Navigointivalikko

Navigointivalikko

Neuvonta ja ohjaus

Murupolku

Navigointivalikko

Sosiaalipalveluiden neuvonta ja ohjaus

Neuvonta ja ohjaus

 

Jos olet uusi asiakas tai elämäntilanteesi on muuttunut, ota yhteyttä sosiaalipalvelujen ohjaukseen ja neuvontaan. Sosiaalipalvelujen työntekijät neuvovat sinut oikeiden palveluiden ja tukien piiriin. Voit saada apua esimerkiksi perheen arjen jaksamiseen, iäkkään omaisen hoidon järjestämiseen, toimeentuloon, päihteiden käyttöön tai mielenterveysongelmiin.

Alasivut neuvonta ja ohjaus

Apua kiireellisessä tilanteessa

Sosiaalipäivystys

Etsi apua läheltä

Keskeisimmät palvelunumerot

toissijainen banneri

Sosiaalipalvelujen neuvonta


Sosiaalipalvelujen neuvonta ohjaa sinua, kun tarvitset tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista tai palveluohjausta. Sosiaalipalvelujen neuvonnassa sinua palvelevat sosiaalihuollon ammattilaiset.

Lähikuvassa kaksi kättä pitelee toisen henkilön kättä lohduttavasti.

alasivut adoptioneuvonta

Tietoa adoptiosta

alasivut potilasasiamies ja sosiaaliasiamies luettelo

Tietoa asiakkaiden oikeuksista sosiaali- ja terveyspalveluissa

h2-Ajankohtaista aiheesta-otsikko

Ajankohtaista aiheesta

Sisältöjulkaisija

  1. Ajankohtaista tietoa Lapin hyvinvointialueen omais- ja perhehoitajille
    Lisätietoa verokortin päivittämisestä, palkkionmaksupäivistä ja kirjauksista, vuoden 2024...

    Ajankohtaista tietoa Lapin hyvinvointialueen omais- ja perhehoitajille

    22.12.2023

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Ajankohtaista tietoa Lapin hyvinvointialueen omais- ja perhehoitajille

    22.12.2023

    Lisätietoa verokortin päivittämisestä, palkkionmaksupäivistä ja kirjauksista, vuoden 2024 indeksikorotuksista sekä Oimaan sisäänkirjautumisesta.

    Automaattinen verokortin päivitys

    Hoitajan ei tarvitse itse toimittaa verokorttia eikä muutosverokorttia hyvinvointialueelle. Oima hakee sähköisesti Verohallinnon tiedoista hoitajan verokortit ennen palkkionmaksupäivää. Automaatio nopeuttaa tiedon saapumista sekä vähentää manuaaliseen käsittelyyn ja vanhentuneen verokortin käyttöön liittyviä virheitä.

    Palkkionmaksupäivät ja kirjaukset hoitojaksolle

    Hoitajan tulisi tehdä kirjaukset hoitojaksolleen seuraavan hoitojakson/kuluvanhoitojakson viimeiseen raportointipäivään mennessä. Myöhässä tehdyt kirjaukset siirtyvät maksuun seuraavan palkkionmaksun yhteydessä. Palkkiolaskelma toimitetaan verkkopankkiin Maventan toimittamana.

    Palkkionmaksu seuraavan kuukauden 15. päivä

    Kirjaukset on tehtävän kuun 4. päivään mennessä. Koskee vakituisia omaishoitajajia, sijaisomaishoitajia, lyhytaikaisia perhehoitajia, tukiperheitä sekä tukihenkilöitä.

    Palkkionmaksu kuukauden viimeinen päivä

    Kirjaukset on tehtävä kuun 17. päivään mennessä. Koskee vakituisia perhehoitajia.


    Vuoden 2024 indeksikorotukset

    Palkkioihin ja kulukorvauksiin tulevat Indeksikorotukset päivitetään kaikkien hoitajien sopimuksille automaattisesti. Hoitopalkkioihin päivitetään 5,07 prosentin korotus ja kulukorvauksiin päivitetään 4,84 prosentin korotus. Tarkempaa tietoa indeksikorotuksista löydät Valtioneuvoston sivuilta.


    Oiman sisäänkirjautumissivu

    Oimassa pääset kirjaamaan omaishoidon sopimukseesi liittyviä asioita hoitojaksoille. Pääset kirjautumaan Oima-palveluun osoitteessa minun.oima.fi tai Oiman verkkosivuilta osoitteesta oima.fi, jossa on oikeassa yläkulmassa sisäänkirjautumisenlukko-kuvake oranssilla pohjalla. 


