H23 verkoston puheenjohtaja
    Marina Kinnunen H23-verkoston 1. varapuheenjohtaja
    Ilkka Luoma H23-verkoston 2. varapuheenjohtaja
    Tarmo Martikainen
    Kirsi Varhila
    Olli Naukkarinen
    Marina Erhola
    Petri Virolainen
    Harri Hagman
    Sally Leskinen
    Santeri Seppälä
    Marko Korhonen
    Kirsi Leivonen
    Jan Tollet
    Tero Järvinen
    Minna Korkiakoski-Västi
    Jukka Lindberg
    Jari Jokela
    Max Lönnqvist
    Mikko Komulainen
    Timo Aronkytö
    Juha Jolkkonen
    Matti Bergendahl

    Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden henkilöstöpula kärjistyy entisestään myös sosiaalihuollossa
    18.12.2023
    Valviran muuttunut tulkinta sosiaalityöntekijän sijaiskelpoisuudesta ja vuodenvaihteessa voimaan astuvat...

    Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden henkilöstöpula kärjistyy entisestään myös sosiaalihuollossa


    Valviran muuttunut tulkinta sosiaalityöntekijän sijaiskelpoisuudesta ja vuodenvaihteessa voimaan astuvat lakimuutokset vaikuttavat sosiaalityöntekijöiden saatavuuteen ja riittävyyteen useilla hyvinvointialueilla.

  4. Enontekiön Jouluiloa kuntalaisille -keräys haastaa jakamaan yhdessä joulun riemua
    Enontekiön kunta ja Lapin hyvinvointialue järjestävät yhdessä Lions Clubin, seurakunnan ja SPR:n kanssa...

    Enontekiön Jouluiloa kuntalaisille -keräys haastaa jakamaan yhdessä joulun riemua

    24.11.2023

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Enontekiön Jouluiloa kuntalaisille -keräys haastaa jakamaan yhdessä joulun riemua

    24.11.2023

    Enontekiön kunta ja Lapin hyvinvointialue järjestävät yhdessä Lions Clubin, seurakunnan ja SPR:n kanssa Jouluiloa kuntalaisille -keräyksen, jossa kerätään lahjakortteja kuntalaisille.

    Jouluiloa kuntalaisille -keräyksen tarkoituksena on kerätä lahjakortteja kunnan yksineläville, vähävaraisille, suurperheille, yksinhuoltajaperheille tai kenelle tahansa, jonka nähdään tarvitsevan iloa jouluun. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni kuntalainen saa kokea joulun riemua.

    Keräystä varten kunnantalon ala-aulaan pystytetään maanantaina 27.11. joulukuusi, jonka oksille ripustetaan lahjakorttitoiveita. Kuka tahansa kuntalainen voi hakea lahjakorttitoiveen kuusen oksalta, hankkia ja tuoda hankkimansa lahjakortin sosiaalitoimeen lahjatoivekortin kanssa. Sosiaalitoimessa työskentelevät vaitiolovelvolliset työntekijät jakavat lahjakortit saajilleen viikon 50–51 aikana.

    Näin osallistut Jouluiloa kuntalaisille -keräykseen:

    1. Vinkkaa lahjansaajasta!

    Jos tunnet jonkun, jolle joululahjakortti voisi olla paikallaan, hae kunnantalolta (sosiaalipalvelut), Luovatuvalta tai Hyrylästä hakemus, allekirjoituta se lahjansaajalla ja toimita toive kunnanviraston aulassa olevaan “Jouluiloa”-laatikkoon.

    2. Voit olla itsekin lahjan saaja!

    Lahjakortti voi olla lapselle tai aikuiselle. Lahjojen saajat ja antajat pysyvät nimettöminä. Suostumuksia voi toimittaa perjantaihin 8.12. asti.

    3. Toteuta jonkun lahjatoive – vaikkapa porukalla!

    Hae kuusenoksalta lahjatoivekortti, hanki lahjakortti ja tuo se lahjatoivekortin kanssa sosiaalitoimeen. Lahjakortit tulee toimittaa kunnantalolle 11.12. mennessä, josta ne toimitetaan saajilleen viikon 50–51 aikana.

    Kerro keräyksestä eteenpäin – jaetaan yhdessä jouluiloa!

