Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi (Rovaniemi)
Ota asiakkaan suostumuksella tai yhdessä asiakkaan kanssa yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.
Ikäihmisten sosiaalityö auttaa, jos olet yli 65-vuotias ja sinulla on esimerkiksi vaikea perhetilanne, pulmia asumisessa tai taloudellisia ongelmia.
Sosiaalipalvelujen työntekijät neuvovat sinut oikeiden palveluiden ja tukien piiriin.
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta:
Ota asiakkaan suostumuksella tai yhdessä asiakkaan kanssa yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.
Iäkkäiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Iäkkäiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Ikääntyneiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Kysymyksiä voit laittaa kirjallisesti ja saat myös vastauksen kirjallisena. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista. Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Ikääntyneiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen, kun kyse on ikääntyneestä henkilöstä. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen ikääntyneestä henkilöstä. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen, kun kyse on ikääntyneestä henkilöstä. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan.
Voit täyttää ja lähettää huoli-ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Jos ilmoittaja on joku muu kuin huolen kohde itse, ilmoittajan pitää kertoa omat yhteystietonsa. Tarvittaessa kunnan työntekijä voi pyytää lisätietoja. Lisäksi ilmoituksen kohteella on oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen, kun kyse on ikääntyneestä henkilöstä. Huoli voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista. Palveluohjaaja on yhdyshenkilö intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa.
Ikäihminen itse tai lähiomainen voi soittaa palveluohjaajalle ja pyytää tekemään palvelutarpeen arvioinnin. Palveluohjaaja tulee uuden asiakkaan luokse arviointikäynnille, jolloin kartoitetaan ihmisen sen hetkinen palveluiden tarve ja laaditaan palvelu- ja hoitosuunnitelma.
Jos tarvitset neuvontaa ikäihmisten sosiaalipalveluista, ota yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen puhelimitse arkipäivisin.
Saat yhteyden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Ikäihmisten palveluista sekä niihin hakeutumisesta saat tietoa ja ohjausta ottamalla yhteyttä Nestoriin puhelimitse arkipäivisin.
Ota yhteys sosiaalipäivystykseen kiireellisissä tilanteissa. Sosiaalipäivystys on avoinna joka päivä ympäri vuorokauden.
Soittamalla saat neuvontaa ikääntyneiden palveluista. Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista. Palveluohjaaja on yhdyshenkilö intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa.
Ikäihminen itse tai lähiomainen voi soittaa palveluohjaajalle ja pyytää tekemään palvelutarpeen arvioinnin.
Palveluneuvonnan ja palvelutarpeen arvioinnin puhelinpalvelusta saat neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista. Palveluneuvonta auttaa myös kaikenikäisiä asiakkaita omaishoitoon liittyvissä asioissa.
Saat neuvontaa ja ohjausta ikäihmisten palveluista puhelimitse. Yhteyden saat arkipäivisin.
Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville. Palveluohjaajan tavoitat arkipäivisin.
Neuvontaa ja ohjausta saat puhelimitse, käymällä paikanpäällä Lapponiassa tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.
Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota soittamalla yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen. Palveluohjaajat tavoitat arkipäivisin.
Saat yhteyden ikääntyneiden palveluihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Neuvonnan numerosta saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista. Jos sinulla herää huoli omasta tai ikääntyvän läheisen hyvinvoinnista ja itsenäisestä kotona selviytymisestä, ota yhteyttä palveluneuvontaan. Ikääntyneiden palveluihin ohjaudut palvelutarpeen arvioinnin kautta.
Sosiaaliohjaajalta saat puhelimitse neuvontaa ja tukea esimerkiksi palvelujen käyttöön tai sosiaalisiin ongelmiin liittyvissä asioissa.
Avopalvelun ohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Avopalvelun ohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin.
Saat soittamalla yhteyden ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin. Toiminnan tavoitteena on tukea ja edistää ikääntyvien ylitorniolaisten hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan. Asumispalveluja järjestetään niille, jotka eivät selviydy kotihoidossa.
Soita Enontekiön vanhustenhuollon palvelupäällikölle, jos tarvitset lisätietoja tai neuvontaa iäkkäiden palveluista.