    Lapin hyvinvointialueen yhteystiedot

    Oima-tiimi / Lapin hyvinvointialue
    Puh. 040 721 5269 (arkisin 9-11, 12-15)
    Urheilukatu 5-7, 96500 Rovaniemi
    oima@lapha.fi

    Ajankohtaista tietoa Lapin hyvinvointialueen omais- ja perhehoitajille
    22.12.2023
    Lisätietoa verokortin päivittämisestä, palkkionmaksupäivistä ja kirjauksista, vuoden 2024...

    Ajankohtaista tietoa Lapin hyvinvointialueen omais- ja perhehoitajille


    Lisätietoa verokortin päivittämisestä, palkkionmaksupäivistä ja kirjauksista, vuoden 2024 indeksikorotuksista sekä Oimaan sisäänkirjautumisesta.

  2. Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden henkilöstöpula kärjistyy entisestään myös sosiaalihuollossa
    Valviran muuttunut tulkinta sosiaalityöntekijän sijaiskelpoisuudesta ja vuodenvaihteessa voimaan astuvat...

    Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden henkilöstöpula kärjistyy entisestään myös sosiaalihuollossa

    18.12.2023

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden henkilöstöpula kärjistyy entisestään myös sosiaalihuollossa

    18.12.2023

    Valviran muuttunut tulkinta sosiaalityöntekijän sijaiskelpoisuudesta ja vuodenvaihteessa voimaan astuvat lakimuutokset vaikuttavat sosiaalityöntekijöiden saatavuuteen ja riittävyyteen useilla hyvinvointialueilla.

    Hyvinvointialueiden henkilöstöpula kärjistyy entisestään myös sosiaalihuollossa. Valviran muuttunut tulkinta sosiaalityöntekijän sijaiskelpoisuudesta ja vuodenvaihteessa voimaan astuvat lakimuutokset vaikuttavat sosiaalityöntekijöiden saatavuuteen ja riittävyyteen useilla hyvinvointialueilla.

     

    Muuttuneet tulkinnat sijaiskelpoisuudesta hankaloittavat sosiaalihuollon lakisääteisten tehtävien hoitamista.

    Valviran heinäkuussa 2023 julkaiseman tulkinnan mukaan sosiaalityöntekijän tehtävissä voi toimia tilapäisesti enintään vuoden ajan sosiaalityöntekijän ammattiin opiskeleva henkilö, joka on suorittanut hyväksytysti sosiaalityön aineopinnot ja käytännön harjoittelun. Valvira tulkinnan mukaan sosiaalityöntekijän ammattiin opiskelu edellyttää kirjoilla olemista yliopistossa. Tulkinnassa opintonsa väliaikaisesti keskeyttäneet opiskelijat tai avoimessa yliopistossa opiskelevat eivät täytä edellytyksiä.

    Hyvinvointialueilla työskenteli syksyn 2023 aikana sosiaalityöntekijän tilapäisenä sijaisena yhteensä yli 500 henkilöä. Heistä noin puolet ei enää muuttuneen tulkinnan myötä voisi toimia tehtävässään.

    Sosiaalihuollon henkilöstötarvetta kasvattaa esimerkiksi vuoden 2024 alusta voimaan astuva muutos lastensuojelulaissa. Lakimuutoksen myötä yhdellä lasten asioista vastaavalla sosiaalityöntekijällä saa jatkossa olla asiakkaanaan korkeintaan 30 lasta nykyisen 35 sijaan.

     

    Hyvinvointialuejohtajat: Vakiintuneen sijaiskäytännön muuttamiselle ei perusteita

    Sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annettu laki on ollut voimassa jo vuodesta 2015. Sen puitteissa on voitu rekrytoida sijaisiksi esimerkiksi sosionomeja tai soveltuvaksi katsotun ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita henkilöitä, jotka ovat avoimessa yliopistossa tehneet sosiaalityön aineopinnot ja käytännön harjoittelun.

    Hyvinvointialuejohtajat painottavat, että toiminnassa ei ole havaittu riskejä, jotka edellyttäisivät jo kahdeksan vuoden ajan vakiintuneena olleen sijaiskäytännön muuttamista.

    Hyvinvointialuejohtajat vaativat, että lain epäselvä tulkinta on pikaisesti selkiytettävä asetuksella, jotta hyvinvointialueet voivat palkata sosiaalityöntekijöiden sijaisia ja turvata lakisääteiset palvelunsa.