    Lisätietoja:

    Sosiaaliohjaaja Tiina Noppa, 040 674 1163, tiina.noppa@lapha.fi

    Sosiaaliohjaaja-koulukuraattori Tiinu Ristinen, 040 8284532, tiinu.ristinen@lapha.fi

    Palveluohjaaja Jessica Putkonen, 040 557 9660, jessica.putkonen@lapha.fi

    Johtava sosiaalityöntekijä Anne-Maria Näkkäläjärvi, 040 532 6594, anne-maria.nakkalajarvi@lapha.fi

    Toimistosihteeri Teija Kelottijärvi, 040 834 9465, teija.kelottijarvi@lapha.fi

    Enontekiön Jouluiloa kuntalaisille -keräys haastaa jakamaan yhdessä joulun riemua
    24.11.2023
    Enontekiön kunta ja Lapin hyvinvointialue järjestävät yhdessä Lions Clubin, seurakunnan ja SPR:n kanssa...

    Enontekiön Jouluiloa kuntalaisille -keräys haastaa jakamaan yhdessä joulun riemua


    Enontekiön kunta ja Lapin hyvinvointialue järjestävät yhdessä Lions Clubin, seurakunnan ja SPR:n kanssa Jouluiloa kuntalaisille -keräyksen, jossa kerätään lahjakortteja kuntalaisille.

  5. Maahanmuuttajia koskeva toimintaohje yhtenäistetty Lapin hyvinvointialueella
    Toimintaohje ohjaa pakolaisten vastaanotossa, alkuavustuksessa sekä maahanmuuttajien kanssa tehtävässä...

    Maahanmuuttajia koskeva toimintaohje yhtenäistetty Lapin hyvinvointialueella

    23.11.2023

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Maahanmuuttajia koskeva toimintaohje yhtenäistetty Lapin hyvinvointialueella

    Näppäimistö ja käsi lähikuvassa.

    Kuva: STM

    23.11.2023

    Toimintaohje ohjaa pakolaisten vastaanotossa, alkuavustuksessa sekä maahanmuuttajien kanssa tehtävässä sosiaalityössä ja -ohjauksessa.

    Lapin aluehallitus hyväksyi Lapin hyvinvointialueen maahanmuuttajia koskevan toimintaohjeen, joka ohjaa pakolaisten vastaanotossa, alkuavustuksessa sekä maahanmuuttajien kanssa tehtävässä sosiaalityössä ja -ohjauksessa. 

    Lapin hyvinvointialueen kunnissa on aiemmin ollut erilaisia käytäntöjä.

    Ennen maahanmuuttajan kuntaan siirtymistä kunta sopii ELY-keskuksen kanssa kuntaan osoittamisesta ja kotoutumisen edistämisestä.  Kunta kuulee hyvinvointialuetta ennen sopimuksen laatimista tai tarkistamista.  

    ELY-keskus osoittaa henkilön kunnalle, kun on sopinut asiasta kunnan kanssa.  Jos henkilöllä on ilmeisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelun tarpeita, kunnan on kuultava hyvinvointialueen vastuuyksikköjohtajaa ennen henkilön kuntaan osoittamista.  

    Kunta vastaa kiintiöpakolaisten vastaanotosta, varaa pakolaiselle asunnon sekä huolehtii muun muassa sähkö- ja vesisopimuksista. Kunta hankkii myös ensimmäisten päivien elintarvikkeet. Hyvinvointialue vastaa alkuvaiheen terveystarkastuksista sekä päättää ehkäisevän ja täydentävän toimeentulotuen myöntämisestä.

    Lapin aluehallituksen hyväksymän toimintaohjeen mukaan täydentävän toimeentulotuen alkuavustusta voidaan myöntää kodin perusvarusteisiin ja kausivaatetukseen.

    Maahanmuuttajasosiaalityö kuuluu Lapin hyvinvointialueen työikäisten palveluihin.

    Näppäimistö ja käsi lähikuvassa. Maahanmuuttajia koskeva toimintaohje yhtenäistetty Lapin hyvinvointialueella
    23.11.2023
    Toimintaohje ohjaa pakolaisten vastaanotossa, alkuavustuksessa sekä maahanmuuttajien kanssa tehtävässä...
    Näppäimistö ja käsi lähikuvassa.

    Maahanmuuttajia koskeva toimintaohje yhtenäistetty Lapin hyvinvointialueella


    Toimintaohje ohjaa pakolaisten vastaanotossa, alkuavustuksessa sekä maahanmuuttajien kanssa tehtävässä sosiaalityössä ja -ohjauksessa.