Saat yhteyden vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Kun koet tarvitsevasi tukea kotona pärjäämiseen, ota yhteyttä Kolarin ikääntyneiden palvelujen palveluvastaavaan.
Avopalveluiden vastaavalta/muistikoordinaattorilta saat neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluista. Saat apua myös muistisairaan ihmisen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.
Yhteydessä voivat olla ikäihminen itse, omainen, naapuri, tuttava tai sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista hyötyvän ikäihmisen.
Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Palveluohjaajilta saat tietoa ikäihmisten palveluista. Tavoitat palveluohjaajat puhelimitse arkipäivisin.
Ohjaus ja neuvonta on tarkoitettu yli 65-vuotiaille, jotka eivät vielä ole ikääntyneiden palvelujen piirissä.
Saat yhteyden ikääntyneiden palveluohjaukseen puhelimitse arkipäivisin.
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.
Jungintie 3, 98900 SALLA
Hyvinvointikeskus Lapponia tarjoaa seuraavat palvelut:
Lapponiassa käy säännöllisin väliajoin erikoislääkäreistä kardiologi, psykiatri ja psykologi.
Sairaalakatu 9, 98100 KEMIJÄRVI
Nestori palvelee ikäihmisiä, heidän omaisiaan ja läheisiään, kun on kysyttävää kotihoidosta, palveluasumisesta, omaishoidon tuesta, ateriapalveluista, kuljetuspalveluista, turvapuhelimista, siivous- ja kodinhoitopalveluista.
Sisäänkäynti Kauppatorin puoleisesta ovesta.
Pohjolankatu 2 A, 96100 ROVANIEMI
Sosiaalipalvelujen toimipiste sijaitsee Savukosken kunnanvirastolla. Sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse ja ajanvarauksella myös paikan päällä.
Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan: Karistamontie 4 Sodankylä, palveluohjaus p. 0400 694 024.
Savukosken kunnanvirasto.
Kauppakuja 2 A 1, 98800 SAVUKOSKI
Saat henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa vanhus- ja hoitopalveluista. Varaa aika puhelimitse asiointia varten.
Sairaalakatu 1, 95400 TORNIO
Sosiaalitoimistosta saat puhelinpalvelua puhelinaikoina sekä henkilökohtaista palvelua varaamalla ajan etukäteen.
Valtatie 15, 99100 KITTILÄ
Pelkosenniemen sosiaalitoimistosta saat perheiden, työikäisten ja ikääntyneiden sosiaalipalvelut. Varaa aika henkilökohtaiseen tapaamiseen soittamalla sosiaalityöntekijöille etukäteen.
Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan.
Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu kirkonpuoleiselta sivulta.
Turjalantie 2, 98500 PELKOSENNIEMI
Palveluohjauksen ja neuvonnan palveluohjaaja paikalla ma - to klo 8 - 9 Hyvinvointikeskuksessa 2. krs.
Asiointi sosiaalitoimistossa arkisin klo 9 -15.
Palveluohjaus- ja neuvonta
Tukipalvelut
Kotihoito
Omaishoito
Asumispalvelut
Palvelusetelit
Vanhusneuvosto
Sairaalatie 4 A, 97700 RANUA
Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.
Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.
Hyvinvointikeskus Sopukka, 2. kerros
Karistamontie 4, 99600 SODANKYLÄ
Tervolan sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston yhteydessä.
Varaa aika asiointiin suoraan asiaa hoitavalta henkilöltä.
Keskustie 81, 95300 TERVOLA
Sosiaalitoimistosta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalityön palveluista.
Luossa 1 A, 99980 UTSJOKI
Enontekiön sosiaalipalveluiden toimisto on kunnanvirastolla Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.
Kunnanvirasto, 1. kerros
Ounastie 165, 99400 ENONTEKIÖ
Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.
Piiskuntie 2, 99800 IVALO
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Varaa aika etukäteen puhelimitse tai verkkoasioinnin kautta.
Sairaalantie 4 B, 95900 KOLARI
Keskustan palvelutalo tarjoaa ympärivuorokautista palveluasumista.
Myös ikääntyneiden palvelutarpeen arvioinnin ja palveluneuvonnan tiimi toimii keskustan palvelukeskuksen tiloissa. Varaa aika henkilökohtaiseen tapaamiseen etukäteen soittamalla.