     

    H23-verkoston jäsenet:


    Sanna Svahn H23 verkoston puheenjohtaja
    Marina Kinnunen H23-verkoston 1. varapuheenjohtaja
    Ilkka Luoma H23-verkoston 2. varapuheenjohtaja
    Tarmo Martikainen
    Kirsi Varhila
    Olli Naukkarinen
    Marina Erhola
    Petri Virolainen
    Harri Hagman
    Sally Leskinen
    Santeri Seppälä
    Marko Korhonen
    Kirsi Leivonen
    Jan Tollet
    Tero Järvinen
    Minna Korkiakoski-Västi
    Jukka Lindberg
    Jari Jokela
    Max Lönnqvist
    Mikko Komulainen
    Timo Aronkytö
    Juha Jolkkonen
    Matti Bergendahl

    Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden henkilöstöpula kärjistyy entisestään myös sosiaalihuollossa
    18.12.2023
    Valviran muuttunut tulkinta sosiaalityöntekijän sijaiskelpoisuudesta ja vuodenvaihteessa voimaan astuvat...

    Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden henkilöstöpula kärjistyy entisestään myös sosiaalihuollossa


    Valviran muuttunut tulkinta sosiaalityöntekijän sijaiskelpoisuudesta ja vuodenvaihteessa voimaan astuvat lakimuutokset vaikuttavat sosiaalityöntekijöiden saatavuuteen ja riittävyyteen useilla hyvinvointialueilla.

  3. Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen

    25.10.2023

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen

    Kuvassa Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johtoa istumassa Pelkosenniemen valtuustosalissa vastaamassa asukkaiden kysymyksiin

    Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johto vastaamassa Pelkosenniemellä kuntalaisten kysymyksiin

    25.10.2023

    Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja sosiaalipalveluiden järjestämisestä. Tavoitteena oli kerätä tärkeää tietoa pienten kuntien tilanteesta, jotta pienten asiointialueiden palvelut voitaisiin jatkossa turvata ja järjestää kustannustehokkaasti sekä paikallisia mahdollisimman hyvin palvellen. Kaikkea kerättyä tietoa ja palautetta käytetään hyväksi, kun hyvinvointialueen strategiaan perustuva ohjelmatyö ja talouden tasapainottamistoimet jatkuvat.

    Asukkailta saaduista vastauksista ja käydyistä keskusteluista tunnistettiin, kuinka eri tavalla pienet asiointialueet toimivat verrattuna suuriin yksiköihin ja alueisiin. Toimintatavat ja -logiikat ovat erilaisia, jolloin tavat tuottaa palveluita tulee räätälöidä tarkemmin.

    Mahdollisuus vaikuttaa päätöksentekoon

    Jalkautumisen antoi myös paikallisille asukkaille, sidosryhmille ja henkilöstölle mahdollisuuden vaikuttaa päätöksentekoon. Pienet asiointialueet jäävät helposti suurempien varjoon päätöksenteossa, eikä aina ole edes tietoa siitä, kuinka kaikki palvelut toimivat, joten jalkautumisen ansiosta saatiin paljon käyttökelpoista materiaalia palveluiden räätälöintiä varten.

    Hyvinvointialueella on käytössään paljon numeerista tietoa, mutta jokapäiväinen työ ja palvelut saattavat helposti kadota pelkkien numeroiden alle. Nyt saatiin kerättyä paljon kokemuspohjaista tietoa, jota aiemmin ei ole sellaisenaan ollut käytettävissä. Jalkautuessa saatiin tavoitettua ihmisiä eri tavalla kuin pelkällä internet-kyselyllä. Kohtaamiset olivat asukasraateja ja -tilaisuuksia toteuttaneiden mielestä hyvin antoisia ja avartavia.

    Palveluihin ollaan yleisellä tasolla tyytyväisiä

    Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaat ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä heille tarjolla oleviin palveluihin ja niiden toivotaan jatkossakin säilyvän vähintään nykyisellä tasolla. Aina on kuitenkin mahdollisuus parantaa. Yhtenä selkeänä haasteena nähtiin ison organisaation tiedottaminen. Ennen tiedot löytyivät helposti, mutta nyt niitä on ollut haasteellista löytää. Tiedonkulkua tulisi myös parantaa sidosryhmien ja erityisesti kunnan ja hyvinvointialueen välillä. Näin voitaisiin välttää tulevaisuudessa tietojen katoaminen ja osattaisiin puolin ja toisin ohjata asukkaita oikeiden palvelujen piiriin.