Sauvosaarenkatu 25, 94100 KEMI
Posion perusturvatoimistosta saat sosiaalipalveluita. Perusturvan toimistossa työskentelevät palvelujohtaja, sosiaalityöntekijät, perusturvan toimistosihteerit sekä kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja (paikalla perjantaisin).
Sairaalantie 2 B, 97900 POSIO
Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Sosiaalityöntekijät tukevat sinua ja perhettäsi haastavissa elämäntilanteissa ja järjestävät tarvittavat tukitoimet.
Opintie 7 B, 95700 PELLO
Voit täyttää PDF-hakemuksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.
Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.
Hakemus ikääntyneiden tukipalveluihinVoit täyttää PDF-hakemuksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.
Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.
Hakemus ikääntyneiden asumispalveluihinVoit täyttää PDF-ilmoituksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.
Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeestaVoit täyttää PDF-ilmoituksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.
Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.
Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksiSosiaalipalvelujen neuvonta, sosiaalityö ja sosiaaliohjaus ovat maksuttomia palveluja.
Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista. Palveluohjaaja on yhdyshenkilö intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa.
Ikäihminen itse tai lähiomainen voi soittaa palveluohjaajalle ja pyytää tekemään palvelutarpeen arvioinnin. Palveluohjaaja tulee uuden asiakkaan luokse arviointikäynnille, jolloin kartoitetaan ihmisen sen hetkinen palveluiden tarve ja laaditaan palvelu- ja hoitosuunnitelma.
Jos tarvitset neuvontaa ikäihmisten sosiaalipalveluista, ota yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen puhelimitse arkipäivisin.
Saat yhteyden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Ikäihmisten palveluista sekä niihin hakeutumisesta saat tietoa ja ohjausta ottamalla yhteyttä Nestoriin puhelimitse arkipäivisin.
Ota yhteys sosiaalipäivystykseen kiireellisissä tilanteissa. Sosiaalipäivystys on avoinna joka päivä ympäri vuorokauden.
Soittamalla saat neuvontaa ikääntyneiden palveluista. Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista. Palveluohjaaja on yhdyshenkilö intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa.
Ikäihminen itse tai lähiomainen voi soittaa palveluohjaajalle ja pyytää tekemään palvelutarpeen arvioinnin.
Palveluneuvonnan ja palvelutarpeen arvioinnin puhelinpalvelusta saat neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista. Palveluneuvonta auttaa myös kaikenikäisiä asiakkaita omaishoitoon liittyvissä asioissa.
Saat neuvontaa ja ohjausta ikäihmisten palveluista puhelimitse. Yhteyden saat arkipäivisin.
Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville. Palveluohjaajan tavoitat arkipäivisin.
Neuvontaa ja ohjausta saat puhelimitse, käymällä paikanpäällä Lapponiassa tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.
Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota soittamalla yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen. Palveluohjaajat tavoitat arkipäivisin.
Saat yhteyden ikääntyneiden palveluihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Neuvonnan numerosta saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista. Jos sinulla herää huoli omasta tai ikääntyvän läheisen hyvinvoinnista ja itsenäisestä kotona selviytymisestä, ota yhteyttä palveluneuvontaan. Ikääntyneiden palveluihin ohjaudut palvelutarpeen arvioinnin kautta.
Sosiaaliohjaajalta saat puhelimitse neuvontaa ja tukea esimerkiksi palvelujen käyttöön tai sosiaalisiin ongelmiin liittyvissä asioissa.
Avopalvelun ohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Avopalvelun ohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin.
Saat soittamalla yhteyden ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin. Toiminnan tavoitteena on tukea ja edistää ikääntyvien ylitorniolaisten hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan. Asumispalveluja järjestetään niille, jotka eivät selviydy kotihoidossa.
Soita Enontekiön vanhustenhuollon palvelupäällikölle, jos tarvitset lisätietoja tai neuvontaa iäkkäiden palveluista.
Saat yhteyden vammaisten ja ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Kun koet tarvitsevasi tukea kotona pärjäämiseen, ota yhteyttä Kolarin ikääntyneiden palvelujen palveluvastaavaan.
Avopalveluiden vastaavalta/muistikoordinaattorilta saat neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluista. Saat apua myös muistisairaan ihmisen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.
Yhteydessä voivat olla ikäihminen itse, omainen, naapuri, tuttava tai sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista hyötyvän ikäihmisen.
Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Palveluohjaajilta saat tietoa ikäihmisten palveluista. Tavoitat palveluohjaajat puhelimitse arkipäivisin.
Ohjaus ja neuvonta on tarkoitettu yli 65-vuotiaille, jotka eivät vielä ole ikääntyneiden palvelujen piirissä.
Palvelutarpeenarviointi.
Saat yhteyden ikääntyneiden palveluohjaukseen puhelimitse arkipäivisin.
Poikkeuksia palvelujen aukioloajoissa itsenäisyyspäivänä sekä joulun ja vuodenvaihteen aikana
4.12.2023
4.12.2023
Itsenäisyyspäivä sekä joulun ja vuodenvaihteen pyhä- ja välipäivät aiheuttavat poikkeuksia terveys- ja sosiaalipalvelujen aikatauluissa.
Itsenäisyyspäivä 6.12. sekä joulun ja vuodenvaihteen pyhä- ja välipäivät tuovat mukanaan muutoksia terveys- ja sosiaalipalvelujen aukioloaikoihin.
Poikkeusaikataulut löytyvät listauksesta kunnittain:
Kuntoutuspalvelut
27.12.2023–1.1.2024 suljettu
Toimintakeskus Hyrylä
6.12. suljettu
21.12.2023 –2.1.2024 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Kuntoutuspalvelut
27.-29.12.2023 suljettu
Ivalon toimintakeskus
6.12. suljettu
23.12.23 –1.1.24 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Leipätehtaan toimintakeskus
6.12. suljettu
23.12.2023 –7.1.2024 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Kehitysvammaisten päivätoiminta Touhutupa
27.12.2023-1.1.2024 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Kouluterveydenhuollon vastaanotto
21.12.2023 – 5.1.2024 suljettu
Kuntoutuspalvelut
27.-29.12.2023 suljettu
Ikääntyneiden päivätoiminta Pihlaja
21.12.2023–7.1.2024 suljettu
Päivätoimintakeskus Pääskynpesä
6.12.2023 ja 21.12.2023-1.1.2024 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Terveysasema
Avovastaanotto on avoinna vain virka-aikana.
Virka-ajan ulkopuolella terveysaseman vastaanoton puhelut ohjautuvat vuoropäivinä Kittilän, Kolarin tai Muonion päivystävälle sairaanhoitajalle.
Kolarin vuodeosaston toiminta
13.12.2023-21.1.2024 suljettu
Sulun aikana terveyskeskustasoista hoitoa tarvitsevat potilaat hoidetaan naapurikuntien osastoilla.
Kuntoutuspalvelut
27.-29.12.2023 suljettu
Kolarin toimintakeskus
6.12.2023 ja 23.12.2023-1.1.2024 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Terveysaseman kuntoutuspalvelut
27.-28.12.2023 suljettu
Toimintakeskus Naalo
6.12.2023 ja 23.12.2023-1.1.2024 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Fysioterapia
27.-29.12.2023 suljettu
Akuuteissa apuvälineasioissa yhteys Pelkosenniemen terveysasemalle p. 040 563 8131
Terveysasema
Kuntoutuspalvelut
27.-29.12.2023 suljettu
Pellon toimintakeskus
6.12.2023 ja 23.12.2023-1.1.2024 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Kuntoutuksen suoravastaanotto RIKU
27.-29.12.2023 suljettu
Kuntoutuksen suoravastaanotto urheilukadulla
2.-5.1.2024 suljettu
Geriatrian muistipoliklinikka
24.-31.12.2023. suljettu
Kuntoutuskeskus Vuoman autisminkirjon lasten ja nuorten yksikkö Säde
23.–26.12.2023 suljettu
Erkkilänkujan päivätoimintakeskus
6.12.2023 suljettu
Myllärin Paja
6.12. 2023 ja 27.-29.12.2023 suljettu