    Henkilöstö kehittämisen etulinjassa

    Tilaisuuksien konkreettisena etuna on, että pienempiä epäkohtia ja kehitysideoita voidaan alkaa toteuttaa ja korjata nopeasti. Tämä nousi esille myös samaan aikaan järjestetyissä henkilöstön työpajoissa, joissa henkilöstö sai miettiä osaamisen kehittämistä, johtamista, lähi- ja keskitettyjen palveluiden mahdollisuuksia sekä testata käytännön ratkaisuja case-esimerkin muodossa. Henkilöstölle suurta kiitosta tuleekin siitä, kuinka paljon kehittämistyötä on tehty jo paikallisesti niin ennen kuin jälkeenkin hyvinvointialueelle siirtymistä. Yhdessä työstäessä toiminnan kehittyminen voi jatkua, ja myös esihenkilöt eri tasoilla tietävät, mitä on tapahtumassa.

    Osallisuuden lisäämistä jatketaan

    Savukosken ja Pelkosenniemen tapahtumissa saatiin kokemusta osallisuustyöstä ja jalkautumisesta seuraavia alueita ja teemoja varten. Tavoitteena on saada mahdollisimman hyvin nostettua esille asiointialueiden asukkaiden, sidosryhmien ja henkilöstön kokemuksia, osaamista ja yhteistyötä. Näin pystytään kehittämään kokonaisuudessaan Lapin hyvinvointialueen toimintaa, joka palvelee kaikkia sen asukkaita riippumatta siitä missä päin he asuvat.

    Suuri kiitos kuuluu alueen asukkaille, henkilöstölle ja sidosryhmille, koska he olivat ja ovat edelleen mukana kehittämässä hyvinvointialueen toimintaa. 

    Kuvassa Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johtoa istumassa Pelkosenniemen valtuustosalissa vastaamassa asukkaiden kysymyksiin Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen
    25.10.2023
    Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja...
    Kuvassa Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johtoa istumassa Pelkosenniemen valtuustosalissa vastaamassa asukkaiden kysymyksiin

    Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen


    Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja sosiaalipalveluiden järjestämisestä. Tavoitteena oli kerätä tärkeää tietoa pienten kuntien tilanteesta, jotta pienten asiointialueiden palvelut voitaisiin jatkossa turvata ja järjestää kustannustehokkaasti sekä paikallisia mahdollisimman hyvin palvellen. Kaikkea kerättyä tietoa ja palautetta käytetään hyväksi, kun hyvinvointialueen strategiaan perustuva ohjelmatyö ja talouden...

  4. Heta-liittoon kuulumattomien henkilökohtaisten avustajien palkkaamiskustannukset yhtenäiseksi koko Lapin hyvinvointialueella
    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus korvaa henkilökohtaisten avustajien palkkaamisesta aiheutuvia...

    Heta-liittoon kuulumattomien henkilökohtaisten avustajien palkkaamiskustannukset yhtenäiseksi koko Lapin hyvinvointialueella

    17.10.2023

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Heta-liittoon kuulumattomien henkilökohtaisten avustajien palkkaamiskustannukset yhtenäiseksi koko Lapin hyvinvointialueella

    Hoitaja ja vanhus pöydän ääressä, etualalla kyniä.

    Kuva: STM.

    17.10.2023

    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus korvaa henkilökohtaisten avustajien palkkaamisesta aiheutuvia kustannuksia myös sellaisten työnantajien osalta, jotka eivät kuulu Heta-liittoon (Henkilökohtaisen avustajien työnantajien liitto ry).

    Suurin osan henkilökohtaisen avun työnantajista kuuluu Heta-liittoon ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n solmimaan valtakunnalliseen työehtosopimukseen. Osa työnantajista ei kuitenkaan kuulu mihinkään liittoon ja työehtosopimukseen.

    Työnantajamallissa hyvinvointialue korvaa vaikeavammaiselle henkilölle henkilökohtaisen avustajan palkkaamisesta aiheutuvat kustannukset lakisääteisine maksuineen ja korvauksineen. 
    Lapin kunnissa Heta-liittoon kuulumattomien työnantajien henkilökohtaisten avustajien palkat ovat vaihdelleet jonkin verran. Kun järjestämisvastuu on siirtynyt hyvinvointialueelle, palkat yhtenäistetään.

    Heta-liittoon kuulumattomien työnantajien henkilökohtaisten avustajien tuntipalkka on 1.1.2023 alkaen 11.31 €. Lisäksi noudatetaan avustajien työsuhdetta sääteleviä työsopimus-, työaika-, työturvallisuus-, työterveyshuolto- ja vuosilomalakeja.

    Jos työnantaja haluaa tehdä työsopimuksen suuremmalla tuntipalkalla tai tuntimäärällä, mihin hyvinvointialue on sijaismaksajana sitoutunut, vastaa työnantaja kustannuksista itse.