Kaakkoisen alueen (Rovaniemi ja Ranua) opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelut 23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Rovaniemen perheneuvola 23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Fysioterapia
27.-29.12.2023 suljettu
Akuuteissa apuvälineasioissa yhteys Pelkosenniemen terveysasemalle p. 040 563 8131
Simon mielenterveystoimisto
27.12.-29.12.2023 suljettu
Päivätoimintojen toimipisteet
27.12. –1.1.2024 suljettu
Toimintakeskus Simo
6.12. suljettu
22.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Päivätoimintojen toimipisteet 18.12.2023 –1.1.2024 suljettu
Toimintakeskus Tervola
6.12. suljettu
22.12.2023–7.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Muistipoliklinikka ja hoitotarvikejakelu
25.12.-1.1.24 suljettu
Tornion psykiatrian poliklikka
27.12.-29.12.2023 suljettu
Tornion A-klinikka
27.12. - 29.12.2023 suljettu
Päivätoimintojen toimipisteet 27.12. –1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelun toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Terveysaseman kuntoutuspalvelut
27.-5.1.2024 suljettu
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelujen toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Terveysaseman kuntoutuspalvelut
27.-29.12.2023 suljettu
Ylitornion mielenterveystoimisto
27.12.-29.12.2023 suljettu
Toimintakeskus Jokipaju
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Päivätoimintojen toimipisteet
27.12. –1.1.2024 suljettu
Vammaispalvelun toiminta on supistettua ajalla 27.–29.12. eikä asiointia toimipisteissä ole. Puhelinasiointi on avoinna 27.–29.12 klo 9–10.
Perheoikeudelliset palvelut
6.12. suljettu
23.12.2023–1.1.2024 suljettu
Munuaisyksikössä ei lääkärin vastaanottoa 27.12.2023-7.1.2024
Ihotautien poliklinikka suljettu 27.-31.12.2023
Neurologian poliklinikka suljettu 27.-31.12.2023
Korva-, nenä ja kurkkutautien poliklinikka (KNK) suljettu 23.-31.12.2023
Syöpätautien poliklinikka suljettu 22.12.2023
Suusairauksien poliklinikka suljettu 23.-31.12.2023
Lastensairauksien poliklinikka suljettu 27.-29.12.2023
Lasten psykiatrian osasto suljettu 23.12.23.-7.1.2024
Fysiatrian poliklinikka suljettu 27.-29.12.2023
Ihotautien poliklinikka suljettu 7.-8.12.2023 ja 27-29.12.2023
Kirurgian poliklinikka suljettu 7.-8.12.2023, 22.12.2023, 27.12.2023 ja 2.1.2024
Keuhkosairauksien poliklinikka suljettu 27.-29.12.2023
Korva-, nenä- ja kurkkutautien poliklinikka suljettu 27.-29.12.2023, 7-8.12.2023 ja 27.12.2023-5.1.2024
Lastentautien poliklinikka suljettu 27.-29.12.2023
Lasten psykiatrian osasto suljettu 23.12.2023-7.1.2024
Neurologian poliklinikka suljettu 27.12.2023-5.1.2024
Palliatiivinen poliklinikka suljettu 27.-29.12.2023
Silmätautien poliklinikka suljettu 7.-8.12.2023 ja 27.12.2023-5.1.2024
Syöpä- ja infuusiopoliklinikka suljettu 22.12.2023 ja 2.1.2024
Kipupoliklinikka suljettu 27.-29.12.2023
Toimintaterapia, lapset suljettu 27.12.2023-5.1.2024
Ravitsemusterapia suljettu 27.-29.12.2023
Terveyssosiaalityö suljettu 27.-29.12.2023
Itsenäisyyspäivä sekä joulun ja vuodenvaihteen pyhä- ja välipäivät aiheuttavat poikkeuksia terveys- ja sosiaalipalvelujen aikatauluissa.
Hei, yli 65-vuotias! Tarkkaile postiasi, Lapin hyvinvointialue kokeilee uutta tapaa vaikuttaa
1.9.2023
Kutsun saaneet voivat ilmoittautua mukaan ensimmäiseen asukaspaneeliin, joka toteutetaan syksyllä 2023. Ilmoittautumisaikaa on 22. syyskuuta saakka.