    Oima-tiimi tarkistaa Heta-liittoon kuulumattomien osalta työehtosopimukset takautuvasti. Osalle henkilökohtaisista avustajista on saatettu maksaa työsopimuslaista poikkeavia palkanlisiä illoilta tai lauantailta. Virheellisesti maksetut lisät joudutaan perimään takaisin.

    Lapin hyvinvointialue/Oima
    oima@lapha.fi
    p. 040 649 5032 (arkisin klo 9–11, 12–15)

    Hoitaja ja vanhus pöydän ääressä, etualalla kyniä. Heta-liittoon kuulumattomien henkilökohtaisten avustajien palkkaamiskustannukset yhtenäiseksi koko Lapin hyvinvointialueella
    17.10.2023
    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus korvaa henkilökohtaisten avustajien palkkaamisesta aiheutuvia...
    Hoitaja ja vanhus pöydän ääressä, etualalla kyniä.

    Heta-liittoon kuulumattomien henkilökohtaisten avustajien palkkaamiskustannukset yhtenäiseksi koko Lapin hyvinvointialueella


    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus korvaa henkilökohtaisten avustajien palkkaamisesta aiheutuvia kustannuksia myös sellaisten työnantajien osalta, jotka eivät kuulu Heta-liittoon (Henkilökohtaisen avustajien työnantajien liitto ry). Suurin osan henkilökohtaisen avun työnantajista kuuluu Heta-liittoon ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n solmimaan valtakunnalliseen työehtosopimukseen. Osa työnantajista ei kuitenkaan kuulu mihinkään liittoon ja työehtosopimukseen. ...

  5. Rovaniemi osallistuu Terve Suomi -kyselyyn
    Lähes 3000 yli 20-vuotiasta rovaniemeläistä saa syyskuussa kotiinsa postitse Terve Suomi -kyselyn....

    Rovaniemi osallistuu Terve Suomi -kyselyyn

    21.9.2023

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Rovaniemi osallistuu Terve Suomi -kyselyyn

    21.9.2023

    Lähes 3000 yli 20-vuotiasta rovaniemeläistä saa syyskuussa kotiinsa postitse Terve Suomi -kyselyn. Valtakunnallisessa tutkimuksessa selvitetään muun muassa asukkaiden terveydentilaa, elämänlaatua, osallisuutta sekä kokemuksia sosiaali- ja terveyspalveluista.

    Terve Suomi -tutkimuksen osallistujat on poimittu Digi- ja väestötietoviraston tiedoista satunnaisesti. Tutkimukseen valitut muodostavat pienoiskuvan Suomessa asuvasta väestöstä. On tärkeää, että jokainen kutsun saanut osallistuu tutkimukseen. Vastaamalla kyselyyn voit edistää rovaniemeläisten hyvinvointia ja vaikuttaa siihen, millaisia palveluja Rovaniemen kaupunki jatkossa tarjoaa. Näin asukkaiden terveydestä ja hyvinvoinnista voidaan huolehtia parhaiten.


    Tutkimuksen toteuttavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Rovaniemen kaupunki. Tutkimuksesta saatavien tietojen avulla Rovaniemen kaupunki seuraa asukkaidensa terveyttä ja hyvinvointia ja hyödyntää tuloksia, kun se kehittää palveluita. 


    Tuloksia julkaistaan keväällä 2024


    Terve Suomi -tutkimuksesta tehdään joka toinen vuosi kansallinen kysely. Edellinen kysely toteutettiin syksyllä 2022. Rovaniemi on yksi kaupungeista, jotka ovat tämän lisäksi tilanneet erilliskyselyn seuratakseen tarkemmin oman alueensa asukkaiden terveyttä ja hyvinvointia. 


    Tuloksia raportoidaan keväällä 2024 THL:n verkkosivuilla. Kaupungit saavat tulokset käyttöönsä hyödynnettäväksi päätöksenteossa. Yksittäistä vastaajaa ei voi tunnistaa vastauksista. 


    Lisätietoja:
    Terve Suomi -tutkimus (THL.fi)

    Rovaniemi osallistuu Terve Suomi -kyselyyn
    21.9.2023
    Lähes 3000 yli 20-vuotiasta rovaniemeläistä saa syyskuussa kotiinsa postitse Terve Suomi -kyselyn....

    Rovaniemi osallistuu Terve Suomi -kyselyyn


    Lähes 3000 yli 20-vuotiasta rovaniemeläistä saa syyskuussa kotiinsa postitse Terve Suomi -kyselyn. Valtakunnallisessa tutkimuksessa selvitetään muun muassa asukkaiden terveydentilaa, elämänlaatua, osallisuutta sekä kokemuksia sosiaali- ja terveyspalveluista.

Sisältöjulkaisija