1.9.2023
Lapin hyvinvointialue kutsuu alueen yli 65-vuotiaita mukaan asukaskeskusteluun, joka käsittelee ikäihmisten kotona asumista. Keskustelujen pohjalta laadittujen suositusten avulla luottamushenkilöt saavat tärkeää tietoa suoraan lappilaisilta.
Hei, yli 65-vuotias, tarkkaile postiasi! Tärkeä kutsu asukaspaneeliin jaetaan ensi viikolla.
Lapin hyvinvointialue kokeilee uudenlaista keinoa osallistaa ihmisiä päätöksentekoon. Kyseessä on syksyn aikana toteutuva asukaspaneelikokeilu, jonka osallistujat tapaavat ja keskustelevat valitusta aiheesta. Heidän tehtävänään on vaikuttaa hyvinvointialueen päätöksentekoon. Keskustelujen pohjalta laadittujen suositusten avulla luottamushenkilöt saavat tärkeää tietoa suoraan lappilaisilta.
Lapin hyvinvointialue lähestyy ensi viikosta alkaen yli 65-vuotiaita kotiin jaettavalla kutsulla ja kirjeellä. Kutsu lähetään satunnaisotannalla valituille 3000 henkilölle. Kutsun saaneet voivat ilmoittautua mukaan ensimmäiseen asukaspaneeliin, joka toteutetaan syksyllä 2023. Ilmoittautumisaikaa on 22. syyskuuta saakka.
Kutsun saaneet voivat täyttää sähköisen ilmoittautumislomakkeen tai ilmoittautua soittamalla kutsukirjeen yhteyshenkilölle.
Osallistuminen on mahdollista koko Lapin alueelta. Paneeliin osallistuminen vaatii sitoutumista ja matkakulut tapaamispaikoille korvataan.
Ensimmäisessä paneelissa keskustellaan hyvästä ja turvallisesta ikääntymisestä kotona. Asukaspaneelin tekemät suositukset viedään muun muassa hyvinvointi- ja yhdyspintalautakuntaan, osallisuus- ja asiakkuuslautakuntaan sekä tarvittaviin muihin päätöksentekoelimiin.
Tapaamisia on yhteensä neljä. Paikkakunnat ovat Tornio, Rovaniemi, Kemijärvi ja Ivalo. Toinen paneeli järjestetään keväällä.
Lapin hyvinvointialueen asukasosallisuuden kokeilu on ensimmäinen avaus täysin uudenlaisen päätöksenteon mahdollistamiseksi. Sote-uudistus synnytti uuden demokratian tason hyvinvointialueiden muodossa ja samalla mahdollisuuden päivittää päätöksentekoon osallistumista.
Lapin hyvinvointialueen aluehallituksen puheenjohtaja Tapani Melaluoto toivoo, että uusi, keskusteleva vaikuttamisen tapa tuntuisi lappilaisilta kiinnostavalta.
– Toivon, että lappilaiset kokevat tämän omaksi asiakseen. Asukaspaneelikokeilu on hyvä alku, sanoo Lapin hyvinvointialueen aluehallituksen puheenjohtaja Tapani Melaluoto.
Asukaspaneeli toteutetaan puntaroivana kansalaiskeskusteluna. Se muodostuu satunnaisesti keskusteluun kutsuista ikäihmistä, millä pyritään saamaan mahdollisimman moniääninen osallistujajoukko. Osallistujat perehtyvät aiheeseen ja keskusteluista kootaan suositukset, jotka viedään hyvinvointialueen päätöksentekoon.
Lapin hyvinvointialue toteuttaa kokeilut Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran kanssa yhteistyössä.
Tapaamisten aikataulut ja paikkakunnat ja lisätietoa osallisuuskokeilusta löydät Lapha.fi-verkkosivuilta.
Lisätietoja asukaspaneelikokeilusta
Lapin hyvinvointialue kutsuu alueen yli 65-vuotiaita mukaan asukaskeskusteluun, joka käsittelee ikäihmisten kotona asumista. Keskustelujen pohjalta laadittujen suositusten avulla luottamushenkilöt saavat tärkeää tietoa suoraan lappilaisilta.
Asukaspaneelit aloittivat työskentelyn – hyviä kohtaamisia ja keskusteluja luvassa
29.9.2023
Tornion Keskikartanon kerhotila täyttyi iloisesta puheensorinasta Lapin hyvinvointialueen historian ensimmäisessä asukaspaneelissa. Tällä viikolla ovat kokoontuneet asukaspaneelit Torniossa, Rovaniemellä, Kemijärvellä ja Ivalossa.
29.9.2023
Lapin hyvinvointialueen historian ensimmäiseen asukaspaneeliin osallistuu yli 65-vuotiaita asukkaita, lähes kaikista Lapin kunnista.
Lapin hyvinvointialueen uudenlainen keino osallistaa ihmisiä mukaan päätöksentekoon alkoi hyvissä tunnelmissa maanantaina 30.10. Lapin hyvinvointialueen Asukaspaneelikokeilu-hankkeen työntekijät ovat jalkautuneet tällä viikolla neljälle paikkakunnalle Tornioon, Rovaniemelle, Kemijärvelle ja Ivaloon tapaamaan ensimmäistä kertaa asukaspaneeliin valittuja keskustelijoita.
Lapin hyvinvointialueen historian ensimmäisessä asukaspaneelissa on keskustelemassa yli 65-vuotiaita asukkaita, joiden tehtävänä on laatia päättäjille suositus hyvästä ja turvallisesta ikääntymisestä kotona.
Keskusteluissa on tarkoitus perehtyä aiheeseen ja puntaroida asioita eri kantilta. Asukaspaneeleissa omia kokemuksiaan voi jaksaa yhteisesti luodussa, turvallisessa ilmapiirissä.
– Kuulimme asiantuntija-alustuksia, joiden väliin mahtui paljon keskustelua ja nauruakin, toteaa projektiasiantuntija Pia Yliräisänen-Seppänen.
Asukaspaneeliin osallistuvat lappilaiset kokoontuvat syksyn aikana keskustelemaan ja lopputuloksena saadaan suositus päättäjien työn taustaksi. Asukaspaneelin osallistujat voivat vaikuttaa hyvinvointialueen päätöksentekoon. Jokaisen osallistujan mielipiteellä ja kokemuksilla on merkitystä.
Keskustelujen pohjalta laadittujen suositusten avulla luottamushenkilöt saavat tärkeää tietoa suoraan lappilaisilta. Keskustelupaikkakunnat ovat Tornio, Rovaniemi, Kemijärvi ja Ivalo.
Seuraava asukaspaneeli järjestetään keväällä.
Hyvinvointialue lähetti satunnaisotannalla valituille yli 65-vuotiaille osallistumiskutsun syyskuussa. Kutsun saaneita oli 3000 ja heillä on ollut mahdollisuus ilmoittautua mukaan puntaroivaan asukaskeskusteluun.
Asukaspaneelikeskusteluun valittiin kaikista ilmoittautuneista 50 osallistujaa. Valinnassa on huomioitu eri ikäiset ja pyritty ottamaan mukaan osallistujia eri paikkakunnilta.
Ilmoittautuneita oli hakuaikaan mennessä yli 149, lähes kaikista Lapin kunnista. Mukana oli sekä miehiä että naisia koko ikäluokasta. Vanhin ilmoittautuneista oli yli 90-vuotias.
Ensimmäisessä asukaspaneelissa keskustellaan hyvästä ja turvallisesta ikääntymisestä kotona.
Lue lisää hankkeesta: Lapha.fi
Lisätietoja:
Heljä Rahikkala, erityisasiantuntija, osallisuus ja vaikuttaminen, helja.rahikkala@lapha.fi, p. 040 670 4054
Pia Yliräisänen-Seppänen, projektiasiantuntija, asukaspaneelikokeilu, pia.yliraisanen-seppanen@lapha.fi, p. 040 147 3371
Lapin hyvinvointialueen historian ensimmäiseen asukaspaneeliin osallistuu yli 65-vuotiaita asukkaita, lähes kaikista Lapin kunnista.
Enontekiön Jouluiloa kuntalaisille -keräys haastaa jakamaan yhdessä joulun riemua
24.11.2023
24.11.2023
Enontekiön kunta ja Lapin hyvinvointialue järjestävät yhdessä Lions Clubin, seurakunnan ja SPR:n kanssa Jouluiloa kuntalaisille -keräyksen, jossa kerätään lahjakortteja kuntalaisille.
Jouluiloa kuntalaisille -keräyksen tarkoituksena on kerätä lahjakortteja kunnan yksineläville, vähävaraisille, suurperheille, yksinhuoltajaperheille tai kenelle tahansa, jonka nähdään tarvitsevan iloa jouluun. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni kuntalainen saa kokea joulun riemua.
Keräystä varten kunnantalon ala-aulaan pystytetään maanantaina 27.11. joulukuusi, jonka oksille ripustetaan lahjakorttitoiveita. Kuka tahansa kuntalainen voi hakea lahjakorttitoiveen kuusen oksalta, hankkia ja tuoda hankkimansa lahjakortin sosiaalitoimeen lahjatoivekortin kanssa. Sosiaalitoimessa työskentelevät vaitiolovelvolliset työntekijät jakavat lahjakortit saajilleen viikon 50–51 aikana.
Näin osallistut Jouluiloa kuntalaisille -keräykseen:
1. Vinkkaa lahjansaajasta!
Jos tunnet jonkun, jolle joululahjakortti voisi olla paikallaan, hae kunnantalolta (sosiaalipalvelut), Luovatuvalta tai Hyrylästä hakemus, allekirjoituta se lahjansaajalla ja toimita toive kunnanviraston aulassa olevaan “Jouluiloa”-laatikkoon.
2. Voit olla itsekin lahjan saaja!
Lahjakortti voi olla lapselle tai aikuiselle. Lahjojen saajat ja antajat pysyvät nimettöminä. Suostumuksia voi toimittaa perjantaihin 8.12. asti.
3. Toteuta jonkun lahjatoive – vaikkapa porukalla!
Hae kuusenoksalta lahjatoivekortti, hanki lahjakortti ja tuo se lahjatoivekortin kanssa sosiaalitoimeen. Lahjakortit tulee toimittaa kunnantalolle 11.12. mennessä, josta ne toimitetaan saajilleen viikon 50–51 aikana.
Kerro keräyksestä eteenpäin – jaetaan yhdessä jouluiloa!
Lisätietoja:
Sosiaaliohjaaja Tiina Noppa, 040 674 1163, tiina.noppa@lapha.fi
Sosiaaliohjaaja-koulukuraattori Tiinu Ristinen, 040 8284532, tiinu.ristinen@lapha.fi
Palveluohjaaja Jessica Putkonen, 040 557 9660, jessica.putkonen@lapha.fi
Johtava sosiaalityöntekijä Anne-Maria Näkkäläjärvi, 040 532 6594, anne-maria.nakkalajarvi@lapha.fi
Toimistosihteeri Teija Kelottijärvi, 040 834 9465, teija.kelottijarvi@lapha.fi
Enontekiön kunta ja Lapin hyvinvointialue järjestävät yhdessä Lions Clubin, seurakunnan ja SPR:n kanssa Jouluiloa kuntalaisille -keräyksen, jossa kerätään lahjakortteja kuntalaisille.
Lapin keskussairaalassa tehdään kuulontutkimuksia 20.11. alkaen kolmessa eri paikassa
17.11.2023
17.11.2023
Lapin keskussairaalassa tehdään kuulontutkimuksia jatkossa kolmessa eri paikassa. Uusimpana mukaan tulee 3-tasolla tehtävät tutkimukset 20.11. alkaen.
Kuulotutkimuksia tehdään jatkossa seuraavissa paikoissa:
Huomioithan, että tarkistat saamastasi kutsukirjeen ohjeesta oikean paikan, kun tulet sairaalaan kuulontutkimuksiin.
Muutos saattaa aiheuttaa sekaannuksia, joten pyydämme Lapin keskussairaalan potilailta ja asiakkailta kärsivällisyyttä asian kanssa.
Lapin keskussairaalassa tehdään kuulontutkimuksia jatkossa kolmessa eri paikassa. Uusimpana mukaan tulee 3-tasolla tehtävät tutkimukset 20.11. alkaen.